Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blev mina bilder oskarpa? Ny NIKON D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

motionsync

Aktiv medlem
Har provfotat med min nya Nikon D70s
Jag upptäckte att de flesta av mina bilder blev lite oskarpa, nästan som en hinna över bilden.
Jag har bifogat tre bilder som exempel.
Vad tror ni? Beror det på mitt objektiv?
Bilderna är tagna med 18-70mm.
Bild 1 1/640 f10 Turning Torso

Varför blev mina bilder oskarpa?

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    41.8 KB · Visningar: 950
Zoom
Bild 1 = 70mm
Bild 2 = 18mm
Bild 3 = 65mm

Iso =200

AutoFocus

Mike Bild är stor (NEF file) jag kan shicka om du vill

motionsync skrev:
Zoom
Bild 1 = 70mm
Bild 2 = 18mm
Bild 3 = 65mm

Iso =200

AutoFocus

Mike Bild är stor (NEF file) jag kan shicka om du vill

Dra över nef filen, huset du plåtat av känner jag väl till, se min jmf mellan olika zoomar, där faktiskt det objektivet du använder fungerar väl även med d2x
Mikael

Stefan

Min gamal camera, Olympus 5050 hade skarpare bilder und där var Cameras skärpa på -5

Kanske är Objectiv inte den skarpare som finns.

Camera ska jag använta 90% untervatten und då tänkte mej att köpa ett 16mm & 10,5mm Nikon

Jag tästa bara då jag vill att Bilder untervatten skarpa sind.

Mike bild är på väg. Vad mennar du med ...se min jmf mellan olika zoomar.. Vad är JMF??
Mikael

P.S. Sorry for my bad Swedish. I do my best.

Senast ändrad:
motionsync skrev:
Stefan

Min gamal camera, Olympus 5050 hade skarpare bilder und där var Cameras skärpa på -5

Kanske är Objectiv inte den skarpare som finns.

Camera ska jag använta 90% untervatten und då tänkte mej att köpa ett 16mm & 10,5mm Nikon

Jag tästa bara då jag vill att Bilder untervatten skarpa sind

P.S. Sorry for my bad Swedish. I do my best.

Objektivet du använder kan ha felaktigheter, skicka över bildfil.

Här kan du läsa om hur jag har jämfört 17-55, 18-35 ,17-35, och sigma 18-50 med 18-70
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39702&perpage=15&pagenumber=8
Mikael

Här får du en sammanfattning

Jag har nu testat ett antal vidvinkelgluggar, zoomar till D2x
Sammanfattningsvis har jag funnit att ingen av zoomarna uppvisar perfekt återgivning på 17 eller 18 mm.
Förvånansvärt är att Nikon 18-35 är skarpast men uppvisar fulast CA på 18mm.
Nikon 17-55 uppvisar minsta brytningsfel men tecknar inte kanterna lika skarpt på 17mm som 18-35 gör på 18mm.

Nikon kitgklugg 18-70 får anses vara den mest prisvärda gluggen men lite CA på 18mm och få brytningsfel upp till 70mm. Inte riktigt lika skarp som 18-35 på samma område.

Sigma gluggen är bra men med fula brytningsfel på 18mm liksom Nikons 18-35. Skarp och välbyggd. Genom sin coating har Sigma en annorlunda färgton, gulare än Nikons orginaloptik.
Nikon 17-35 var inte frisk, dåligt resultat i kanter på 17mm, lite CA men skarp på övriga områden.
Alla zoomarna uppträder klart bättre från 24mm och uppåt.

Strålgången ställer till problem, D2x har tillsammans med Canon 1DSMK2 en förmåga att avslöja optiken som inte tidigare har varit möjlig.

Det gäller nu för Canon och Nikon, mfl att producera jämna felfria glugar med få eller inga brytningsfel

Mikael

Om min Objectiv är inte skarp så vill jag det inte. Bättre med ett FixFocus Objectiv.

Jag ska köra imorgon några test igen & kolla om jag hitta nån i Malmö med några Objectiv så att jag testa camera

Dem bilder är inte Mina . Dem är Alexs Mustards. En vänn som är Yrkes UW fotograf. Han fotografera med en Nikon D2x & Nikon 10.5 16 & 105mm objectiv..

Några av mina gamla bilder kan du se på

http://www.motionsync.com/uw/ alla med Olympus 5050 & available light

Det är absolut inget fel på varken din kamera eller objektiv. Du får skärpa upp rawfilen lite.
En d70 ger inte uppskärpta bilder ut från kameran som en mindre kamera gör. Din bild tål ganska kraftig uppskärpning utan att uppvisa fula skärpeartefakter
Mikael

Bilagor

• tt.jpg
    tt.jpg
    42.4 KB · Visningar: 474
Hela bilden, ingen oskarp mask eller uppskärpning .
Kameran och objektivet fungerar som det skall hälsning Mikael

Bilagor

• tt2.jpg
    tt2.jpg
    20.6 KB · Visningar: 459
Mike!

Tack så jätte mycket. Ingen fel på varken din kamera eller objektiv det låter bra. Jätte bra.
Är du i Malmö så bjuda jag till ett Grekisk Frape i Slottstaden.

Hoppas att Nikon 16mm & Nikon 10.5 mm är skarpare.

Är det nån RAW konvertare som ni rekomendera?
jag använta adobes Photoshop

Hur avslöja D2x optiken??

BTW är nån Zoomobjectiv som du kan rekommendera
Mest för resor landscape. Nån 80 -200mm

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto