Annons

Varför har du beställt en Canon 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Absolut..jag är inte heller intresserad av att ha fotografering som huvudinkomst, jag vill kunna välja när jag ska fotografera och inte.

Som jag brukar säga...amatör är ett väldigt missbrukat ord, de menas ofta i betydelsen av novis/nybörjare.
 
Jag har INTE beställt nån pga...

1. har inte råd
2. om jag hade råd så skulle jag inte få för frugan
3...jag är en toffel.
 
Re: Jag har INTE beställt nån pga...

pul skrev:
1. har inte råd
2. om jag hade råd så skulle jag inte få för frugan
3...jag är en toffel.


Du är inte den enda... Som tur är har D-SLR:arna (härligt ord) fortfarande det där med cropfactor som gör att man ens kan försöka låta bli... Suck. Har ingen ens en gammal D-SLR att sälja mig billigt? Hmmm... Kanske ska gå och gnälla på köp-forumet... :)
 
HDFS) (KGS skrev:
okeeeej, har missat nåt där, trodde inte du var yrkesfotograf, men tar man på sej jobb är det självklart klokt att ha en backup.

Såg framför mej en trend där var o varannan fotograf springer med två, tre, fyra generationers kameror över sina späda axlar ;-)

Canon & Nikon borde teckna avtal med våra nationella gymkedjor och inkludera gymkort i kamerapaketen. Om inte annat leder det kanske till färre kameror som släpar i backen efter en dags fotograferande - mindre jobb för serviceverkstäderna osv osv ... :)

/Johan
 
Och jag som inte tycker jag behöver gå på gym eftersom jag tränar genom att släpa fotoutrustning. Nu ska man inte bara lyfta kameragrejjer, nu skall man lyfta skrot oxå!

Huvva, vad ska jag då skylla på.... att jag redan är stark och muskulös kanske ;)
 
Arleklint skrev:
Och jag som inte tycker jag behöver gå på gym eftersom jag tränar genom att släpa fotoutrustning. Nu ska man inte bara lyfta kameragrejjer, nu skall man lyfta skrot oxå ;) Huvva, vad ska jag då skylla på.... att jag redan är stark och muskulös kanske ;)

Du kör (släpar) ju med Nikon och lyfter därmed, per definition, skrot ;)))

/Johan
 
"Canon & Nikon borde teckna avtal med våra nationella gymkedjor och inkludera gymkort i kamerapaketen"

Då slipper vi Nikonister då?
 
Arleklint skrev:
"Canon & Nikon borde teckna avtal med våra nationella gymkedjor och inkludera gymkort i kamerapaketen"

Då slipper vi Nikonister då?

Häromdagen vägde jag min fotorygga. 17 kilo... Och då hade jag bara ett hus med mig. Lite för mycket va? Efter en hel dag då jag sprungit runt på malmarna i Stockholm kändes det rätt slitigt.

De flesta pressfotografer behöver träna på gym för att klara av den tunga utrustningen.

Jag har börjat banta min utrustning allt mer. Detta är en anledning till att jag köper 20D som är något lättare än min 1D mark II. Byter man dessutom ut 70-200/2,8:an mot 135/2,0:an har man sparat ännu en del vikt.
 
Vet inte vad du har för rygga, men på dom jag sett på MFS och andra fototräffar så har dom flesta helt katastrofala axelremmar. Och ofta väldigt dåliga midjebälten, även om dom verkar bättre sig där.
 
jag köpte den på ren impuls så som jag köper allting annat här i livet. framför allt har jag en passion för att boka resor typ flygbiljetter eller sånt när jag sitter och surfar på nätterna.. ganska dyr hobby tyvärr.. i alla fall så beställde jag först en mark II men sen fick jag min bokidé och behövde pengarna till det istället och sen när jag såg att de skulle släppa en 20D för nästan ingenting i pris kunde jag liksom inte motstå.. jag behöver den kanske inte egentligen men den kommer säkert se snygg ut över axeln :) (jag tränar inte på gym och jag har megaproblem med ont i axlarna efter varje festival jag varit på.. tecken på att det är dags att börja träna kanske?) eh ursäkta mitt något osammanhängande inlägg jag är lite trött pga konstig dygnsrytm det senaste..

ingen som har koll på leverenstid för 20D:n? den släpps ju inte än på ett tag men sen måste man säkert vänta ytterliggare en tid innan man får sitt ex..
 
Magnus brukar få höra lite rykten här och där, men under september verkar vara troligast just nu iaf.

Och ja, träna är bra, man ska ta hand om sig, speciellt axlar och rygg. Så det tycker jag du ska göra.
 
Jag går över till digitalt och jag tyckte 20D var tillräckligt intressant.

Dr jekyl säger att jag ska hålla mig till film och scanner och en "riktig" kamera. En bra kamera, som jag gillat hela tiden.

Mr Hyde säger att det inte är aktuellt alls, digitalt ger bättre kontroll i uppdragen.

Eftersom Dr Jekyl hade slut på sitt elixir får jag tro på Mr Hyde.

Usch, jag ska bli digitalare, det gillar jag inte! ;-)
 
Jag har länge tänkt att uppgradera mig till en ny analog, men jag kunde inte motstå frestelsen längre när 20D:n kom... så kan det gå.
 
LostInSpace skrev:
ingen som har koll på leverenstid för 20D:n? den släpps ju inte än på ett tag men sen måste man säkert vänta ytterliggare en tid innan man får sitt ex..

En del säger 15/9 andra slutet av september. jag har inte hunnit kolla vad som faktiskt gäller.

Canon lovar att det inte ska vara några problem med leveranserna som med 10D/300D och mark II. Men trycket verkar hårt och beställer man hos de stora handlarna idag kanske man inte får i första leveransen.

Canon släpper ju nyheten nära inpå den riktiga lanseringen. Därför borde löftena om leveranser kunna vara trovärdiga eftersom de idag redan har kameror liggande på hyllorna i väntan på utskeppning.

Eos 10D och 300D var både revolutionerande och var för många den första digitala systemkameran. Även om intresset för 20D är stort är trycket nog inte lika enormt. Därför kommer nog väntetiderna vara kortare.
 
froderberg skrev:
En del säger 15/9 andra slutet av september. jag har inte hunnit kolla vad som faktiskt gäller.

Snackade med en kille som känner en som jobbar på Canon. Han har beställt en 20D, och sa att Canon har sagt att leveranserna sker vid 15 sept.
Måtte det vara sant, jag klättrar på väggarna här ;)
 
herne skrev:
Snackade med en kille som känner en som jobbar på Canon. Han har beställt en 20D, och sa att Canon har sagt att leveranserna sker vid 15 sept.
Måtte det vara sant, jag klättrar på väggarna här ;)
Vet du om datumet gällde leveranser till svenska återförsäljare, eller leveranser till Canon Sverige? Mina tankar kretsar kring 20D ungefär 90% av min vakna tid... börjar bli lite jobbigt. :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.