Annons

Varför blir bakgrunden grå?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilxtljuset avtar snabbt med avståndet. Om du inte har separat blixt till bakgrunden innebär det alltid att modellen står närmare blixtarna än bakgrundens avstånd till blixtarna. Det innebär i sin tur att om modellen får rätt mängd ljus, så får bakgrunden "för lite". Separat ljussättning är därför ett måste om man vill ha helt vit bakgrund. Å andra sidan kan man vända detta fenomen till sin fördel. Om man t ex inte har en ljusgrå bakgrund men gärna vill ha sådana foton, kan man ta en vit som man sedan sätter för lite ljus på :)
 
Man brukar säga att ljuset avtar med kvadraten av avståndet. Har du en modell som står en meter framför blixten och som är "lagom belyst", så innebär det att om bakgrunden står dubbelt så långt från blixten (2m) alltså en meter bakom modellen, så får den bara en fjärdedel så intensivt ljust.
Med dubbla avståndet kan det ju annars tyckas logiskt att det skulle vara halva ljusmängden, men så är det alltså inte, utan endast 1/4 så mycket.
Därför blir effekten såå väldigt tydlig med en vit bakgrund, även om modellen står relativt nära.
 
Robin Gyllander skrev:
Vad jag förstått från fotolekitonerna så är dte dömt att misslyckas om man kör utan blixtmätare och med auto på kameran. Ett tips kör bländare 11 och 1/125 och pröva dig fram för att få en bra exponering från blixtarna, men en blixtmätare är guld värd.

Min bländare på kameran går bara till 8.
 
Har denna! Men fick höra av en fotohandlare att den inte lämpade sig för studiofotografering! Kan det stämma?
 

Bilagor

  • frontview-001.jpg
    frontview-001.jpg
    72.9 KB · Visningar: 239
Modefotografen skrev:
Har denna! Men fick höra av en fotohandlare att den inte lämpade sig för studiofotografering! Kan det stämma?

Om du använder studioblixtar (med Dimage 7i) måste du skaffa en speciell adapter som du kopplar mellan kameran och blixtskon för att ta bort förblixt-signalen.

På dessa "tidigar" Minolta modeller skicas förblixten nämligen ut även genom blixtskon.

Oavsett om du använder fast ljus eller blixtar skall du köra manuellt läge.

När du jobbar med blixtar kan du lämna slutartiden på 1/125 och bara jobba med bländaren.

Jobbar du med fast ljus kan du ställa din bländare på max (alltså så lågt värde som möjligt) och arbeta enbart med slutartiden.

Eftersom din kamera har så pass liten sensor kommer du inte stöta på några problem med för kort skärpedjup.
 
Modefotografen skrev:
Jag ska flytta till ett större rum och prova att ta lite bilder ikväll. Hur pass lämpad är en Minolta Dimage 7i till studio fotografering?

Minoltan funkar alldeles utmärkt. Det enda är väl som tidigare sagts att vanliga blixtskor inte passar men det finns ju adaptrar.

Angående ljusmätning så ställ bara kameran på x-synk och justera med bländaren tills histogrammet ligger i mitten (innanför gränserna). Om kameran klarar av att visa histogram på de olika färgkanalerna (rgb) så kika även där eftersom kurvorna kan skilja sig lite vid blixtljus. Ligger histogramet rätt får du ett bra grundmaterial att jobba med i PS sen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.