Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ger ingen kritik???

Produkter
(logga in för att koppla)
"Digital efterbehandling/manipulering" kunde också vara bra eftersom många vill syssla med just det, att förändra sina bilder i datorn. Och då blir det en ren teknikpool med alla typer av bilder förstås. Vet inte om det är rätt att särskilja detta med kanske ändå? I alla fall när det gäller lite mera extrema bildförändringar. Vad tycker ni andra?
 
...först till det där med kommentarer... huvudsaken är väl att bilden verkar intressant (sen kan man ju anta att den i själva verket kanske inte var det ändå när man får över hundra tittar och ingen kommentar...) sen är det ju så att kunskapsnivån och förmågan att uttrycka sig i ord varierar... somliga som jag t.ex. babblar för mycket medan andra inte vågar säga ett pip och jag tycker att utbytet att se och bedömma varandras bilder helt fritt är väldigt bra!
Sen undrar jag varför man blir "varnad" på sin egen sida för att kommentardifferensen är 126!!! bara det kan säkert få en och annan att avvakta med nästa kommentar....
Diskussionen om kommentarer och uppladdningsfrekvens tycker jag för övrigt hör hemma på förstasidan - i en öppen röstning eftersom den berör oss alla.

... nu till konst och datormanipulation - har själv funderat mycket på det... och det vore nog bra ... men var ska man dra gränsen - jag har ett album som jag kallar fantasi - men trots det sorterar jag in bilderna fel varannan gång ungefär?!
 
Skulle vilja ha en pool där alla kommentarer var välkomna och inga fotografer med krav på enbart konstruktiv kritik fick lägga in sina bilder där.
Tror att det läggs för mycket krav på tyckandet. Och det gör att människor drar sig för att kommentera.

Som sagt en pool där konstruktiv kritik inte kommer i första hand.
Mvh/-Anders
 
Jag tror att man bör satsa på några få allmänna kategorier, och kanske ha ett par special kategorier vid sidan av istället

1. Nybörjare
2. Bildkritik
3. Produktfotografering/Stilleben
4. Mode/Porträtt/Posering/Naket


.. och utöver detta kanske några kategorier som är avsedda för tekniker snarare än bilden


Själv har jag dessutom gett ca 4 ggr så många kommentarer som jag fått och belönat Max med ytterliggare ett par för att han startade tråden


// Anders
 
1.Natur
ev. underavdelningar: vilda djur,insekter, landskap, undervattensbild


2. Porträtt
ev. underavdelningar: barn, husdjur,naket


3. Bröllop


4. Sport/Action/Äventyr
ev. underavdelning: Motorsport

5. Arkitektur

6. Musik

7. Mat&Dryck

8. Reportage/pressbild/dokumentärt

9. Konst

10. Reklam

11. Mode




hur blev detta rå?
nu när jag vatt så ambitiös så måste jag ju iaf posta inlägget:)
 
Hej nu kommer neggonisse igen!

Jag tror inte att olika kategorier kommer göra ett skvatt annat än att skapa merjobb åt Christer.

Problematiken bottnar i att alla vill ha men ingen orkar ge och så har man mer eller mindre billiga ursäkter till varför.

Nu kan man kanske inte få utvecklingen att gå tillbaka men som jag ser det så har fotosidan förvandlats från en sida där fotografer skulle kunna utvecklas till en sida för gallerier.

Folk vill visa upp sina bästa alster och de vill se andras bästa alster. Det rimmliga borde vara att fotosidan till större delen bestod av dåliga bilder som folk undrar över vad de gjort fel. Så är det verkligen inte idag. Så länge som det består som kommer det inte bli någon skillnad. De olika kategorierna är bara ett sätt att underlätta för folk att leta rätt på de bra bilderna så de kan stjäla idéerna...förlåt hitta inspiration.

Fast det är ju bara mitt tyckande, mina egna förslag till lösning har jag redogjort för vid ett antal tillfällen och jag verkar ju vara rätt ensam om att tycka så.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
De olika kategorierna är bara ett sätt att underlätta för folk att leta rätt på de bra bilderna så de kan stjäla idéerna...förlåt hitta inspiration.


Mvh
Maverick

Precis mer snottande av idéer, själv snor jag både till höger och vänster, hittar jag en bra bild vill jag såklart kunna få något liknande(kanske än bättre) och förhoppningsvis lära mig av det på köpet..... om någon vill sno mina idéer är det fritt fram....

// Anders
 
Jo viss mängd av inspiration eller stjälande är väl nyttigt, fast det vore kanske nyttigare om folk försökte utveckla sina egna idéer oxå.

Jag har väl snott min beskärda del av idéer och så men jag jobbar hårt på utveckla mina kreativa sidor oxå, vilket jag inte tycker är samma sak.

/Maverick
(Låna gärna idéer men ta dina egna bilder)
 
Maverick skrev:
Det rimmliga borde vara att fotosidan till större delen bestod av dåliga bilder som folk undrar över vad de gjort fel.
Men det är ju också en åsikt som dyker upp titt som tätt, att det är *för många* dåliga bilder. Så nog har vi lite av allt :)

Det är väl så också att det inte är så himla kul att sitta och kommentera dåliga eller intetsägande bilder helt enkelt. Skall vi få till en riktigt konstruktiv kritik måste det finnas ett incitament att just ge dessa "dåliga" bildern den konstruktiva kritik de behöver.
 
Att poolsystemet, som det ser ut i nuläget, inte är särskilt lyckat verkar många vara ense om. Men att planera ett heltäckande poolsystem verkar inte heller vara det lättaste.

Kanske är det bäst att helt enkelt köra igång de pooler som medlemmar visat intresse för? T.ex. har frågor en pool med analoga svartvita bilder kommit upp flera gånger liksom en barnpool. Varför inte skapa dessa redan nu (villiga poolvärdar finns säkert, särskilt om t.ex. ett gratismedlemsskap erbjuds som tack för jobbet - kanske kan Fogelberg/Christel vilja handha en barnpool medan någon av analogisterna kan handha en sv-pool)? Sedan är det ju bara att ändra poolstrukturen i sin helhet när så befinns vara nödvändigt (eller är det tekniskt krångligt?).

Särskilda en analogpool (för egenhändigt kopierade svartvita eller färgbilder) tycker jag skulle ha ett stort värde. Tror inte heller att den skulle späda på (de i mitt tycke ofta extraordinärt fåniga) vs-diskussionerna. En pool för analoga alternativa tekniker och en för digital efterbehandling finns ju dessutom redan.

I all hast,
F.
 
Jo, jag vet att den åsikten brukar ventileras friskt men jag delar den inte. De bilder som idag får kritik får kritik på skitdetaljer som knappast kommer att få fotografen att utvecklas i nån större omfattning. Medans de som verkligen är i behov av hjälp inte får den.

Kan hålla med om att det kanske inte är så kul, men då var det väl roligare förr av någon anledning. Sedan beror det väl på om man ska hålla kvar vid ambitionen att sidan skall vara till för alla fotografer oavsett nivå och talang. Jag har gett förslag som borde kunna gynna de flesta utom de som bara vill kommentera sina ögonstenar.

/Maverick
 
Jag skulle inte vilja att betraktaren ser till om modellen (för det är oftast då det är) har konstiga ögonfransar, är gravid eller tjock.
Jag vill gärna ha andra omdömen än snygg bild, snygg modell, snygg bil osv... Ville jag det kunde jag fråga min släkt vad de gillar mina bilder.
Rätta mig gärna men bilden kan väl vara bra oavsett om motivet är fult eller oglamoröst.
Inte är man en bättre fotograf för att man tar bilder på en zebrahjord i Kenya än på en gödselhög i Målilla?
Inte är man en bättre fotograf för att man har utrustning påkostad 10tusental kronor.
Jag ger inte kritik av den anledningen för att jag inte är professionell nog att bedöma vad som kunde göras bättre. Om jag vet att något är fel men inte kan peka på vad utan att det bara är fel, då avstår jag hellre från att kommentera.

Fast... Jag kommer nog och kommentera era bilder ändå så smått så konstruktivt jag kan men må jag tappa två kilo kamera på foten om jag använder kommentaren "snygg bild".

Tack
 
Arleklint skrev:
När poolerna infördes var min - och jag tror redaktionens oxå innerst inne - att kritik bara skulle ske i poolerna, medans de egna albumen bara skulle vara "bildhållare".

Jag tror det är dags att ta bort möjligheten att kommentera bilder utanför poolerna. Då har vi färre bilder att kommentera och förhoppningsvis fler kommentarer per bild.

Om poolerna dessutom dras vidare till olika kategorier typ, natur, makro, musik, gatufoto, dokumentär..osv, så kan alla "nörda in" på sitt/sina område/områden, och ägna energi åt det som intresserar med förhoppningsvis givande kommentarer som följd.

Tycker det är en dålig idé att ta bort kommenterandet utanför poolerna. Ofta är det så att man söker på någon speciel kategori t.ex gatufotografering och sedan kollar man på dem och kanske kommenterar någon. Att bara kunna kommentera bilder i pooler skulle förstöra lite av stämmningen på filmtipset och poolerna skulle verkligen svämma över.

Föresten, vad är det för någon mening med bildhållare, är det inte det man har hemsidor och hårddisk för?
 
ariadne skrev:
hur blev detta rå?
nu när jag vatt så ambitiös så måste jag ju iaf posta inlägget:)

Inte så dumt. Men ändå...handlar det inte om "alla vill till himlen, men få vill ju dö" som Timbuktu säger. "Alla vill ha, men ingen vill ge".
Är det inte vår tid i ett nötskal? Och fotosidan återspeglar (också) tidsandan.

Fridens
/Ulf
 
mitt svar var mest ett svar på hur man eventuellt för över motiv/teknikategorinerna till poolerna utan att föra över alla. om det i sig är bra vet jag inte. jag gav mig aldrig på att svara på den svåra frågan:)


men det ligger nog mkt i vad du säger. och timbukto

såg förresten ett program idag om nåt naturfolk som inte hade ordet " vill ha" i sitt språk.

jo, fridens.
 
Kategoripooler skulle underlätta mycket, eftersom man då slipper bläddra igenom bilder inom kategorier som man inte är intresserad och/eller kunnig inom.

Mina förslag är:

1. Natur, djur, småkryp
2. Makro
3. Porträtt
4. Barn och husdjur
5. Landskap
6. Svartvitt
7. Övrigt

Detta borde återspegal huvudkategorierna av foton här.

Vad gäller kommentarer och konstruktiv kritik, tycker jag oftast det räcker att folk beskriver sina tankar och intuitiva känslor om bilden i sig och förbättringar som man tror skulle vara bra. Det räcker långt, även om man inte kan peka på något specifikt som är "fel".
 
Midbjer skrev:
1. Natur, djur, småkryp
2. Makro
3. Porträtt
4. Barn och husdjur
5. Landskap
6. Svartvitt
7. Övrigt

"Barn och andra husdjur", ska det väl stå...

Du vill alltså skilja på småkryp och makro, du vill skilja på natur och landskap, du vill skilja på djur och husdjur - men inte på barn och husdjur!?
 
Det kommer en barnpool snart - inriktad på att "ta bättre barnbilder" (inte visa upp sina barn...)

En liknande kan man då ha för husdjur, samma inriktning.

Svartvitt, Macro låter bra - det är tekniker och intressen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.