Annons

Varför inte iMac för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, men en PC som det går att köra OS/X på. Även om det går utan större problem så bryter man dock mot licensavtalet när man installerar OS/X på en hemmabygd PC.

/Karl

Estetiskt snygga datorlådor som även är monitorhållare som LGn jag länkade till för ett par sidor sedan är inga problem att bygga själv. Som jag skrev i inlägget du svarade på så tror jag väldigt få av dom som köper en Mac har kunnanden och viljan att bygga en dator själv.
Inte ens jag orkar bygga datorer själv då jag oftast köper en värsting dator när dom reas ut och det brukar då vara väldigt prisvärt. Mina servrar skulle vara små och strömsnåla. Jag tittade länge på Mac-mini faktiskt men den var lite för stor och lite för strömtörstig för att jag skulle vara nöjd därför bygde jag egna mini-atom-datorer.

/Karl

Detta ger intryck av mycket lågt ställda förväntningar på medmänniskors moral och omdöme

Jag står för den synen på mina medmänniskor i dylika frågor, helt rätt gissat. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sett nya maskiner köpas in, och gamla OEM-licenser återanvändas.

Nja, dom har ju aktivt valt en dator med Windows på. Dom kunde ju valt en med linux på. Eller en Mac. Men dom väljer väl säkert en med windows därför att dom känner igen det sen tidigare.

Det tror jag också, jag känner flera som också fått för sig att Apples fula datorer är snygga, men orkar inte lära sig ett nytt operativsystem och vet inte att Windows fungerar jättefint på Mac:ar.

/Karl

Jag står för den synen på mina medmänniskor i dylika frågor, helt rätt gissat. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sett nya maskiner köpas in, och gamla OEM-licenser återanvändas.

Verkligen beklämmande vad suget efter licensierad programvara kan gör för att korrumpera rena själar. Ännu ett argument för fri programvara.

Nja, dom har ju aktivt valt en dator med Windows på. Dom kunde ju valt en med linux på. Eller en Mac. Men dom väljer väl säkert en med windows därför att dom känner igen det sen tidigare.

Nja, antalet datorer med Linux på stormarknaden är nog rätt begränsad? Och om man - som de allra flesta "vanliga" konsumenter - är beredd att betala runt femtusen så försvinner ju även Macarna... Förresten är det inte länge sedan du inte hittade en enda Mac på stormarknaderna och då föll de ju bort för alla omedvetna konsumenter, de som köper det som finns framför näsan. Men visst finns det även många som väljer Windows av den enkla anledningen att de "alltid kört Windows"...det kan du ha rätt i.

Flera av dem har säkert skrivit i denna tråd ;-)

Inga som jag vet i alla fall, dom kör fortfarande ubuntu och trivs med det :)

Så länge man klarar sig med standard-program som office, webbrowser etc så klarar man sig otroligt bra med Ubuntu, Skall man sedan börja bildbehandla osv så är man helt på egen hand. Ingen datatidning, fototidning nämner ens dom programmen som finns till Ubuntu. Programmen är oftast bra men gemene Ubuntu-användare vet nog inte ens att t.ex. GIMP finns där och att det är ett väldigt kraftfullt program.
Ubuntus stora problem är att journalister är 0% intresserad av att skriva om det.

/Karl

Nu bortser du ju helt ifrån företagsmarknaden, som är betydligt större än en av tio.

Hur menar du då? Att folk på arbetsplatserna fritt kan välja operativsystem på sin arbetsdator? Så har det sällan fungerat på ställen jag har jobbat. I många fall så bestäms det centralt att det är Windows som ska köras på alla arbetsstationer, punkt slut.
Det är ju knappast vad jag räknar som aktivt val.

Jag står helt på din sida i denna fråga. Felaktigt installerade licenser av alla de slag är mer regel än undantag. Både hos privatpersoner och i mindre omfattning hos företag.

Nu umgås man ju i nördkretsar och det är kanske värre där än hos "vanligt" folk.

HI många fall så bestäms det centralt att det är Windows som ska köras på alla arbetsstationer, punkt slut.

Det är väl precis det som är ett aktivt val? Företaget har bestämt sig för att använda Windows på klientplattformen.... och kikar man på vad OS X / Linux / Liknande kan erbjuda vad gäller vettig centraladministration så förstår jag varför.

Min poäng är alltså: FÖretagsmarknaden representerar en större del än "en av tio". Företagsmarknaden har gjort ett aktivt val att välja vilken plattform de nu använder.

Hur menar du då? Att folk på arbetsplatserna fritt kan välja operativsystem på sin arbetsdator? Så har det sällan fungerat på ställen jag har jobbat. I många fall så bestäms det centralt att det är Windows som ska köras på alla arbetsstationer, punkt slut.

Det är ett aktivt val men oftast inte av användaren.

/Karl

Estetiskt snygga datorlådor som även är monitorhållare som LGn jag länkade till för ett par sidor sedan är inga problem att bygga själv. Som jag skrev i inlägget du svarade på så tror jag väldigt få av dom som köper en Mac har kunnanden och viljan att bygga en dator själv.
Inte ens jag orkar bygga datorer själv då jag oftast köper en värsting dator när dom reas ut och det brukar då vara väldigt prisvärt. Mina servrar skulle vara små och strömsnåla. Jag tittade länge på Mac-mini faktiskt men den var lite för stor och lite för strömtörstig för att jag skulle vara nöjd därför bygde jag egna mini-atom-datorer.

/Karl

Utmaningen är inte att bygga snabbt utan precis lagom för ens behov. Har själv byggt en och annan strömsnåling. Numera kör jag qnap, enklare så :)

En Mac mini med plex på kommer nog att kopplas till TV:n bara man nu får dit det nya golvet någon gång.

Jag står helt på din sida i denna fråga. Felaktigt installerade licenser av alla de slag är mer regel än undantag. Både hos privatpersoner och i mindre omfattning hos företag.

Nu umgås man ju i nördkretsar och det är kanske värre där än hos "vanligt" folk.

Nja, här i Schweiz är det inte olagligt att sälja OEM-lisenser över disk och dom är ju billigare så jag tror att här är det väldigt vanligt.

/Karl

Utmaningen är inte att bygga snabbt utan precis lagom för ens behov. Har själv byggt en och annan strömsnåling. Numera kör jag qnap, enklare så :)

En Mac mini med plex på kommer nog att kopplas till TV:n bara man nu får dit det nya golvet någon gång.

I alla fall på servrar gäller det. På burken man sitter och jobbar så blir man lätt irriterad om något går långsamt. Som nu när jag satte ihop en time laps film av 999 bilder, det tog 3 minuter och att skala om alla bilderna till full-HD tog nog 10 min. Usch och fy det är nog dags för en ny dator.

Finns det inte en apple-tv nu, den skall vara grymt strömsnål.

/Karl

Vilket ju, för denna sak, inte spelar någon roll.

Jo, det spelar roll för företagen gör oftast stora utvärderingar innan dom köper. Vilket är anledningen till att nästan inga företag gick över till Vista. Så länge Vista var det senaste så skeppades alla businessmaskiner med en XP-skiva också.
Det är ju ägaren av datorerna som väljer inte användaren och på företagsmarknaden med centraladministration är Windows mycket mycket bättre även om Lion nu har ett stort antal förbättringar på sidan.

/Karl

Jo, det spelar roll för företagen gör oftast stora utvärderingar innan dom köper.

Ja, exakt.. och eftersom Apple (enligt sina egna siffror) nu har 2,4% av företagsmarknaden (men då räknar de även med telefoner/iPad/iPod/etc) så är det ju ett bevis på att tesen att "nio av tio som använder windows enbart gör det för att det var det som var installerat" inte kan vara sann.

Som jag tidigare sa - iMac-klientelet är mer intresserade av att ha få sladdar till datorn än att få så mycket dator som möjligt för pengarna.

Och det vet du? Vad har du för egen erfarenhet av iMac och foto?

Jag har själv kört Amiga, Mac, Windows och en mängd olika LINUX- och BSD-derivat sedan slutet av 1980-talet, från 1993 MacOS, Windows och LINUX/BSD parallellt och även undervisat i UNIX/LINUX. Jag vågar påstå att jag har en hyfsad grunduppfattning om hur det funkar.

Men skit i det nu, det viktiga här är ju att man faktiskt får en rätt bra dator om man köper en Mac. Det måste man förstå. Inga antivirusprogram som ligger och äter prestanda, inga skumma drivrutiner, inga nätaggregat som pajar, inga hårdvarukonflikter, inga dll-filer som saggar ned systemet efter diverse tester av intressanta program. Datorn är lika snabb efter sex års daglig användning och installationer av nya program. BSD-grunden i OS X gör att stabiliteten och tillgången på applikationer är i princip obegränsad. Och. Så. Vidare.

Då kan man betala någon spänn mer, men nuförtiden är de inte så dyra tycker jag.

Sedan behöver man inte tycka samma sak själv, men dissa inte andras val för den delen. Du får använda vad du vill och ingen hoppar på dig för det, men att de skulle vara onödigt dyra tycker jag absolut inte. Speca en annan PC med lika bra skärm och samma hård- och mjukvara med windows och se vad du får för pris. Tycke och smak får väl sedan avgöra.

Barnsligheter är det i vilket fall.

Ja, exakt.. och eftersom Apple (enligt sina egna siffror) nu har 2,4% av företagsmarknaden (men då räknar de även med telefoner/iPad/iPod/etc) så är det ju ett bevis på att tesen att "nio av tio som använder windows enbart gör det för att det var det som var installerat" inte kan vara sann.

Apple marknadsför sig inte mot enterprisemarknaden i speciellt hög grad, och ser det som ren bonus om de säljer datorer på den.

Du menar att det är fler än 9 av 10?

Apple marknadsför sig inte mot enterprisemarknaden i speciellt hög grad, och ser det som ren bonus om de säljer datorer på den.

Jag säger inte emot. Men, det ändrar ju inte det jag sa om att betydligt fler än "en av tio" datorer som finns i drift kör windows på grund av ett AKTIVT val av någon, och inte på grund av ett passivt val som föreslogs i inlägg 248.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto