Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför FF när det är småbild.

Produkter
(logga in för att koppla)

lechfotosidan

Aktiv medlem
Varför benämner vi en 24x36 mm sensor som full format när det endast är småbilds storlek det handlar om.

Som alla vet finns mellan och storformaten kvar.( även digitalt )

Är det så enkelt att vi i "uttrycket" menar "full format av småbild" av bara farten ?
mvh
Lennart

Varför benämner vi en 24x36 mm sensor som full format när det endast är småbilds storlek det handlar om.

Har det inte att göra med att sensorn är lika stor som en "normal" bildruta, vilket gör att objektivet får samma efekt som _om_ det varit en vanlig småbildskamera?

Kallar man inte motsvarande för full frame på tex mellanformat?

Full format=full fram, eller?

Är det så enkelt att vi i "uttrycket" menar "full format av småbild" av bara farten ?

Ja, så kan man uttrycka det. Fullformat är ett begrepp som är relativt det format som ett digitalt formatet är en efterföljare till. Det finns cropformat och fullformat både till 35mm och mellanformat, men eftersom de flesta av oss pratar om småbild om inget annat framgår är det alltså underförstått att det är fullformat av småbild som avses.

När det gäller mellanformat är det ju också lite mer komplicerat eftersom mellanformat inte är lika standardiserat som 35mm-formatet. För att komplicera det ytterligare så benämner ju Hasselblad sin 48x36mm-sensor som fullformat, trots att det analoga formatet för H-serien är 6x45 (56x41,5 mm)...

Som alla vet finns mellan och storformaten kvar.( även digitalt )

mvh
Lennart
Småbild låter så .... smått. Full Format låter mer manligt helt enkelt. Och har man pungat ut uppåt 80000 för en kamera blir det ju lite jobbigt få höra att man har köpt en småbildskamera.

Senast ändrad:
Nja, full frame är mycket äldre än digitalkamerorna och hänger ihop med filmformatet (film som i bio) från sent 1800-tal. När samma film började användas i stillbildskameror så fanns två varianter "full frame" och "half frame". Lite luddigt ur minnet, men något åt det hållet är det.

Nja, full frame är mycket äldre än digitalkamerorna och hänger ihop med filmformatet (film som i bio) från sent 1800-tal. När samma film började användas i stillbildskameror så fanns två varianter "full frame" och "half frame". Lite luddigt ur minnet, men något åt det hållet är det.

Och det går till och med att uttrycka på svenska! Fullformat respektive halvformat.

Fullformat eller småbild var det format som Oskar Barnack valde till sin kamera år 1914, som blev känd som Leica och som använde 35 mm film. Negativet fick där måtten 24*36 mm, vilket var det dubbla negativformatet relativt det som kinokamerorna använde. Varifrån fick han detta format? Jo, från en kinokamera som han själv konstruerat.

Senare kom kameror som nyttjade samma film med halva negativformatet, 18*24 mm, som i realiteten var just det bildformat som kinokamerorna använde.

Att det sedan fanns kameror som använde 24*24 mm negativformat på samma film var lite ovanligare. Men det formatet användes till Robot-kamerorna och i AGFAs Rapidkameror. Eventuellt även i någon mer kamera. Och vad man skall kalla detta lite udda får format är väl ganska oklart skulle jag tro.

Senast ändrad:

Är det inte av den enkla anledningen att fullformat (av småbild) använder hela (nåja) bildcirkeln? Oavsett om man fotar i småbilds-, mellan-, eller storformat, så har man fullformat först när man utnyttjar bildcirkeln till max. Vilket egentligen aldrig inträffar i dagsläget, då vi inte använder cirkulära sensorer. Men använder åtminstone bildcirkeln till max inom respektive bildformat, dvs 3:2, 4:3 osv (det blir många olika format att hålla reda på här).

Sen jag började fotografera 1964 har jag fotgraferat analogt med filmformat i ett flertal olika berusningsgrader.
Nyktert? format, 8x11 mm, Minox
Salongsberusat format, 16,7x30,2 mm, APS
Halvfullt format, 18x24 mm, Halvformat
Fullt format, 24x36 mm, Småbild
Stupfullt format, 56x56 mm, Mellanformat 6x6
Redlöst format (storformat) har jag däremot aldrig använt.
Skål!

Allvarligt talat så anser jag att "fullformat" är när man använder kamerans hela film- eller sensorfomat. Om det sedan är 13x17,3, 14,8x22,2, 16,7x30,2, 36x48 eller något annat gör ingen skillnad. Varför just 24x36 skulle vara mer "fullformat" än något annat format förstår jag inte. Nu kan man med många digitalkameror och även APS-kameror välja att inte använda hela film- eller sensorformatet. Då först är det inte "fullformat" längre.

Olle

Jag tror att Leifs förklaring är helt riktig. När vi använde småbildsfilm fanns det en del kameror (inte minst populära kompaktkameror som t ex Canon Dial) som använde "halvformat". Att vi inte då använde termen "fullformat" så ofta berodde ju på att det var det "normala" och vanliga.

Nu är det tvärtom sensorer i samma storlek som "halvformat" som är det vanliga i systemkameror, och då blir det viktigare och vanligare att använda termen för det avvikande formatet -- fullformat.

Nu kan man med många digitalkameror och även APS-kameror välja att inte använda hela film- eller sensorformatet. Då först är det inte "fullformat" längre.

Jag var nog lite otydlig där. Jag menar när man väljer ett mindre format än "fullformat" redan vid fotograferingen.
Sen kan man ju alltid beskära i efterhand, men det är en annan sak.

Olle

De första stillbildskamerorna som använde 35 mm kinofilm hade filmformatet 18x24 mm, precis som filmkamerorna. När de första kamerorna kom med formatet 24x36 mm kallades formatet för "dubbelformat".
Allt enligt KAMERAN Från dauerreotyp till direktbild av Brian Coe.

Olle

Full frame på engelska; det betyder väl att bilden är obeskuren? Inte vilket format det fysiska mediet, film eller sensor, har?

Fast när "småbildsfilm" (alltså 135-formatet) introducerades hade Leica och Contax redan etablerat 24x36 som den "normala" storleken på filmrutan.

Full frame på engelska; det betyder väl att bilden är obeskuren? Inte vilket format det fysiska mediet, film eller sensor, har?

Både och. Numera kan det stå både för en obeskuren bild och en sensor i småbildsstorlek.

Själv tycker jag mest det blir komiskt att mellanformat nu är större än fullformat :).

Nej och Hasselblad

Är det inte av den enkla anledningen att fullformat (av småbild) använder hela (nåja) bildcirkeln? Oavsett om man fotar i småbilds-, mellan-, eller storformat, så har man fullformat först när man utnyttjar bildcirkeln till max. Vilket egentligen aldrig inträffar i dagsläget, då vi inte använder cirkulära sensorer. Men använder åtminstone bildcirkeln till max inom respektive bildformat, dvs 3:2, 4:3 osv (det blir många olika format att hålla reda på här).
Hasselblads panoramakamera är då en jätte-FF?

Nej, på filmtiden var det filmen man utgick ifrån, man klippte inte till filmen (själv) efter hur stor bildcirkeln det var på kameran man köpt, Nikon, Canon och Pentax m.fl. fick vackert anpassa sig till småbildsfilmen eller mellanformatet.

Eftersom det heter "full frame" så måste det vara så att småbildskameran kallades så i England eller USA. Och visst blir det mer och mer Svengelska i Svenskan, men att det nu ofta kallas "FF" i Sverige kan inte bero på nåt annat än kukförlängar-syndromet.

Eftersom det heter "full frame" så måste det vara så att småbildskameran kallades så i England eller USA. Och visst blir det mer och mer Svengelska i Svenskan, men att det nu ofta kallas "FF" i Sverige kan inte bero på nåt annat än kukförlängar-syndromet.

Så om man öppet deklarerar att man minsann kör med halvformat, då har man stake? Låter mera som en bitter bortförklaring från en som själv saknar fullformat.. :)

Så om man öppet deklarerar att man minsann kör med halvformat, då har man stake? Låter mera som en bitter bortförklaring från en som själv saknar fullformat.. :)

Möjligt, men det var länge sen jag använde min halvformatare, man måste ju mata kassetten själv. Men det finns säkert några användare på forumet. Har förövrigt 7 småbildskameror och 4 MF i dåligt skick.

Själv hade jag stake redan från födseln, men vissa verkar behöva förlängare.

Eftersom jag startade tråden får jag försöka avsluta också. Men protester mottages ändå.

Jag tror ( vet alltså ej ) att vi har snöat in i vad vi kallade småbildformatet på den tiden.
Då för ca 20-25 år sedan ( filmtiden ) var småbild det vi Svenssons hade ihop pressfotograferna som inte jagade linjer/mm. En "riktig kamera" på den tiden var mellanformat ( 4,5x6 ,eller 6x6 ) och det hade en riktig fotograf på den tiden. Storformat fanns i studion för porträtt mestadels.

När filmtiden "dog" och de digitala mediat började sitt intåg så var det inte möjligt att "sikta så högt" som till småbildsformat och mellanformat. Man gjorde därför sensorer i det format man klarade av Dom blev små generellt sett. ( Dyra undantag finns )

Nu har utvecklingen gått så långt och intresset för foto ökat så explosionsartat att tidigare gränser kan sprängas.

Hur ska vi då selektera Svensson och dom stora pojkarna. Jo med FF.
Helt klart är en 24x36 sensor bättre än en mindre med samma upplösning. ( finns undantag här med ) .

Alltså kallar vi 24x36 för fullformat, ja fullformat av småbild.

Allt där under är som de stora pojkarna sa förr om 24x36 , Det är småbild..

Rätt eller fel men så sammanfattar jag.......

MVH
Lennart

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar