Annons

Varför använder du "m"-läget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte så att man genomgår vissa faser i sitt fotograferande:

  1. Gröna rutan/Programlägen
  2. P-läget
  3. Slutar- resp. bländarprioritet
  4. M-läget
  5. Använder det läge som passar bäst utifrån det man ska fota
Man stannar olika lång tid i respektive fas och ibland så tappar man intresset på vägen och stannar i ett visst läge.

Själv kör jag väldigt mycket i M-läget beroende på att jag ofta är på ett och samma ställe och tar 400-600 bilder på 1,5 timmar. Om det är väldigt mycket stackmoln eller halva planen är skuggad och andra halvan solupplyst så kan jag istället köra med bländarprioritet, men det händer att jag kör manuellt även då och justerar löpande beroende på var spelet är.
 
Jag använder M-läge för att kunna kontrollera alla inställningar själv. Vid den typen av makrofoto jag plåtar använder jag extern blixt som belyser och exponerar motivet (oftast insekt) med sin bränntid och med en ganska lång slutar tid (ca 40) får jag även ljus i bakgrunden som annars skulle vara svart. Eller kör jag M-läge för att helt enkelt kunna använda speciella helmanuella makroobjektiv som Leitz, Micro Raptar, Focotar osv.
 
ja, det verkar finnas en hel del som tror en hel del

Mikael hetsa inte upp dig och ta inte på sådant allvar allt som skrivs i tråden här, men visst kan man lära sig mycket av M-läge, men även av andra inställningsmöjligheter, viktigast är att man tänker genom det man ställer in och kollar och funderar varför blir bilden som den blir och varför förändras den när man ändrar något. Det finns inga rätt eller fel inlärningsätt, bara olika möjligheter som mer eller mindre passar för olika tillfälle.
 
Jag använder i stort sett bara M-läget när jag plåtar i studio med externa blixtar - får ju ändå ingen automatik med dem. Annars kör jag till 90% med slutarautomatik och auto-ISO, och korrigerar med exponeringskompensationen om det behövs. Ljuset ändras ofta så mycket att jag inte skulle hinna ta några bilder om jag körde helmanuellt "till vardags".

Sedan finns ju den här föreställningen att man inte kan lära sig fota utan att använda helmanuellt, helst ska man väl fokusera för hand också. Helt befängt. Varför handikappa sig själv, när man istället kan använda de hjälpmedel som finns och experimentera med halvautomatiska lägen för att fatta vad de olika inställningarna gör? Problemet är väl att många nybörjare går på det här, vilket resulterar i att de rattar lite planlöst i M-läget, givetvis utan att läsa manualen eller försöka ta reda på vad slutartid eller bländare betyder, och sedan postar onödiga frågor på nätets alla fotoforum, blir idiotförklarade och slutar plåta för gott.
 
Tycker det är en hel del snobberi kring det här med M-läget.

Det hela är en väldigt enkel ekvation med två variabler som skall resultera en konstant mängd fotoner träffar sensorn.

Om man väljer att styra hela processen genom att peta på variablerna själv eller genom sekundär kontroll via A alt. S och exponeringskontroll är helt ointressant tycker jag.

Det är två rattar på kamerahuset i alla tre fallen och det ger samma kontroll över exponeringen.

Jag använder alla tre och hör och häpna även P-läge. Det förekommer även att jag rattar fram landskap och sport-läge då det passar. Varför inte använda kamerans fulla potential? Bara man vet hur kameran gör så kan dessa lägen så kan de användas. Även av erfarna fotografer!

Kastar alltså in pinnen i brasan: M-lägesfanatiker kan helt enkelt inte ta till sig ny teknik utan sitter fast i 1959 eller så...
(Kanske borde skaffa sig en Nikon F, en rulle Dia-film och sälja sin DSLR?)
 
Det hela är en väldigt enkel ekvation med två variabler som skall resultera en konstant mängd fotoner träffar sensorn.

Om man väljer att styra hela processen genom att peta på variablerna själv eller genom sekundär kontroll via A alt. S och exponeringskontroll är helt ointressant tycker jag.

Det är två rattar på kamerahuset i alla tre fallen och det ger samma kontroll över exponeringen.

Jag använder alla tre och hör och häpna även P-läge. Det förekommer även att jag rattar fram landskap och sport-läge då det passar. Varför inte använda kamerans fulla potential? Bara man vet hur kameran gör så kan dessa lägen så kan de användas. Även av erfarna fotografer!

Kastar alltså in pinnen i brasan: M-lägesfanatiker kan helt enkelt inte ta till sig ny teknik utan sitter fast i 1959 eller så...
(Kanske borde skaffa sig en Nikon F, en rulle Dia-film och sälja sin DSLR?)

Du kanske borde lära dig läsa innan du kastar skit över andra. Tala om vilka som är ”M-lägesfanatiker” och varför det tydligen enligt dig inte passar sig att använda det läge som fotografen vill.
Du använder liksom jag och många andra som svarat på trådskaparens fråga ibland M. Vad exakt är det som upprör dig så mycket att du måste hitta på ett nytt invektiv för att i allmänna ordalag kasta skit.
Jag använder iA i min Panasonic men när det är viktigt vill jag själv bestämma tid och bländare och då väljer jag M. Jag säljer ungefär lika många bilder tagna i dessa lägen.
 
Det hela är en väldigt enkel ekvation med två variabler som skall resultera en konstant mängd fotoner träffar sensorn.

Om man väljer att styra hela processen genom att peta på variablerna själv eller genom sekundär kontroll via A alt. S och exponeringskontroll är helt ointressant tycker jag.

Det är två rattar på kamerahuset i alla tre fallen och det ger samma kontroll över exponeringen.

Jag använder alla tre och hör och häpna även P-läge. Det förekommer även att jag rattar fram landskap och sport-läge då det passar. Varför inte använda kamerans fulla potential? Bara man vet hur kameran gör så kan dessa lägen så kan de användas. Även av erfarna fotografer!

Kastar alltså in pinnen i brasan: M-lägesfanatiker kan helt enkelt inte ta till sig ny teknik utan sitter fast i 1959 eller så...
(Kanske borde skaffa sig en Nikon F, en rulle Dia-film och sälja sin DSLR?)

Om det nu är så ointressant (ditt eget citat) är jag fascinerad över att du lägger ribban på diskussionen så kolossalt lågt att du menar att det är snobberi att fota manuellt. Skulle jag föra diskussionen på samma låga nivå kunde jag säga att det bara är de som inte förstår hur man fotograferar som använder automatiken.

Jag skulle uppleva det som extremt korkat om jag valde automatiken före det manuella. Massor av bilder skulle få ett utseende jag inte alls ville ha. Varför i hela friden skulle jag vilja det? Om du får precis de bilder du vill genom att fota med automatik är det ju alldeles utmärkt. Du ska givetvis fortsätta med det, och jag kommer aldrig någonsin att kalla dig för en snobb.

Är det något i den här diskussionen som är fullständigt snett så är det uppfattningen att det ena är bättre än det andra. Man fotar med den metod man själv anser ger de bilder man är ute efter att ta. Punkt.
 
Jag använder M-läget för att ljusmätningen inte hinner med, eller för att jag vet situationen är besvärlig, eller för att jag har full koll på situationen och ljussättningen och inte vill ha några variationer mellan bilder i en serie.

I dessa situationer är M-läget ovärderligt. I situationer som är "lätta" för ljusmätningen att hantera gör kameran ett snbbare jobb än jag, och resultet ligger (om jag ställt kameran rätt) oftast +/- 1/3Ev från vad jag själv hade valt.

Det går precis lika snabbt att "lära" sig ljuset om man fotar i "A"-läge, om man inte kör Auto-ISO - då kanske det blir för många flytande variabler för att man ska kunna utveckla en "känsla" för ljusmängderna.
 
Vill du ha fullständig kontroll över ljussättningen funkar M-läget absolut bäst.
När jag tar med studioblixtar är det enda alternativet.
Liksom när jag nyttjar Nikons CLS-system fullt ut.

Som någon skrev så är det naturligtvis så att du gör det som känns bäst och visst blir automatiken bättre o bättre, men än så länge inte bättre än M.
 
Du kanske borde lära dig läsa innan du kastar skit över andra. Tala om vilka som är ”M-lägesfanatiker” och varför det tydligen enligt dig inte passar sig att använda det läge som fotografen vill.
Du använder liksom jag och många andra som svarat på trådskaparens fråga ibland M. Vad exakt är det som upprör dig så mycket att du måste hitta på ett nytt invektiv för att i allmänna ordalag kasta skit.
Jag använder iA i min Panasonic men när det är viktigt vill jag själv bestämma tid och bländare och då väljer jag M. Jag säljer ungefär lika många bilder tagna i dessa lägen.

Läsa kanske du borde göra själv.

Om jag förstår dig rätt så är du ju INTE det jag beskriver som M-lägesfanatiker. Om du inte känt av eller läst inlägg från de som ser ner på gröna rutan eller andra auto-lägen så vet jag inte vart du varit sista 20 åren eller så.

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte ser ner på något läge på kameran, jag ser dock ner på dem som verkar näst intill förakta folk som använder auto-lägen.

Det är väl inlägg om 14-isar som fotar sig själv i spegeln med auto-läge i denna tråd till och med.

Sedan verkar ironin om 1959 ha gått alla förbi, det var ju synd. Ber i så fall om ursäkt för detta.
 
Om det nu är så ointressant (ditt eget citat) är jag fascinerad över att du lägger ribban på diskussionen så kolossalt lågt att du menar att det är snobberi att fota manuellt. Skulle jag föra diskussionen på samma låga nivå kunde jag säga att det bara är de som inte förstår hur man fotograferar som använder automatiken.

Jag skulle uppleva det som extremt korkat om jag valde automatiken före det manuella. Massor av bilder skulle få ett utseende jag inte alls ville ha. Varför i hela friden skulle jag vilja det? Om du får precis de bilder du vill genom att fota med automatik är det ju alldeles utmärkt. Du ska givetvis fortsätta med det, och jag kommer aldrig någonsin att kalla dig för en snobb.

Är det något i den här diskussionen som är fullständigt snett så är det uppfattningen att det ena är bättre än det andra. Man fotar med den metod man själv anser ger de bilder man är ute efter att ta. Punkt.

Jo då nivån blev låg. Så låg att du inte ens läste mitt inlägg.

Ointressant vilket läge man använder A, S eller M skriver jag faktiskt.
 
När jag vill ha mer kontroll över ljusmängden som kommer in i kameran använder jag M-läget. T.ex. när jag tar porträtt och vill till varje pris undvika att använda blixten eller när jag använder gråfilter och fotograferar vattendrag etc.

Annars så brukar jag också använda M-läget för att helt enkelt bättre lära mig hur kameran fungerar. Valde t.ex. medvetet en systemkamera som inte har scenlägen eller live view när jag gick ifrån att använda kompaktkamera som min primära kamera.

Var man upp till sina egna preferenser :) . Finns ingen poäng med att kasta paj åt något åt hållen.
 
Senast ändrad:
Jag använder aldrig M-läget om det inte behövs. På min ena kamera (den digitala) kör jag bländarförval mest hela tiden, utom när ljuset tryter såpass att ljusmätaren inte längre fungerar tillförlitligt. På den andra kameran (analog/film) är manuellt läge det enda som finns att tillgå. Och faktum är att det är både befriande och samtidigt bökigt. Plötsligt måste jag göra ALLT själv, och då måste jag anstränga mig desto mer.
 
Bra att ha när man ska fånga en blixt !
M-läge , 5 sek på f/5 hade jag här lite tur... och fångade denna på ovädret som drog förbi strax väster om Göteborg på måndagskvällen den 12/7 2010.
 

Bilagor

  • åskbild 12 juli.jpg
    åskbild 12 juli.jpg
    10.2 KB · Visningar: 182
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.