Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför får jag "gryniga" bilder?
- Trådstartare punchline82
- Start datum
SmåbildsJohn
Avslutat medlemskap
Prova, vetja!
...Tolkar det svaret som att jag ska fota ISO200 & får samma resultat som ISO100.
Då använder jag ISO100 vid de tillfällen då jag kan behöva få en längre slutartid om det ev. behövs för att uppnå en viss effekt.
THX!
iSolen.se
Guest
Jag har en D3000, och fotar oftast på ISO100 el. 200. Får man lika bra resultat på ISO200(?)
(Hört något om "oäkta ISO100".)
Om 200 är orginaliso på din kamera kommer du tappa en bit, dvs 50% av dynamiken när du går ner till 100. 50% kanske låter mycket men det är faktisk svårt att se utan att testa med väldigt ljusa eller mörka bilder i RAW-format med max antal bitar påslaget. Jpeg har 8-bitars dynamik (per kanal). Vanlig RAW har 12 eller 14 bitar. 4 bitar betyder 2*2*2*2 = 16 gånger större dynamik så du får lite perspektiv.
SmåbildsJohn
Avslutat medlemskap
Om 200 är orginaliso på din kamera kommer du tappa en bit, dvs 50% av dynamiken när du går ner till 100. 50% kanske låter mycket men det är faktisk svårt att se utan att testa med väldigt ljusa eller mörka bilder i RAW-format med max antal bitar påslaget. Jpeg har 8-bitars dynamik (per kanal). Vanlig RAW har 12 eller 14 bitar. 4 bitar betyder 2*2*2*2 = 16 gånger större dynamik så du får lite perspektiv.
Antar att original iso på D3000 är 200 iso.