Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför får jag "gryniga" bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej allihopa.
När jag tar en del bilder, speciellt inomhus då blir resultatet grynigt. Man ser det när man zoomar in en bit i bilden.
Varför blir de de och hur löser jag detta ?

Mvh

Hej allihopa.
När jag tar en del bilder, speciellt inomhus då blir resultatet grynigt. Man ser det när man zoomar in en bit i bilden.

Mvh

Ju högre iso, desto grynigare bilder. Välj ett mindre bländartal (större bländare) om det går med ditt objektiv, eller förläng slutartiden eller använd blixt. Då behöver du inte lika högt iso.

Det här är fullständigt grundläggande exponeringsteknik, läs på i nybörjartråden i detta forum, där finns bra med information och nyttiga länkar.

Din beskrivning är lite kort men en gissning är att det du ser är helt normalt. När du fotar inomhus har du mindre ljus och kameran höjer därför sin känslighet - ISO-talet för att slutartiden skall kunna hållas tillräckligt kort.

Högre ISO ger mer brus - det som du nog kallar "grynigt".

Om det är stillastående motiv kan du sätta kameran på stativ och sätta ett lägre ISO-värde.

Om det är rörliga motiv måste du kanske skaffa ett ljusstarkare objektiv eller använda blixt.

Om du vill ha mer tips så lägg upp en exempelbild så kommer du säkert få fler bra råd.

Hej allihopa.

Mvh

Om det är så att det är brus pga. höga ISO-tal så är det en mycket grundläggande del i exponeringsteknik. Självklart får man gärna ställa frågor här i forumet, men jag tror du skulle få ut mycket mer genom att läsa någon grundläggande bok (som du sedan även kan spara för att gå tillbaka och slå i).

Jag tycker att Scott Kelbys tre böcker om digital fotografering är ganska bra och lättförståeliga (även om det kan vara lite mycket pladder etc på sina ställen). Man brukar kunna köpa alla tre för en femhundring, här till exempel:

http://www.bokus.com/bok/9789163609626/digitalfotografi-paketutgava-3-delar/

Mvh,
Fredrik

Scott Kelbys böcker har jag redan och han sejer ju bara vilken knapp jag ska trycka på. Han tar ju inte med själva grunden och orsakerna.
Tack alla för svaren. Ska leta fram en bild ni kan få se, men hur lägger jag upp den här då ?

Scott Kelbys böcker har jag redan och han sejer ju bara vilken knapp jag ska trycka på. Han tar ju inte med själva grunden och orsakerna.
Tack alla för svaren. Ska leta fram en bild ni kan få se, men hur lägger jag upp den här då ?

Har du "Auto ISO" på?, Du hade väl en D3000 som jag, den blir som grynig/brusig, redan på ISO 400.

/John

Det finns en knapp som heter "Hantera bifogade filer" när du gör ett inlägg. Använd den och kom ihåg att du måste skära ut en delbild, eftersom bilden får vara max 400 pixel bred.

Per.

Okej, ja han är ju inte särskilt teoretisk, även om jag tycker att han nog går lite mer på djupet än bara vilken knapp man ska trycka på.

Då kan jag istället rekommendera denna:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=916360941X

Den går mer på djupet om exponering med olika bländare, slutartider, ISO-tal, ljusmätning etc. Men den är då lite mer teoretisk.

Mvh,
Fredrik

Brännvidd

Sökte på gryniga IR-bilder och hamnade på den här tråden.
Något som ingen tagit upp är brännvidden på ditt objektiv, ofta så har man ett zoomobjektiv som tex ett 18-200mm som är ganska vanligt till Nikon.
Jag har ett sånt på min D300s och där blir bara bilderna riktigt skarpa mellan 70-130mm.
Även bländaren påverkar detta, aldrig riktigt bra på dom yttre värdena tex. 5,6 el. 22
Sen kommer ju naturligtvis också iso (Grynigt), långa exponeringstider(rörelseoskärpa) med i bilden när det gäller "oskärpa".
Pröva och ta en bild med stativ och bländare 11, iso 200 och se om det fortfarande är oskarpt.
Inomhus och A på iso är nog en stor faktor som det skrivs om i tråden.
/Peter

Måste få fälla in...

Grynighet är troligtvis pga av för högt ISO precis som alla innan skrivit.

Men det kan också vara värt att ha en koll på vilken bländare som används. Om du har en stor bländare (tal mindre än f4), dvs ett tal mycket mindre än objektivets bästa skärpa (runt f8) kommer du förlora skärpa och "krispet" i bilderna... detta kanske också kan upplevas som grynigt.

Måste få fälla in...

Grynighet är troligtvis pga av för högt ISO precis som alla innan skrivit.

Men det kan också vara värt att ha en koll på vilken bländare som används. Om du har en stor bländare (tal mindre än f4), dvs ett tal mycket mindre än objektivets bästa skärpa (runt f8) kommer du förlora skärpa och "krispet" i bilderna... detta kanske också kan upplevas som grynigt.

Dålig skärpa/optik ger ett utsmetat intryck, inte grynighet.

Grynighet kommer från brus, sensorns eget termiska brus och ljusets brus. Det blir värre när det är mörkt/skuggor/underexponerat och med högre ISO samt längre exponeringstider.

Dålig skärpa/optik ger ett utsmetat intryck, inte grynighet.

Grynighet kommer från brus, sensorns eget termiska brus och ljusets brus. Det blir värre när det är mörkt/skuggor/underexponerat och med högre ISO samt längre exponeringstider.

Sluta vara så petig när man kommer med tips. Jag skrev att det högst troligt är ISO.

JAG tycker att oskärpan som uppstår med bländaren var värd att tas upp i sammanhanget. Jag hoppas att du kan se förbi mitt inlägg om det inte passade dig.

JAG tycker att oskärpan som uppstår med bländaren var värd att tas upp i sammanhanget. Jag hoppas att du kan se förbi mitt inlägg om det inte passade dig.

Oskärpan från optiken är ett helt annat fenomen som har motsatt effekt. Om ditt inlägg leder till att TS börjar labba med bländarvärden för att få ner bruset har du vilselett denne.

D3000 är tyvärr känd för sin brusighet, så stäng av auto-ISO och kör med fast ISO 200 istället.

Stativet tar du till heders istället.

Nej men grynighet. Jag själv har ingen tydlig definition på vad grynighet är men tycker att den kvalitéförlust som uppstår när man använder för stor bländare "kan upplevas som grynig" .

Förvirrande? Jag skrev ju klart och tydligt.

1. Det beror högst troligt på ISO
2. Jag skrev att det "kan vara värt"
3. ... det kanske kan upplevas

Jag förstår inte ert problem. Men jag har inget mer intresse att komma med tankar i denna tråd.

Nej nu ska vi äta lunch. Jag åt ingen frukost och är hur hungrig som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar