Annons

Varför är det så dåliga bilder på fs? (var "varför?")

Produkter
(logga in för att koppla)
Terje skrev:
Veckans tips:
Om alla tar sig tid att leta upp bra bilder från FS:ans alla bra fotografer (tror det är minst 163 st...) så tror jag alla skulle bli förvånade över hur extremt många bra bilder det finns här på FS.
***snapp***
Skämms inte nu, alla vet att det bara finns en "riktigt" bra fotograf på FS och det är den fotografen de flästa känner till :-D

Men jag har funderat på en sak. Jag som inte är så jätte bra fotograf håller mitt rykte uppe genom att ta kanske hundra bilder på ett och samma motiv innan jag får en bild som är duglig. Bilden blir som sagt bra men det gör väll mig inte till en bra fotograf?

Jag har sagt att jag oftest får mina bilder som jag vill ha dem med bara en exponering, men det beror på att jag ofta inte har så höga krav på hur jag vill ha mina bilder :)

P.S Tack för att du räddade min dyrt inköpta tidning.
 
?

Nekomy skrev:
Skämms inte nu, alla vet att det bara finns en "riktigt" bra fotograf på FS och det är den fotografen de flästa känner till :-D

Men jag har funderat på en sak. Jag som inte är så jätte bra fotograf håller mitt rykte uppe genom att ta kanske hundra bilder på ett och samma motiv innan jag får en bild som är duglig. Bilden blir som sagt bra men det gör väll mig inte till en bra fotograf?

Jag har sagt att jag oftest får mina bilder som jag vill ha dem med bara en exponering, men det beror på att jag ofta inte har så höga krav på hur jag vill ha mina bilder :)

P.S Tack för att du räddade min dyrt inköpta tidning.

Som vanligt helt obegripligt (obe gripligt) ...
 
skull dock bli ganska glad om någon sa vad de tyckte om bilderna och hur man skulle förbättra dem,det är ju därför man lägger ut dem?
 
Nekomy skrev:
ta kanske hundra bilder på ett och samma motiv innan jag får en bild som är duglig

Såklart du e en bra fotograf då. Så gör alla. Men det är inte alla som står för det ;-)

Jag tänker inte berätta hur jag gör. Men av mina 40.000 exponeringar det senaste året kanske 40 har hamnat här på fotosidan (och inte ens de är perfekta, läs kritiken!)... o så ere förstås en del hundar, katter o barn som inte har här att göra...
 
dcn skrev:
skull dock bli ganska glad om någon sa vad de tyckte om bilderna och hur man skulle förbättra dem,det är ju därför man lägger ut dem?
Håller med. DEt har blivigt så dåligt med detta så jag såg ingen anledning att ha mina bilder kvar på sidan. För jag har inte mina bilder här för att enbart visa upp dem.

Man kanske skulle föreslå ett system där folk får betygsätta hur bra konstruktiv kritik man ger per bild. Givetvis skall då inte de som blir kritiserade få rösta på de som kritiserar utan bara de som läser kritiken.

Hår man över ett visst antal röster får man en bonus att lägga upp 10 bilder, och givetvis skall gränsen för ichebetalande medlemmar sänkas till tre bilder som får sändas upp med tvåveckors mellanrum.
 
Dessa återkommande trådar där likriktningen pekar finger är måttligt inspirerande.

Det finns en berömd formel för bildbedömning.

(2 K + T) / 3

Med den menas K= komposition och T= teknik . Det var väl i mästartävlan den skapades. Den drog löjets skimmer över mästartävlan och skapade ett magistervälde om jag citerar rätt ur minnet. Inget nytt under solen.
 
Hm, förra inlägget kan tolkas fel här. Jims och Daniels inlägg som låg före mig hade jag inga synpunkter på, snarast tvärtom. Det var alltså klankandet på motivvalen och liknande som jag avsåg. Men det är lite ologiskt att tala om för andra vad de ska tycka så jag tog i alla fall konsekvensen och tog bort alla bilder. Det är rätt skönt för nu slipper jag bry mig speceilllt djupt om dessa klagomål på val av motiv och behöver inte kommentera en enda bild annat än om lusten faller på, för nu ligger jag evigt på plus i kvoten lämna/fått kommentarer.
 
The Ghost skrev:
Jag håller med strängstartaren kolla in på
www.fredmiranda.com
visst det finns en del sopor där också men...

Om man nu tycker om att fotografera katter och barn gör något bra av det, inte bara en pangpå familjebild.

Angående bildkritik så är jag ingen hejare på att tala om för dom på snällt sätt att deras bilder borde ha stannat kvar i papperskorgen.

jajaja nu får man säkert en hel taggbuske efter sig,så jag hukar bakom tagentbordet :)

Du behöver inte huka dig, men jag tycker ditt inlägg är ett bra exempel på den snobbism som jag anser håller på att breda ut sig över fotosidan.

Som jag ser det kan ingen motivkattegiori vara sämre att ägna sig åt än någon annan. Vissa bilder är sämre än andra, javisst, men då är lösningen att ge sig på motivet igen och göra än bättre bild. Samma sak gäller för konsertbilder som för kattbilder som för modebilder.

Att såga vissa motivkategorier säger mer om den som sågar än om fotografen.
 
Om man skulle bara gå in på photo.net sidan så kommer ni att se skillnaden direkt på dom bilderna som läggs upp där och där har dom också som dom flesta här D70 D100 D10 D300 D-or. Nån som har svar på detta eller känner för att diskuter det???

Vad spelar d för roll i sammanhanget!
Tar du bättre bilder för att du har har en D70 D100 D10 D300 D-or? Huvudsaken är väl bilden i första hand.
Du kan ha vilken utrustning som helst men har du inget bildsinne så blir det ju inte så intressant eller hur?
 
Re: Re: Varför är det så dåliga bilder på fs? (var "varför?")

fotoskåp skrev:
Vadå "var "varför"" ???
Jag har fortfarande inte fattat titeln.

Trådskaparen gav rubriken "varför" till sin nya tråd. En sådan rubrik är värdelös eftersom den inte upplyser potentiella läsare vad den handlar om.

En forumvärd gick sedan in och ändrade densamma till den mer informativa: "Varför är det så dåliga bilder på fs?"

//Mats
 
Arleklint skrev:
Du behöver inte huka dig, men jag tycker ditt inlägg är ett bra exempel på den snobbism som jag anser håller på att breda ut sig över fotosidan.

Som jag ser det kan ingen motivkattegiori vara sämre att ägna sig åt än någon annan. Vissa bilder är sämre än andra, javisst, men då är lösningen att ge sig på motivet igen och göra än bättre bild. Samma sak gäller för konsertbilder som för kattbilder som för modebilder.

Att såga vissa motivkategorier säger mer om den som sågar än om fotografen.

Jag kan inte se detta som "snobbism".
Du har absolut rätt i att "ingen motivkategori är sämre att ägna sig åt än någon annan". MEN problemet är väl att i vissa motivkategorier så sträcker sig fotografen inte ens till att "ägna sig", utan bara tar ett kort med den inbyggda blixten på sin katt Gustaf som råkar passera förbi. Utan att ens böja på benen (fotografen), utan att bry sig om bakgrunden osv.
JAG är inte här för att betrakta (och definitivt inte kommentera) bilder av det slaget. Vore jag intresserad av dylika bilder skulle jag köpa tidningen Året runt och slå upp sidan med insända läsarbilder. Och som har påpekats här så är bilder av det här slaget ytterst sällsynta på t ex photonet & photosig, medan de är relativt vanliga här på fs.
Du skriver vidare att lösningen är "att ge sig på motivet igen". Problemet är att många av dessa "kortknäppare" inte har något som helst intresse att försöka "ta bättre bilder". Och av den anledningen anser jag att de inte har något här att göra med sina "kort". Men jag har som sagt var kanske missbedömt intentionerna med FotoSidan.
 
Arleklint skrev:
Du behöver inte huka dig, men jag tycker ditt inlägg är ett bra exempel på den snobbism som jag anser håller på att breda ut sig över fotosidan.

Som jag ser det kan ingen motivkattegiori vara sämre att ägna sig åt än någon annan. Vissa bilder är sämre än andra, javisst, men då är lösningen att ge sig på motivet igen och göra än bättre bild. Samma sak gäller för konsertbilder som för kattbilder som för modebilder.

Att såga vissa motivkategorier säger mer om den som sågar än om fotografen.

Jag tolkar inte Stefans inlägg på det sättet. Snobbism hade det kanske varit om inte redaktionen själva hade rekommenderat MSN Foto för de bilder som det klagas på i den här tråden. Tyvärr är de inte särskilt aktiva när det gäller att följa upp om rekommmendationen följs.

En annan sak blir det om fotografen ansträngt sig men att det ändå resulterat i en till synes "familjealbumsbild". Då kan vi hjälpa varandra med kommentarer så att vi kommer vidare och utvecklar vårt fotointresse.

/Johan
 
Tycker inte att snobbismen breder ut sej särskilt mycket, det e samma tugg om katter nu som när jag blev medlem... då e kamerasnobbismen mycket värre. T o m en 20D blir nerklassad som andra rangens kamera. Det är sjukt. Den står sej riktigt bra än tycker jag ;-)

Har du fått din nya nu Janne? har inte hört nåt glädjeskrik än o ändå åkte jag förbi Järfälla två gånger igår!? Såg ett exemplar stå o hänga på Expert till ingen nytta. Men jag lät den stå kvar!
 
Dåliga bilder finns inte men egotrippade fotografer finns, om inte alla gör som mig så är det dåligt, vilket tråkigt forum det skulle bli. En bild är mer än tusen ord var det någon som sa, en bild på en gaffel kan vara vacker men den har inte mycket att berätta, den är konstnärligt vackert fotograferad.
Det var någon som sa att dendär fotoklubben vill jag inte vara med i för dom ska bara fotografera natur. En idé med detta forum måste väl vara att ha en mångfald av fotointressen
Kanske dela upp forumet i olika delar lite mer än idag, ex konstnärliga, berättande, ögonblicksbilder, natur m.m., i stället för att skilja på nybörjare och inte nybörjare. Om en studiofotograf skulle ta lite naturbilder är han då nybörjare eller? Lägger man bilder i nybörjare så är det oftast bedömd av nybörjare, det är väl så att jag vill bli bedömd av en kunnig fotograf.
Vad är en bra, vad är en dålig bild e, katt, ett barn, en gaffel eller en kontrarastlös, en tagen i fel vinkel osv.…. Svar: det finns ingen dålig bild men vi upplever den olika.
Om jag öppnar en dagstidning i dag finns det massor ”dåliga” bilder, så pass så att jag blir tårögd när jag ser dom där för att dom har ett budskap vilket gör bilden till en bra bild.

Många gillar din bild (jag också) ”forkish” (gaffeln) Drasazen Kuljanin, skulle säkert platsa på Ikeas tavelavdelning, och att du är en duktig fotograf ser jag på dina övriga bilder. Vad vinner vi ”dåliga fotografer” på att du bara berömmer dom bra bilderna.
Nu är det väl inte tanken med att bedöma vad som är fotat utan hur det är fotat. Tycker du det är skit att fotat en katt, skriv det då när du bedömer bilden men beskriv också vad du tycker fotografiskt sett på bilden, då kan den som blivit bedömd se vad du är för typ av fotograf.

När man tagit del av en del synpunkter i denna diskussion så funderar man om man ska sluta lägga in sina bilder mer och gå ur klubben.
Tack för ordet.

Nybörjare med en för fin kamera
 
Jag har inte plöjt igenom alla sidor på denna tråd, men läst en del av dem. Jag blir lite irriterad av en del uttryck, och inte minst titeln på tråden.

En bild eller ett fotografi kan vara vackert för mig och fult för dig, och vice versa. Det finns en del bilder här på FS som fårr gott om fina kommentarer, men som jag inte ens skulle vilja ha som tavla i min tvättstuga, en del andra bilder har blivit nedvärderade (då en del bara kollar på tekniken bakom fotot och inte motivet), och en del av dessa är jättevacka. Således kan jag ta mig själv som exempel, då jag har tagit över 10.000 bilder, och valt ut ett 10-tal som jag tycker platsar här. Dessa bilder är enligt mig bra, enligt dig är de kanske amatörmässiga!

Det finns inga dåliga bilder, det finns bara olika betraktare! En del bilder läggs ut för att man vill ha kritik, bra eller dålig - man vill veta vad som kan förbättras, detsamma gäller mina bilder, och då kan ibland bilderna tolkas som dåliga men tänk då på att fotografen inte fiskar efter beröm, utan utvecklande kritik.

Bara lite tankar...
 
Jag kan själv hålla med att jag borde kommentera fler bilder på fotosidan och jag kan själv erkänna att jag inte alls e så duktig på att ta naturbilder är lite av min svaga sida, men efter all snack om katter har jag bestämmt mig att jag ska få till det med en katt så får vi se hur det blir.

Men jag vill även säga att fotosidan är en av mina favoriter jag är här dagligen mycket oftare än jag är på photo.net och här finns det massor att läsa och göra och diskutera och det är nog viktigaste att vi har samma intresse även om våra intresse ligger på olika plan

MVH Drazen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.