Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför har du beställt en Canon 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar som många håller på att sälja sina EOS 10D (och 300D) i ren panik. Undrar vad de plåtar med nu innan de får sin nya 20D eller så kanske de normalt inte plåtar alls utan sitter mest hemma o pillar på alla knappar och tänker "nu har jag en bättre kamera än Nisse".

Vad vet jag, vad vet jag? -som Kurtan säger.
 
irrbloss skrev:
Vet du om datumet gällde leveranser till svenska återförsäljare, eller leveranser till Canon Sverige? Mina tankar kretsar kring 20D ungefär 90% av min vakna tid... börjar bli lite jobbigt. :p

Enligt honom skulle den finnas i svenska butiker den 15:e eller dagarna därefter.. Så det finns hopp för oss ;)
 
matnyttige skrev:
Verkar som många håller på att sälja sina EOS 10D (och 300D) i ren panik. Undrar vad de plåtar med nu innan de får sin nya 20D eller så kanske de normalt inte plåtar alls utan sitter mest hemma o pillar på alla knappar och tänker "nu har jag en bättre kamera än Nisse".

Finns många som vill ligga på topp. Men jag tror ändå inte att 20D kommer att sälja lite hysteriskt som 10D och 300D gjorde i början.
 
irrbloss skrev:
Vet du om datumet gällde leveranser till svenska återförsäljare, eller leveranser till Canon Sverige? Mina tankar kretsar kring 20D ungefär 90% av min vakna tid... börjar bli lite jobbigt. :p

Nu när jag har min 1D mark II kan jag sova lungt. 20D kommer när den kommer.... :)

Men innan jag fått min mark II var det nervigt. hade stora jobb på gång som inte skulle gått kvalitetsmässigt utan mark II.
 
Jag har alltid haft ett andrahus, tex NikonF4 och Nikon 801s, två Nikon F100 och Canon EOS1V HS och EOS3 som är stort sätt likvärdiga och har liknande handhavande och funktioner. Jag har nu en Mark2 och beställde en 20D så fort jag hörde att den skulle komma ut. Men jag börjar bli tveksam då den är så olik Mark2 med AF och andra funktioner samt att den bara kan ta 6 RAW bilder åt gången och att man behöver vänta runt 16sek eller mer med ett väldigt snabbt minneskort innan man kan ta ytterliggare 6 bilder. Tanken är att jag skulle slippa byta objektiv hela tiden, Mark2 med 500mm och tex 20D med mitt 70-200mm IS. Om det händer någon aktion där jag behöver 70-200mm och använder 20D och bufferten är full hela tiden och missar en massa bra bilder och man inte kan plåta på skulle jag bli arg på mig själv att jag inte byte och använde Mark2 istället. Jag tror jag väntar till de ev släpper en "mini" Mark2 med liknande prestanda och handhavande precis som med EOS1V och EOS3. Jag är dock lite kluven.
 
Omar skrev:
Jag har alltid haft ett andrahus, tex NikonF4 och Nikon 801s, två Nikon F100 och Canon EOS1V HS och EOS3 som är stort sätt likvärdiga och har liknande handhavande och funktioner.

Jag har nästan alltid kört med dubbla kameror, två Eos 5, två Eos 3 och två Eos 1V. Det mest optimala för mig är att ha två identiska kameror. Ingen är "andrakamera".

I fallet mark II är det två saker som ställer till det.
- Jag bär omkring på mina kameror hela dagarna och då blir två st mark II lite för tungt.
- Mark II är inte direkt billig och jag tycker det inte är ekonomiskt förvarbart än.


Men jag börjar bli tveksam då den är så olik Mark2 med AF och andra funktioner samt att den bara kan ta 6 RAW bilder åt gången och att man behöver vänta runt 16sek eller mer med ett väldigt snabbt minneskort innan man kan ta ytterliggare 6 bilder.

- - -

Jag tror jag väntar till de ev släpper en "mini" Mark2 med liknande prestanda och handhavande precis som med EOS1V och EOS3. Jag är dock lite kluven.

Jag kommer att sälja 20Dn så fort en 3D eller motsvarande kommer. Finns ju egentligen inga alternativ till 20D eftersom jag behöver två hus.
 
sagan skrev:
Amatör?

Jag behöver två hus för att kunna garantera att jobben jag utför går att genomföra även om ett hus skulle sluta fungera.

He-he, hvorfor hadde du ikke 2 stk 10d, eller om jeg tør å spørre om hvorfor du ikke hadde en d60 som back-up for din 10d før nyheten om 20d kom, da?!! Men det er mulig du hadde. Jeg bare undrer.
 
Jag tyckte det var bättre att vänta på en bättre modell och då kunna använda 10D som andrahus så klart.
 
sagan skrev:
Jag tyckte det var bättre att vänta på en bättre modell och då kunna använda 10D som andrahus så klart.

Den argumentasjonen holder bare ikke mål. Er spent på hva enkelte av dere mener om 10d når oppfølgeren til 20d kommer. Et kamera blir aldri dårligere enn det i utg.punktet var. Litt jåleripreg over det hele, syns jeg å høre.
 
frankgi skrev:
Den argumentasjonen holder bare ikke mål. Er spent på hva enkelte av dere mener om 10d når oppfølgeren til 20d kommer. Et kamera blir aldri dårligere enn det i utg.punktet var. Litt jåleripreg over det hele, syns jeg å høre.

Att Kim vill ha två hus och har is i magen att vänta ut en förbättrad modell är väl svårt att kritisera. Att köpa en 10D när man vet att nytt är på gång är ju dumt.
 
Kan ju oxå påpeka att jag använt mig av en lånad 300D som reservhus när jag plåtat barndop, bröllopsfester och liknande..men det ska bli skönt att ha ett eget andrahus som man alltid har tillgång till.
 
Bra kim, jag tycker du gör helt rätt som skaffar en 20D till din övriga utrustning.

Jag har också ställt mig i kö för en 20D...då blir det tre stycken. Behöver jämnvikt när jag är ute o fotar....en runt halsen och en över vardera axel. Vill inte snebelasta ryggen :))
 
annika skrev:
Behöver jämnvikt när jag är ute o fotar....en runt halsen och en över vardera axel. Vill inte snebelasta ryggen :))

Då blir det nog inte "fota" det är frågan om utan mer "knäa". Hur i hela fridens namn kan man röra på sig med så mycket grejer dinglande omkring en? Lägger man sen till stativ, blixt och allt annat så behöver man väl bärare (assistent?). Med min klena kroppsbyggnad hade jag nog varit färdig för akuten rätt snart annars.

:D
 
Jag sålde min 14mm (tung pjäs)...så det blir inte så mycket tyngre, åh andra sidan så funderar jag på att skaffa en 10-22:a..och då blir det tyngre igen.


Som tur är så behöver man inte ha med sig alla grejerna, vid alla tillfällen.
 
froderberg skrev:
Att köpa en 10D när man vet att nytt är på gång är ju dumt.

Ja visst är det så men jag tröttnade på att vänta när jag inte hörde något om den nya modellen. Nu hör jag istället att snart kan man köpa 20Dn för strax över det jag betalade för min nya 10D i Taiwan för tre veckor sedan.. :)

/Daggi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.