Annons

Varför är vi sådana pryldårar???

Produkter
(logga in för att koppla)
"Det är för mig helt obegripligt hur man kan se 1-2 års obegränsat fotande till em kostnad av under 10 000:- som en förlust. Själv har jag ca 30 000 exponeringar med en total värdeminskning på ca 10 000:-, vilket borde ge en vinst på jättemeycket pengar jämfört med att ha kvar min "jättebilliga" analoga kamera."

Men hallå! Det är väl självklart att det är en förlust och värdeminskning...JAG har aldrig tänkt att vi i denna tråd skulle jämföra fotokostnaderna med att fota analogt, där kan man tjäna en rejäl slant på att gå över till digitalt, utan frågan är om du gör samma "vinst" genom att byta från te x 300d till 350d.

Sedan är det en myt att fota digitalt skulle vara helt gratis (förutom kameran o optik) jag skriver ut/framkallar en hel del, inte lika mycket i kostnad som diaframkallning men ändå...

"hur man kan se 1-2 års obegränsat fotande till em kostnad av under 10 000:- som en förlust"

Hmm..det finns något ruskigt i detta:tänk om denna kostnad blir för VARJE 1-2 årsperiod dvs 10 år = 50.000:-!!!!!!! Så nu kan vi kalkylera med att förlora 50 papp vart 10 år om man byter dlsr vart annat år...dvs om inte dlsrpriserna sjunker snart, då blir det andra förlustsiffror.

Bilbo2 skrev:
"hur man kan se 1-2 års obegränsat fotande till em kostnad av under 10 000:- som en förlust"

Hmm..det finns något ruskigt i detta:tänk om denna kostnad blir för VARJE 1-2 årsperiod dvs 10 år = 50.000:-!!!!!!! Så nu kan vi kalkylera med att förlora 50 papp vart 10 år om man byter dlsr vart annat år...dvs om inte dlsrpriserna sjunker snart, då blir det andra förlustsiffror.

Men Michalel, man måste inte köpa ny DSLR vid varje släpp av nya modeller. Även om ens modell har några år på nacken så blir den väl inte sämre för det, eller?

/A\

Bilbo2 skrev:
Fråga: hur många kameror har du köpt de senaste 5 åren?
En kamera: Canon EOS 350D.

Jag har köpt en hel del kameror under åren, men bara sålt en av dem: en Olympus OM-1 som jag sålde 1976 när jag köpte min OM-2. Nu ångrar jag att jag sålde OM-1:an, så jag lär nog aldrig sälja någon av mina kameror.

PD

Bilbo2 skrev:

Om jag får fota i den takten jag gör nu, med det nöje det medför och den utveckling min m el m obefintliga kostnaden/bild exponerad min dslr medför är jag ofantligt nöjd. 50 000 för det är en oerhört liten kostnad för så mycket nöje under 10 år. Fortfarande tycker jag att det är märkligt att räkna detta som förlust, för mig är det ren vinst i tillvaron. Det dubbla eller tredubbla skulle fortfarande vara reapriser! Men det är givetvis sant att det skulle kunna vara ännu billigare om jag aldrig uppgraderade, men eftersom jag redan tycker att det är otroligt billigt, ser jag faktiskt ingen anledning att inta köpa en ny modell när en sadan dyker upp. Om det sen är motiverat ur ren bildkvalitetssynpunkt kan man förstås diskutera i evigheter.

edit: jag tycker faktiskt inte att det är motiverat ur bildkvalitetssynpunkt för min del men väljer ändå att uppgradera!

Frågan man kanske kan ställa sig är: När slutar bildglädjen och när tar glädjen över sin pryl över? Självfallet är fotandet ovärderligt, men det är det nog för de som fotar analogt också;.).

Sedan är priset man får betala upp till var och en. Som en ovan skrev man MÅSTE inte uppgradera vart annat år...den som har en eos d30 får nog en hyfsad a4 utskrift från den och kanske kan leva lyckligt i många år med den. Från min sida sett har detta varit en mycket givande disskusion, en del lägger ut tiotusentals kronor på bilar, båtar, brudar ;.)..andra lägger det på en hobby där man kan utvecklas kreativt det kan man nog inte sätta en prislapp på, MEN du kan utvecklas kreativt med din "gamla" d60, d100, d1 m.fl..och t.om med analoga hus...tänk vad det är roligt att fota.

Bilbo2 skrev:
Frågan man kanske kan ställa sig är: När slutar bildglädjen och när tar glädjen över sin pryl över? Självfallet är fotandet ovärderligt, men det är det nog för de som fotar analogt också;.).

tycker att det är en berättigad fråga... läser om folk som köper ny L-optik för att "det är den bästa" inte för att "min gamla pallar inte trycket"... aja my 2 cents.

Bilbo2 skrev:

För min del är frågan varför det ska finnas ett motsatsförhållande mellan bildglädje och glädjen över sin pryl. Som du formulerar det utesluter det ena det andra. Jag tror att många kan vara väldigt nöjda och glada över sin Nanon Dxyz mark IV samtidigt som de fortfarande är väldigt bildglada. Att Nanon Dxyz mark IV kanske då inte vid A4 utskrifter ger påtagligt bättre kvalitet än Nanon Dxyz mark III är en helt annan diskussion.De som inte vill uppgradera gör inte det och är glada (dubbelt glada eftersom de sparar pengar och samtidigt är bildglada), de som vill uppgradera gör det och är även de dubbelt glada (ny pryl och bildglada). Jag har svårt att se varför de senare per automatik förlorar bildglädjen???

Pryldåreriet har nog med den senaste flugan att göra. Allt som är populärt just nu skall alla försöka sig på, och inser inte att det finns utövare som har hållit på länge och utvecklats med tiden. Ingen vill vara sämmre därför försöker man hitta ursäkter för att man inte lyckas få till det och inser inte att vissa saker tar sin tid.

Ta det lite lungt nu. Har aldrig sagt att man förlorar bildglädjen om man har glädje över en pryl, hur kan du tolka det så? Kanske jag skulle skrivit "när tar prylglädjen överhand". Däremot så har vi det klassiska exemplet på de som lägger ned veckor och år på sin utrustning men knappt ingenting på själva fotandet. I hifivärlden finns det fullt av dem, de köper anläggningar för 100.000:- och i deras cdställ finns en 3-4 skivor...

"Pryldåreriet har nog med den senaste flugan att göra. Allt som är populärt just nu skall alla försöka sig på, och inser inte att det finns utövare som har hållit på länge och utvecklats med tiden. Ingen vill vara sämmre därför försöker man hitta ursäkter för att man inte lyckas få till det och inser inte att vissa saker tar sin tid."

Instämmer. Min frus farbror har 2 st leicor från 60-talet, hans bilder vinner ständigt (ja inte alla) olika fotoklubbars tävlingar. Hans känsla för bildtagande kan inte köpas för pengar, men däremot vet jag att digitalt hjälpt många människor in i fotograferandets ädla konst.

Något som jag märkt när jag pratat med kompisar är att om man ens försöker antyda att man kan klara sig med den kamera man har så visar de genast huggtänderna, fast egentligen är det mest gubbar i 40+ åldern som gör det, vet inte varför yngre verkar mest ta det med en klackspark.

Bilbo2 skrev:

Fråga: hur många kameror har du köpt de senaste 5 åren?

7st varav 2 stycken nya och 5 begagnade

I kronoligisk ordning:

* Juni 2002, En Canon Powershot G2 (ny) (som jag fotade en sommar med)

* Augusti 2002-2003 Tre st Canon A-1 (beg) (som jag fotade uteslutande med i ett och ett halvt år men använder den fortfarande)

* 2003 En Lubitel (beg) (som jag drog två tre rullar igenom).

* Januari 2004 En Kiev 88CM MLU (Ny) (som jag fotade intensivt med under ett år)

* Januari 2005 En Cambo Master PC 4x5" (beg) storformatare (som jag fotar mest med sedan dess).

Så inte behöver pryltokeri ha med nya prylar eller flugor (ingen ide att fota flugor med storformat i alla fall ;-), även med 1:1 blir de bara en prick på bilden) att göra.

Senast ändrad:
General skrev:
7st kameror på drygt 3år tycker jag är mycket oavsett om dom är nya eller begagnade!
Jag som är uppe i ännu fler håller inte med. Inte om man började fota för tre år sedan och inte ägde andra system tidigare iaf.

Anledningen till att köpa mer är ju inte alltid att uppnå senaste tekniken..

Några "felköp" har man väl rätt till som nybörjare? Eller att börja med sämre än vad som funkar längre fram när man har behov av synktider, tider e t c som inte finns på den gamla begangnade man valt först?

Anledningen till mina kameraköp är:
1. Jag behöver backup vid jobb (ibland analogt, ibland digitalt =4kameror)
2. Tre 120-formatare är lite väl? En såld, en hos exxet och en kvar. Då är det inte mycket..

Jag har bara sålt en enda av mina kameror genom åren (mellanformataren ovan.) Resten används fortfarande (om än inte av mig alltid). 7 kameror om de har olika att erbjuda tycker jag är rätt lite;)

/Lotta (som skulle vilja ha massor av kameror i alla tänkbara format men som inte har råd..)

Bilbo2 skrev:
Ta det lite lungt nu. Har aldrig sagt att man förlorar bildglädjen om man har glädje över en pryl, hur kan du tolka det så?

Kanske för att du skrev " När slutar bildglädjen och när tar glädjen över sin pryl över?" Det uppfattade jag som ett motsatsförhållande, men jag kanske misförstod det. Hur som helst, vi är tydligen överens om att det inte finns något egentligt motsatsförhållande mellan bildglädje och prylglädje.

lottae skrev:
Jag som är uppe i ännu fler håller inte med. Inte om man började fota för tre år sedan och inte ägde andra system tidigare iaf.

Anledningen till att köpa mer är ju inte alltid att uppnå senaste tekniken..

Några "felköp" har man väl rätt till som nybörjare? Eller att börja med sämre än vad som funkar längre fram när man har behov av synktider, tider e t c som inte finns på den gamla begangnade man valt först?

Anledningen till mina kameraköp är:
1. Jag behöver backup vid jobb (ibland analogt, ibland digitalt =4kameror)
2. Tre 120-formatare är lite väl? En såld, en hos exxet och en kvar. Då är det inte mycket..

Jag har bara sålt en enda av mina kameror genom åren (mellanformataren ovan.) Resten används fortfarande (om än inte av mig alltid). 7 kameror om de har olika att erbjuda tycker jag är rätt lite;)

/Lotta (som skulle vilja ha massor av kameror i alla tänkbara format men som inte har råd..)

Självklart har man backupsystem om det är ens verktyg i arbetet, men som amatör låter det mycket med 7st kameror på 3år inkluderat "felköp".

Med "fluga" menar jag fototrenden som blev till med digitalkamerans ankomst. Inte hur modern utrustningen är.

tobbef skrev:
Har gått från Canon 300D till 20D på ca: 1 1/2 år.
Använder min 300D som en extra kamera, men tycker ändå bytet mellan 300D och 20D är en enorm skillnad i kameror när det gäller teknik.
De är inte kameran som tar bilden det är fotografen, har sett här på FS exsempel på att
"bättre" kamera resulterar inte altid bättre bilder, såg bilder från en medlem här som använde enkel superzoom kompakt men skaffade sen en 300D och sedan 20D men bilderna har blivet sämre och semre vid varjeuppgradering.

Har alltid varit prylintresserad men i princip alltid köpt begagnat. Var länge sedan jag slutade räkna hur många kamerahus/utrustningar jag haft & det ska tilläggas att mycket varit "skräp" men jag har haft kul ändå.

Köper nu DSLR & har oerhört svårt för att tro att jag på nåt sätt ska hänga med i denna kapplöpning & byta med jämna mellanrum. Om den fungerar bra så är jag övertygad om att jag kör den i många år.

//Larsa

General skrev:
Självklart har man backupsystem om det är ens verktyg i arbetet, men som amatör låter det mycket med 7st kameror på 3år inkluderat "felköp".
Har du ingen annan information är väl det som att dömma utifrån en kvällstidningsrubrik.

Det finns många vitt skilda nivåer av amatörfoto.

Visst låter det kanske mycket med mina 7 kameror på 3 år, och jag betraktar bara den första (digitalkameran) som ett felköp (men inte heller den ett gravt sådant då den fortfarande används att lägga upp snabba bilder på nätet för illustration).

Edit: Jag glömde visst bort lubitellen med spräckt backelit. Den var ett felköp. Men den lilla filmen jag körde genom den var dyrare än kameran.

Det är knappast 7 kameror av samma typ. Allt eftersom mitt fotokunnande har växt har jag velat prova nya tekniker. Digitalt, småbild, mellanformat och storformat har rätt skilda tillvägagångssätt i fotograferandet. Hade jag bytt upp mig från digitalkamera till digitalkamera, eller från småbildskamera till småbildskamera hade jag bättre förstått kritiken. Jag har inga planer på att göra mig av med någon av mina kameror.

Inte heller har jag betalt dyra slantar för kamerorna, undantaget är återigen digitalkameran. Men faktum att jag betalade dyrt för den var en bidragande orsak att jag bestämde mig för att lära mig så mycket som möjligt om foto för att få valuta för de pengarna.

Den första Canon A-1:an, tog jag över efter min far (utan kostnad), Canon A-1 nummer 2 köpte billigt begagnad på en auktionssite och kamerorna därefter har betalat sig själva utifrån några få mindre uppdrag jag tagit via rekommendationer från vänner och bekanta (inkomst av hobby som kvittats mot kameraköp). Uppdragen har dock varit glesa och jag har aldrig haft någon ambition att försörja mig på fotografi eller något i dess närhet.

Jag hävdar att min inlärningskurva på mina 3 aktiva fotoår har varit betydligt brantare än hos de flesta här på fotosidan. Jag tror inte inlärningkurvan blivit brantare av att jag köpt många kameror, däremot ser jag inget värde i att pröva något utan att ge den ett seriöst försök och förstå vad jag håller på med. Jag kan tänka mig att det finns många amatörer som köpt en enda kamera och investerat i en dyrare DSLR och som inte förstår hälften av sin kameras funktioner/möjligheter och inte heller kommer att bry sig om att lära sig dem och på så sätt varit långt mer irrationella i sitt inköp än jag varit i mina.

Senast ändrad:
General skrev:
Ingen vill vara sämmre därför försöker man hitta ursäkter för att man inte lyckas få till det och inser inte att vissa saker tar sin tid.
Nu blev jag plötsligt nyfiken på vilka bilder man tar om man hållit på med foto 20-år längre (667% längre) än vad jag har ;-).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar