Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ger ingen kritik???

Produkter
(logga in för att koppla)
"Barn och husdjur"...eller som någon innan föreslog "Barn......humor".... Jag tycker det säger en del om statusen att fota barn...

Ja snart kommer det en barnpool..det ska bli skitkul!

//Liza
 
dl_4711 skrev:
"Barn och andra husdjur", ska det väl stå...

Du vill alltså skilja på småkryp och makro, du vill skilja på natur och landskap, du vill skilja på djur och husdjur - men inte på barn och husdjur!?

Eftersom väldigt många fotar naturbilder och vilda djur, och väldigt många fotar makro av annat än småkryp vore det kul att ha olika pooler, och jag ville ändå begränsa innehållet på något sätt, skulle kunna tänka mig att separera även de två kategorierna.

/Johan
 
vissa tar illa vid sig om man kritiserar deras bilder, så i bland är det bättre att hålla tyst än att säga vad man tycker.Har märkt det att vissa här på FS gär nästan bara beröm till varandra trots att bilderna är såder.
 
Jag tror personligen att många bilder får mycket kommentarer beroende på vem det är som lagt ut bilden. Att fotografens namn inte var synligt under exempelvis de första dagarna eller tills minst tre kommentarer kommit in tror jag skulle öka spridningen på kommentarerna.
Men jag inser också problematiken rent praktiskt med detta eftersom bilderna samtidigt ligger i respektive fotografs egna album.
 
Jag vill hålla med om att det ges för lite kommentarer, jag har varit medlem sedan början av detta år och har fått en kommentar på drygt tre månader (visserligen har jag bara lagt upp två bilder eftersom jag har tappat lite av intresset för sidan), tycker jag är lite dåligt eftersom jag själv anser mig vara ganska bra på attt kommentera, tråkigt tycker jag och funderar över något alternativ till fotosidan där jag når längre, ex. Deviantart.
Vill se fler kommentarer!
Fast jag måste ändå ge en ros tilll personen som gav mig min enda kommentar, den var konstruktiv, bra och vänlig!:)
 
....."4. Barn och husdjur"
......"Barn och andra husdjur"

Skrattade mest åt den andra formuleringen:)

Ser fram mot barnpoolen och har inget mot att kombinera barn och husdjur, men jag tycker det bör ske på samma bild isf om de ska ligga i samma pool.
Det är klokt att inte blanda dessa kategorier i en pool annars.

När kommer barnpoolen?
 
Jag väcker tråden med ett nytt(?) förslag.

Som det är nu kan man ju köpa olika medlemskap för pengar. Men varför inte lägga till ett betalmedel: Kommentarer/kritik.

Hur man ska använda detta överlåter jag till alla att föreslå, men skulle det inte ge lite mer status åt kommenterandet?
 
Adnil skrev:
Jag vill hålla med om att det ges för lite kommentarer, ...... Vill se fler kommentarer!
Fast jag måste ändå ge en ros tilll personen som gav mig min enda kommentar, den var konstruktiv, bra och vänlig!:)

Nu har du fått en till kommentar på båda dina bilder. Ros och ris, så ska det vara... Lägg in fler, vet ja'!
 
Det där med att alla vill ha men inte vill ge, vet jag inte riktigt om det håller i detta sammanhang. När jag får kommentarer så är det väldigt sällan från personer som jag givit kommentarer till, utan i stort sett alltid från personer som råkar hitta min bild i poolerna.

Poolsystemet har blivit klart bättre tycker jag och en pool för svart-vita bilder var inte en dag för tidigt.

Sen kan jag också säga att jag ständigt har positiv statistik när det gäller bildkommentarer men får inte särskilt mycket kommentarer ändå, men det beror nog förmodligen på att mina bilder kanske inte riktigt lever upp till någon slags standard som gäller här.
 
Graal skrev:
Jag bryr mig inte så mycket om kommentarer eller ej, men visst är det roligt att få respons på bilderna man lägger upp. Har själv negativ kommentarstatistik så jag ska ju inte klaga. Tycker dock att det är lite tråkigt att utställningsalbum kommenteras så lite. Kommenterade nyss ett album som visats 336 ggr och inte fått en enda kommentar tidigare. Iofs hade de enskilda bilderna mindre visningar och då kan det ju vara så att många av nyfikenhet öppnar albumet men vänder i dörren när man inte intresserar sig för bilderna. Fast jag tycker ändå att man skulle försöka kommentera albumen lite mera, det är lite annat att bedöma en grupp av bilder än enskilt. Fast man kan ju bedöma enskilda bilder också i sin albumkommentar vid utställningar.

Tycker också att mängden mindre bra bilder ökat på fotosidan medan de mera bra är ungfär lika många som laddas upp. De bra, som man ju helst kommenterar, tenderar därför att försvinna i mängden och man missar dom ofta. Därför tycker jag att fotosidans senaste funktion med "Bildväljaren" är ett lyft. Här hittar man många av de bra bilder man missat tidigare. Fast nu ska man ju inte kommentera bara de som man tycker är bra utan också de andra. Men det är lättare sagt än gjort. Det är en konst att kritisera sådant man inte gillar på ett positivt sätt, så att fotografen inte känner sig kränkt.

Resonerar man så här försvinner också lite poängen med bildkommentarer. Det heter ju kritikpool och inte superlativpool. Vilket innebär att genom att påtala varandras brister och vad som kanske skulle kunna gjorts bättre med en bild utvecklar oss alla. Även en mycket duktigt och rutinerad fotograf kan bli bättre!

Och vi som är av den mer mediokra skalan än så länge behöver kommentarer även från duktiga fotografer som kan komma med värdefulla tips! Våra bilder skall inte bara filtreras bort heller i något söksystem tycker jag.

Edit: Oj, Nils, läste lite dåligt där. Men är kritiken konstruktiv så blir det aldrig kränkande tycker jag. Jag har lärt mig massor av den konstruktiva kritik jag fått på mina bilder!
 
Joi skrev:
vissa tar illa vid sig om man kritiserar deras bilder, så i bland är det bättre att hålla tyst än att säga vad man tycker.Har märkt det att vissa här på FS gär nästan bara beröm till varandra trots att bilderna är såder.

Visst är det så ibland att medlemmar och särskilt nybörjare blir lite sura. Efter att ha lämnat tips har jag upplevt att få kommentarer, även mail, att "bilden blev exakt som jag ville ha den" och den kan vara tagen med en dålig webbkamera i dunkel belysning. Man får bita i det sura äpplet och ändå ge kritiska kommentarer till medlemmar som verkligen behövar det. Hur ska någon kunna lära sig av kommentarer på en "dåligt” tagen bild där andra medlemmar skriver "söt katt" eller liknande och får då denna person att tro på bildens upplägg och kvalitet. Mycket av att fota är ju dock tekniken tillsammans med att se och utföra komponeringen på bästa sätt. Det är dags för folk att bli lite mer självkritiska och lära sig av bilder som de själva och andra anses som bra.

Ut och fota med er och ha en trevlig sommar!
 
darksidedesign skrev:
Visst är det så ibland att medlemmar och särskilt nybörjare blir lite sura. Efter att ha lämnat tips har jag upplevt att få kommentarer, även mail, att "bilden blev exakt som jag ville ha den"

I ett sådant här fall är det ju bara att skita i vederbörande (Förlåt svordomen). Allting på fotosidan med undantag av portföljen är MENINGEN att det skall kritiseras. Om man använder pooler och vanliga album som skyltfönster har man ju helt missuppfattad meningen med FS (vilket också står ganska tydligt när man lägger bilder i pooler, det kanske också skulle stå TYDLIGT redan när man laddar upp bilden?).
 
clindh skrev:
det är nog läge att göra något åt det där igen.

En enkel variant vore att ingen fick ladda upp mer än en(1) bild på 24 timmar. Spelar ingen roll om man har guldstjärna eller whatever. Sen tycker jag ni kunde vara något mer generösa mot dem som ännu inte är medlemmar. De är ju förhoppningsvis blivande medlemmar.
 
urbano skrev:
En enkel variant vore att ingen fick ladda upp mer än en(1) bild på 24 timmar.
Du tycker att det vore en god idé att det skulle ta närmare ett år att fylla sin portfolio då?

Har mycket svårt att se det som en rimlig lösning.

Har man betalt för en portfolio så måste man oxå få fylla den i vilken takt man än önskar.
 
sagan skrev:
Du tycker att det vore en god idé att det skulle ta närmare ett år att fylla sin portfolio då?

Har mycket svårt att se det som en rimlig lösning.

Har man betalt för en portfolio så måste man oxå få fylla den i vilken takt man än önskar.

Kan man inte separera så att man får ladda upp oftare tiill portfolion, men mer sällan för "kritikbilderna"...?
 
Poolen Bildkritik fungerar ju just så att man bara kan lägga in en bild per 24 timmar.
 
Men var är det folk kommenterar mest? Jo Nya bilder... Och var får man "inga" kommentarer - jo i poolerna...
 
sagan skrev:
Du tycker att det vore en god idé att det skulle ta närmare ett år att fylla sin portfolio då?

Hade inte en tanke på portofoliobilder. Min idé gäller kritikbilderna.
(För övrigt så tittar väl ingen på portofoliobilder, så det kan ju kvitta. Så tjuffa på bara.)
 
urbano skrev:
Hade inte en tanke på portofoliobilder. Min idé gäller kritikbilderna.
(För övrigt så tittar väl ingen på portofoliebilder, så det kan ju kvitta. Så tjuffa på bara.)
Även portfoliobilderna syns i "Alla nya bilder"


Klart folk kollar på portfoliobilderna för övrigt, det visar iaf besöksstatistiken på min portfolio.
 
Senast ändrad:
jkene skrev:
Kan man inte separera så att man får ladda upp oftare tiill portfolion, men mer sällan för "kritikbilderna"...?
Det är precis så det fungerar nu.

Portfoliobilder = obegränsat, övriga = 1 per 24 timmar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.