ANNONS
Annons

Digitalt kontra analogt

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalibrera mera

Nikon CoolScan tillverkas ju inte längre men det finns utmärkta exemplar på marknaden, om än aningen dyra. Modell 5000 eller V för 35mm, 9000 för större format. Det finns mycket billigare nya skanners men de ger inte BÄSTA resultat, tyvärr. Vi får antagligen vänta på att det nya analoga intresset stabiliserar sig så att någon ny seriös tillverkare vågar gå in. Hasselblad finns förstås, men priset motsvarar ett antal proffskameror…

Tack för synpunkterna. Tror jag ska börja med att kalibrera min monitor, verkar relativt billigt och okomplicerat.

Tack för synpunkterna. Tror jag ska börja med att kalibrera min monitor, verkar relativt billigt och okomplicerat.

Bra början! Grejen vad gäller det analoga är att det ”som skall finnas” finns på negativet (eller dian) men att de andra länkarna i kedjan i allmänhet är för svaga efter 10-15 år av enbart digital satsning bland tillverkarna. Det behövs en skanner som verkligen tar upp det som finns på negativet (flatbädd duger inte alls). Det behövs goda program som enkelt fixar finjusteringen och det behövs förstås en bra monitor i slutändan. De flesta monitorer klarar egentligen inte fotografi men med kalibrering får man det förstås i allmänhet ganska bra.

Jag håller med Krille.
De som hyller det analoga hyller det eftersom de säger sig ha höga förväntningar ang. bildkvalité, de har faktiskt ofta lagt ner mycker pengar på utrustningen och ännu mer tid för att behärska tekniken så pass att de permanenta kostnaderna (filmrullar, framkallning osv.) inte bara hamnar i soptunnan.

Och då ska argumentet mot digitalfotografi vara att det kräver för mycket utrustning, pengar och tid för att få den kvalite de påstår sig vara vana vid?

Det har inte med analogt versus digital att göra, utan bara med den allmänt mänskliga tröskeln att börja om. Skulle jag vara tvungen att gå över från digitalt till analogt så skulle mitt dilemma se percis likadant ut som trådskaparens.

Nikon CoolScan tillverkas ju inte längre men det finns utmärkta exemplar på marknaden, om än aningen dyra. Modell 5000 eller V för 35mm, 9000 för större format. Det finns mycket billigare nya skanners men de ger inte BÄSTA resultat, tyvärr. Vi får antagligen vänta på att det nya analoga intresset stabiliserar sig så att någon ny seriös tillverkare vågar gå in. Hasselblad finns förstås, men priset motsvarar ett antal proffskameror…

Det behövs en skanner som verkligen tar upp det som finns på negativet (flatbädd duger inte alls).

Vill kommentera detta en aning. Det är väl mer ett normalt fall av att man får vad man betalar för. En flatbäddsskanner för 2000kr kommer ge ett resultat som duger för mindre bilder på nätet, en flatbädd för 5000kr ger ett bättre resultat, en Coolscan 9000 för 20.000+kr kommer i sin tur att ge ett bättre resultat än den dyra flatbädden, och en Flextight för 100.000+kr kommer ge bättre resultat än Coolscan 9000. Som med så mycket annat så blir förbättringarna relativt sett mindre och mindre ju högre upp i pris man kommer. Det gäller alltså mer att hitta den relation mellan pris och bildkvalité som är acceptabel för en själv, än att dömma ut den ena eller den andra skannern som oduglig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar