Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför använder majoriteten av proffsen nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
rautio sa:
den marginella skillnaden i sensorn spelar absolut ingen roll för någon annan än någon som upphetsas av siffror på pappret. när bilden väl är färdig kan inte en jävel säga ifall den är plåtad med canon eller nikon.

Bra inlägg !

Dåligt inlägg.

Ingen är väl så dum att den lyfter skuggorna så bandning uppstår, eller drar i kurvor så det blir artifakter eller vad kameran nu har för begränsning, syns. Man håller sig inom gränserna vilket döljer skillnaderna.
 
Dåligt inlägg.

Ingen är väl så dum att den lyfter skuggorna så bandning uppstår, eller drar i kurvor så det blir artifakter eller vad kameran nu har för begränsning, syns. Man håller sig inom gränserna vilket döljer skillnaderna.

okunskap vad som kan göras för att förbättra en bild gör att de flesta kan likaväl använda en mobil eller kompakt för sitt dagliga fotograferande.
 
Likaså förutspådde jag, nåja gissade är nog mer rätt, att det kommer en dag när DX är bättre än FX :) Mitt påstående var givetvis baserat på framtidens DX jämfört med dagens FX.

Nja, om man vill ha kort skärpedjup blir det nog svårt, även om man jämför dagens FF mot en framtida 1.6 crop.

Tex en D3 och 200/2. Då måste det till ett nytt 135/1.2 för att matcha, och det har jag mycket svårt att tro på att någon tillverkare någonsin tar fram (eller i Canons fall 200/1.8 så måste ett 125/1.0 till för samma resultat).
 
Nja, om man vill ha kort skärpedjup blir det nog svårt, även om man jämför dagens FF mot en framtida 1.6 crop.

Tex en D3 och 200/2. Då måste det till ett nytt 135/1.2 för att matcha, och det har jag mycket svårt att tro på att någon tillverkare någonsin tar fram (eller i Canons fall 200/1.8 så måste ett 125/1.0 till för samma resultat).

Nu var det inte direkt detta jag menade med mitt påstående och det tror jag nog att du förstår om du läser det igen. Fysiska lagar går inte att förändra. Det jag givetvis avsåg var DR, upplösning etc....
 
Nja, om man vill ha kort skärpedjup blir det nog svårt, även om man jämför dagens FF mot en framtida 1.6 crop.

Tex en D3 och 200/2. Då måste det till ett nytt 135/1.2 för att matcha, och det har jag mycket svårt att tro på att någon tillverkare någonsin tar fram (eller i Canons fall 200/1.8 så måste ett 125/1.0 till för samma resultat).

Zeiss har ju ett 100F1.2 och ett 150F1.2 som täcker APS. Det lilla kruxet är ju bara att de kostar ca 25 respektive 35 tusen.... (US$, exk moms).
 
Jag trodde inte att majoriteten av proffsen arbetade ute på fält.

Utom under skördetid, men det stod varken Hasseblad, Nikon, Canon, Sony, Pentax, Olympus eller Sinar på skördetröskorna jag såg senast. :):)

Med risk för att återupprepa mig än en gång: Är det inte dags att plöja ner den här tråden nu?
Proffs=inte i detta sammanhang bönder/lantbruksarbetare utan proffs=yrkesarbetande fotografer varav en delmängd utgörs ev press/acton/sportfotografer ( som tydligen anses vara de enda "proffsen"), medan andra jobbar på institutioner som sjukhus, museér, reklambyråer, studios, stillbildsfotgrafer vid inspelning av filmer, porrfotografer, konstnärer mm...mmm.....etc...etc.

Det är TS som upplevt att de "proffs" han personligen mött mest använder NIkon. Men tar vi hela mängden yrkesverksamma fotografer så använder majoriteten INTE Nikon. Men ganska många gör det.
Liksom många använder Canon, Hasselblad, Mamiya, Phase One, Sony, Pentax, Sinar etc.........
 
Ang Nikons garanti!

Då vill jag komplettera med att Nikon har tre års garanti, om du är amatörfotograf, det är inte alla som känner till det men så är det!

Mvh MagnuM.
 
Då vill jag komplettera med att Nikon har tre års garanti, om du är amatörfotograf, det är inte alla som känner till det men så är det!

Mvh MagnuM.

Märkligt att inte NIkon använder denna generösa och värdefulla garanti i sin marknadsföring. Återförsäljarna verkar inte heller ha en aning om denna garanti. Berätta gärna mer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.