De som alltid förvånat mej i olika "märkesforum" är andemeningen att det hela tiden finns bara ett märke som gäller, resten är bara skit, och ibland svänger det snabbare än blixten. Man kan titta in i forum för mobiltelefoner, bilar, datorer eller vad som helst så är det samma tråkiga skitsnack som inte för nåt framåt. För mej kvittar det fullständigt om hemtjänsten i kommunen kör Renault eller Ford eller om nyhetskoncernen använder Canon eller Nikon. Jag blir vare sej någon bättre bilförare eller fotograf beroende på vad andra väljer för gejor.
Jag anser att människan bakom spakarna är fan så mycket viktigare än en massa döda grejer med spakar och knappar på, oavsett vad det än handlar om.
Däremot så är jag väldigt teknikintresserad men inte på så sätt att jag hela tiden behöver ha bästa möjliga grejor att glassa med inför andra utan mer för att veta vad jag kan göra för att använda det jag har optimalt.
Vad gäller Canon och Nikon så sitter båda med några "pro-modeller" som är på väg att bytas i ut höst misstänker jag. Vad jag tänker göra åt de vet jag inte men hittils så har jag hoppat över varannan generation. Ett vet jag däremot säkert och det är att allt kommer att jämföras in i minsta detalj med "luppar" som börjar närma se förstoringsgrader på +100x, för att se skillnader. Och hör och häpna! Oftast blir det med "120x lupp" på det ena och "80x lupp" på det andra och det enda som kommer att ses är "luppskillnaden". Patetiskt tycker jag.
Mjahh; nu har jag ju inte läst hela tråden (läste 2-3 sidor i början och gjorde ett inlägg åtskilliga sidor längre fram). Frågeställningen för tråden var ju "Varför använder majoriteten av proffsen nikon?". I mitt inlägg försökte jag mig på en historisk förklaring hur det låg till inom pressvärlden. Samt hur det ser ut nu.
Där fanns ingen som helst avsikt att bara ett märke ska gälla. Tvärtom så visar inlägget vändningar i historien och jag kom fram till att majoriteten av proffs INTE använder Nikon. Däremot att Nikon dominerade mycket mer anno dazumal, hamnade i en svacka och nu är på väg att ta tillbaka delar av den marknad man förlorade. Men den har man inte återtagit helt.
När jag började som pressfotograf som av någon underlig anledning har blivit nästan synonymt med proffsfotograf ( Studio/ateljefotografer är ju oxå proffs, liksom museifotografer och fotografer inom andra institutioner som rättsväsende o dyl). Hos andra grupper proffs hittar vi en mycket mer spridd användning och blandning mellan märken.
M a o är resten inte skit. Tvärtom, men inom pressvärlden har Nikon skaffat fram det som efterfrågas för arbetets behöriga gång (snäva deadlines spelar stor roll, extremt bra lågljusegenskaper och hyfsade jpeg direkt ur kameran vilket minimerar efterarbetet innan bilden ska finnas på redigeringsdesken). Så Nikon ökar, men Canon och andra märken är varken skit eller döda för den sakens skull.
Att mannen/kvinnan bakom spakarna är viktigast är en så självklar sak att den knappt behöver nämnas. Men jag förstår att du med den sentensen menar att innehav av ett visst märke inte per automatik gör någon till proffs. Men jag tror att vi alla vet det.
Egentligen tyckte jag att trådämnet var ganska nattståndet redan från början eftersom den slänger ut en fråga samtidigt med ett påstående som jag inte betraktar som helt sant.
Just nu har Nikon fått ett starkt fotfäste inom pressbranschen p g a vissa specifika egenskaper. Men i samma bransch finns mängder av exv Canonkameror. I andra yrkesbranscher inom foto hittar vi många Fuji, H-blad, Phase One, Pentax, Sony och givetvis Canon och Nikon. Så majoriteten av proffs använder INTE Nikon, men Nikon gör numera förbaskat bra kameror-liksom andra tillverkare.
Men så länge den i mitt tycke felaktiga liknelsen proffs=pressfotograf dominerar hos många så har Nikon gjort ordentliga framsteg som efterfrågas inom pressbranschen.
Så var snäll och läs mitt inlägg # 143.
//Lennart
PS. Du vet min inställning- den enda vägen till salighet existerar inte, Nikon är inte Guds ställföreträdare men har liksom Canon/Sony/Pentax m fl profeter som i sin fanatism är blinda. DS