Annons

Varför är det så dåliga bilder på fs? (var "varför?")

Produkter
(logga in för att koppla)
...

Vill bara säga att jag har hittat otroligt många bra bilder här inne på fotosidan. Men smaken är väl som baken.
Och om jag förstått saken rätt så är väl inte den här hemsidan till för bara proffs??
Mvh
/Mats Nordström
 
Varför upplevs bilderna på photo.net vara bättre?
Min teori är att de har "top photos" galleri. Men tittar man genom de senaste inlaggda bilderna är skilnaden inte så stor mellan fotosidan.se och photo.net. Photo.net har bara sååå mycket fler bilder att välja mellan.
 
Jag har också, som glad amatör, hittat både bra och inspirerande bilder. Det klart, på vissa ställen verkar det vara folk som lägger upp sina bilder för att visa upp mer som ett familjealbum än för att man vill visa upp en mer konstnärlig sida av sig själv. Vilket jag tycker är kul, men vissa tycker uppenbarligen att det är mindre roligt.

Kanske skall man kunna lägga till lite kategorier på album så att man kan filtrera bort dessa om man vill? Eller i alla fall se vad personen som tagit/lagt upp bilderna har för tanke med dem. Kanske kunde folk också vara lite bättre med att skriva beskrivningar till sina album så man lättare kan hoppa över de album som man själv inte är intresserad av? Svårt ibland att se bara på rubriken.

Det är helt enkelt så att olika personer använder fotosidan på olika sätt och jag tycker som vissa sagt att om skaparna av sidan har någon annan vision så framgår det inte särskilt väl men jag är nöjd med sidan som den är.

Tycker att poolerna har gjort att det är lättare att hitta folk vars inriktning mer överensstämmer med sina egna intressen, också lättare att hitta folk som verkligen vill lägga ner tid och arbete samt få kritik för att utvecklas.

Jag tycker inte att om vi tittar på t.ex. photo.net så är det inte procentuellt fler bilder där som håller någon högre form av konstnärligt värde än här. Inte ens i deras bildkritikskategori.

Vissa vill med sitt fotograferande ge eller fånga en "korrekt" bild av verkligheten, vissa vill arbeta med mer symbolik och känslar, vissa med starkt arrangerade foton andra vill fånga situationer som uppstår, vissa gillar att arbeta med starka färger, andra föredrar matta eller svartvit, vissa gillar bara foton med en knivskarp skärpa medans andra gärna exprimenterar med oskärpa o.s.v.

Jag tycker allmänt att många som försöker exprimentera mest får kritik på att de frångått de regler som de vill försöka bryta, komma ifrån eller tänja på. Så på sätt och vis har de lyckats men det är inte många som vågar visa vad de får för känslor av bilderna, tyvärr, kritiken handlar för det mesta om fototeknik och regler som rör det. Kanske är det för att det är det enklaste och mest konkreta? Samtidigt är jag övertygad att det är nyttigt att kunna dessa regler.

Sedan det här med kritik, folk vågar inte ge kritik, de är rädda att inte bli omtyckta och de tycker att bara de som fjäskar och skriver "snälla" saker blir omtyckta och att folk inte tar till sig det man skriver.

Att ge kritik på ett bra sätt så att folk tar till sig det är kanske för vissa svårt, och det är också något man lär sig med tiden. Kanske vi kan få fram en artikel om hur man ger bildkritik eller kritik i allmänhet (om det inte finns), för det är ett djupt ämne som jag tror skulle ge mycket. Det är inte alltid så lätt som vissa tror, speciellt inte om något så personligt som ett foto kan vara, och därför händer det nog en hel del att personer inte tar till sig det som skrivs samtidigt som många inte vågar säga vad de tycker.

Totalsågningar och liknande går aldrig hem och det funkar aldrig på någon förutom att någon kanske tappar intresset och folk slipper se deras bilder, men är det inte lite väl ego? Alla är inte bra fotografer, jag är en usel (trots att jag har en rätt dyr kamera nu), men många som inte är bra vet om det också och behöver inga totalsågningar, behöver inte få veta att de inte borde visa sina bilder eller liknande. Även om allt (ur din synvinkel) är fel i en bild så är det omöjligt för en nybörjare att tänka på allt det samtidigt ändå. Speciellt om han inte går/gått någon utbildning.

Man skall inte heller ljuga eller fjäska för ljuger man tillräckligt kanske personen börjar tro att han tar bra bilder redan nu alternativt känner han sig bara kränkt för att ingen tar hans bilder på allvar när han försöker. Fotografering är säkert inte något för alla men låt personen avgöra det själv istället för att du skall avgöra det åt honom.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag tycker det är upp till var och en att vad man vill lägga upp för bilder men jag tycker att man kan vara tydligare med beskrivningar och liknande så man vet vad personen har för syfte med bilden samtidigt som de som inte vill se en viss typ av bilder inte skall behöva se dem.

Det var lite snabbt vad som dök upp i mitt huvud när jag skummade igenom denna tråd, många saker svävar säkert ut för långt och något direkt svar på trådens ursprungliga fråga blev det nog inte.
 
Sedan tycker jag precis som Drazen Kuljanin att man kommenterar bilder som man fastnar för, ingen ide att hålla på och kommentera massa bilder där fotografen valt att jobba på ett sätt som man i grunden inte tycker om bara i syftet att den fotografen skall börja jobba på ett nytt sätt.

Klart, även de som är väldigt insnöade på en typ av fotografering kan ju hitta något inom någon annan kategori som man gillar och därför vill kommentera men annars är det rätt fruktlös att bara tala om för någon som tagit en del solnedgångsbild i motljus över skärgården att den typen av foton gillar inte jag utan jag gillar bilder med närbilder på en människa i konstlat ljus så ta sådana bilder istället.

Sen är det alltid nyttigt att få lite idéer om nya arbetssätt och nya sätt att ta sig an ett motiv.
 
Ulf Eliasson skrev:
Sedan tycker jag precis som Drazen Kuljanin att man kommenterar bilder som man fastnar för, ingen ide att hålla på och kommentera massa bilder där fotografen valt att jobba på ett sätt som man i grunden inte tycker om bara i syftet att den fotografen skall börja jobba på ett nytt sätt.

Sant, men om man som Drazen ser det som ett problem med låg bildkvalité är bildkommentarerna ett bra forum att ta upp det i på ett konstruktivt sätt.
 
JörgenEriksson skrev:
Slängde ett snabbt öga på Photo.net, och vad är det jag skådar? En trist katt, med ännu tristare "pangapåmedblixtraktframifrån".

Trist kattbild


För oss som kan detta med katter visar denna bild ett typiskt kattbeteende. :)
Så fort det kommer in något nytt i hemmet ska kattskrället dit och lägga sig :)
Ljuset är inte det bästa men när det gäller kattbilder måste man ibland vara snabbare än blixten för att få en bild.
 
Jag tycker det är tråkigt med alltför dömande attityder.

Om man har synpunker och tycker vissa bilder eller bildtyper är dåliga kan man...

- låta bli att titta
- konstruktivt tipsa fotografen
- Visa med egna bilder hur dom bör se ut.

Inte bara klaga!
 
Jag tror att de flesta på detta forum har inte tillgång eller "lust" att anlita modeller etc för att göra riktigt arrangerade bilder. Jag tror att många fler tar sin utrustning och gör det bästa av det som finns lättillgängligt. Sen om det är katter, bebisar eller marsvin är struntsamma. Det är väl ändå helheten som gör bilden och inte bara motivet?
 
mohei skrev:
För oss som kan detta med katter visar denna bild ett typiskt kattbeteende. :)
Så fort det kommer in något nytt i hemmet ska kattskrället dit och lägga sig :)
Ljuset är inte det bästa men när det gäller kattbilder måste man ibland vara snabbare än blixten för att få en bild.


Jo, det är ju så sant som det är sagt, men sedan är det ju frågan om vad sidan i sig är till för. Är det till för att visa upp vad katten har för sig eller är det till för att visa och få kritik på sin fotning.

Detta är en sida som tydligt i sina regler talar om att man ska lägga ut bilder man själv tagit (vilket fortfarande missrukas rejält) och bilder man själv tycker är bra eller behöver råd för att bli bättre. Jag upplever det fortfarande så att många vill visa upp sina katter, barn eller annat, snarare än hur man fotograferar.
 
Graal skrev:
Kanske skulle det behövas en avgift även för grundmedlemskap? För att få större andel bilder från verkligt intresserade?

Nu vet jag inte om detta har sagts förr men det tåls i så fall att sägas igen.

Foto - en konstform eller klassfråga?
 
Osar katt...

Efwa skrev:
Jo, det är ju så sant som det är sagt, men sedan är det ju frågan om vad sidan i sig är till för. Är det till för att visa upp vad katten har för sig eller är det till för att visa och få kritik på sin fotning.

Detta är en sida som tydligt i sina regler talar om att man ska lägga ut bilder man själv tagit (vilket fortfarande missrukas rejält) och bilder man själv tycker är bra eller behöver råd för att bli bättre. Jag upplever det fortfarande så att många vill visa upp sina katter, barn eller annat, snarare än hur man fotograferar.

Oj oj, pass upp, man kan bli rullad i tjära och fjädrar när man framför dylika synpunkter/frågeställningar.
 
Veckans tips:
Om alla tar sig tid att leta upp bra bilder från FS:ans alla bra fotografer (tror det är minst 163 st...) så tror jag alla skulle bli förvånade över hur extremt många bra bilder det finns här på FS.

Tyvärr har de flesta inte tålamodet - vi hänger runt på "Senaste bildkommentarer", "Alla nya bilder" eller besöker våra "kompisar".

Har haft mig några rundor runt på FS och hittat extremt många RIKTIGT BRA BILDER som har 0-2 kommentarer. Skrämmande!

Men jag har kanske inte ett tillräckligt bra omdöme för vad som är bra bilder...

FS handlar inte om att tävla i att kommentera mest eller hinna "avverka" flest möjligt med bilder på kortast möjliga tid - det handlar om att ge sig tid med bilderna, komma med bra uttömmande och innehållsrika kommentarer eller få igång intressanta dialoger kring bilderna.

Terje
(som verkligen letar efter bilder och som tycker det är värt besväret varje gång jag hittar ett guldkorn jag vill stanna till vid för att kommentera)

PS! Det finns inget annat ställe i universum som kan trolla fram så många bra bilder på EN PLATS som just fotosidan!!! Allt annat är struntprat! Problemet är att för många av oss inte vet om det...
 
Efwa skrev:
Jag upplever det fortfarande så att många vill visa upp sina katter, barn eller annat, snarare än hur man fotograferar.

Jag håller med, och det känns lite tråkigt.

Poolerna gör det lite bättre då man kan gå in i poolen för bildkritik t.ex. för att på så sätt slippa en del av bilder som ligger i album som mer skulle passa som familjealbum. Vilka jag iofs kan tycka är kul att kolla i men som ju inte ger så mycket för mig som fotograf och som också ibland är svårt att ge någon bra kritik på för att personen som har albumet skall kunna utvecklas som fotograf. Speciellt som det kanske inte riktigt var det syftet fotografen hade när han la ut (eller tog) bilden.

Å andra sidan så kanske någon lagt ner massa energi på, men som glad amatör inte lyckats, och därför ser bilden ut som den borde varit i ett vanligt album istället för ett album på en sida där mycket kretsar runt bildkritik.
 
Re: varför?

Drza skrev:
Varför ser bilderna ut som dom gör här på fotosidan.se. Varför fotas det på en sådan sätt här i sverige.
En sak som jag ofta har märkt att det läggs ner betydlig mer tyngd på objektet än på själva fotografin. Om jag ska bara ta en exempel där det är en en ruprik på en foto som heter "min katt" och så har vi en bild på katten som bara råkar gå förbi i sökaren så att säga. Visst det är också ett sätt att bilder på men jag skulle jätte gärna vilja se mer artistiska bilder lite mer tekniska bilder där fotografen tänker lite annorlunda. Om man skulle bara gå in på photo.net sidan så kommer ni att se skillnaden direkt på dom bilderna som läggs upp där och där har dom också som dom flesta här D70 D100 D10 D300 D-or. Nån som har svar på detta eller känner för att diskuter det???

Tycker nog att vimlar av riktigt bra bilder här. Många bilder med hög konstnärlighet och med stor medvetenhet i genomförandet. Däremot verkar det som en viss koncensus råder om vad som är bra och vad som är mindre bra. vad och hur denna ser ut tänker jag inte kommentera, däremot så upplever du den rätt så snabbt om du bläddrar runt bland kommentarer.
Det som är lite synd är att väldigt många (unga) med ett bildspråk som kanske inte alltid rimmar med denna filosofi inte får den uppskattning dom förtjänar. Och, vad det gäller konstnärlighet bortom mainstream tycker jag att denna sida rymmer mycket hög kvalitet. Många gånger mycket högre än vad som återfinns i tillrättalagda "bildbyråbilder" du kan finna i utländska sockersöta forum.

Äsch, det blev svårt att formulera vettigt, men postar ändå.
 
mohei skrev:
För oss som kan detta med katter visar denna bild ett typiskt kattbeteende. :)
Så fort det kommer in något nytt i hemmet ska kattskrället dit och lägga sig :)
Ljuset är inte det bästa men när det gäller kattbilder måste man ibland vara snabbare än blixten för att få en bild.
Det samma gäller barn, alltså inte att de lägger sig i allt nytt men att man kan behöva slita en kamera snabbt och kanske exponerar, komponerar kasst ibland.

Personligen anser jag inte såna bilder värda att laddas upp här eftersom det då oftast handlar om att visa upp katten eller barnet i en viss situation. De bilderna kan ev. vara kul för oss närmaste.. Jag kör egna websidor både till barn och katter just för de bilderna som jag snabbknäppt bara för att jag viljat föreviga grejen.

Däremot om jag har en bild jag vill veta hur jag skulle gjort bättre, där det inte är motivet jag vill visa så laddar jag nog upp den oavsett det är en katt eller barn på, men jag tror inte det var tanken med kattbilden på photo.net, och jag tror inte det är tanken med alla liknande bilder här på fotosidan heller. Dock är det väl inte motivet som är fel utan kanske bara att det saknas "visst tänk" innan uppladdningen.
 
Efwa skrev:
Jo, det är ju så sant som det är sagt, men sedan är det ju frågan om vad sidan i sig är till för. Är det till för att visa upp vad katten har för sig eller är det till för att visa och få kritik på sin fotning.

Detta är en sida som tydligt i sina regler talar om att man ska lägga ut bilder man själv tagit (vilket fortfarande missrukas rejält) och bilder man själv tycker är bra eller behöver råd för att bli bättre. Jag upplever det fortfarande så att många vill visa upp sina katter, barn eller annat, snarare än hur man fotograferar.

Hmm, du har ju hund, kossa, hästar och 2 ungar i dina album.
 
Skulle arrangerade porträttbilder på avkomman vara mer intressant?
Det tycker inte jag.
Jag kommenterar hellre roliga situationsbilder på djur eftersom det är svårt att få bra djurbilder. Man kan tänka så att hjärnan ryker men det är svårt att planera en djurbild. Det är inte som att kravla omkring på marknivå och plåta macro, eller trycka fast en tomteluva på ungen och göra ett julkort.
 
Det behöver inte vara arrangerade situationer för att vara lite mer "tänk" bakom bilden, men det är ju som sagt var så att alla har sin egen smak så därför kommer sådana här diskussioner aldrig att få ett slut där någon kommer att komma fram till något.

Men som Monica säger, det är svårt att få bra djurbilder, och jag tycker själv att djur och liknande är bra "övningsobjekt" då de oftast finns till hands (om man har djur) och det kan bli många olika situationer och nödlösningar för att få en bra bild. Svårt att styra oftast, så man får improvisera och tänka snabbt men då blir det oftast bara att rikta och ta med automatiken, vilket kan ge en rad tråkiga bilder men som ändå hamnar här bara för att djuret (eller vad det nu är) gör något kul/gulligt på just den bilden. Är det något som är bra att utgå ifrån för att utvecklas som fotograf?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.