Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag trodde inte att majoriteten av proffsen arbetade ute på fält.
Om den här tråden lyfter bara lite till så är det inte långt till Nirvana!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag trodde inte att majoriteten av proffsen arbetade ute på fält.
Om den här tråden lyfter bara lite till så är det inte långt till Nirvana!
Mm tydligen så har olika återförsäljare olika garanti på Nikon. Beror på vart man handlar alltså ;(
Märkligt att inte NIkon använder denna generösa och värdefulla garanti i sin marknadsföring. Återförsäljarna verkar inte heller ha en aning om denna garanti. Berätta gärna mer.
Det är egentligen inte Nikon som är så generösa. <Det är våra svenska lagskrivare som har skrivit konsumentlagen (eller vad det heter). Den lagskrivningen tvingar Nikon, Canon, Sony och alla andra grosister i Sverige att hålla tre års garanti. Detta även om det står ett års garanti på gatantisedel eller kvitto.
Man det gäller tyvärr inte oss proffs!
Mvh MagnuM.
Det är egentligen inte Nikon som är så generösa. <Det är våra svenska lagskrivare som har skrivit konsumentlagen (eller vad det heter). Den lagskrivningen tvingar Nikon, Canon, Sony och alla andra grosister i Sverige att hålla tre års garanti. Detta även om det står ett års garanti på gatantisedel eller kvitto.
Man det gäller tyvärr inte oss proffs!
Mvh MagnuM.
Hej.
Har märkt på sista tiden när jag läst på internet, kollat på klipp och varit på tillställningar (bröllop exempelvis) att majoriteten av de som har foto som jobb använder nikon.
Varför är det så?
Vad är bättre med nikon än exempelvis canon? (inte meningen att detta ska bli en vs tråd, men vill gärna få svar på frågan)
Mvh
varför tycker du det är bättre att underexponera istället för att öka iso? Färre handgrepp? Lätt att glömma iso? Hur kan det någonsin bli bättre bilder av att justera i raw istället för i kameran? Lika bra kan jag acceptera om förstärkningen i d7000 är efter utläsningen. (jag räknar med att ofta justera något halvsteg men inte 5 steg i raw)
jag har jobbat lite med just d7000-bilder och bildbyrån klagar på fler artifakter för d7000 än på d700. Jag har svårt se varför när jag tittar på bilderna men de ser. Det är istock så det skulle kunna vara bruset.
1. Nikon kan använda samtliga objektiv som tillverkats sedan mer än 60 år tillbaks då Nikons F-bajonett kom till.
Nikon har alltså 10 års "försprång" mot Canon vad gäller objektivkompatibilitet, och det handlar om manuellt fokuserade objektiv eftersom Nikon bara tillverkade sådana under den tioårsperioden..
Imponerande album du har på din hemsida, har du fotograferat för motorrad tyskland? Riktigt fina bilder också för övrigt.
Inte riktigt sant när det gäller moderna Nikonkameror. 1977 ändrade Nikon ljusmätningskopplingen från en gaffel på utsidan av objektivet till en klack i objektivfattningen. Objektiv tillverkade före 1977 kan alltså inte användas med ljusmätning på kamerahus tillverkade efter 1977 (och har man otur så kan man skada kameran om man monterar ett pre-1977-objektiv på en modern Nikonkamera).
(En del objektiv tillverkade före 1977 har konverterats och kan förmodligen användas, men de är få).
Nikon har alltså 10 års "försprång" mot Canon vad gäller objektivkompatibilitet, och det handlar om manuellt fokuserade objektiv eftersom Nikon bara tillverkade sådana under den tioårsperioden.
Pentax har faktiskt bättre bakåtkompatibilitet eftersom i stort sett alla deras objektiv tillverkade efter 1975 kan användas på moderna Pentaxkameror.
Och nästa fråga är hur viktigt detta är för dagens proffs?
Nej, det är ju det som det inte gör. Objektiv som inte har AI-koppling går inte att använda med moderna Nikonkameror och i många fall riskerar man att skada kameran om man försöker.Du har helt rätt i vad du skriver, men vad jag menar är att det alltid finns möjlighet att använda samtliga Nikkor gluggar med F-bajonetten till dagens kameror.
Som jag då...Alltså är jag en gammal gubbeFör gamla amatörgubbar är det kanske viktigare eftersom de (vi) kan ha samlat på sig en hel del gamla godingar genom åren.
Menar du att konverteringen till JPG är bättre i Nikon?9. Algoritmen (den matematiska formeln för att räkna ut och göra en viss bild) för att göra en JPG-bild är betydligt bättre i Nikon. Den när så pass bra att man endast vid komplicerade exponeringsförhållanden behöver lagra i annat än högsta kvalitet av JPG.
För att uppnå samma kvalitet på en Canon måste man spara bilden som RAW. Detta tar upp mer plats på minneskortet och förlänger redigeringstiden i datorn till det dubbla.
http://articles.economictimes.indiatimes.com/2011-08-16/news/29892479_1_brand-consumers-failure
Om man "får" lägger jag ut hela artikeln när den väl är publicerad.