Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför har du valt Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Ok, vi Canonister kan ju inte vara sämre! Har Nikonisterna en tråd, ska vi också ha en... :)

Berätta - varför har DU valt Canon?

Har "alltid" använt Canon! A-1, AE-1,gammla
F-1:an. Provade Minolta x-700 ett tag men gillade den aldrig riktigt, Nu när jag börjat igen så blev det en T-90 sedan Eos 50E och Eos 300D, Canon är behagliga, snygga, ergonomiska, snygga, optiken är skarp men ändå lite "mjukare" än vissa andra märken. sa jag att de är snygga ? =).

Mats.

Mycket pga. objektivutbudet.. många L-linser är i en klass för sig, även jämfört med konkurrenternas motsvarigheter.

Olika mått av kvalité finns det väl i de flesta tillverkares utbud men jag tycker att Canons prylar håller en hög sådan. Dessutom är användarskaran ganska stor och det banar för att eventuella problem snabbt blir kända och förhoppningsvis rättade.

Priset är också en faktor. Att de faktiskt vågar släppa en DSLR som 10D till ett mer överkomligt pris jämfört med de andra modellerna, vilket var ganska vågat när det skedde.

Valde faktiskt Canon en gång i tiden för att jag tyckte handhavandet var bättre hos Canon, något som Nikonägare oftast inte alls håller med om. Sen gillar jag att Nikon-ägarna stångar sig blodiga i argumentet "man kan använda alla gamla objektiv utan problem". Det har ju visat sig nu på senare tid att detta är med vissa restrektioner..och handen på hjärtat..hur många promille av Nikon-användarna använder gamla manuella gluggar på sina nya fina AF-kameror? ;)

Hursomhelst.. mitt val av Canon för ungefär 10 år sedan (då jag bestämde mig för Canon) berodde på handhavande och design. Jag valde faktiskt i en period när mitt fotograferande låg i "dvala". Hade jag inte varit tvungen att sälja min fina FM2n 1989 så hade jag förmodligen varit Nikonist idag..

Idag är jag dock glad över att äga en Canon, då priserna på likvärdiga Nikon-objektiv faktiskt är en hel del högre än Canons t.ex. Dessutom är Canon ju (för tillfället) längst fram i den digitala utvecklingen mellan de två märkena (och andra).

Min första "riktiga" kamera var dessutom en Canon.

Har/har haft: Canon T70, Olympus OM40P, Nikon FM2n, Canon EOS 500n, EOS 630, EOS 100, EOS 30, EOS 5, EOS 1n, EOS 10D. Be mig inte räkna upp alla gluggar jag har/haft ;)

Jag bestämde mig egenligen för F801 runt 1989 (det var det bästa man kunde ha då som amatör).

Tyvärr blev det för dyrt för min pappa som skulle betala så det blev en begagnad Canon FTbN med 28/2,8, 50/1,4 och 135/2,5. Det spelade nog in att mamma hade Canon AE-1 och pappa hade ett canonobjektiv till sina Leica M-kameror.

Kameran visade sig vara ett förnuftigt val och jag lärde mig mycket om ljusmätning tack vare att den bara hade manuell inställning och utsnittsmätning.

Efter två-tre år (1992) köpte jag ett gång begagnade proffsgluggar billigt. Alla proffs bytte ju till autofokus då. Det blev 24/2, 35/2, 85/1,8 och 200/2,8 samtidigt som jag behöll de gluggar jag redan hade´. Att jag hade ett enkelt kamerahus gjorde inget, jag hade ju fantastiska proffsobjektiv.

Januari 1993 var det dags för första proffshuset. Det blev en rejält sliten Canon F-1 new med stora motorn med 12 AA-batterier i.... Ett tungt åbäke. Säljare var Per-Anders Jörgensen som var Årets Pressfotograf 1988. Han behöll ett hus och lekte med ett annat. Det fick åka ner i gatan från tredje våningen och höll! Tredje huset sålde han till mig.

Hösten 1993 gjorde jag en fotokatalog och tjänade in till en autofokusutrustning. Jag har inte så bra syn och blev galen på alla oskarpa bilder. Det blev en Eos 5 med 28-105 och 50/1,8 och en Metz 40 TTL-blixt. TTL var så sååå inne i början på 90-talet. Då 1993 var Eos 5 alldeles ny och det bäsa. Så därför blev det Canon Eos och inte Nikon.

Min F-1:a levde till studenten 1994 då jag lyckades pajja den rejält... Senare gjorde jag fotojobb och kunde köpe bra gluggar till Eos 5:an. Blev en 20-35/3,5-4,5, 35/2, 85/1,8 och 200/2,8L. Första L-gluggen... :)

Sen har det bara rullat på med Eos 1 HS, två Eos 5, två Eos 3 HS, två Eos 1V HS, Eos 300D och ny 1D mark II.

Gluggar som passerat till EOS är; 20/2,8, 20-35/2,8, 20-35/3,5-4,5, 28/2,8, 28/1,8, 28-70/2,8, 35/2, 50/1,8 mk II, 50/1,8 mk I, 85/1,8, 100/2,8 USM macro, 135/2, 70-200/2,8, 200/2,8, 300/4, 120-300/2,8

Jag valde faktiskt Nikon (F-501) till en början, för att en kompis hade en. Bytte till Canon för att dåvarande flickvännen fick en EOS1000. Vi tyckte att det var onödigt med två olika system och det kändes som om Canon var mer framtidsorienterade och innovativa. Alltså inskaffades första EOS-kameran (EOS630). Det har jag aldrig ångrat.

Nuvarande flickvän kör Nikon och är möjligen lika inbiten Nikonist som jag är trogen Canonist. Slaget är inte över än... ;o)

Kamera-CV: Agfa Instamatic, Nikon F-501, Canon EOS630, EOS5, EOS10D, Olympus OM-1, OM-2.

Det var en ren prisfråga, Canon var billigare än Leica men hade samma objektivfattning. Dessutom var framdragningen snabbare med Canon eftersom den hade triggermatning. Det fanns i och för sig till Leica också men fodrade en ganska dyr ombyggnad. Så det blev en Canon.
Vaddå? Vilket år? 1958. Jodå, den finns kvar och funkar fortfarande. Fast bildräkneverket är inte att lita på. Ingen kvalité.......;-)).
Us

Jag fick möjlighet att köpa en EOS 1N med 540-blixt och lite andra tillbehör till äckligt bra pris, så jag tvekade inte en sekund. Hade Minolta 800si före och det var väl inget större fel på den, men jämfört med EOS:en var den tämligen epa. Sedan har det bara rullat på :)

Jag började med en Olympus-utrustning (OM10 och OM1) som blev stulen. Köpte sedan Nikon F801 (och hade även en Nikon FM) men när jag var på en fotomässa och jämförde Nikon och Canon med var sitt 300/2.8 så bestämde jag mig för att byta. (Nikons kamera hade svårt att hitta skärpan och var ju ej ljudlös som Canon.)

Har haft en del olika Canonkameror, Canon EOS 100, EOS RT, EOS 30, EOS 1 N, EOS 1 N RS, F1 och F1N.
Numera har jag ett 10D hus och EOS 1N samt Canon F1N kvar.

matnyttige skrev:
Men från början då Olympus kom med TTL i slutet av 70-talet(!) så sa Canon att TTL inte var tillförlitligt då reflektionen från filmerna skilde sig åt.

Lustigt nog var det väldigt få pressfotografer som använde TTL-funktionen på sina Nikon F3:eek:r. De körde sina Metz 45:eek:r som de var vana vid eller bara Tri-X efter 1600 och ingen blixt.

TTL-flugan kom ju med Nikon F4 och Eos 1. Då skulle det vara blixt till allt.

Overtog min första Canon FTb QL från fadern vid 13 års ålder, när denna kamera slitits ut införskaffades en Canon F1 New, dels för att fadern använda samma system. Numera fotograferar jag med Canon EOS 10D och fadern funderar också på att köpa en.Om man får attribut genom modersmjölken på får man nog märkestrogenhet genom faderns intressen.

Ja Allting började för ca 1.5år sedan, jag, en kille på 15år börjar känna behovet av att dokumentera världen. Han surfar runt på internet precis som vanligt när han stötter på FS. Sen var det vara att vandra från affär till affär, känna och klämma, när jag plötsligt stötte på en beggad eos 50E, Tog den i min hand
-WOW!
Saken var klar, den ska jag ha!
kan nån canon!

//Mvh Viktor

Tänk vad trevligt det hade varit om kameratillverkarna en gång i tiden hade enats om en standard för objektiv, så att vi hade sluppit inlåsningseffekten.

Från början (ca1990) hade jag bestämt mig för att köpa en Minolta, vilken modell kommer jag inte längre ihåg. Hursomhelst så knallade jag iväg till en fotobutik för att ta reda på pris och få svar på lite andra frågor som jag hade, men på grund av ett dåligt bemötande så köpte jag ingen kamera då. Något år senare så köpte jag däremot en kamera med objektiv av en kompis som skulle sälja en av sina gamla kameror och det var en Canon AT 1, och på den vägen är det. Att det blev Canon är ingenting som jag ångrar så här i efterhand. Jag kan också tillägga att jag aldrig har köpt något i den butiken som jag först gick till när jag skulle köpa kamera och jag har köpt film och annan fotoutrustning för många 1000-lappar sedan dess.

Genom tiderna har ett par olika märken passerat genom mina händer, dock aldrig den "store konkurrerande tillverkarens". Den sista kamera jag hade innan jag gick in på Canon-systemet var en Konica i T-serien. En kamera jag trivdes mycket bra med, tyvärr började den krångla lite väl mycket för min smak. Valet föll på en EOS 650, vid tiden en mycket modern kamera, den låg perfekt i min hand och kändes mycket välbyggd. Efter den har flera andra kameror hamnat i min ägo....

EOS 750 (fick av kompis, numera pensionär i låda)
EOS 650 (still going strong, slutaren börjar dock ge sig...)
EOS 300 (används fortfarande ibland)
EOS 5 (brukskameran idag)

Anledningen till att jag blivit Canon troget är främst följande: ergonomi, handhavande och tillbehörsprogram.

Jalle

Jag fick med mig mammas Canon FTb på konfalägret för ett antal år sedan. Och sen dess har jag haft den, så numera står det i bokhyllan med ett 50/1.4 där bländaren kärvar.

Sen bidde det en liten canon A40 när jag köpte ny kamera julen 2002. Men det vara bara i väntan på systemkamera. Sen kollade jag på Canon och Nikon när jag skulle köpa AF kamera här för nåt år sedan. Kände och klämde på Nikon och Canon, tyckte dom kändes lika bra överlag, och canon var ju billigare (speciellt innan jag hittade internetbutikerna), så jag bestämde mig för Canon.

Sen bidde det en begagnad Eos33 med batterigrepp. Lite gjorde det väl att kollegan också har canon så vi bytlånade lite i början.

Senast ändrad:
Vilka långa och intrikata svar ni ger....

...För min del blev det bara så, det hade kunat bli Nikon eller Minolta också eller något annat.

Men det blev Canon och nu är man ju fast....

Jämförde Canon och Nikon.
Canon gick segrande ur striden pga känslan i kameran. Den ligger jäkligt bra i handen helt enkelt. Gedigen.
-Beaktade även begagnatmarknaden, som jag upplever som större.

På högstadiet hade vi ett gäng Canon Ftb som man slet hårt på. Brorsan är enveten proffs-Canonist också och han köpte en A35f åt morsan. Trevlig kamera. Det är väl just vad man växer upp med som avgör valet till stor del.

Idag när man köper digitalt är det kanske inte lika självklart men Canon gör ju sällan nått som blir totalflopp och får ju ändå räknas som ett rätt säkert kort.

Sen är ju loggan snygg också :)

Jag har en Olympus OM-billig (20?) liggande som jag köpte tokbilligt som slängkamera men den kunde jag aldrig riktigt med. Lånade en kompis Nikon f3 ett tag men gillade den inte alls heller. Syrrans Olympus XA är trevlig däremot men nu är man väl fast i det digitala träsket. Det enda som kan få mig att köra med film igen är mellanformat antagligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar