Annons

Varför blev mina bilder oskarpa? Ny NIKON D70s

Produkter
(logga in för att koppla)
Tillsammans med d70 så är din 18-70 ett bra val, och även som du själv skriver 80-200.
Mattssons foto i Lund har Södra Sveriges största utbud på kameror och linser.
Ring och fråga vad dom har. 046-148500.
Jag vet att dom har en ny 80-200/2,8 som säljs till ett mycket bra pris. En klassiker som är utmärkt bra.
Vill du kosta på så finns 70-200 med stabilisator.
Inte bättre optiskt men modernare.
Arbeta med Photoshop, jag tog fram din rawbild med det programmet.

Mikael

Helt förtrollad över Mustards bilder. Sagolika minst sagt. Undervattensfoto kanske är någonting trots allt...

Undervattensfoto kanske är någonting trots allt??

Undervattensfoto är definitivt underskattat och får inte den respekt som det förtjänar. UV-foto har en hel del extra moment som kräver färdighet -inte bara det mest uppenbara att klara av dykningen och andhållningen ifall fotografen är fridykare som jag, men även rent fototekniskt. Ljusförhållandena är besvärliga eller obefintliga och ändras snabbt pga vågor, kamerahanteringen försvåras av UV-husets klumpiga knappar, etc. På land har jag tid att göra mina inställningar, att hitta rätt vinkel och kan använda stativ till stöd. I vattnet fridyker jag. Jag dyker ner, måste ta bilden rätt omgående om jag inte ska få syrebrist, kan inte stödja kameran mot något och är dessutom själv instabil då jag flyttas med strömmar.

Kanske blir inte undervattensfoto så uppskattat som det borde eftersom det helt enkelt finns så få riktigt bra undervattensfotografer och deras bilder visas sällan för en bredare publik? Att likställa uv-foto med bleka fiskporträtt är lika felaktigt som att hänvisa till semesterbilder när man pratar om professionell fotografi.

Kanske skulle man kunna öppna en seperat avdelning för undervattensfoto inom ramarna för Fotosidan? Jag är säker på att det skulle dyka upp många fantastiska bilder och kanske blir fler intresserade.

Slutligen - Det är lätt att fota en solnedgång, men har ni någongång försökt att fotografera solens reflektioner på vattenytan underifrån?

P.S. Om ni undrar hur jag plötsligt har lyckats lära mig svenska - det var lätt, jag fick min sambo att spökskriva :)

Lambis

Betvivlar inte en sekund skickligheten som erfordras =)
Menade bara att det är en fotogenre som jag tidigare inte uppmärksamat så mycket - kanske på de grunder som du nämner.

/Viktor

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto