Erik Schalin
Aktiv medlem
Det är för att just DU har mött just DEM.och vill veta varför nikon används av så många (som JAG mött).
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är för att just DU har mött just DEM.och vill veta varför nikon används av så många (som JAG mött).
Intressant, jag ser inte det alls som om han försöker provocera, utan snarare lyfta fram något som är ett faktum; nämligen att Canon halkat efter Sony/Nikon gällande DR på basiso. Nothing more, nothing less. Däremot tycks väldigt många Canonägare bli hysteriskt provocerade av detta faktum, trots att han faktiskt inte säger något annat än just detta. Jag har inga som helst problem att erkänna att Canon i dagsläget sitter på tronen vad gäller filmande med dSLR, varför ska det vara så jäkla svårt för många Canonägare att erkänna att Nikon faktiskt är bättre på ett annat område just nu? Jag försöker inte heller bagatellisera Canons edge gällande filmning, på precis samma vis borde in många Canonägare (givetvis gäller det inte alla, värt att betonas) inte med näbbar och klor försöka bagatellisera Nikons nuvarande övertag gällande sensorteknologi.
Att han sedan inte byter kamera hänger sannolikt ihop med minst två faktorer, dels att han sitter på dyr optik från just Canon, det kostar alltså en slant att bara byta system, vilket du säkerligen vet själv. Och dels för att 5D MKII i slutändan _ÄR_ en jävligt bra kamera, även om det finns andra kameror med högre DR på basiso och som bandar mindre, vilket jag också tror du vet egentligen. Nu spekulerar jag så klart gällande Riesedals anledningar, men det börjar bli sjukt tröttsamt att vissa individer ALLTID ska hugga så fort egna märket kritiseras på minsta vis. Det är faktiskt tekniskt möjligt att ha en nyanserad debatt utan att ständigt hugga mot vad andra säger.
För att förtydliga riktar sig givetvis inte detta inlägg endast till dig Ove, eller ens primärt till dig, utan till den fullständigt okontrollerade massan som tjuter likt tonårsflickor som nyss sett Justin Bieber på stan, så fort det egna märket kritiseras.
[...] den enda vägen till salighet existerar inte [...]
Sedan är det precis som med allt annat-hur bra vill man ha det?
...
ha tillgång till flera olika märken samtidigt och utvärdera dessa mot varandra, ibland med en fördjupning som ingen fototidning tar upp.
...
Det är väl bara ett års garanti på Nikon hus och objektiv? det har jag fått iaf
Vi människor vill gärna vara rationella och fatta beslut på saklig grund, men i praktiken fattas nästan alla beslut på känslomässig grund och rationella argument formas i efterhand.
Jag tror att det är denna egenskap som gör att det ständigt bråkas om vilket märke som är bäst. Man har ju valt ett märke, och man vill för allt i världen inte få reda på att man valde fel. Därför söker man hela tiden rationella skäl till att just sitt eget märke är det bästa. Om inte annat så bara för sin egen skull.
Petter ...
Som amatör och nöjd ägare av en Canon Semi-pro kamera (7D) kan jag ändå bli avundsjuk på en kompis som köpte en Nikon semipro (D700). Alla som köpte en sådan kamera blev bjudna av Nikon på en rejäl kurs i hur man hanterar kameran.
Där satt min kompis tillsammans med proffs och andra amatörer och fick gå igenom menyerna för att göra inställningar och få lära sig vad man använder i olika situationer.
Det där tycker jag är snyggt gjort av Nikon. Och sannolikt får man färre klagomål på att sakerna inte funkar. Många gånger när kameran fallerar är det ju egentligen handhavandefel.
Petter ...
Har Nikon så dåliga manualer att det krävs en kurs?
För övrigt antar jag att kurserna hålls på ett fåtal orter. Törs man gissa på Sthlm och möjligen Gbg?
För övrigt antar jag att kurserna hålls på ett fåtal orter. Törs man gissa på Sthlm och möjligen Gbg?
Vägen till salighet finns visst. Man fokuserar på att ta kort (eller filma) istället för att fokusera på vilken hårdvara man använder... ;D
Om ni ser ett riktigt bra kort på nätet eller i en tidning, är verkligen det första ni frågar er själva vilket kamerahus (eller tillverkare av hårdvaran) som användes? Om ni gör det sätter ni ju fotografin i andra hand. Det är ju faktiskt fotografen som tar kortet, inte kameran... ;D
PS/ Jag påminns i dom här diskussionerna av ett t-shirt tryck jag såg i US en gång i tiden... "Guns don't kill people, I kill people!" ;D /DS
Alternativt svar till Joakims:
Att döma av alla frågor på forumet så är Canons manualer minst lika usla, minst lika bra, minst lika dåliga eller något annat motsvarande. Alternativt är det så att folk inte orkar läsa dem, vilket jag finner mer sannolikt. Min erfarenhet av manualer till kameror är att de är bra mycket bättre än manualer till ganska mycket annat faktiskt.
Sant, de verkar faktiskt vara skrivna/översatta med en gnutta intelligens.
Det är inget osannolikt att anta att det är ganska många nyare fotografer som startar upp, och heller inte att det är många tidigare Canon-användare som behöver "lära om" sina gamla användarbeteenden för att passa saker som Nikon-kamerorna gör bra - på ett annat sätt.
Det är ganska blåögt att tro att en proffsfotograf vet något om kameror, hur de fungerar, och hur man använder dem för att få fram så mycket som möjligt ur dem.
Oftast har jag träffat den absoluta motsatsen! En arbetande fotograf lär sig det absolut mest grundläggande så att han kan använda utrustningen över huvud taget, sedan kör man bara på. Att kunna utnyttja sin utrustning till det yttersta är knappast en av de främsta egenskaperna hos en fotograf som klarar sig på marknaden idag, saker som energi, att vara på rätt plats pigg och vaken, att marknadsföra sig själv och prata in sig hos klienter är betydligt viktigare än att veta hur man bäst ställer AF-funktionerna i en D3s när man fotar ishockey (jämfört med vad som funkar bäst för produkt/modell/reklam).
Under de många år jag arbetande på "mottagarsidan", dvs inom prepress/tryckeri/DTP träffade jag inte många fotografer som motsvarade ens hälften av mina (på den tiden ändå ganska skrala jämfört med nu) kamera/bild-kunskaper. Då träffade jag ändå ganska många stora spelare, fotografer med god renomme och en gedigen kundbas. många av dem blev bara glada när man visade på väldigt enkla saker som gjorde deras bilder mycket skarpare/lättarbetade/lättfångade. Jag är hobbyfotograf.
Alternativt svar till Joakims:
Att döma av alla frågor på forumet så är Canons manualer minst lika usla, minst lika bra, minst lika dåliga eller något annat motsvarande. Alternativt är det så att folk inte orkar läsa dem, vilket jag finner mer sannolikt. Min erfarenhet av manualer till kameror är att de är bra mycket bättre än manualer till ganska mycket annat faktiskt.