Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför FF när det är småbild.

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv hade jag stake redan från födseln, men vissa verkar behöva förlängare.

Tja, det får stå för dig, själv tror jag inte att folk i allmänhet relaterar sensorstorleken till storleken på nämnda kroppsdel (jag tror inte ens att det förekommer ens i mindre omfattning, om nu inte någon råkar ha en konstig sensorfetischism, förstås). Men du kanske kan upplysa oss mer om detta?

Tja, det får stå för dig, själv tror jag inte att folk i allmänhet relaterar sensorstorleken till storleken på nämnda kroppsdel (jag tror inte ens att det förekommer ens i mindre omfattning, om nu inte någon råkar ha en konstig sensorfetischism, förstås). Men du kanske kan upplysa oss mer om detta?

Förekommer det så gör det troligtvis det i större grad bland de med "större omfattning" än de med "mindre omfattning".

Undrar för övrigt hur många cm som räknas som fullformat, mellanformat resp. storformat ;-)

Det måste väl höra till allmänbildningen att veta vad kuk-förlängare är?
Kan det verkligen vara så att du undgått begreppet?

Egen förklaring(ej från Vikipedia):
Pga liten egen penis eller egentligen en psykisk grej, måste en sådan person kompensera sig med nåt stort eller vräkigt. Ses mycket i tonåren men förekommer ganska vanligt även i högre ålder, tex SUVar i stan, värstinghojar utanför korvmojen, flummare med HD och långt skägg samt även vissa här på Fotosidan.

Eftersom jag startade tråden får jag försöka avsluta också. Men protester mottages ändå.
OK :)
Alltså kallar vi 24x36 för fullformat, ja fullformat av småbild.

Allt där under är som de stora pojkarna sa förr om 24x36 , Det är småbild..

Rätt eller fel men så sammanfattar jag.......
Jag tycker inte det ovan blev helt rätt. Småbild är ekvivalent med FF (full frame på engelska, och det verkar som folk säger fullformat på svenska). Mig veterligen är det ingen som kallar de format som är mindre än FF för småbild, utan just APS-C, 4:3, 1/1.7'' etc.

Jag har i några diskussioner här på fotosidan skrivit "småbildkamera" och liknande tidigare, men på senaste tiden har jag kapitulerat och skriver FF och det beror på lathet. Det går snabbare att skriva, det blir inte lika klumpiga ordkonstruktioner och ta mig tusan alla här fattar vad som menas.

OK :)
Jag tycker inte det ovan blev helt rätt. Småbild är ekvivalent med FF (full frame på engelska, och det verkar som folk säger fullformat på svenska)......

Men grejen är att det har börjat kallas "FF" när det heter småbild. Nån reklamavdelning insåg att det inte låter så häftigt med småbild och kom på att använda den Engelska termen. Användarna av "FF" började sen använda termen av samma anledning ....

Om det var för att det är för långt att skriva småbild kan man förkorta till sm eller 35mm eller 135 ....

Det är själva grejen med den här tråden, så läs om tråden igen.

Men grejen är att det har börjat kallas "FF" när det heter småbild. Nån reklamavdelning insåg att det inte låter så häftigt med småbild och kom på att använda den Engelska termen. Användarna av "FF" började sen använda termen av samma anledning ....
Det skulle kunna vara en reklamavdelning som har lanserat termen FF i Sverige. Eller så skulle det kunna vara så att användarna här i många fall även läser på engelska forum och sidor och har adopterat termen.
Om det var för att det är för långt att skriva småbild kan man förkorta till sm eller 35mm eller 135 ....
Nu har ju FF blivit etablerat redan, men jag kanske ska testa att skriva 35mm-kamera istället för FF-kamera.

Det är själva grejen med den här tråden, så läs om tråden igen.
Jag trodde nog att jag hade bra koll på den här tråden då jag har följt den från början. Mitt inlägg innehöll en invändning mot att Lennart hävdade att man säger småbild om de sensorformat som är mindre än 24x36 samt en redogörelse för varför jag skriver FF nuförtiden. Men hjälp mig att bli bättre Bo Erik, vari felar jag och följer inte tråden?

Det måste väl höra till allmänbildningen att veta vad kuk-förlängare är?
Kan det verkligen vara så att du undgått begreppet?

Måste det? Vem bestämmer det? Riksdagen?

Men jodå, jag vet visst vad begreppet är. Dock är du nog den enda jag hört säga att en större sensor skulle fungera som en förlängare. Jag har mycket svårt att se att det skulle på något sätt imponera på en kvinna om du sa att du har minsann en fullformatssensor i din kamera. Finns nog inte många män heller som inbillar att det fungerar. Därav min tvivel om att folk i någon vidare omfattning skulle se en sensor som förlängare.

..........
Jag trodde nog att jag hade bra koll på den här tråden då jag har följt den från början. Mitt inlägg innehöll en invändning mot att Lennart hävdade att man säger småbild om de sensorformat som är mindre än 24x36 samt en redogörelse för varför jag skriver FF nuförtiden. Men hjälp mig att bli bättre Bo Erik, vari felar jag och följer inte tråden?
Om det var frågan om att använda korta ord så hade "FF" börjat användas på tex 60-talet. Det handlar självklart om marknadsföring, jämför i början på 80-talet när kompaktskivan skulle lanseras, då handlade det om att tala om var det var så att alla skulle förstå. Alltså användes termen CD-skiva, vilket betyder kompaktskiva-skiva. Som att vi sa LP-skiva-skiva tidigare, alltså sägs och skrivs det CD-skiva när vi kunde använt kompaktskiva eller förkortat till det internationella CD. Tänk på hur många ton papper det har använts till att skriva CD-skiva istället för bara CD. Jag vägrar att säga/skriva CD-skiva eftersom det är löjligt, likaså säger/skriver jag inte 2009, utan 09 eller -09.

Jag använder föresten FF, alltså fullformat av APS-C.
Undras om det blir nytt namn på mellanformatet, Superformat kanske?

Varför var det inte samma tjafs om detta på analoga tiden? Då hette det
småbild
mellanformat oavsett om jag körde 6x4,5 6x6 6x7 etc
storformat

Är det så känsligt att det kallas ff för småbild?
Det görs det för att särskilja gentemot APS-C som inte ANVÄNDER HELA SMÅBILDSFORMATET. Kalla ff för kukförlängare? väx upp istället.

Angående Hasselblads panorama kamera den hade en omkopplare så du kunda använda 2 olika storlekar antingen 24x36 eller 24x65 o kallades panorama kamera oavsett vad du använde. varför krångla till det. På den analoga tiden fanns det APS-C kompakter men dom dog ut eftersom bildytan(pga storleken) gav risig bildkvalitet. Behöver jag nämna att x-pan Hasselblads kamera är fantastisk i bildkvaliten tack vare formatet o optiken. Den kameran kommer jag aldrig sälja.

Varför var det inte samma tjafs om detta på analoga tiden? Då hette det
småbild
mellanformat oavsett om jag körde 6x4,5 6x6 6x7 etc
storformat

Det förklarade jag i inlägg 29.

Är det så känsligt att det kallas ff för småbild?
Det görs det för att särskilja gentemot APS-C som inte ANVÄNDER HELA SMÅBILDSFORMATET. Kalla ff för kukförlängare? väx upp istället.
Tydligen är det mycket känsligt att vi reder ut varför vissa vill ändra namn från småbild till FF. APS-C använder hela APS-C formatet och småbild använder hela småblidsformatet. Småbildsformatet använder inte hela mellanformatet osv, ska det vara så svårt att fatta?

Har ledsnat på tråden nu.

Det förklarade jag i inlägg 29.

APS-C använder hela APS-C formatet och småbild använder hela småblidsformatet.

Självklart är det så, men det är väl ingen som har opponerat sig mot det heller? Däremot använder inte APS-C hela småbildsformatet. Därav följer att när du använder objektiv av småbildsformat till APS-C-sensor, så använder sensorn inte formatet till fullo. Då är det ganska naturligt att när det äntligen kom ut sensorer som gjorde det, så började de kallas för, just det, fullformat. Jag har svårt att tro att det fanns några syndrom inblandade i utvecklingen av namnet.

ärligt talat vet du vad du snackar om Bofoto? vadå småbild använder inte hela mellanformatet? För det första vad är hela mellanformatet för något? Är det den 6x4,5 eller 6x6 elller 6x7 eller 6x9 osv det inom det analioga inom det digitala finns det heller ingen fast storlek för mellanformat det skiljer där med.

MEN SMÅBILD ÄR 36X24 HELA YTAN OCH DÅ ÄR DET FULLT RÄTT ATT KALLA DET FF OCH OM DU INTE FÖRSTÅR DET BOFOTO VARSÅGOD FORTSÄTT MED DET.
inom aps-c så skiftar sensorn i storlek beroende på modell en del har 1.3-1.5-1.6 förlängning gentemot storleken på ff så vad är en full aps-c ruta för något?

inom aps-c så skiftar sensorn i storlek beroende på modell en del har 1.3-1.5-1.6 förlängning gentemot storleken på ff så vad är en full aps-c ruta för något?

Förlängning? Om det är brännvidden du syftar på så förändras den inte med sensorstorleken. En optik med 35 mm brännvidd har den brännvidden oavsett sensorns format. Däremot varierar bildvinkeln med sensorns storlek.

Förlängning? Om det är brännvidden du syftar på så förändras den inte med sensorstorleken. En optik med 35 mm brännvidd har den brännvidden oavsett sensorns format. Däremot varierar bildvinkeln med sensorns storlek.

Han syftar troligen på att det uppenbarligen finns olika APS-C storlekar.

förtydliganden eftersom inte alla förstår. Jag menar att det finns mängder med olika storlekar på sensorn i aps-c formatet. Däremot finns det bara en storlek på ff om man inte ska kalla Nikons 23,9x36 för något annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar