Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför använder du "m"-läget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Helauto tror jag de flesta fotografer undviker eftersom man då överlåter alla beslut till kameran.

Alla beslut tycker nog jag är lite att ta i då fotografen fortfarande styr perspektiv, komposition, ljus (tid på dygnet) osv. Jag tror fler skulle köra A läget om det inte vore så att de är istället för förknippat med Auto med Amatör.

Är man sämre bilförare för att man har en bil med A-läge (automatlåda), eller kanske ska man skämmas om man har en bil med automatiska bländarprioritet (autoiso) eller servostyrning (autofocus)?
 
Är man sämre bilförare för att man har en bil med A-läge (automatlåda)

Det finns nog ungefär samma fördomar där ("Automat? Nej, jag vill ha kontroll över min bilkörning!") , vad jag har märkt. ;)

Det som jag tycker är så bra med dagens kameror (och automatlådor) är att vare sig jag väljer att använda automatiken eller påverka själv, så blir resultatet oftast bra så länge jag väljer rätt för varje situation och inte envist hävdar att det ena sättet alltid är bättre än det andra.
 
Alla beslut tycker nog jag är lite att ta i då fotografen fortfarande styr perspektiv, komposition, ljus (tid på dygnet) osv. Jag tror fler skulle köra A läget om det inte vore så att de är istället för förknippat med Auto med Amatör.
Jag menade givetvis alla beslut vad gäller exponeringen, med halvautomatik eller manuellt så har fotografen möjlighet att styra exponeringen som den vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.