MattiasL skrev:
Jo, det gör vi väl alla. Men vägen till en bra bild kan gå via några dåliga.
Samuel, jag ser inte vilka tankeprocesser som skulle förta känslan i bilder hos professionella fotografer som bytt teknik. Utveckla gärna.
Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla det, det är ju inte säkert heller att det att jag tycker att de har blivit sämre har med teknikbytet att göra men jag tror det kan påverka om man byter teknik på fel grunder, kanske.
Fel grunder är väl bl.a att man tror sig spara tid genom att använda den digitala tekniken med andra ord att man tror att man kan slarva bara för att själva bildregistreringen har blivit mer överskådlig, bara för att vissa saker blivit enklare.
Den kreativa tankeprocessen i bildskapandet tror jag är ganska tätt sammanknuten med vilken teknik man använder. En proffsfotograf som har lärt sig alla filmers olika karakteristik bygger sin kreativa process med denna kunskap som grund. Om fotografen nu byter till den digitala tekniken så kan det nog finnas risk för att den kreativa processen blir hämmad och förvirrad, för en tid iallafall, tills man har satt sig in i den nya tekniken.
Till exempel Jens Assur tycker jag tog bättre bilder tidigare. Hans bilder från Brasilien under fotbolls-VM tycker inte jag håller samma höga kvalitet som t.ex hans bilder från en boxningsklubb på Kuba.
Angående att bemästra den digitala tekniken så vidhåller jag att digitala bilder väldigt ofta skiljer sig mot analoga bilder. De digitala bilderna är ofta kallare och vassare. Om jag har förstått det rätt så beror detta inte på den digitala tekniken i sig utan på att fotografen behöver gå en kurs i digital bildbehandling.
Det är ju även så att jag jämför en 150-årig bildskatt mot en 15-årig bildskatt så det är ju lite orättvis jämförelse.
Anders Östberg skrev:
Varför funderar folk så mycket över vad andra gör...?
Avundsjuka, osäkerhet, rädsla för att sticka ut, rädsla för att inte sticka ut.
Personligen så gör jag det för att jag tycker alla borde fotografera analogt så att jag kunde köpa diafilmer billigare
.