Annons

Varför ger ingen kritik???

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte ta bort "alla nya bilder" och låta folk ladda upp hejvilt och sen utveckla poolerna lite mer med inriktningar på motivkategorier tex. gatufoto/repotage, barn, blommor, natur osv...och där får man bara lägga upp en bild om dan.
Då kanske en del bilder inte kommer bort i mängden för jag tror många bara kollar "alla nya bilder"
 
När poolerna infördes var min - och jag tror redaktionens oxå innerst inne - att kritik bara skulle ske i poolerna, medans de egna albumen bara skulle vara "bildhållare".

Jag tror det är dags att ta bort möjligheten att kommentera bilder utanför poolerna. Då har vi färre bilder att kommentera och förhoppningsvis fler kommentarer per bild.

Om poolerna dessutom dras vidare till olika kategorier typ, natur, makro, musik, gatufoto, dokumentär..osv, så kan alla "nörda in" på sitt/sina område/områden, och ägna energi åt det som intresserar med förhoppningsvis givande kommentarer som följd.
 
archangel skrev:
Varför inte ta bort "alla nya bilder" och låta folk ladda upp hejvilt och sen utveckla poolerna lite mer med inriktningar på motivkategorier tex. gatufoto/repotage, barn, blommor, natur osv...och där får man bara lägga upp en bild om dan.
Då kanske en del bilder inte kommer bort i mängden för jag tror många bara kollar "alla nya bilder"
word!
 
Jag försöker komma på hur man skall skapa fler motiv/intresseorienterade pooler utan att behöva skapa en för varenda upptänklig motivkategori sedan - det blir ju för många.

En variant är att ha en eller ett par olika kritikpooler men möjlighet att applicera ett skräddarsytt filter - dvs som man kan göra idag via Sök bilder så kan den som vill sålla lite extra göra det.
 
clindh skrev:
Jag försöker komma på hur man skall skapa fler motiv/intresseorienterade pooler utan att behöva skapa en för varenda upptänklig motivkategori sedan - det blir ju för många.

Gör en pool för husdjursbilder så har vi redan kommit halvvägs.

/Henri
 
clindh skrev:
En variant är att ha en eller ett par olika kritikpooler men möjlighet att applicera ett skräddarsytt filter - dvs som man kan göra idag via Sök bilder så kan den som vill sålla lite extra göra det.

En bra tanke, men risken är att bilder inte kategoriseras ordentligt utan lite mer allmänt för att passa in överallt.
 
Jo, det har föreslagits en barnpool också... (Men ett filter skulle funka lika bra, du kan sålla bort alla förhatliga motivkategorier :)
 
Arleklint skrev:
En bra tanke, men risken är att bilder inte kategoriseras ordentligt utan lite mer allmänt för att passa in överallt.
Kan så vara; men man får sätta max 4 kategorier iofs.

Men om vi nu inte praktiskt hantera 30 pooler för olika kategorier, vad är de riktigt stora motivkategorierna ni skulle vilja se isåfall? Max 5 typ?
 
clindh skrev:
Jo, det har föreslagits en barnpool också... (Men ett filter skulle funka lika bra, du kan sålla bort alla förhatliga motivkategorier :)

Hehe jo, det skulle nog vara mycket bra. Men det är en poäng i det också att folk kollar hellre nya bilder för det är större flöde där.
Om jag redan kollat alla bilder under bildkritikpoolen för idag och kommenterat det jag tror jag kan kommentera så går jag vidare till alla nya bilder.
Brukar nämligen kommentera i klump när jag har en ledig (läs. tråkig) stund.

/Henri
 
clindh skrev:
Kan så vara; men man får sätta max 4 kategorier iofs.

Men om vi nu inte praktiskt hantera 30 pooler för olika kategorier, vad är de riktigt stora motivkategorierna ni skulle vilja se isåfall? Max 5 typ?

Det blev 6 :(

Studio
Repotage
Natur
Sport
Musik
Övrigt
 
Barn och Husdjur
Porträtt
Natur
Svartvitt (med digitalförbud kanske? APUG liknande)
Övrigt

/Henri
 
en fråga bara, varför måste det vara så pass få pooler?
jag förstår om ni inte vill ha lika många pooler som kategorier, men en 15-20 pooler funkar väl?
 
clindh skrev:
Studera fördelningen av bilder på våra befintliga kategorier: http://www.fotosidan.se/gallery/listcat.htm

Svartvitt gillar jag, det är inte en avgränsning på motiv utan snarare en teknik och intresse.

Intressant. Det känns för mig att det stödjer mina förslag. Men jag kanske är vinklad.

Ja, precis. Alternativa mörkrumstekniker finns juh men den är lite föör avgränsande och den poolen är lite halvdöd. Och jag som ännu är väldigt intresserad av den gamla hederliga svartvita bilden och tekniken känner ibland att bilderna försvinner in i vimlet av superfärgglada digitalbilder.

Varför inte fler pooler? Jag tror det är just det, att det måste vara en skillnad mellan kategorier och pooler. Och sen om man ska ha ett filtersystem så.. blir nog för omständigt och trassligt med många pooler.
Dom flesta bilder går hursomhelst att kategorisera under ovannämnda förslag.

/Henri
 
Som jag ser det bör poolerna avspegla intresseområden.

Vissa är intresserade av viss teknik typ svartvitt. Andra är intresserade av motivkategorier typ musik.

Varför kan inte vissa pooler vara teknikorienterade och andra motivorienterade?
 
Tycker det skulle vara bra med enbart bildpooler och att indelningen där blir ganska varierad och inte allt för generaliserande. För att inte öka "motsättningarna" mellan digitalt/analogt vore det önskvärt att inte ha någon indelning efter dessa teknikområden. Däremot kunde man ha en indelning mellan färg och svartvitt på vissa områden, t.ex natur-landskap svartvitt och natur-landskap färg eller reportage-gatufoto svartvitt och reportage-gatufoto färg.
 
1.Arkitektur/Industri o hantverk/Miljö
2.Barn/Husdjur/Humor
3.Föremål/Siffror/Bokstäver/Mat&Dryck/Stilleben
4.Gatufotografering/Reportage/Situationsbilder/Möte
5.Natur/Insekter/Macro/Landskap/Vilda djur
6.Sport/Motorsport
7.Mode/Posering/Naket
8.Porträtt
9.Konst
10.Övrigt

Tror nog också att det behövs mer än 4-5 pooler.
Några förslag på sammanslagningar och varför inte teknikbaserade pooler också?
S/v älskare som jag är så gärna en sån :)
 
eatfrog skrev:
Konst? Utveckla gärna. Bild på konst? Eller konstiga bilder?

Porträtt och posering, vad är skillnaden? Dom kan man nog klumpa ihop.

/Henri

Hm...nu tog jag direkt från katerogi listan.
Konstiga bilder menar jag nog ;-)...skak o oskärpa eller vad man nu vill kalla konst.
Porträtt/posering...visst, varför inte
 
Konst tycker jag är en alltför diffus kategori. Allt kan ju vara konst. Eller menas bilder på konst, då för det väl hamna i kategorin övrigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.