Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför bara Nikon och canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej....
Uansett type KAMERA eller MERKE.Så er det
idioten bak kamera som bestemmer,
RESULTATET....mvh....leif
 
Jag har haft en hel del kameror genom åren bla. beroende på att jag jobbat i Fotoaffär och haft möjlighet att byta.
Jag har för tillfället Leica CL-tillverkad av Minolta, Minolta 9xi,500Si samt Canon F1.
Jag har nog alltid varit lite Minoltafan, kanske för att första kameran var en SRT 101 -mekaniskt gedigen.
Minolta CLE-mätsökarkamera var en annan favorit med 28 40 90. Rokkoroptiken håller högsta klass.
Optiskt är Canon, Minolta, Leica, Nikon oftast bäst.
Kommentar till tidigare insändare, håller med om
att många kameror är plastiga. Men det gäller
inte proffsmodellen 9xi och 9. Minolta har alltid varit i topp minns gamla proffskameran XM. Problemet i Sverige var att inte det finns eller fanns Agenter som satsat på Proffsen.
Det är som med bilar det finns massor av modeller och märken det tvistas om vem som är bäst.
Bara man själv trivs och blir nöjd.
Slutsats Minolta är lika bra som Nikon och Minolta. Hade jag varit proffs och Pengar hade jag haft alla tre systemen och plockat godbitarna ur respektive.
 
Släng er i väggen Canon och Nikon!

Jag började fotografera med pappsens Minolta, ingen rolig kamera. Det var en gammal manuell som var ganska knivig. När jag senare började fotografera för press gick det inte alls. Tog aldeles för lång tid med inställningarna. Köpte då en Canon EOS 3000 som var sprillans då. Valet för Canon gjorde jag då min huvuduppdragsgivare, var en tidningen som bara körde med Canon. Hade jag inte Canon kunde jag med andra ord inte låna vare sig gluggar, batterin, laddare eller blixtar. 3000 har jag fortfarande som reservhus. Idag kör jag med Canon EOS-1 som jag tycker är en fantastisk kamera. Skulle hjälpa en tjej med en Nikonkamera i somras och fattade inte ett dugg! Maken till krångligare kamera får man leta efter.

Annars är det Roleiflex och Roleicord som gäller. Där kan både Canon och Nikon slänga sig i väggen.
 
Vart kom nikon in i bilden 86´an, att det är att slänga i väggen?

Att du skulle hjälpa henne och fattade noll berodde troligtvis på att du inte hade ögon för nikon och undermedvetet el medvetet inte var fullt intresserad, som att byta mellan mac och pc vipps klart som fan att man inte hajar allt från början.

Alla: sluta för fan att tjafsa!
 
Tack för alla svar!

G.H jag kommer att följa ditt råd. Det kommer att bli en Minolta Dynax 800si. Tack allihopa / Klas Gidlöf
 
Hoppas du blir nöjd. Det borde vara en av de mest prisvärda eftersom det är en utgående modell. Sedan sparar du lite till och köper ett vertikalgrepp, sedan har du ett ypperligt vertyg.

Mvh
Maverick
(som har en 700si bland annat)
 
Hee, hee. Vaknat på fel sida? :) Nej, du den där Nikonkameran var faktiskt ett mysterium. Det var faktiskt en svart budgetmodell som hon inte riktigt förstod sig på, och det förstår jag! För det första lyckades jag inte slå på den. Sen visade det sig att man tydligen skulle vrida på nån ratt omkring avtryckaren. Lät lite konstigt tycker jag. Sen gillade jag inte alls att hålla i den. Konstig passform tycker jag. Och naturligtvis lyckades jag låsa knappen på gluggen för manuel fokus och autofokus. Var nära en snärre katastrof.

Men sen till min princip. Småbild är inte det roligaste man kan arbeta med. Små tråkiga negativ och liten bildyta. Tar mängder med småbildsnegativ, men ingenting är lika tilfredställande som mellanformat, och framför allt dia!

Utrustningen är övervärderad. Fundera på vad man kan göra med den istället. Men det är ju svårt att skapa om man inte ens kan slå på kameran.

:D / Henric "86:an med näsa för foto"
 
Vilken modell var det ni använde?, att vrida en ratt runt avtryckaren är ju en enkel grej att göra i samband med att man skall börja fotografera, du behöver ju inte flytta fingrarna det minsta, kanske det fanns en liten knapp oxo på den modellen innan man skulle vrida ratten med det är ju i avsikt att man inte skall göra oavsiktliga exponeringar.


Mvh /Mats


Motto:"Var öppen för förändringar här i livet, det är så du utvecklas och blir bättre"
 
mazz - På mina hus står det dessutom "on" och "off" på de olika lägena. Det borde klargöra för de allra flesta vad det rör sig om. Förstår man inte den basala engelskan får man väl konsultera den välskrivna svenska manualen som medföljer.

:)
 
Re: Minolta kontra övriga märken...

Jag satt och sökte lite i "arkivet" och hittade denna "tråd", en tråd med en trist start och ännu tristare fortsättning, denna ska få falla i glömska och hoppas ingen "aktiverar" den med ett svar... Men så upptäcker jag en del "FAKTA" fel, och bara måste reagera ;)

>Maverick28 skrev:
>är ett kärt ämne...

>Valet för mig var lätt... Canon eller Nikon.

Det var synd... De som är noga och väljer bland 35mm systemet, väljer kanske bland 5-6 möjliga "kandiderande" varumärken, så att man får "bästa" möjliga utrustning till det "syfte" eller "mål" man har.

Det är nog en stor chans att du har valt fel varumärke, eftersom du hade så få val, till dina tänkta syften med vad du skall göra med kameran.

>Valet blev en EOS 5 som hängt med under IDIOT förhållanden (6 mån i dammigt Bosnien samt i ett antal fotojobb i regn) utan att ha mankilerat..

Detta visar att det är en tålig kamera modell, men visar det att det inte andra märken och modeller inte hade klarat just denna trapats? Nej...

>Att bara gå på antalet Tisa Och andra utmärkelser är fel...
>1 För att komma ifråga för dem måste man presentera nya modeller hela tiden då nya kameror bara har chansen.

Helt rätt!
Årets nya ditt eller datt behöver inte vara bättre än äldre prylar.

>2 "vansinniga" funktioner som ögonakriverad af små sjuka svindyra minnesmoduler och >andra "plottriga" funktioner belönas..

Vad är vansinnigt med ögonakriverad af som går att (tur är väl det) koppla bort? kan du inte ens fantisera om "nyttan" med den?

Svindyra minnesmoduler?
En snabb sökning på Google visar att för 150-250 Kr kan du få EXTRAUTRUSTNING till en Minolta kamera:

* Intervallometer.
* Multi Spot.
* Multi Exposure (som hjälper dig med fade in, fade out).
* Minne för exponeringsdata.

Vilket annat märke erbjuder dig det, för de pengarna?
Inte ens Minolta säljer kameror längre som kan utnjyttja dessa teknik höjande Moduler, så spring och köp en 700si, 9xi, 7xi innan det är för sent ;)

>Går man dokc in på AF så ligger Minolta efter jäm,fört med framförallt Canon.

Öhh... I vissa hus/objektiv kombinationer är Canon renta av dåliga i andra snabbast, samma med andra märken.
Har du kollat att din kombination är snabbast, USM garanterar inte att AFn är snabb.

>En förklaring är att Minolta var först med ett AF system som de hållt fast.

Nix, efter introduktionen av första serien AF-husen gjordes en ändring av af-kopplingen (generation 2,I-serien)!

>Det gör att de får svårt att bygga lika snabba >AF som ex Canon (där har även Nikson haft svårt >att hänga med efter EOS 1 laseradade men kom >ifatt till viss del med F5 och gick om elelr >ligger jämsides med Silent Wave obj (det heter >de väl eller)).

Om nu F5 gick om, faller väl argumentet "först med AF=dålig tidig teknik"?
Är inte en exakt AF viktigare än snabbheten?

> Som ette xempel på detta.. Hur många proffesionella sportfotografer använder Minolta?? hur många HAde Canon och hur många hade Nikomn??

Ett annat exempel: Volvo som bilmärke säljer mest i Sverige.
Är det då den snabbaste bilen i Sverige?
är det den bil som tar mest i last?
Tar mest passagerare?
Om du har köpt annat märke än Volvo, har du då inte köpt det bästa för DIG?

>Går vi tillbaka några år skulle det nog varit 1% Minolta Ca 70% Canon och 30 % Nikon (nu talar vi OS och liknande) Idag ligger det nog mellan 40-50% nikon och 50-60% Canon.

Intressant! Eftersom vi alla skall fotografera på nästa OS ;)

>Summa Summarum
>Minola är vbilliga lite "enklare" kameror för >amatör och avancerad amatör

>Nikon och Canon har proffsegmentet och >avancerade amatörer men är också därigenom bra på >att göra amatör kameror.
>
>Detta är en naturlig utveckling och uppdelning >av marknaden som jag tror tillverkarna har nöjt >sig med....

Ja, naturligtvis så måste det vara, men va fan kommer Minolta 9 in i bilden?:rolleyes:

>Kanske det är där svaret till varför det finns många Nikon och Canon fans är här.. Detta stället lockar avacncerad amatör och högre..

Vad gör du och jag här, eftersom _denna_ tråd ligger på nybörjar amatör nivå?

>Sedan är det min erf att Minolta "fans" är mer "troende" och VÄGRAR erkänna att canon och Nikon kan avra bättre.. medans den som har en Nikon eller Canon kan säga "att nja min är rätt okej men jags kulle vilja ha den och den funtkionen av det märket".

"Säg" en sak som är bra med:
Pentax, Minolta och Yashica så tror vi på att du inte är "märkeslåst"!

> Slut.. frågor???

Inte fler än de ovan.
:)




/Michael
 
Sluta med pajkastningen i debatten, det finns fakta fel hos er bada och man kan inte anklaga nagon for deras taknande, kanske hade han redan sorterat ut andra varumarken innan han slutligen valde mellan Nikon och Canon.

Hoppas ni alla njuter av snon i sverige for jag rakar vara i 35-40 gradiga australien och plata forfullt, himla kul, men roligast blir nog nastan att framkalla filmerna nu ar jag redan uppe i 8 rullar, mestadels dia.

Hade bra alla glada fotografer!!

/Mats
 
Re: Re: Minolta kontra övriga märken...

Michael skrev:


Men så upptäcker jag en del "FAKTA" fel, och bara måste reagera ;)




/Michael



*SUCKAR OCH KONSTATERAR ATT HAN EGENTLIGEN HADE SLÄPPTE DENNA DISSKUSIION REDAN DEN 12/11*

Men vad fasen...

Du missar ju hela slutkontentan i mitt inlägg.. Liksom början.

Kärt ämne= ett ämne som bara river upp sår och INGEN kan erkänna att den andre har rätt...

Ger mig inte in och kommenterar ditt inlägg som jag anser innehåller en massa sakfel... Bland annat var du får tag på 5-6 kandideande märken som klarar av mitt grundläggande krav i form av EXAKt och SNABB AF... Samt ett blixtsystem utan dess like... Jag hittar tyvärr bara 3 (1998 som vi talar om)

Sedan avslutar jag med att citera mig själv....

Citat
Sedan är det min erf att Minolta "fans" är mer "troende" och VÄGRAR erkänna att canon och Nikon kan avra bättre.. medans den som har en Nikon eller Canon kan säga "att nja min är rätt okej men jags kulle vilja ha den och den funtkionen av det märket". Likadant kan de sistnämnda oftats konstatera att det SÄLLAN för att inte säga aldrig på kameran.. Utan mer på den som är bakom och en dålig bild beror sällan på skit på linsen utan snarare skit bakom huset...
Slut.. frågor???
Slut citat

Tycker hela jäkla debatten bara stärker min åsikt som jag har skrivit här...

Är du en bra FOTOGRAf.. kan du ta kanonbilder med vilket verktygsom helst efter en inkörningsfas...

OBS allt jag säger i mina inlägg är byggt på min erf och kunnadne... Det innebär inte att de är universiell sanning...
 
*skrattar*

Minns att min gamla kamera från -70 kostade 2000 samt att obj. för 2500,och att det sen "står"hasselblad på huset spelar ingen roll!Fotografen "gör" bilden ,inte kameramärket.Göd tillverkarna och köp mer dyra kameror så att det blir en stor hög på beg. markn. minolta som nikon skitsamma bara kameran funkar!jag har inget emot att köpa kamera där namnet är bortskrapat,för vem bryr sig om det står nikon canon minolta där?
 
Ursäkta mig bara en sak till.Jag brukar ha min kamera i vanlig plastpåse från konsum eller var jag senast handlade.kan även stoppa den i hellyhansen handske som jag har en till övers!altså inte ens kameraväska!Funkar bra ,diskret och man slipper "synas" som fotagraf!
 
Hehe.... Originalet är bäst..Inget snack om saken..
I Kassaskåpet på mitt gamla jobb stod det en Leica II som en kund hade bytt in vid en inbyteskampanj... Och istället hade köpt en modern kompaktkaera :-/

M6 som är din last eller??
 
Hade andlig kontakt med Victor idag!! Han sa att det var Hasselbladskameror som rulade och om ni inte trodde på honom kunde ni fråga NASA.
 
Kom nog på att Voigtländer måste va bäst...inte ett ont ord om det märket har nämnts här...
 
I mitt fotograderande har jag gått igenom de tre märkena för att till sist (?) hittat en kamera som stämmer överens med mina krav på prisvärdhet och kvalité. Minolta kändes framförallt plastig i hus och objektiv, hade högt ljud från AF-motorn. En del tekniska finesser som lagring av exponeringsdata saknar jag dock på min nuvarande. Bytte till nikon för att få en bättre känsla i kvalitén. Om det sedan är så är en annan sak men det tror jag. Ett helt annat utbud av objektiv och tillbehör finns, även från "pirater". Nu har jag canon och de fördelar som finns där är framförallt billig tillgång till ljudlösa objektiv. Jag gillar inte när det låter för mycket kring autofokusen. I situationer som bröllop och naturfoto kan det vara mycket störande. Canon har också varit ganska plastiga (på konsumentmodeller) genom åren men har ryckt upp sig i och med att eos5 lades ned. Ibland är det viktigt vilket system man har. Exempelvis om det är vissa funktioner och tillbehör man vill åt. Inte minst kvalité på objektiven. Ett dåligt sådant förstör den bästa kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.