Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ledsen, men tyvärr har du fel,känner många bla sportfotografer som har haft det problemet med Nikon, har själv testat Nikon på ett stort sportevanemang och nä funkade inte, vi gjorde en test på VLT med en 10D och en 100D i lite skumt lyse på redaktionen,Canon satte skärpan direk medans Nikon wobblade på:)
 
D100, som den heter, och 10D är rätt gamla kameror idag.
D100 har ingen vidare af. det kan jag skriva upp.
vissa objektiv ger större problem med af än andra.
D2x har däremot en fantastisk af som prickade rätt varenda gång i dunkelt ljus och oavsett glugg.
jag tyckte 1Ds mark II var lite svår att lita på, den hade faktiskt rätt osäker af och hade mycket svårt att bestämma sig för om den skulle fokusera på förgrund eller bakgrund i dunkelt ljus.

jag föll inte alls för 1Ds mkII. dels för af'en och dels för det klumpiga huset.
och så hatar jag funktioner där man måste trycka in nån knapp för att kunna vrida på nån ratt och få en ny funktion. eller trycka ner två knappar (olika varje gång) och en ratt för att kunna... och så vidare... usch va onödigt pilligt.
jag gillade dessutom D2x's display. mkII hade inget att komma med där.

överlag så kändes D2x som en finemang kamera. jag blev kär redan innnan jag tog en bild, när jag fick den i handen.
för mig kändes mkII inte alls särskilt trevlig, men det har förvisso en del med vanan att göra, jag har ju plåtat mycket mer med nikon genom åren.
men klumpigheten på mkII går fetbort.

för mig alltså.
 
ja det är bra, men jag tycker oxå att det är konstigt att säga att någon har fel om någon fakta och så dras två jättegamla kameror upp som exempel...
tillome D70 är färskare.
tycker personligen inte man ska dra upp gammal utrustning som faktaexempel när det är den nya som "räknas".
 
Christel tar upp en inte helt oväsentlig sak - klumpiga hus. Alla proffshus har obligatoriskt vertikalgrepp som inte går att skruva av, varför är det så?

/Johan, med en gammal men smidig och vertikalgreppsfri 10D :)
 
Kan hålla med dig, Canon är lite större, men för vissa passar den bättre i handen som för mig, kan iof hålla med dig om greppet, men som yrkesfotograf jobbar man ofta med tunga gluggar och då behöver man lite motvikt, men jag har även 10D som jag kan ta bort greppet på om jag ska ha en lätt glugg när jag är ledig och vill strosa runt utan att bära tungt:)
 
hansen2 skrev:
Christel tar upp en inte helt oväsentlig sak - klumpiga hus. Alla proffshus har obligatoriskt vertikalgrepp som inte går att skruva av, varför är det så?

/Johan, med en gammal men smidig och vertikalgreppsfri 10D :)
jag gillar vertikalgrepp.. påskruvade som inbyggda.
men det är viktigt att dom är smidiga.
jag har två D100'or som jag plåtar med.
den ena har ett (löjligt dyrt) vertikalgrepp och gör kameran mycket skönare att hålla i och gör det lättare att få skarpa bilder utan rörelseoskärpa med. jag kör oftast teleobjektiven på den och vidvinkeln på kameran utan grepp.

med kamerorna med inbyggda vertikalgrepp är det viktigt att dom inte blir för stora eller inte har tillräckligt bra grepp.
och där hänger det naturligtvis mycket på smak, tycke och storlek på händer (och muskler).
för mig funkar D2x mycket smidigare än mkII som är både större, mindre greppvängligare (för mig) samt något tyngre.
dessutom är jag ju ingen sportfotograf som måste klämma på nån brutalt tung och stor 600mm, eller nåt, på kameran.
 
Prexis, tycke och smak, som alla hantverkare väljer man det som passar en bäst och sen är det ju ändå slutresultatet som räknas vare sig man plåtar med en skokartong med hål i eller en dyr utrustning:)
Har jobbat som yrkesfotograf sen -63 både på en stor kvällstidning med bla mycket sport bla på OS och annat, sen även som reklamfotograf:)

Nu drar jag iväg med 2 tunga Canoner och tunga gluggar så återkommer:))
 
hansen2 skrev:
Christel tar upp en inte helt oväsentlig sak - klumpiga hus. Alla proffshus har obligatoriskt vertikalgrepp som inte går att skruva av, varför är det så?

/Johan, med en gammal men smidig och vertikalgreppsfri 10D :)
Räknas inte F6:an som proffshus? I såfall om den gör det så får vi ändra på meningen med ordet alla i...
 
Klart F6 är ett"proffshus"...men vad menas med proffshus..? Även om jag har hus med inbyggda grepp så använder jag även hus med löstagbara grepp...och är så kallad proffs...!?! Tror många fått det här om bakfoten...har man inbyggt då är man proffs...
Det är ju för fan inte greppen och kamerorna det handlar om.....slutresultatet...men många tror att bara man har ett värstingshus så..ja då är man en skitduktig plåtslagare...detta kallas brylbögeri inte fotografering!
 
Med "proffshus" avsåg jag de digitala alternativen. Så vitt jag sett finns det inget sådant där batterigreppet går att skruva loss.

Kan ni svara på frågan nu då? ;)

/Johan
 
Förmodligen så är det väl så att man bygger huset ergonomiskt optimalt på en gång. Om ett vertikalgrepp är optimalt utformat så blir ju ergonomin bättre, dock på bekostnad av kompakthet.

På semipro-hus (eller vad man ska kalla dom för) & amatörhus så får man ned priset genom att ha lösa grepp dessutom så kan fotografen välja mellan optimal ergonomi eller ett ngt kompaktare hus.

Jag gissar att det är så...

//Larsa
 
hansen2 skrev:
Med "proffshus" avsåg jag de digitala alternativen. Så vitt jag sett finns det inget sådant där batterigreppet går att skruva loss.

Kan ni svara på frågan nu då? ;)

/Johan

Klart att ni inte kan. Ni har ju inte konstruerat husen så frågan är ställd i fel forum, sorry :)

Jag tycker i alla fall det är rätt oproffsigt av tillverkarna att gjuta fast batteridelen på det där viset.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Klart att ni inte kan. Ni har ju inte konstruerat husen så frågan är ställd i fel forum, sorry :)

Jag tycker i alla fall det är rätt oproffsigt av tillverkarna att gjuta fast batteridelen på det där viset.

/Johan

Vertikalgreppets största fördel är att ergonomin förbättras & då självfallet mest vid vertikalt fotande. Jag har under åren märkt att jag utan vertikalgrepp blir "latare" att ta vertikalbilder än med. Med ett v-grepp så känns det mer naturligt & inte lika avigt.

många kallar V-greppet för batterigrepp m.m. Att kunna klämma in mer ström är bara grädde på moset & inte det stora med v-greppet.

//Larsa
 
Knutte K skrev:
Funderar allvarligt på att skaffa en D2X och har nu en D70. Är jag galen eller är jag galen? Var i fotoaffären och kände på en och oj vilken kamera!
Vad tycker ni som redan bytt upp er?
Behöver massor med goda argument för detta köp.

Den här frågan bör nog ställas till konstruktörerna på Nikon och canon i Japan...

Men vad tycker ni nu, skall jag köpa D2X???
 
hansen2 skrev:
Jag tycker i alla fall det är rätt oproffsigt av tillverkarna att gjuta fast batteridelen på det där viset.

/Johan

Tycker det är helt rätt av dem att göra på det viset. Kände på D2X för några veckor sen & den ger en mycket homogen & stabil känsla jämfört med om greppet hade skruvats på.

//Larsa
 
Johan, har kollega som jobbar med D100...är inte det vad du kallar proffshus...?? Eller är det fotografen som är oproffsig??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.