Annons

Varför använder majoriteten av proffsen nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för utvärderingen! Då vet jag att jag använder rätt kamera idag ;-)

Det finns idag i stort sett fyra jämbördiga pro-kameror med lite olika fördelar och nackdelar och det är 1DIV, 5DII, D3s och D700 som det kvittar vilken man väljer så därför handlar det mest om affärsuppgörelser när någon större byrå byter märke. Ekonomin är en väldigt tung faktor vid en utvärdering och de speciellt idag när det finns två likvärdiga aktörer som konkurrerar.

utvärderingar och övergångar till Nikon visar väl att så inte är fallet med de kundgrupper som jag har hänvisat till i tråden och det det ingår i TS fråga varför går många prof över till Nikon
Den tidigare ultimata 24x36 kameran för många vad det gäller bildkvalitet, upplösning =d3x har några år på nacken och trots sitt höga pris sålt mycket bra, dvs över förväntan, ett pris som jag anser vara för högt med tanke på att jag vill ha två likvärdiga hus


Vi får väl se vad dom kommer snart från både Nikon och Canon
 
Jag talar om ett stort antal tidningar och bildbyråer som Scanpix, Bildbyrån mfl
Det har varit en stor övergång från Canon till Nikon de senaste åren och den fortgår.
Att en enskild fotograf som jag kör det ena eller båda märkena är inte det jag svarar på.
Och antagligen inte det TS frågade om

Mja, tråden utgick i sådana fall från "majoriteten av de fotografer som Benjamin Lundin lagt märke till" - vilket knappast är något statistiskt säkerställt underlag för hur Sveriges yrkesfotografkår ser ut. :)

Jag vet förstås inte alls hur fördelningen ser ut, men jag skulle våga mig på en gissning att det finns rätt många fler yrkesverksamma "lokala" fotografer än de som jobbar för större tidningar och för byråer som Scanpix, och att det kanske mer är de senare som du bygger din diskussion på. (?) Jag ser t.ex. vad jag tror också är yrkesfotografer som plåtar barnporträtt i mitt lokala shoppingcenter (instegskamera med kitoptik), mäklarfoto på lokalnivå eller skolfoto, och ingen av dom har sannolikt fått något inbytesavtal med Nikon. :)

Men som sagt, vad vet jag, jag är inte yrkesfotograf och har bara träffat och pratat med en handfull som är yrkesverksamma. Min gissning är dock att det är en större variation på behov, kunnande, budget m.m. än man kan tro när man tolkar den beskrivning av hur ett "proffs" ser ut som i alla fall jag läser in i diskussionerna här.
 
Har inte läst hela tråden så ursäkta om jag upprepar något som redan skrivits, men jag vill presentera min aspekt på grundfrågan.

När jag började plåta yrkesmässigt som pressfotograf i början så fanns egentligen bara 2 alternativ på redaktionerna. Nikon F2 och F3 samt FM/FE och Leica M. Canon var en outsider med sin F-1, liksom Pentax med sin LX.

Visst sågs Canon bland pressfotografer, liksom ibland andra märken, men standarden för en pressfotograf var 2 Nikonhus+tillhörande objektiv och en liten M-Leica (som hängde som ett halssmycke med sin 21mm på en).

Visst provade vi Leica R-3 mot (vars elektronik oftast lade av) och när Canon kom med sin extremt bra F-1n så testades även den. Tyvärr gick fokuseringen åt "fel" håll och det skulle ta för lång tid att lära om.

Vidare fanns en rejäl objektivarsenal uppbyggd på de flesta redaktioner och vilka evenemang jag än reste till i landet så syntes i stort sett bara Nikonkameror. Servicen var bra då också. Generalagent var AVB.

Så varför byta något som fungerade mot något annat som man inte var injobbad på?

Under senare delen av 80-talet bytte Canon bajonett för att kunna hänga med i AF-svängen och började sin ordentliga inbrytning inom pressfotot med Eos-1. Då fanns redan Nikon F4s också. De flesta redaktioner och bildbyråer behöll Nikon, men Canon började vinna mer terräng med sin snabbare AF och vassa teleobjektiv.

Men få ekonomiansvariga såg någon vinst att gå över till Canon så länge objektivarsenalen höll på Nikonprylarna.

Men Canon vann mer och mer terräng. 1999 kopplade Nikon ett strypgrepp på pressmarknaden genom sin digitala D-1.....och slarvade bort det greppet på några få år.

2003 gick jag över till Canon som då var så oerhört mycket bättre i lågljussituationer med sin cmos-sensor. 2004 kom man med 1DMkII med 10 fps och en snabb följande AF. FF-marknaden hade man redan med sin 1Ds som då följdes av 1DSMKII. 2005 kom 5D. Nikon hade inget svar.

Visst kom Nikon med D2X med underbart snabb och ackurat AF, men den gjorde bort sig i lågljussituationer.

Vändningen för Nikon hade dock börjat och D3 vände trenden. Och på några år så hade man vänt på kuttingen.

Men inte fasiken använder MAJORITETEN av proffsen Nikon. Vill nog påstå att de tog tillbaks en stor del av marknaden märket förlorat under 2000-talet men inte hela andelen man förlorat.

Jag använder fortfarande Canon, men alla som provat Nikon D3s i pressammanhang håller säkert med mig om att den kameran är outstanding idag. Canon har vilat på gamla lagrar så det förvånar mig inte om det verkligen blir så att majoriteten av proffs framöver använder Nikon. De senaste modellerna i APS-C format (D7000) med sina Sonysensorer är också bra.

Men majoriteten av proffs använder inte Nikon idag. De gjorde det tidigare och det kan bli så igen.

//Lennart
 
Vi får väl be TS att förtydliga sig vad han menar, vad det gäller pressfotografer /sportfotografer bundna till bildbyråer, tidningar så har en stor övergång skett till nikon de senaste åren
 
Trådskaparen skriver
Har märkt på sista tiden när jag läst på internet, kollat på klipp och varit på tillställningar (bröllop exempelvis) att majoriteten av de som har foto som jobb använder nikon.

Jag började arbeta som pressfotograf i mitten av 80-talet, och då var Nikon (och enstaka Leica) det som gällde i stort sett överallt. Canons bättre utbud av långa ljusstarka teleobjektiv märktes dock mer och mer när man tittade på tevesändningar från större sportevenemang, och innan dess var inte behovet av jättelånga ljusstarka objektiv lika stort då fotograferna i allmänhet tilläts komma närmre motiven.

När proffsen (pratar fortfarande pressfotografer nu) så småningom började anamma autofokus hade Canon skapat en ny objektivfattning och det blev för dyrt för många att skaffa en ny arsenal objektiv, så de flesta körde kvar på sina Canon F1N med FD-fattning eller de Nikonkameror de hade sedan tidigare.

Nikon hängde kvar vid sin skruvfokus medans Canon hade fokusmotorn i objektivet, vilket möjliggjorde för dem att göra objektiv som fokuserade mycket snabbare än Nikons motsvarigheter. När det började sprida sig bytte många till Canon EOS både från Canons äldre fattning och från Nikon, då det helt enkelt gav en fördel i bildkvalitet (fler skarpa bilder per rulle film).

Canon behöll sin dominans bland pressfotografer långt in på digitaltiden tack vare det stora utbudet av bra och snabba objektiv och goda egenskaper i dåligt ljus. Det var först när Nikon släppte D3 år 2007 som det ändrades - innan dess var Nikons kameror inte så populära bland pressfotografer då de inte fungerade lika bra i dåliga ljusförhållanden. Det var dock inte bara kameran som gjorde att Nikon plötsligt blev populära igen, utan som andra redan skrivit en aggressiv marknadsföring, inbyten och en rejäl omarbetning av serviceorganisationen. Nikon lyckades dessutom göra något som Canon länge saknat - en bra vidvinkelzoom (14-24/2,8) vilket är omtyckt av många pressfotografer. Att de dessutom hade telezoomen 200-400/4 gjorde inte deras läge sämre.

Canon fick ett bra uppsving med 5D MkII, och skapade sig framför allt en ny marknad - filmning med DSLR, men pressfotografer är inte så intresserade av många pixlar eller filmning (även om de nu för tiden mer eller mindre måste filma också).

Denna jätteutläggning är varför jag tror Nikon är så stora de är just för pressfotografer just nu - för andra typer av proffsfotografer kan annat vara viktigare, och för dem kan det mycket väl vara vettigare att använda Canon 5D MkII, Hasselblad eller vad som helst - det är bara pressfotografer jag egentligen vet något om av egen erfarenhet :)

Själv slutade jag arbeta som fotograf långt innan det blev digitalt, så nu använder jag de kameror som råkar passa mig (och min plånbok) bäst för stunden ...
 
Jag menar att det förmodligen finns rätt olika behov hos yrkesverksamma fotografer, berorende på vilken genre av foto man verkar inom.

No shit, Sherlock! :)

Det är väl som i de flesta yrken. Man väljer de verktyg som behövs för jobbet. Eller får verktygen valda av sin arbetsgivare. Eller väljer de verktyg som är tillräckligt bra och som ger den bästa ekonomin.

Visst finns det märkestrogenhet i de flesta yrken/verksamheter, t.ex. som att SAS alltid har köpt flygplan från McDonnell Douglas. På 1990-talet började man dock köpa flygplan av Boeing i stor skala vilket visar att man inte var dogmatiska.
 
Senast ändrad:
Elementärt, min käre Watson ...

Poängen var väl bara att alla proffs jobbar inte för Scanpix, typ.
 
De som alltid förvånat mej i olika "märkesforum" är andemeningen att det hela tiden finns bara ett märke som gäller, resten är bara skit, och ibland svänger det snabbare än blixten. Man kan titta in i forum för mobiltelefoner, bilar, datorer eller vad som helst så är det samma tråkiga skitsnack som inte för nåt framåt. För mej kvittar det fullständigt om hemtjänsten i kommunen kör Renault eller Ford eller om nyhetskoncernen använder Canon eller Nikon. Jag blir vare sej någon bättre bilförare eller fotograf beroende på vad andra väljer för gejor.

Jag anser att människan bakom spakarna är fan så mycket viktigare än en massa döda grejer med spakar och knappar på, oavsett vad det än handlar om.

Däremot så är jag väldigt teknikintresserad men inte på så sätt att jag hela tiden behöver ha bästa möjliga grejor att glassa med inför andra utan mer för att veta vad jag kan göra för att använda det jag har optimalt.

Vad gäller Canon och Nikon så sitter båda med några "pro-modeller" som är på väg att bytas i ut höst misstänker jag. Vad jag tänker göra åt de vet jag inte men hittils så har jag hoppat över varannan generation. Ett vet jag däremot säkert och det är att allt kommer att jämföras in i minsta detalj med "luppar" som börjar närma se förstoringsgrader på +100x, för att se skillnader. Och hör och häpna! Oftast blir det med "120x lupp" på det ena och "80x lupp" på det andra och det enda som kommer att ses är "luppskillnaden". Patetiskt tycker jag.
 
...
För mej kvittar det fullständigt om hemtjänsten i kommunen kör Renault eller Ford eller om nyhetskoncernen använder Canon eller Nikon. Jag blir vare sej någon bättre bilförare eller fotograf beroende på vad andra väljer för gejor.
...
Däremot så är jag väldigt teknikintresserad men inte på så sätt att jag hela tiden behöver ha bästa möjliga grejor att glassa med inför andra utan mer för att veta vad jag kan göra för att använda det jag har optimalt.
...

Det kan ju tolkas som lite motsägelsefullt, eller i alla fall att det även för dig borde vara intressant att veta vad och varför andra använder en viss utrustning. Det kan ju vara en del av underlaget för att förstå vilken kamera som passar även dig. Jag kan ju vara intresserad av vad proffsen använder, och hur, för dom har kanske något tungt skäl till det som jag kan dra nytta av, utan att syftet för den skull är att kunna skryta med samma prylar. Jag kan ju som amatör syssla med precis samma typ av foto som ett proffs, och om det fungerar för dom så kanske det är rätt val för mig också.
 
Senast redigerad av en moderator:
De som alltid förvånat mej i olika "märkesforum" är andemeningen att det hela tiden finns bara ett märke som gäller, resten är bara skit, och ibland svänger det snabbare än blixten. Man kan titta in i forum för mobiltelefoner, bilar, datorer eller vad som helst så är det samma tråkiga skitsnack som inte för nåt framåt. För mej kvittar det fullständigt om hemtjänsten i kommunen kör Renault eller Ford eller om nyhetskoncernen använder Canon eller Nikon. Jag blir vare sej någon bättre bilförare eller fotograf beroende på vad andra väljer för gejor.

Jag anser att människan bakom spakarna är fan så mycket viktigare än en massa döda grejer med spakar och knappar på, oavsett vad det än handlar om.

Däremot så är jag väldigt teknikintresserad men inte på så sätt att jag hela tiden behöver ha bästa möjliga grejor att glassa med inför andra utan mer för att veta vad jag kan göra för att använda det jag har optimalt.

Vad gäller Canon och Nikon så sitter båda med några "pro-modeller" som är på väg att bytas i ut höst misstänker jag. Vad jag tänker göra åt de vet jag inte men hittils så har jag hoppat över varannan generation. Ett vet jag däremot säkert och det är att allt kommer att jämföras in i minsta detalj med "luppar" som börjar närma se förstoringsgrader på +100x, för att se skillnader. Och hör och häpna! Oftast blir det med "120x lupp" på det ena och "80x lupp" på det andra och det enda som kommer att ses är "luppskillnaden". Patetiskt tycker jag.

Mjahh; nu har jag ju inte läst hela tråden (läste 2-3 sidor i början och gjorde ett inlägg åtskilliga sidor längre fram). Frågeställningen för tråden var ju "Varför använder majoriteten av proffsen nikon?". I mitt inlägg försökte jag mig på en historisk förklaring hur det låg till inom pressvärlden. Samt hur det ser ut nu.

Där fanns ingen som helst avsikt att bara ett märke ska gälla. Tvärtom så visar inlägget vändningar i historien och jag kom fram till att majoriteten av proffs INTE använder Nikon. Däremot att Nikon dominerade mycket mer anno dazumal, hamnade i en svacka och nu är på väg att ta tillbaka delar av den marknad man förlorade. Men den har man inte återtagit helt.

När jag började som pressfotograf som av någon underlig anledning har blivit nästan synonymt med proffsfotograf ( Studio/ateljefotografer är ju oxå proffs, liksom museifotografer och fotografer inom andra institutioner som rättsväsende o dyl). Hos andra grupper proffs hittar vi en mycket mer spridd användning och blandning mellan märken.

M a o är resten inte skit. Tvärtom, men inom pressvärlden har Nikon skaffat fram det som efterfrågas för arbetets behöriga gång (snäva deadlines spelar stor roll, extremt bra lågljusegenskaper och hyfsade jpeg direkt ur kameran vilket minimerar efterarbetet innan bilden ska finnas på redigeringsdesken). Så Nikon ökar, men Canon och andra märken är varken skit eller döda för den sakens skull.

Att mannen/kvinnan bakom spakarna är viktigast är en så självklar sak att den knappt behöver nämnas. Men jag förstår att du med den sentensen menar att innehav av ett visst märke inte per automatik gör någon till proffs. Men jag tror att vi alla vet det.

Egentligen tyckte jag att trådämnet var ganska nattståndet redan från början eftersom den slänger ut en fråga samtidigt med ett påstående som jag inte betraktar som helt sant.

Just nu har Nikon fått ett starkt fotfäste inom pressbranschen p g a vissa specifika egenskaper. Men i samma bransch finns mängder av exv Canonkameror. I andra yrkesbranscher inom foto hittar vi många Fuji, H-blad, Phase One, Pentax, Sony och givetvis Canon och Nikon. Så majoriteten av proffs använder INTE Nikon, men Nikon gör numera förbaskat bra kameror-liksom andra tillverkare.

Men så länge den i mitt tycke felaktiga liknelsen proffs=pressfotograf dominerar hos många så har Nikon gjort ordentliga framsteg som efterfrågas inom pressbranschen.

Så var snäll och läs mitt inlägg # 143.

//Lennart

PS. Du vet min inställning- den enda vägen till salighet existerar inte, Nikon är inte Guds ställföreträdare men har liksom Canon/Sony/Pentax m fl profeter som i sin fanatism är blinda. DS
 
Vi får väl be TS att förtydliga sig vad han menar, vad det gäller pressfotografer /sportfotografer bundna till bildbyråer, tidningar så har en stor övergång skett till nikon de senaste åren

Vad ska förtydliga angående det? Förstod inte :)

Förövrigt som jag sagt tidigare så startade jag tråden dels av rent intresse för att få veta varför, men sen också för att jag fortfarande har öppet köp på min nya canon, och vill veta varför nikon används av så många (som JAG mött). Ursäkta om det låter lite väl mycket "vs"om det, var inte det som var meningen :)
 
Senast ändrad:
.....

Just nu har Nikon fått ett starkt fotfäste inom pressbranschen p g a vissa specifika egenskaper. Men i samma bransch finns mängder av exv Canonkameror. I andra yrkesbranscher inom foto hittar vi många Fuji, H-blad, Phase One, Pentax, Sony och givetvis Canon och Nikon. Så majoriteten av proffs använder INTE Nikon, men Nikon gör numera förbaskat bra kameror-liksom andra tillverkare.

Men så länge den i mitt tycke felaktiga liknelsen proffs=pressfotograf dominerar hos många så har Nikon gjort ordentliga framsteg som efterfrågas inom pressbranschen.

Så var snäll och läs mitt inlägg # 143.

//Lennart

PS. Du vet min inställning- den enda vägen till salighet existerar inte, Nikon är inte Guds ställföreträdare men har liksom Canon/Sony/Pentax m fl profeter som i sin fanatism är blinda. DS

Hade alla varit lika resonerande och vidsynta som du Lennart så hade det varit en fröjd att bara följa trådarna och få sej mycken lärdom till livs och kanske om man kan även bjuda på nån synpunkt. Man lär ju sej otroligt mycket här på FS av alla tips om ditten och datten man får och även kanske delar med sej.

Att kameraakonkurrensen öka ska vi nog bara glädja oss åt oavsett om vi själva använder den tillfällige marknadsledaren, ofta mer eller mindre av en slump.

Jag vet oxå att vi är överens och att vi kan diskutera meningsskiljaktigheter utan att klösa ögonen ur varann. Men de har vi kanske Dr Lobo Tomi e& Co att tacka för ;-))

För att knyta an till tråden en aning så har Nikon onekligen kommit tillbaka ordentligt med sina senaste semipro/pro-modeller och ser man till innehavet här på FS och jämför Canons senaste fyra semipro/pro-modeller inkl 1Ds med Nikons fyra senaste inkl D3x är förhållandet ganska exakt 2/1 idag från att kanske ha varit 3/1 före 2008.
 
Svaret på frågan är besvarad men inte 'rakt ut' - så då gör jag det, hehe. ;D

***

Varför väljer yrkesfortografet märke XX framför annat märke?

* För yrkesfotografer inom press m.m: Mer p.g.a. pris & bra avtal än personliga preferenser.

* För egna företagare/frilansfotografer: Personliga preferenser, behov eller pris beroende på vad som är viktigast för den enskilde fotografen.

***

Jag personligen kör Canon nu - för att jag köpt den för att filma med. Skulle jag köpt en DSLR för att ('bara') plåta stillbilder med hade jag valt Nikon eftersom deras blixtsystem är 'bättre' (iaf sett till hur jag använder blixt, i sync-kabel & med vidvinkel). Jag har i övrigt ingen favorit av dem - vissa saker är trevligare på den ena eller andra och i mycket beroende på vad & hur man skall använda kameran till.

Och till slut kan vi väl bara enas om att 'bättre' i 99% av fallen handlar om dyrare 'delar' (hus/optik/blixtar) snarare än vilket märke vi snackar om. En 7D är bättre än en D3100 och en D700 är bättre än en 1000D - as simple as... ;D
 
Svaret på frågan är besvarad men inte 'rakt ut' - så då gör jag det, hehe. ;D

***

Varför väljer yrkesfortografet märke XX framför annat märke?

* För yrkesfotografer inom press m.m: Mer p.g.a. pris & bra avtal än personliga preferenser.

* För egna företagare/frilansfotografer: Personliga preferenser, behov eller pris beroende på vad som är viktigast för den enskilde fotografen.

***

Jag personligen kör Canon nu - för att jag köpt den för att filma med. Skulle jag köpt en DSLR för att ('bara') plåta stillbilder med hade jag valt Nikon eftersom deras blixtsystem är 'bättre' (iaf sett till hur jag använder blixt, i sync-kabel & med vidvinkel). Jag har i övrigt ingen favorit av dem - vissa saker är trevligare på den ena eller andra och i mycket beroende på vad & hur man skall använda kameran till.

Och till slut kan vi väl bara enas om att 'bättre' i 99% av fallen handlar om dyrare 'delar' (hus/optik/blixtar) snarare än vilket märke vi snackar om. En 7D är bättre än en D3100 och en D700 är bättre än en 1000D - as simple as... ;D

Bra där! :)
 
det är bara Risedal som gillar att provocera folk med att säga att Nikon/sony ska vara så mycket bättre sensorer än Canon i dagsläget o hävdar att han struntar i vad det står på kameran. Grattis då är vi två. Vad jag vet så är det till största delen bara 5D mark 2 du kör med i dagsläget och vilken annan kamera slår den på fingrarna i dagsläget idag? Och om nu Nikon/sony ligger ljusår före canon varför byter du inte kamera?
För att det finns inget att byta till eller hur? För den fantastiska sensorn (enligt vissa) sitter bara i D7000 o det är en crop sensor som har sina brister så den är knappast guds gåva till fotografen.

I ärlighetens namn så är vi fotografer klart bortskämda av bildkvaliten om vi går tillbaks 6-7 år. Idag kan man köpa en dslr för runt 20000 kr o få analog mellanformats kvalitet. Det är inte kamerorna i dag som sätter begränsningen av vad den räcker till utan FOTOGRAFEN. Idag är vi fetbortskämda med lysande fotoprogram o tekniker med att lägga ihop bilder på olika sätt som var betydligt svårare att göra på analoga tiden.
Nej jag kör både märkena Nikon/canon o bägge har sina fördelar/brister. Konsten är inte att upptäcka dom utan att hantera dom. Skillnaden mellan D3x,5D mrk 2 o D700 i bildkvalitet är liten allt är bara vad man vill ha o priar mest. Om man samanfattar det så kan man dela in kameror i olika klasser.
sport/tidningsfotograf D3s för snabbhet, höga iso
resefotograf då är 5D mark 2 utmärkt pga hög upplösning o smidighet, D700 är i samma klass
D3x orkar du släpa på huset så är det ok till det mesta
Naturfotograf 5D mark 2/D3x
Vad som passar bäst är vilka kriterier man har men i bildkvalitet så är det liten skillnad mellan dessa kameror.
 
det är bara Risedal som gillar att provocera folk med att säga att Nikon/sony ska vara så mycket bättre sensorer än Canon i dagsläget o hävdar att han struntar i vad det står på kameran. Grattis då är vi två. Vad jag vet så är det till största delen bara 5D mark 2 du kör med i dagsläget och vilken annan kamera slår den på fingrarna i dagsläget idag? Och om nu Nikon/sony ligger ljusår före canon varför byter du inte kamera?

Intressant, jag ser inte det alls som om han försöker provocera, utan snarare lyfta fram något som är ett faktum; nämligen att Canon halkat efter Sony/Nikon gällande DR på basiso. Nothing more, nothing less. Däremot tycks väldigt många Canonägare bli hysteriskt provocerade av detta faktum, trots att han faktiskt inte säger något annat än just detta. Jag har inga som helst problem att erkänna att Canon i dagsläget sitter på tronen vad gäller filmande med dSLR, varför ska det vara så jäkla svårt för många Canonägare att erkänna att Nikon faktiskt är bättre på ett annat område just nu? Jag försöker inte heller bagatellisera Canons edge gällande filmning, på precis samma vis borde in många Canonägare (givetvis gäller det inte alla, värt att betonas) inte med näbbar och klor försöka bagatellisera Nikons nuvarande övertag gällande sensorteknologi.

Att han sedan inte byter kamera hänger sannolikt ihop med minst två faktorer, dels att han sitter på dyr optik från just Canon, det kostar alltså en slant att bara byta system, vilket du säkerligen vet själv. Och dels för att 5D MKII i slutändan _ÄR_ en jävligt bra kamera, även om det finns andra kameror med högre DR på basiso och som bandar mindre, vilket jag också tror du vet egentligen. Nu spekulerar jag så klart gällande Riesedals anledningar, men det börjar bli sjukt tröttsamt att vissa individer ALLTID ska hugga så fort egna märket kritiseras på minsta vis. Det är faktiskt tekniskt möjligt att ha en nyanserad debatt utan att ständigt hugga mot vad andra säger.

För att förtydliga riktar sig givetvis inte detta inlägg endast till dig Ove, eller ens primärt till dig, utan till den fullständigt okontrollerade massan som tjuter likt tonårsflickor som nyss sett Justin Bieber på stan, så fort det egna märket kritiseras.
 
Nikon kontra Canon!

Hej.

Har märkt på sista tiden när jag läst på internet, kollat på klipp och varit på tillställningar (bröllop exempelvis) att majoriteten av de som har foto som jobb använder nikon.

Varför är det så?
Vad är bättre med nikon än exempelvis canon? (inte meningen att detta ska bli en vs tråd, men vill gärna få svar på frågan)

Mvh
Från början, back to the 80´s, var jag Nikon fotograf. När jag började på Bildbyråbn blev jag tvungen att byta till Canon, men så 2009 bytte vi ut ALLT som hette Canon mot Nikon!
Inget kunde varit bättre, en gång Nikon, alltid Nikon!

Faktum är att bland pressfotografer hade många gått över till Canon under 90-talet och även en bit in på 2000-talet. Så när Nikon kom med D3, gick man ut väldigt hårt in sin marknadsföring.
Nu då, när även D3s kommit, har Nikon tagit tillbaka många marknadsandelar bland pressplåtisarna. Många tidningar/byråer, lämnar Canon för Nikon. Jag måste säga att var har väntat på Canons motdrag, men icke!
När vi 2009 började att diskutera att byta kameramärke, var det otroligt tyst från Canon. Vi var vid tillfället 12 fotografer som skulle byta hela sina utrustningar i ett bräde. Inte ett ljud från Canon.
Idag, när jag lämnat Bildbyrån, för att bli egen är jag fortfarande lika nöjd med Nikon. Både med utrustning, men även service, back-up och uppgraderingar. Dessutom finns det en väldigt bra dialog/kontakt med olika på Nikon Sverige AB.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.