Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inga 3e-parts objektiv med AF till Canon RF?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det så? Jag trodde objektivbristen hängde ihop med den allmänna komponentbrist som världen har upplevt sedan pandemin startade?
Det stämmer säkert. Men de kan inte producera tillräckligt för efterfrågan.

När det gäller EF optik på R-kamera så nöjde jag initialt med mina EF-gluggar.
Efterhand så går jag successivt över till RF.
Det verkar som att många andra gör likadant.
Bara att slippa EF-RF adaptern är en fördel.
Men många RF-glas är för dyra. Om då Sigma och Tamron kommer med på banan så blir de en utmaning för Canon.

När det gäller EF optik på R-kamera så nöjde jag initialt med mina EF-gluggar.
Efterhand så går jag successivt över till RF.
Det verkar som att många andra gör likadant.
Men tror du att Canon och Nikon nöjer sig med att bara behålla de befintliga användare som redan är märkestrogna? Tror du inte att de trånar efter nya kunder som inte har använt deras grejer tidigare?

Om jag vore nybörjare skulle jag INTE satsa på ett kameramärke som förbjuder tredjepartstillverkning av objektiv, när det finns alternativa märken som är mycket mer öppna. Så tänker jag.

Senast ändrad:
Hade varit intressant att veta hur? Om det är t.ex ett patent kring hela eller delar av deras AF-protokoll som gör det omöjligt att konstruera ett eget AF-objektiv utan att bryta mot deras IP?
Om Canon har patent av något slag som skyddar RF-fattningen och dess kommunikation, då bör patentet gå att hitta. Patentansökningar offentliggörs normalt 18 månader efter inlämnandet.

Google Patents och Espacenet är bra ställen att söka på. Antar någon utmaningen? 😉

Men tror du att Canon och Nikon nöjer sig med att bara behålla de befintliga användare som redan är märkestrogna? Tror du inte att de trånar efter nya kunder som inte har använt deras grejer tidigare?

Om jag vore nybörjare skulle jag INTE satsa på ett kameramärke som förbjuder tredjepartstillverkning av objektiv, när det finns alternativa märken som är mycket mer öppna. Så tänker jag.
Jag tror att försäljningen av R7 och R10 tillsammans med den anpassade optiken blir ett riktmärke för Canon.
Hur nybörjare tänker kan jag inte spekulera om. Men förmodligen har kamerahuset med tillhörande kitobjektiv stor betydelse.
Jag minns när EOS M kom, att den fick hård kritik på forum men sålde som smör. Och Canon erbjöd endast sparsamt med M-optik vilket inte bekymrade konsumenterna.

Nja, mobiltelefonerna är nog de stora konkurrenterna och förmodligen kikar de som vill skaffa systemkamera på prestanda och exklusiva finesser.

Efter en supersnabb sökning på Google Patents så hittade jag denna ansökan från Canon som tycks handla om kommunikation mellan kamerahus och objektiv:

Jag har dock inte rätt teknisk kompetens att tolka detta dokument, och jag är inte alls säker på att detta avser kommunikationen i R-systemet. Den som har rätt kunskap och orkar får gärna fördjupa sig. :)

Jag kan göra en mer noggrann sökning vid ett annat tillfälle.

Senast ändrad:
Jag vet att Sigma och Tamron står och stampar otåligt i väntan på att Canon och Nikon ska börja licensiera sina objektivfattningar.
Jag är ingen expert på produktutveckling, men tillåter mig ändå att gissa att både Nikon och Canon har, precis som andra företag, en planering att följa för att täcka sina egna kostnader för ny-utveckling, innan man öppnar för licenstillverkning från någon "tredje part". Om det stämmer får vi nog ha tålamod eftersom marknaden verkar vara ganska trög i dagsläget. Pandemi, krig och råvarubrist kan inte gynna försäljningsläget för någon!

Jag vet att Sigma och Tamron står och stampar otåligt i väntan på att Canon och Nikon ska börja licensiera sina objektivfattningar.

Som länkat under artikeln om samma sak som tråden:

Det var ju riktigt intressant, fast man vet ju inte om den får släppas eller om den kanske blir under Nikon namn, fast det verkar ju inte så. Kan ju vara att den inte konkurrerar med några nikonobjektiv och Nikon kanske inte intresserad att göra Z i den prisklassen?

Jag är ingen expert på produktutveckling, men tillåter mig ändå att gissa att både Nikon och Canon har, precis som andra företag, en planering att följa för att täcka sina egna kostnader för ny-utveckling, innan man öppnar för licenstillverkning från någon "tredje part". Om det stämmer får vi nog ha tålamod eftersom marknaden verkar vara ganska trög i dagsläget. Pandemi, krig och råvarubrist kan inte gynna försäljningsläget för någon!
Det är mitt stalltips också. Nikon och Canon vill skaffa sig ett försprång och få ut ett skapligt utbud av egna produkter först. Man försöker initialt hämta hem utvecklingskostnader genom att sälja till ”early adopters” med god vinstmarginal. Sedan kommer de att släppa in tredjepartstillverkare.

Senast ändrad:
Snubblade över en intressant tråd ang. 3:e-parts objektiv till Canon RF. Om den info som kommit fram på Dpreview stämmer så är det helt enkelt så att Canon har möjlighet att agera legalt:

Hade varit intressant att veta hur? Om det är t.ex ett patent kring hela eller delar av deras AF-protokoll som gör det omöjligt att konstruera ett eget AF-objektiv utan att bryta mot deras IP?

Du har troligtvis rätt i att patentet skyddar antingen kontakten eller signalöverföringen. Vi får ng

Jag är ganska övertygad om att deras högsta prioritet är att få existerande DSLR-kunder att byta över till spegelfritt. Det är lättast, kostar minst resurser och det finns miljoner potentilla DSLR-användare som gillar och är familjära med deras märken.

De är naturligtvis intresserade av att nya kunder till kameramarknaden och att locka folk att byta över, men det har troligen betydligt lägre prioritet.

Det är mitt stalltips också. Nikon och Canon vill skaffa sig ett försprång och få ut ett skapligt utbud av egna produkter först. Man försöker initialt hämta hem utvecklingskostnader genom att sälja till ”early adopters” med god vinstmarginal. Sedan kommer de att släppa in tredjepartstillverkare.

Det är en avvägning som de gör. Tredjepartsobjektiv som fungerar väl är ett argument för att välja ett kameramärke och inkomster från licenser ligger i den positiva vågskålen.

Samtidigt tjänar de nog betydligt mer pengar på att själva sälja objektiv.

Jag tror Nikon har som mål att sälja två objektiv på såld kamera.

Jag är ganska övertygad om att deras högsta prioritet är att få existerande DSLR-kunder att byta över till spegelfritt. Det är lättast, kostar minst resurser och det finns miljoner potentilla DSLR-användare som gillar och är familjära med deras märken.

Ja, det håller jag med om. Men det är ju inget egentligt argument för att hålla tredjepartstillverkare borta från RF-fattningen. Tvärtom, det är nog lättare att locka DSLR-användare till spegelfritt om det finns ett brett utbud av alla sorters RF-optik, både original och ”pirat”.

Det där kom som ett brev på posten! Har Nikon legat och bevakat denna tråd, tro? 😉
Smart drag av Nikon! Då får jag ett fabrikat till att välja bland om jag i framtiden tröttnar på Canons inlåsta RF-system och byter till något öppnare.

Senast ändrad:
Det där kom som ett brev på posten! Har Nikon legat och bevakat denna tråd, tro? 😉

Självklart läser Nikons ledning forumen på Fotosidan! :)

Nåja, men det finns ett korn av sanning där: kameratillverkare följer faktiskt vad som skrivs om deras produkter i tidningar och på sajter runt om i världen. Personal på lokalkontor i olika länder lägger tid på att sammanställa (till moderbolagen centralt) hur nyheter och lanseringar mottas, och om det är något speciellt som diskuteras i forum och liknande. Efter mässor (ni minns, sådana vi hade förr :) sammanställde man reaktioner från besökare: kommentarer, kritik, beröm och vad som efterfrågas.

- - -

Tillbaka till trådämnet: Historiskt har kameratillverkarna ofta haft en kluven inställning till tredjepartstillverkare, tillverkarnas attityd har pendlat mellan att å ena sidan störas av konkurrensen och å andra sidan uppskatta hur tredjepartsgrejerna kompletterar och utökar deras system.

När de gäller Z- och RF-fattningarna handlar det nog delvis om att Canon och Nikon passat på att få en "lugn period" nu de första åren medan rent praktiskt kan stänga ute andra tillverkare. Något som är svårare med äldre fattningar där patent för kommunikationsprotokoll och annat hunnit gå ut.

Varför? Det kan delvis handla om något så enkelt som att de vill försöka ha kontroll över vad som introduceras och i vilken ordning. Tänk er själva om ni skall upprätta en treåring lanseringsplan där ni plöjer ned mycket av företagets budget på att lansera just produkter ni hoppas kommer kunna sälja bra. Då kan det vara rejält irriterande med en tredjepartstillverkare man inte har insyn i som släpper saker som rör till hela planen. Företag i alla branscher skräms alltid av osäkerhet och saker de inte kan påverka. Och det förvärras om man som kameratillverkarna jobbar på en trång marknad som krympt rejält under en period.

Det kanske går att applicera samma resonemang på gamla trogna Canonkunder? Jag har haft Canonkameror i över trettio år, men trots att EOS R-kamerorna tycks vara bland de allra bästa spegelfria kamerorna så är jag tveksam till att satsa på det systemet.

För Sony så fanns ju inte den gamla traditionen, vet inte ens om det finns de eller om det är ens är möjligt att köra A fattning på deras spegelfria E hus?
Sony har nog (eller har åtminstone haft) den bästa bakåtkompatibiliteten av alla när det gäller att använda gamla AF-objektiv för spegelreflex på spegelfria hus.

Det kanske går att applicera samma resonemang på gamla trogna Canonkunder? Jag har haft Canonkameror i över trettio år, men trots att EOS R-kamerorna tycks vara bland de allra bästa spegelfria kamerorna så är jag tveksam till att satsa på det systemet.
Javisst. Vi blir nog många som överger Canon om de fortsätter denna styvmoderliga behandling av sina användare. Jag kan ha tålamod något år till eftersom jag inte har behov av nya objektiv just nu, men sedan vete sjutton om jag blir kvar. Det finns ju så många andra spännande kamerafabrikat. Jag gillar inte att vara inlåst.

Senast ändrad:
Har både Canon R5 och R5c, och det är klart att jag också önskade att Sigma och Tamron fick möjlighet att utveckla och tillverka RF-objektiv. Men i nuläget kör jag med adapter, vilket fungerar grymt bra och märker ingen större skillnad med mina rf-objektiv och mina Sigma-objektiv som jag hade sen tidigare. Min Sigma 35 art fungerar tex mycket bättre nu än tidigare med 5DIV. Sen blir det lite större och tyngre, och en till sak att släpa med sig. Men på det stora hela har jag inga större problem som det är nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar