rautio
Aktiv medlem
skall du tala om för mig som har varit yrkesverksam fotograf i snart 30år att det är tufft att vara fotograf? Själv använder jag flera verktyg, Nikon, Canon , Hasselblad, Sinar Leica.
Om du inte förstår de fördelar som en sensor/kamera kan ge som har ett större dynamiskt omfång så är du välkommen till en demonstration oavsett nu vilken kamera/sensor det är som kan förmedla det större dynamiska omfånget .
DVS fördelen att kunna underexponera, skapa headroom, få bättre högdager eckning samt att kunna styra en kurva så att även information kan ses nere i det svarta, allt detta kan plockas fram om man vet hur och från en kamera som tillåter det.
vad jag säger är att den marginella skillnaden som på det området utspelar sej inte kommer att synas i slutresultatet. du kan likförbannat gräva fram det som behövs i mörka partierna och exponera enligt högdagern med canon om så behövs. så jag ser absolut inte varför den detaljen skulle vara relevant för en diskussion. i praktiken är on off knappen som diskuterats en betydligt relevantare diskussion, eller placering av reglage eller styrandet av autofokus.