Det finns Sony A till Sony E adaptrar - men Sony A hade så liten marknadsandel jämfört med Canikon. I dag finns på Prisjakt 155 objektiv för 24x36 och 70 för APS-C. Ett av Tamrons zoomobjektiv var ett år det globalt mest sålda objektivet oavsett fattning. (Sony har aktier i Tamron...)
Du kan kolla på Dyxum.com istället för det är en bättre källa. Antalet objektiv gjorda för E närmade sig 400 senast jag kollade.
Vid ny koll nu så var det 397 och med tanke på att den lanseras flera nya i veckan så kommer väl den gränsen passeras mycket snart.
Det är egentligen rätt oförståeligt att flödet alls inte verkar mattas av en gång.
När jag gjorde motsvarande totalsökning på A-mount så hamnade den på 283. Så jag hade fel. E har redan passerat många decennier av Minoltas och de dåvarande 20-talet tillverkares totala produktion av olika objektivmodeller till A-mount.
Envisas man så kan man köra Sony-adaptern LA-EA4 och då kan man köra alla skruvdrivna med både alla spegellösa APS-C och FF men det är en väldigt dålig lösning för den ger samma gamla AF som i den gamla SLT-modellen A77. Du gör om dina nya FF Ferraris till en Lloyd eller Goggomobil från 50-talet. På köpet får man tillbaka alla outoffocusproblem som man äntligen lämnat bakom sig med övergången till spegellöst.
Den bästa lösningen idag är LA-EA3 som saknar fokusmotor. Den stöder inte skrivdrivna objektiv utan bara de med inbyggd fokusmotor. Normalt avskyr jag verkligen brott mot bakåtkompatibiliteten men jag ser idag väldigt få skäl att släpa med sig även de skruvdrivna gamla Minolta AF generation 1.
I gengäld stöder LA-EA3 alla de nya fokusmetoderna i de nya husen utom DMF i en del fall men tyvärr inte både SSS i husen och OSS i objektiven samtidigt, utan du måste välja antingen eller annars motarbetar de varann och ger oskärpa och så är det även för Canon R och jag antar även för Nikon Z.
Gamla DSLR-objektiv har inga andra fördelar än att man redan har dem. I övrigt är de sämre på allt annat.
De flesta Sony-fotografer har nog lämnat A-mount helt eller delvis för länge sedan och jag sålde mitt sista i våras som jag ändå slutade använda för minst fem år sedan. Canon- och Nikon-fotograferna gör nu samma erfarenheter bara fem år senare och även de kommer inse att de behöver de nya objektiven för att få ut all potential ur sina nya kamerahus.