Annons

Varför är vi sådana pryldårar???

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:
Nu blev jag plötsligt nyfiken på vilka bilder man tar om man hållit på med foto 20-år längre (667% längre) än vad jag har ;-).

Det har jag gjort men som sagt så är inlärningskurvan inte lika brant för oss alla...

Jag blir oerhört imponerad över många här på FS som bara fotat i några år & är sååå duktiga...

//Larsa

General skrev:
Självklart har man backupsystem om det är ens verktyg i arbetet, men som amatör låter det mycket med 7st kameror på 3år inkluderat "felköp".

Med "fluga" menar jag fototrenden som blev till med digitalkamerans ankomst. Inte hur modern utrustningen är.
Jag har köpt 11 men anser nog att de har varit bra val och att siffran inte är hög med tanke på vad jag fått ut av köpen. Även jag började med en A1 för drygt tre år sedan för att sdan lägga på en gammal Minolta 5000AF. De räckte knappast till sedan när jobben och beställningarna började trilla in. Men inte hade det varit bättre att satsa på "extremprylar" direkt från början utan att känna på fotograferandet först väl?

Värre än att köpa många kameror och att börja på "lägre" nivå anser jag att det är att köpa en svindyr sak rakt av som man inte kan handskas med.

Mina dslr kostade ju liksom andras men de tänker jag ha så länge de funkar och fyller behovet (precis som övriga jag hunnit välja fram med tiden.) I övrigt har jag nog tjänat på mina många inköp, både vad gäller pengar och kunskap.

Tror som Richard att inlärningskurvan påverkats positivt med detta. Att lära sig manuella inställningar, känna på olika tekniker och format mm borde som jag tror vara givande och dessutom billigare än att byta dslr varje år efter att ha slängt iväg tusentals exponeringar på måfå..

Bilbo2 skrev:
Nu får ingen tolka det som att jag är emot att folk köper nytt, det gör ju att jag kunde köpa en d100 för 5900:-. Men hur ser ni på sådana som förlorar tusentals kronor på att byta från te x 10d till 20d? et en som bytte in sin 10d mot en 20d han fick lägga 8 papp imellan...och hans 10d var i mycket gott skick, är den lilla skillnaden verkligen värd 8 tusen? (Nu reflekterar jag bara, det var ju det tydligen för honom.)

Byte från 10d till 20d..förlorade inte en krona!(tjänade ett par istället)
Köpte 10:an på dustin och fick en kompis till att köpa 20:an i USA, ibland har man flyt...

ja... jag är en pryldåre iaf och har gjort min beskärda del felköp... Finns det några andra sådana här eller är alla helt förnuftiga själar (någon som vågar erkänna?).

P:S Får väl motvilligt erkänna att jag förlorade en hel del på min olympus c-50 som jag köpte för över 10 000 inkl. tillbehör...sålde grjerna ett år senare för 3500!!!...sånt svider!!!

Jag köpte en Coolpix 5700 när den kom, i tron att den skulle vara i klass med den Olympus E-10 jag tidigare använt på jobbet. Ack vad jag bedrog mig... långsam batterislukande kamera som är hopplös att ställa in manuellt...

Den ser i alla fall fin ut där den står på hyllan efter att ha gjort ett några hundra exponeringar :D

Bilbo2 skrev:
Ta det lite lungt nu. Har aldrig sagt att man förlorar bildglädjen om man har glädje över en pryl, hur kan du tolka det så? Kanske jag skulle skrivit "när tar prylglädjen överhand". Däremot så har vi det klassiska exemplet på de som lägger ned veckor och år på sin utrustning men knappt ingenting på själva fotandet. I hifivärlden finns det fullt av dem, de köper anläggningar för 100.000:- och i deras cdställ finns en 3-4 skivor...

Var själva ganska så insyltad i hifi världen när jag upptäckte att jag inte lyssnade lika mycket på musiken längre..det blev ett jagande efter det perfekta ljudet! Nedgraderade anläggningen och började se över mina skivor istället..numera lyssnar jag sällan på "ljudet" utan istället på musiken!
Med foto tycker jag att det är lite annorlunda(för mig i alla fall). Där har jag hittat en bra balans mellan prylarna och själva utövandet. Tror inte att det ena utesluter det andra. Sen att jag är lite prylgalen..ja...det är något man får leva med...

På sistone har jag handlat:
1 st Nikon FM2
1 st Edixa Reflex
1 st Yashica D
1 st Yashica EE (paj, totalt hopbeckad)
1 st Agfa Clack, senast idag
Det blir, få se, fem kameror. Samt en stor hög objektiv och annat fotorelaterat.
Då jag gillar gamla prylar blir det inte så mycket pengar, men å andra sidan handlar man desto mer i stället. Behöver snart en större kåk!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar