Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är det så dåliga bilder på fs? (var "varför?")

Produkter
(logga in för att koppla)
Määtza skrev:
Nu vet jag inte om detta har sagts förr men det tåls i så fall att sägas igen.

Foto - en konstform eller klassfråga?

Det är inga stora årsavgifter för olika medlemskap det rör sig om här på fotosidan. Kostar nog bara en spottstyver av vad de flestas kamerautrustning inköpts för. Men vill man bara visa upp sina familjebilder, som alltför sällan har något bildmässigt värde (finns dock undantag), tror jag att man avstår från betalmedlemskap. Fotosidans redaktion har ju också sagt att man inte vill ha den typen av bilder här, eller har jag uppfattat det hela fel? Men detta är bara mina spekulationer och jag inser att det är nog svårt att motivera fotosidans ägare att anamma mitt förslag. Bildpoolerna är dock ett steg i rätt riktning tror jag, även om de inte hittat sin slutgiltiga form ännu.
 
Senast ändrad:
Hur många här berättar för "familjealbumsfotograferna" att bilderna inte passar in här på Fotosidan?

Varför inte knalla in på "Alla nya bilder" och kritisera dessa foton?
Jag tror man gör folk en björntjänst genom att vara bussig, och ljuga om att en dålig bild är bra.

Visst vill de flesta, inklusive jag, höra att det man lägger ut är bra, men till syvende o sist tjänar vi alla här på att vara ärliga. Givetvist på ett juste sätt (det finns ju ingen anledning att vara elak!)
 
ulltand skrev:
Hur många här berättar för "familjealbumsfotograferna" att bilderna inte passar in här på Fotosidan?

Tycker inte att detta är medlemmarnas uppgift. Redaktionen är de som ska sköta detta, precis som i forumen där man utsett forumvärdar. Och om man händelsevis skulle försöka så tror jag att man skulle bli anmäld till fotosidan för att vara opseriös i sitt kommenterande och bli anklagad för att vara snobbist, elitist eller allt vad man nu kan komma på. Det är också svårt att kommentera en bild man tycker är dålig på ett bra sätt, så att fotografen uppfattar det rätt. De flesta drar sig nog för detta av just den anledningen. Att kommentera bra är kanske lika svårt som att fotografera bra? Och därför kan det många gånger uppfattas fel.
 
Anledningen till att man lägger upp en bild är väl för att få synpunkter på den.
Skriver någon att bilden inte passar för allmän beskådan utan är en bra bild i famijealbumet så får jag tåla det.
Om ingen skriver något tror jag det är fritt fram och publicera släkt, vänner och katter som springer förbi objektivet.

Bert
 
Tusse skrev:
Anledningen till att man lägger upp en bild är väl för att få synpunkter på den.
Skriver någon att bilden inte passar för allmän beskådan utan är en bra bild i famijealbumet så får jag tåla det.
Om ingen skriver något tror jag det är fritt fram och publicera släkt, vänner och katter som springer förbi objektivet.

Bert

Synpunkterna ska inte beröra vika typer av bilder som passar på fotosidan, eller hur? Det är redaktionens uppgift som jag ser det.
 
Graal skrev:
Tycker inte att detta är medlemmarnas uppgift. Redaktionen är de som ska sköta detta, precis som i forumen där man utsett forumvärdar. Och om man händelsevis skulle försöka så tror jag att man skulle bli anmäld till fotosidan för att vara opseriös i sitt kommenterande och bli anklagad för att vara snobbist, elitist eller allt vad man nu kan komma på.


Det är också svårt att kommentera en bild man tycker är dålig på ett bra sätt, så att fotografen uppfattar det rätt. De flesta drar sig nog för detta av just den anledningen. Att kommentera bra är kanske lika svårt som att fotografera bra? Och därför kan det många gånger uppfattas fel.
Tycker du har väldigt rätt i din senare del om att det är svårt att kommentera "dåliga bilder" men visst måste man få säga och förklara att kategorin "familjebilder" och "kattbilder" oftast ger ett väldig positivt intryckt för den som tagit bilden. Precis som man med andra bilder lägger in en viss känsla även för motivet i sin bedömning. Jag menar att en kärleksfull mor skulle ju aldrig hålla med om att hennes son "massmördaren fule Fredrik" varken är elak eller ful.

Tyvärr så är det då svårt att säga till kattägaren typ att katten är nog väldigt gullig men bilden i sig är ju inget vidare.

//Hundälskaren och besserwissern Mats
 
Men vem säger att familjebilder inte hör hemma här? vad jag menar är att jag kan ibland ta ett fotografi av min sambo / son där jag är mycket nöjd med ljussättning, fokus, beskäring och miljö runt omkring. Varför inte då lägga upp bilden här och få andras reaktioner på bilden?
 
Graal skrev:
Det är inga stora årsavgifter för olika medlemskap det rör sig om här på fotosidan. Kostar nog bara en spottstyver av vad de flestas kamerautrustning inköpts för. Men vill man bara visa upp sina familjebilder, som alltför sällan har något bildmässigt värde (finns dock undantag), tror jag att man avstår från betalmedlemskap. Fotosidans redaktion har ju också sagt att man inte vill ha den typen av bilder här, eller har jag uppfattat det hela fel? Men detta är bara mina spekulationer och jag inser att det är nog svårt att motivera fotosidans ägare att anamma mitt förslag. Bildpoolerna är dock ett steg i rätt riktning tror jag, även om de inte hittat sin slutgiltiga form ännu.

Nej visst är det inte speciellt stora avgifter. Dock har jag inte råd med att uppgradera mitt medlemskap fast jag väldigt gärna skulle vilja. Som du ser så har jag inte familjebilder eller personliga bilder.

Om alla nya medlemar skulle vara tvugna att betala en avgift så skule inte jag blivit medlem här på fotosidan och då hade jag inte utvecklats som fotograp på det viset som jag gjort det senaste året utan jag skulle vara kvar vid stadiet, "kul att foto några bilder sådär ibland."
 
Dotte skrev:
Men vem säger att familjebilder inte hör hemma här? vad jag menar är att jag kan ibland ta ett fotografi av min sambo / son där jag är mycket nöjd med ljussättning, fokus, beskäring och miljö runt omkring. Varför inte då lägga upp bilden här och få andras reaktioner på bilden?
Vet inte om det är någon som säger det MEN risken med dessa är ju att kvaliten är betydligt sämre inom denna kategorin pga att fotografen "älskar" sin gullige dotter/katt på bilden och tycker då att det är en riktig bra bild.

Det är svårare med självkritiken alltså. Men visst är de välkomna.
 
Men, vänta nu ett tag...

Det var en bild, eller bilder, från ngn pool jag länkade till - som - ja bilderna alltså - var grymma :)

Kan vi köra den igen, poolvarianten, betyget eller vad det var som gav oss de sjukt bra fotona?

Eller vad som...

Bilderna kan iaf ingen gnälla på - världsklass!
 
Jag har sen jag började hänga här utvecklats från kass till helt ok. (My own humble opinion...)
Mycket tack vare att jag fått lägga upp mina kassa bilder och fått tips om hur det ska göras bättre. Hade detta varit en klubb för enbart riktigt duktiga fotografer hade jag fortfarande harvat runt med mediokra resultat. Tyvärr medför även medlemskapet att jag fått L-feber men det är en annan historia.
Jag vill rikta ett tack till fotografer som Fröderberg och Terje som tar sig tid att kommentera oss amatörer och vårt arbete.
Vill du se bilder i stil med de bästa på Photo.net är det väl bara att hänga där istället för att kolla på våra dåliga bilder.

Bring da ruckus!
 
HDFS) (KGS skrev:
Erkänner att jag korpulerar framför datorn ibland... intar onyttigheter som jordnötter... öl... choklad... vin... whisky...
Hinner du korpulera upp dig till sommaren så att du fyller ut Aschbergs shorts ordentligt inför nästa omgång av Robinson?
 
Senast ändrad:
Ber om ursäkt för de två raderade inläggen.
Om någon undrar så var de raderade inläggen svar på Jim Engströms inlägg. Inläggen var onödigt "offensiva".
 
Denna tråd dycker upp lite då och då i lite olika skepnad. Någon sitter och retar upp sig på att de bilder man ser inte motsvarar de egna förväntningarna eller att man inte får de kommentarer man vill ha och så slinker det iväg ett inlägg.

Grundproblemet är att vi alla är olika och har olika förväntningar på vad vi ska få ut av vår "närvaro" på fotosidan. Precis som någon skrev tidigare i tråden tror jag poolerna är rätt väg att gå och kan utvecklas vidare.

Anta t.ex att någon exprimeterar med ljussättnng genom att ta ett antal blixtbilder på en skyltdocka och vill ha synpunkter på dessa. Fungerar FS för den typen av bilder som det är idag? Jag tror inte det därför att det är ointressant att lägga upp dom en om dagen bilderna kommer att hamna bland "kritikbilder" rent allmänt. Ska FS fungera för denna typ av bildkritik? Behöver i så fall funktionerna kring pooler (och/eller forum) vidareutvecklas?
 
janc skrev:
[...] Behöver i så fall funktionerna kring pooler (och/eller forum) vidareutvecklas?
Tror du har rätt där.
Jag skulle gärna se en ledigare form av bilddiskussioner än kritikpooler. Jag tror någon tidigare föreslog ett mellanting mellan forumtråd och pool.
Som en forumtråd fast med större utrymme för bilder, kanske upp till samma storlek som i albumen, och med möjlighet att klicka-och-förstora bilderna.

Det skulle kanske fungera för den typ av diskussioner som du efterlyser.
 
müsli skrev:
Tror du har rätt där.
Jag skulle gärna se en ledigare form av bilddiskussioner än kritikpooler. Jag tror någon tidigare föreslog ..

Det skulle i så fall rent logiskt kräva en skillnad mellan uppladdad bild och publicerad bild. Vill du då ladda upp 10 bilder i t.ex en testserie på en gång är det OK. Bilderna syns inte alls i någon sökning eller bland "nya bilder" däremot kan du använda dom i en diskussionstråd av den typ du beskriver.

Denna typ av tråd skulle även fungera för "erfarenhetsutbyte kring kattfotografering" utan att den som går i taket av kattbilder behöver få sin dag förstörd :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.