Annons

Varför använder majoriteten av proffsen nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag mötte en naturfotograf som jag tidigare sett tagit väldigt fina bilder, med tillhörande dyr och bra utrustning som tex Canon 300 2.8 L IS. Han hade precis som jag en 7D och jag frågade lite om vilka inställningar han använde. Då sa han att han fotade i jpg för han inte visste hur raw fungerande, och att han använde AV mode eftersom han inte förstod hur C1/C2/C3 minnesbankerna skulle användas. Och de avancerade af-inställningarna visste han inte ens att de fanns.

Så vi som nördar på FS kan nog mer än vi anar ibland ;)
 
Inte nördar, tänk igenom vad den fotografen kan vinna på att lära sig Raw hantering
Fotografen låter lite okunnig trots sina vackra bilder
 
Angående Joakims inlägg 173 tidigare, jag har lärt känna Joakim sedan några år tillbaka och jag håller med Joakim
Många av mina kollegor, ( jag har varit med i SFF snart i 30år) och träffar en hel del fotografer i olika genre allt från reklam till sport så brister det i kunskap vad det digital fotografering
Jag har hjälpt ett antal med så enkla saker som att få rätt på skärmvisning till utskrift och att hitta enkla photoshopslösningar osv
När jag sedan träffar Stefan Ohlsson så förstår jag hur mycket jag själv har att lära.
Fotosidan är trevlig på många sätt men vi har olika erfarenhet, jag har efterlyst ett forum för oss som arbetar med foto, ett profsforum och där vi i lugn och ro kan diskutera och andra kan lära sig något precis som jag lär mig i mötet med Joakim vad det gäller digitalteknik och Stefan vad det gäller bildbehandling

Tja, är du säker på att ett sånt forum skulle bli var du tror? Här kommer en hypotes till från mig: dom flesta yrkesfotografer är både mindre intresserade av och har mindre tid för djuplodande diskussioner av teknikaliteter och specifikationer än vad hobbyister har. Så det kanske inte blir något direkt drag i forumet. :)

Men du kan väl prova och höra om FS vill skapa ett sånt forum?
 
Tja, är du säker på att ett sånt forum skulle bli var du tror? Här kommer en hypotes till från mig: dom flesta yrkesfotografer är både mindre intresserade av och har mindre tid för djuplodande diskussioner av teknikaliteter och specifikationer än vad hobbyister har. Så det kanske inte blir något direkt drag i forumet. :)

Men du kan väl prova och höra om FS vill skapa ett sånt forum?

Dpreview har det och fler prof fotografer har upptäckt fotosidan , jag känner redan ett antal och eftersom vi har erfarenhet tex som som Stefan , Joakim , Lennart, Ove mfl som redan medverkar så kan det bli bra
 
Inte nördar, tänk igenom vad den fotografen kan vinna på att lära sig Raw hantering
Fotografen låter lite okunnig trots sina vackra bilder

Så sant! Måste ändå säga att jag är tacksam att du gör tester där du kontrollerar saker som Fototidningar varken har tid eller vilja att göra. Det leder bara till utveckling och bättre prestanda när användarna blir medvetna och ställer krav. Det enda är att många på FS har svårt att se sakerna du påvisar, ibland är det svårt veta om skillnaden är 1% eller 25%.
 
Dpreview har det och fler prof fotografer har upptäckt fotosidan , jag känner redan ett antal och eftersom vi har starka krafter som Stefan , Joakim , Lennart, Ove mfl som medverkar så kan det bli bra

Dpreview har också en aning fler medlemmar än Fotosidan, så ett proffsforum fungerar säkerligen väl för dem. Här tror jag dessvärre att det riskerar bli tämligen dött om bara proffs får bo där ...
 
Jag har egentligen själv bara sett hur sport/motorsport-fotografer jobbar med bilder direkt från en tävling, och då är det ju så snabbt som möjligt från kameran via laptop till en tidning, och jag kan inte tro att man då har full koll på färghanteringen. Det ser säkert annorlunda ut om man sitter i en studio och levererar produktbilder till en reklambyrå.

Vad det har att göra med vad proffs använder? Nikon har förstås bättre färger än Canon. ;-)

En hel del: Ska det gå undan och sändas direkt är det en enorm fördel att ha en kamera som levererar så bra jpeg som möjligt direkt ur kameran.
För det sitter ingen vid bilddesken och konverterar raw tätt inpå en deadline.

Sedan anser jag fortfarande att begreppet proffs inte bara är synonymt med pressfotografer. De utgör en del av den totala mängden proffsfotografer.

Mvh//Lennart
 
Det är självklart bra om kameran levererar så bra jgp som möjligt direkt, men det som anfördes var att fotograferna inte har koll på färghantering - inte huruvida Canon eller Nikon gör bättre jpg :)
 
För ett par år sedan testade jag att frilansa som sportfotograf (efter ett rätt långt uppehåll från professionell fotografering) - fotograferade främst fotboll under en sommar och levererade åt landsortstidningar vars lag besökte Uppsala och dess närområde. Det gick alldeles utmärkt bildmässigt, och det var i allmänhet inte mer bråttom än att jag kunde plåta i råformat som jag är van vid (jag tog i allmänhet inte fler än 300-400 exponeringar per match). Att få till hyfsade färger och sånt i Lightroom går rätt snabbt om man inte är extremt noga - åtminstone tillräckligt bra för att publicera på webben och i dagstidningar.

Tyvärr insåg jag att jag inte har ork eller tid att ägna mig åt dylikt frilansande vid sidan av mitt ordinarie heltidsjobb, så jag lade ner den verksamheten. Kul var det dock :)

Proffsfotograf är inte med nödvändighet samma som pressfotograf (vilket påpekats i oändlighet i den här tråden), men det är pressfotografer som syns mest.
 
Dpreview har också en aning fler medlemmar än Fotosidan, så ett proffsforum fungerar säkerligen väl för dem. Här tror jag dessvärre att det riskerar bli tämligen dött om bara proffs får bo där ...
varför inte testa, funkar det inte så är det bara att riva bort det
 
Det är självklart bra om kameran levererar så bra jgp som möjligt direkt, men det som anfördes var att fotograferna inte har koll på färghantering - inte huruvida Canon eller Nikon gör bättre jpg :)

Jamen, sedan anfördes skäl som motorsport/sportfotografer som sänder direkt från kameran. Och för att få så bra jpeg ur kameran som möjligt måste vissa parametrar ställas in i själva kameran (färg, kontrast, färgrymd, skärpning, hur mycket eller lite NR som ska användas etc samt lagra detta i olika tagningslägen som kan kallas upp snabbt) ) . Och resultatet av dessa inställningar kollar man nog inte så bra på kamerans display utan på en kalibrerad skärm innan "man drager ut i fält". Got you:)

//Lennart
 
Jamen, sedan anfördes skäl som motorsport/sportfotografer som sänder direkt från kameran. Och för att få så bra jpeg ur kameran som möjligt måste vissa parametrar ställas in i själva kameran (färg, kontrast, färgrymd, skärpning, hur mycket eller lite NR som ska användas etc samt lagra detta i olika tagningslägen som kan kallas upp snabbt) ) . Och resultatet av dessa inställningar kollar man nog inte så bra på kamerans display utan på en kalibrerad skärm innan "man drager ut i fält". Got you:)

//Lennart

Asch då, men ok :) Fast jag tror inte ens bråttomfotografer väljer kamera efter hur bra dessa inställningar går att göra i kameran - både Canon och Nikon leverar nog tillräckligt bra jpg om man pillat på dessa inställningar (och verifierat på en kalibrerad skäm) ;)
 
varför inte testa, funkar det inte så är det bara att riva bort det

Helt sant - det går ju redan nu att skapa egna grupper, fast det är främst för att visa bilder, men där finns också ett klotterplank. Tror att det går att få ett forum kopplat till en sådan grupp också. Kanske vore nåt att testa?

/afe
 
Asch då, men ok :) Fast jag tror inte ens bråttomfotografer väljer kamera efter hur bra dessa inställningar går att göra i kameran - både Canon och Nikon leverar nog tillräckligt bra jpg om man pillat på dessa inställningar (och verifierat på en kalibrerad skäm) ;)

Sorry (nu när du lämnat ett så sympatiskt svar):), men skulle jag idag välja kamera för "bråttomfoto" (kul uttryck) så är det definitivt saker jag skulle titta efter.

Vidare skulle jag på ett yttre vred vilja ha minst 3 st klicklägen där jag kunde kalla upp mina presets. Vill hellre ha det så än behöva bläddra i någon meny.

Nu jobbar inte så mycket med pressfoto längre (2 decennier handlade det bara om det), fast inte så sällan heller. Men jag är glad över att jag fick den erfarenheten eftersom den lärde mig att snabbt hitta rätt inställning på grejorna och kunna koncentrera mig på motivet.

Därtill hade/har jag mycket kontakt med de som slutligen ska se till att bilden hamnar rätt i tryck vilket jag haft stor nytta av i min bildbehandling. Fast ibland blev/blir det fel i alla fall. Fast det skulle blivit mycket mer fel utan de insikterna.

MVH//Lennart
 
Självklart Leif Bength! Kameran är bara en del av utrustningen och kalibrerad skärm många gånger lika viktig. Så jag håller med.

Jo jag vet ju att du har full koll på alla grejor, skärmar, bildbehandling och kameror, oavsett märke, eftersom jag har hälsat på dej några gånger. Många tips har du bjudit på oxå och nåt objektiv har du t.o.m fått mej att köpa.

De här med kameror var ju väldigt enkelt till att börja med för en annan men ju mer jag dyker ner i hela kedjan från idé till färdig bild ju roligare blir det och varje dag lär man sej nåt nytt, endrea här eller med eget experimenterande hemma i kammaren.

Det är dessutom roligt och lärorikt att hänga mer er som varit och är yrkesverksamma men jag blev ju väldigt förvånad av de jag citerade ovan för det verkar nästan vara allmänt eftersatt, om jag tolkar det rätt, bland fotografer....

Hua mej! Här sliter en annan sej flintskallig för att bara få till en skärm så bra som möjligt och sen verkar det generellt betyda mycket mindre än vilket kamerahus man använder. Det borde väl vara tvärs om, för alla utom "bråttomfotografer" då?..
 
Det beror väl på (som allt annat). För mig finns det definitivt en totalvikt på kamera + objektiv som jag orkar fotografera med, med tyngre utrustning tröttnar mina armar väldigt fort och jag orkar inte hålla kameran stilla.

Jag har funnit att jag utan nämnvärda begränsningar kan hantera min 5D Mk2 (som väger c:a 950 gram med batterier) med 24-105 (som väger c:a 700 gram) det vill säga c:a 1,7 kg, jag försöker därför hålla mig under denna totalvikt så mycket jag kan.

Att addera nästan ett halvt kilo (450 gram) i form av ett 1D-hus (c:a 1.4 kg) skulle därför för mig göra mycket stor skillnad, av samma skäl utesluter jag 24-70/2.8 (950 gram) och 70-200/2.8 (1,5 kg) ur min arsenal.

Att bära utrustningen är ett mindre problem, även om jag också här tenderar att försöka minimera utrustningens vikt, då jag bär utrustningen med hela kroppen (inte bara armarna) och kan ställa den ifrån mig när jag fotograferar. Men jag skulle inte bli ledsen om vi kunde banta bort ytterligare ett par hekto från utrustningen.

För den som däremot är stark och vältränad kanske något kilo hit eller dit gör mindre, men jag tror faktiskt de flesta pressfotografer skulle uppskatta en lättare utrustning (man hör mycket om problem med nackar och ryggar i denna grupp).

Sedan finns det kanske någon minimivikt, under vilken man tappar stabilitet, det är väl därför som konsumenthusen (ex. 600D) ofta känns allt för lätta. Men det är inget jag har utforskat närmare.

Ok, om man optimerar hela systemet för att spara vikt så är det förståeligt. Jag har ett gäng f/2.8 och f/1.4 objektiv i väskan och det blir mer viktbesparing om jag kan lämna ett objektiv hemma jfrt med ett 400g lättare kamerahus :)
 
Jag tycker att färgåtergivningen är viktig och kör med profilerade ganska bra skärmar (Dell U2410), men bråttomfotografer har sällan tillgång till den lyxen. Då är det förstås bra om kamerans interna bildbehandling är bra, MEN jag tror att alla kameror på marknaden är tillräckligt bra på att göra just bråttombilder som fungerar i både tryck och på webben för tidningar.

Vill du göra fina bilder för utskrift eller för den delen för kritiska webbilder tror jag nog du gör rätt som satsar på att få till bilderna bra på skärmen :)

Jag plåtar bara i råformat digitalt (även när jag hade bråttom) och då spelar det inte så stor roll hur kameran behandlar bilderna :)

/afe
 
Jo jag vet ju att du har full koll på alla grejor, skärmar, bildbehandling och kameror, oavsett märke, eftersom jag har hälsat på dej några gånger. Många tips har du bjudit på oxå och nåt objektiv har du t.o.m fått mej att köpa.

De här med kameror var ju väldigt enkelt till att börja med för en annan men ju mer jag dyker ner i hela kedjan från idé till färdig bild ju roligare blir det och varje dag lär man sej nåt nytt, endrea här eller med eget experimenterande hemma i kammaren.

Det är dessutom roligt och lärorikt att hänga mer er som varit och är yrkesverksamma men jag blev ju väldigt förvånad av de jag citerade ovan för det verkar nästan vara allmänt eftersatt, om jag tolkar det rätt, bland fotografer....

Hua mej! Här sliter en annan sej flintskallig för att bara få till en skärm så bra som möjligt och sen verkar det generellt betyda mycket mindre än vilket kamerahus man använder. Det borde väl vara tvärs om, för alla utom "bråttomfotografer" då?..

Anlägg skägg som kompensation för flinten. Du kommer dels att bli vackrare och dina bilder likaså ju mer du sliter med att få skärmen så perfekt som möjligt även om det kostar lite huvudprydnad då och då.

Hur man än vrider och vänder på resonemanget så blir ju "bråttomfotografernas" bilder inte sämre av att kalibrerade skärmar används.

Visserligen är jag "bråttomfotograf" ibland, men kravet på mig då är att jag ska sända en så färdig bild som möjligt till den blaska jag huvudsakligen levererar till. Så jag gör allt utom cmykprocessen, men har deras cmykprofil och kan se kan se resultatet när "k" läggs till c,m och y. Men skulle jag göra behandlingen på en helt okalibrerad skärm så skulle jag knappt våga öppna blaskan för att kolla resultatet.

Vidare "talar" mitt kalibreringsprogram om för mig att det är dags att kalibrera igen och jag kan låta bli att göra det just då, men sedan tar jag mig de 20 minutrar det tar o kalibrerar igen. Dessutom skulle mina skrivarprofiler bli helt åt h-e om jag inte höll uppsikt över det här. Kan visserligen inte själv göra större printar än A3+, men hur kul är det att slösa bläck och papper och se en bild på skärmen som långt ifrån överenstämmer med den printade.

Jag märkte senast du var o hälsade på att du ville använda en typ av verktyg för att göra de förändringar du ville, medan jag använde andra. Ingen av oss hade rätt eller fel för resultatet blev detsamma.

Nu är ju detta en utvikning från vad TS ställde för fråga. Och jag ser fortfarande frågan som fel ställd.
Rätterligen borde den vara: Varför använder majoriteten av proffsen JAG (d v s TS) träffat Nikon?

Förresten, vad är det för klena Moraspelare ni dalkarlar exporterat hit? Nu förlorade Troja första träningsmatchen:(. Får hoppas att tränaren Patrik Ross har tränat laget för hårt så de är lite tunga i benen).

Gonatt (strunta i att raka dig)
//Lennart
 
Om vi nu frångår instruktionsböcker osv så är det så att Canon har en gammal sensorutläsning, Sony mfl har lagt mycket forskning på att få ner läsbruset och tillverkat en sensor med kort analog signalväg till digitalisering med sina radvisa A/d som sitter på sensorkanten
Oavsett vilken kamera man väljer så har Canon hamnat efter Sony och jag väntar spänt på deras svar.
Canon kan inte förbise DXO mfl uppmätningar och resultat.
Den som fortfarande tror att deras älskade märke Canon leder utvecklingen kan likväl också tro på tomten eller Jungfru Maria
Att försöka förklara bort nyttan av lågt läsbrus, stort DR vilket Sonys sensorer uppvisar är endast okunskap, Canon arbetar febrilt med att få en liknande lösning

Mikael, ibland låter du lite som en mp3-låt på evig repeat (eller en skiva som har hakat upp sig för oss lite äldre).

I sak har du naturligtvis rätt, Nikon/Sony har i dagsläget bättre sensorteknik än Canon. Dock (i dagsläget) endast i ett par konsumenthus för APS-C, varför just denna teknik (ännu) inte kan ha haft någon större inverkan på proffsens val av kamerasystem. Men tekniken lovar väldigt mycket för framtidens fullformatsensorer och proffshus, fast det var kanske inte riktigt ämnet för tråden.

Snarare var det (som många redan konstaterat) Nikons D3 och D700 som tippade över vågskålen till Nikons fördel, och då framför allt möjligheten till fullformat med hög hastighet. Vilket kombinerat med en riktigt bra uppsättning "standard" objektiv för proffsfotografen (14-24/2.8, 24-70/2.8 och 70-200/2.8), där jag också tror att övergången till AF-S har stor del (tidigare hade Canon ett tydligt övertag när det gällde följande autofokus tack vare sin satsning på USM).

Canon kan fortfarande inte matcha detta i fullformat, utan bara i form av den udda APS-H sensorn. Här gjorde Canon förmodligen en fatal missbedömning när man inte lät 1D Mk4 få en fullformatsensor. Detta i kombination med ett svagt erbjudande när det gäller vidvinkelobjektiv, Canon har fortfarande inget som matchar Nikons 14-24. Tar vi dessutom hänsyn till APS-H formatet blir bristen ännu tydligare, det vidvinkligaste Canonobjektiv som kan användas på APS-H motsvarar 18 mm i fullformat (riktig brännvidd 14 mm) den vidvinkligaste zoomen stannar på motsvarande 20 mm (med den i jämförelse med 14-24 inte helt lysande 16-35:an). När det gäller teleområdet har Canon fortfarande ett litet övertag, även om det har minskat kraftigt sedan Nikon uppgraderat många av sina teleobjektiv.

Att sedan Nikon kunnat spetsa sitt erbjudande med högisomonstret D3s och drmonstret D3x har bara gjort Nikons position på proffsmarknaden starkare. På konsumentmarknaden har kampen mellan Canon och Nikon varit betydligt jämnare, även om många sneglar på proffsutbudet när de väljer system (villket Nikon med all tydlighet torde ha kommit till insikt om när D2 var deras toppmodell).

En annan missbedömning som Canon verkar ha gjort är att bestämma sig för att ett dynamiskt omfång på 12 EV räcker (och därför dimensionerat sina sensorer för detta), förmodligen är detta val delvis en konsekvens av införandet av video i systemet*. Anledningen till detta val kan vi naturligtvis bara spekulera i, men ett skäl skulle kunna vara att det faktiskt inte bara är fördelar med ett så stort dynamiskt omfång som möjligt. För vi måste fortfarande packa ihop bildinformationen till något visningsbart, vilket i praktiken för de flesta innebär en jpegbild (eller mer korrekt en gamma 2.2 korrigerad bild med 8-bitar per färgkanal).

Ju större dynamiskt omfång vi försöker klämma in desto "plattare" kommer den färdiga bilden bli, ty i praktiken kan en jpeg bara visa c:a 9 EV. För att få till detta brukar de flesta tillverkare göra så att de kastar bort ungegär 1 EV i högdagrarna (det är den vi brukar kunna "återvinna" i råkonverteraren) och åtminstone 1 EV i skuggorna, därefter kläms resterna ihop av en lagom S-kurva till någon som vi upplever som njutbart på skärmen. Utgår vi då från 12 EV får vi kvar 10 EV som med bara lite komprimering går att få in i de c:a 9 EV vi kan visa, bilden får då en ganska "lagom" kontrast.

Om vi istället skulle utgå från 14 EV måste vi antingen klippa mer i skuggorna eller använda en kraftigare S-kurva (i praktiken görs förmodligen både och) för att komma ned till våra visningsbara c:a 9 EV, eller få en mycket "plattare" bild än om det totala omfånget hade varit lägre (ett stort omfång är inte i alla lägen en fördel).

Det är därför i praktiken bara de fotografer vilka använder råformat som kan utnyttja det större dynamiska omfånget hos Nikonkamerorna, och då måste ofta ganska kraftiga korrigeringar ske i råkonverteraren (tillsammans med ibland medveten "felexponering") för att det skall märkas i praktiken. För den som arbetar på detta sätt kan fördelarna med ett stort dynamisk omfång vara mycket dramatiska, och ett stort dynamiskt omfång öppnar även upp för helt andra tankesätt.

Egentligen är dagens exponeringsalgoritmer (18% grå i genomsnitt) inte speciellt lämpade för en digital sensor, inte heller känslighetsbegreppet (dvs. ISO) passar särskilt väl. För en digital sensor borde en korrekt exponering egentligen styras av högdagrarna (eg. mättnaden i senselerna), så länge mättnad inte har nåtts är det bara att skruva upp förstärkningen (ISO). I de fall mättnad har uppnåtts gäller det att inte övermätta för mycket (klippning), varför en korrekt exponering kanske borde bedömas utifrån hur stor (helst valbart) klippning vi har i den totala bilden. Problemet är då att den resulterade bilden inte är betraktningsbar direkt, utan det krävs ytterligare bearbetning för att identifiera och lyfta mellantonerna lagom mycket.

Om det låter väl avancerat så kan det vara värt att tänka på att det jag beskriver är i praktiken vad auto-funktionen i Adobe Camera Raw gör redan idag, den sätter vitpunkt, svartpunkt och gråpunkt (gamma) utifrån det verkliga innehållet i råfilen (något som den i mina ögon dessutom gör väldigt bra). Ett sådant tänk direkt i kameran är vad jag vill se.

Nu blev detta ett väldigt långt inlägg, och inte bara riktat till dig Mikael (du har definitivt har förstått möjligheterna med ett stort dynamiskt omfång). Jag skulle kunna fortsätta ett tag till, men måste lägga mig tidigt ikväll varför jag bryter här.


* Vad har video med dynamiskt omfång undrar säkert någon, svaret är så enkelt som att vi inte (idag) har något som motsvarar råformatet för video, utan vi har bara något som överensstämmer ganska väl med våra jpeg-bilder. Varför resonemanget kring det dynamiska omfånget i än högre grad gäller video, där redigeringsmöjligheterna är mindre utvecklade och råformat saknas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.