Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför ingen EXIF-info?
- Trådstartare Kullis
- Start datum
erro.se
Aktiv medlem
Många använder säkert Photoshops "Save for web" (eller motsvarande i andra program) och då strippas EXIF bort automatiskt.
Och vissa kanske faktiskt inte vill visa EXIF.
Det finns ju heller inget krav på att visa EXIF. Och även om EXIF finns så är det inte säkert att man kan lita på det. Det framgår ju ingenting om hur bilden är beskuren eller efterbehandlad.
Och vissa kanske faktiskt inte vill visa EXIF.
Det finns ju heller inget krav på att visa EXIF. Och även om EXIF finns så är det inte säkert att man kan lita på det. Det framgår ju ingenting om hur bilden är beskuren eller efterbehandlad.
Tell
Aktiv medlem
Många använder säkert Photoshops "Save for web" (eller motsvarande i andra program) och då strippas EXIF bort automatiskt.
Ända sen CS3 så har det gått att få med exif-data när man kör "save for web". Däremot tror jag att fotosidan använder nån antik exif-läsare som inte klarar av det photoshop sparar ut, för jag har iaf haft exif-data på typ alla bilder jag tankat upp, men inget som fotosidan har fattat.
Rommel
Avslutat medlemskap
Ända sen CS3 så har det gått att få med exif-data när man kör "save for web". Däremot tror jag att fotosidan använder nån antik exif-läsare som inte klarar av det photoshop sparar ut, för jag har iaf haft exif-data på typ alla bilder jag tankat upp, men inget som fotosidan har fattat.
Det måste man nog aktivt välja. Normalläget är att den strippar all exif.
Tell
Aktiv medlem
Det måste man nog aktivt välja. Normalläget är att den strippar all exif.
.. även om jag försökt välja det själv så har det inte kommit med, det är alltså fotosidan som knasar.
eskil23
Aktiv medlem
Jag strippar sån info pga paranoia. Serienr på min utrustning står i EXIF. Men kamerainställningar och typ av Bildbehandling med vad för sorts program brukar jag skriva in manuellt.
I så fall tycker jag att det verkar enklare att radera de fält som man inte vill ha med, som t.ex serienummer eller koordinater.
Rommel
Avslutat medlemskap
Jag testade precis eftesom jag normalt inte laddar upp här.
Funkar klockrent. Absolut inte med fotosidan att göra. EXIF kommer med!
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/3001943.htm
/Stefan
Funkar klockrent. Absolut inte med fotosidan att göra. EXIF kommer med!
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/3001943.htm
/Stefan
Kullis
Aktiv medlem
Jo! visst kan en bild vara efterbehandlad på flera olika sätt, men jag tycker ändå att det är intressant att se bländare och slutare samt brännvid. För mig säger det väldigt mycket.
Samt är också lärorikt.
Att serienummer etc var med, var nytt för mig, det måste jag kolla.
Det vill man ju självklart inte skall åka med.
Samt är också lärorikt.
Att serienummer etc var med, var nytt för mig, det måste jag kolla.
Jag ser EXIF-data på iallafall din senaste bild, har du exempel på någon där det inte kommer med? Vi läser de klassiska EXIF-blocken, om bilden enbart lagrar som sk XMP kan jag tänka mig vi missar något - då skulle jag gärna vilja ha en sådan bild för att testa med... även om jag försökt välja det själv så har det inte kommit med, det är alltså fotosidan som knasar.
Nyfiken, varför vill man skydda sitt serienummer? Det har använts som bevis en gång i Fotosidans historia då en "bildtjuv" som vägrade erkänna överbevisades mha detta - men vilka scenarion ser ni där det kan missbrukas?Att serienummer etc var med, var nytt för mig, det måste jag kolla.
Ett tips om man kör Lightroom är att lägga till plugin "Metadata Wrangler" som låter en filtrera det EXIF-data som åker med.
http://regex.info/blog/lightroom-goodies/metadata-wrangler
Nä det är helt sant, därför visar det inte heller - men det finns kvar i bilden om man skulle vilja titta.Dock ser jag inget behov av serienummer etc för att se och lära av andras bilder.