Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir bakgrunden grå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modefotografen

Aktiv medlem
Vad är det för fel på inställningarna på kameran när bakgrunden blir grå när den i själva verket är kritvit?. Ljuset är inte hellre bra fast jag har två studioblixtar och blixt på kameran.
 

Bilagor

  • coral2.jpg
    coral2.jpg
    89.4 KB · Visningar: 788
Du belyser den inte jämt. Om du ser så är det vitt längst ner och antagligen har du blixtarna lutade nedåt eller så är de långt ner. Ljuset uppe blir då mörkare och även om bakgrunden är vit, så blir den grå.

En lösning är att du får ha fler blixtar där du har tex två som är dedikerade för att belysa upp bakgrunden och någon/några för att belysa upp modellen.

/ Marcus
 
Här vill jag återigen påpeka att man måste tänka logiskt och kreativt.

Antag att du harett rum som är helt vitt på väggarna utan fönster, gå in där och släck sedan ljuset vad får väggarna då för färg?

Svart! Hur mycket vit färg du än daskar på väggarna så kommer dom alltid att bli svarta utan lampor!

Så nu får du tänka lite... om ajg har vita väggar, varför blir dom itne vita på bilden?

Hmmm har jag för mycket ljus? nääää då borde väggarna bli kritvita....

hmmmm, har jag för lite ljus? ja... kanske det!

Hmmm, var ska jag rikta ljuset?


Nu vill jag inte låta som en besser, men med logiskt tänkande och med frågeställande till sig själv så brukar man kunna lösa det mesta.

Jag personligen ställe alltid frågor om allt till mig själv och det fungerar bra. Lycka till
 
Öka ljusmängden.Det kan ju också hända att du har en för liten bländare.Kolla kanske min annons om studiostrålkastare ...
 
Har du någon form av automatik inkopplad så koppla ur den, manuellt både på kameran och blixten/blixtarna.
 
Kalle_B skrev:
.
.
hmmmm, har jag för lite ljus? ja... kanske det!
.
.

Två utmärkta svar av Marcus o Kalle på din fråga Adam. Kalles resonemang fram till en slutsats var häftig. Inte alltid man tänker så, men gör man det så blir det sjukt logiskt...

Själv fläskar jag ofta på med ett par små blixtar på bakgrunden om jag vill ha den kritvit. Men nu tycker jag oftast att det blir en lite tråkig bakgrund så jag försöker få lite mer "levande" bakgunder (har inte lyckats så bra ännu...).

Har kört grått ett bra tag o de funkar men som sagt dax att förska hitta på nåt annat. Och de hutlöst dyra mönstrade bakgrunderna som finns tycker känns allmänt uttjatade.
 
Mycket riktigt som tidigare nämnts. Jag använder två 400w för att få bakgrunden riktigt vit.

Men ytterligare en tanke slår mig när jag ser din bild. Modellen står alldeles för nära bakgrunden. Om du inte nödvändigtvis vill ha hennes skugga på bakgrunden bör du nog flytta fram henne minst tre meter från bakgrunden. Placera sedan blixtarna bredvid henne riktade mot bakgrunden.
 
PelleAB skrev:
.
.
Placera sedan blixtarna bredvid henne riktade mot bakgrunden.

Annars kan man ha en stavblixt som slav som man hänger på modellen i rumphöjd mot fonden.
Fast det kan va lite svårt om man plåtar naket, då måste man va lite kreativ för att inte "upphängningen" ska synas...
 
Jag ska flytta till ett större rum och prova att ta lite bilder ikväll. Hur pass lämpad är en Minolta Dimage 7i till studio fotografering?
 
alf109 skrev:
Har du bara gissat? Eller har du använt någon automatik i kameran?

Jag har kört med med auto. Är inte så bra på den manuella biten. Bilden kam man ju beskära. Men just den bilden är bara tagen som ett test. Man kan ju ändra bländaren manuellt och köra slutaren på auto kanske.
 
Modefotografen skrev:
Jag har kört med med auto. Är inte så bra på den manuella biten. Bilden kam man ju beskära. Men just den bilden är bara tagen som ett test. Man kan ju ändra bländaren manuellt och köra slutaren på auto kanske.

Så du har ingen blixtmätare?
 
Om du använder automatik kommer mätaren att anta att det du fotograferar är medelgrått (18% reflektion), därför kommer både en helt vit eller helt svart vägg bli grå om du fotar med automatik. Det du kan göra om du använder automatik är att prova med exponeringskompensation +1 till +2 steg eller mer tills du är nöjd, du talar då om för kameran att du vill ha bilden ljusare än vad mätaren tycker.
 
Modefotografen skrev:
Nej! Ingen blixtmätare! Är ju amatör på detta :)

Vad jag förstått från fotolekitonerna så är dte dömt att misslyckas om man kör utan blixtmätare och med auto på kameran. Ett tips kör bländare 11 och 1/125 och pröva dig fram för att få en bra exponering från blixtarna, men en blixtmätare är guld värd.
 
alf109 skrev:
Om du använder automatik kommer mätaren att anta att det du fotograferar är medelgrått (18% reflektion), därför kommer både en helt vit eller helt svart vägg bli grå om du fotar med automatik. Det du kan göra om du använder automatik är att prova med exponeringskompensation +1 till +2 steg eller mer tills du är nöjd, du talar då om för kameran att du vill ha bilden ljusare än vad mätaren tycker.

Var ändrar man exponeringskompensationen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.