Anlägg skägg som kompensation för flinten. Du kommer dels att bli vackrare och dina bilder likaså ju mer du sliter med att få skärmen så perfekt som möjligt även om det kostar lite huvudprydnad då och då.
Hur man än vrider och vänder på resonemanget så blir ju "bråttomfotografernas" bilder inte sämre av att kalibrerade skärmar används.
Visserligen är jag "bråttomfotograf" ibland, men kravet på mig då är att jag ska sända en så färdig bild som möjligt till den blaska jag huvudsakligen levererar till. Så jag gör allt utom cmykprocessen, men har deras cmykprofil och kan se kan se resultatet när "k" läggs till c,m och y. Men skulle jag göra behandlingen på en helt okalibrerad skärm så skulle jag knappt våga öppna blaskan för att kolla resultatet.
Vidare "talar" mitt kalibreringsprogram om för mig att det är dags att kalibrera igen och jag kan låta bli att göra det just då, men sedan tar jag mig de 20 minutrar det tar o kalibrerar igen. Dessutom skulle mina skrivarprofiler bli helt åt h-e om jag inte höll uppsikt över det här. Kan visserligen inte själv göra större printar än A3+, men hur kul är det att slösa bläck och papper och se en bild på skärmen som långt ifrån överenstämmer med den printade.
Jag märkte senast du var o hälsade på att du ville använda en typ av verktyg för att göra de förändringar du ville, medan jag använde andra. Ingen av oss hade rätt eller fel för resultatet blev detsamma.
Nu är ju detta en utvikning från vad TS ställde för fråga. Och jag ser fortfarande frågan som fel ställd.
Rätterligen borde den vara: Varför använder majoriteten av proffsen JAG (d v s TS) träffat Nikon?
Förresten, vad är det för klena Moraspelare ni dalkarlar exporterat hit? Nu förlorade Troja första träningsmatchen
. Får hoppas att tränaren Patrik Ross har tränat laget för hårt så de är lite tunga i benen).
Gonatt (strunta i att raka dig)
//Lennart