Nekomy skrev:
1 Av 40 000 medlemmar är det många som skapat en till medlem för att kommentera sig själv från jobbet eller rösta på sig själv i tävlingar.
2 Av 40 000 medlemmar är det många som är bra fotografer men som har en katt fetishism vilket gör att de bara tar bilder på sin katt utan att veta att kattmotiv oftast suger ganska bastant.
3 Av 40 000 medlemmar är det flera som äger en Minolta.
4 Av 40 000 användare finns det bara en Terje Hellesø.
5 Av 40 000 medlemmar är det många bra som äns inte betalar för utökat medlemskap för att det som är gratis är bra nog. Att ta betalt skulle inte skrämma iväg de dåliga fotograferna utan bara de snåla fotograferna.
6 Av 40 000 fotografer är det många som inte kan skilja på en dålig bild och en exprimentell bild.
7 samt att, av 40 000 medlemmar är det ganska många som även är sämmre än mig och troligen även sämmre än er.
Lite svar på dina "av 40 000 medlemmar..."
1: Dessa medlemmar med dubbelregistreringar borde sparkas från fotosidan omgående, om man bara visste vilka det var. Jag tror inte att det finns
någon seriös fotograf här som gör så.
2: Okej, jag erkänner: Jag tog och tar fortfarande många kort på mina katter. Detta är för att träna mig eftersom katter oftast är enklare att fotografera än människor. Det är få personer som har tid/lust/ork att låta sig bli fotograferade av mig en timme varje dag bara för att
jag ska lära mig hur man tar bra kort.
3: Förstår inte vad du menar. Minolta är väl varken mycket bättre eller mycket sämre på alla punkter än någon annan kamera.
4: Jepp, det finns bara
en Terje Hellesø. Förstår inte riktigt vad det här har för samband. Visst, han är en av de bästa fotografer här på FS, men det finns många andra bra fotografer också.
5. Du klagar på att folk är för snåla för att betala. En fråga bara (kollade din profil): Du har väl inte heller betalat? Och det är ju inget fel med det, jag har inte heller något betalmedlemsskap.
6: Där har du helt rätt. Men jag tycker däremot att det borde framgå av beskrivningen om bilden är experimentel eller bara en misslyckad bild som man vill få tips på hur den skulle kunna bli bättre.
7: Förstår inte vad du menar här heller. Du har bara laddat upp en bild så jag kan inte bedöma om du är bättre eller sämre än andra fotografer. Och även om jag själv kanske inte hör till de 10.000 bästa så är jag medlem här för att få tips på hur man kan bli bättre.
Själv tycker jag att ett fint motiv gör inte en dålig bild bra. Det är lite tråkigt när folk tittar på ett kort jag har tagit och säger t.ex. "Oj, vilken fin bil du har tagit kort på." istället för "Vilken fint kort du har tagit på bilen". I detta fall bedömmer de motivet, inte bilden.
Jag tror att alla kan fotografera, eller åtminstone lära sig det. Jag laddar inte upp bilder här på FS för att folk ska titta på dem och tycka de är fina (detta är visserligen ett plus men det är inte huvudorsaken till att jag laddar upp bilder). Anledninge till att jag laddar upp bilder är för att få kritik på dem. Både bra och dålig. Jag blir inte ledsen om någon totalt sågar en av mina bilder. Istället tycker jag att det är bra för då har den personen gjort mig till en bättre fotograf. Då vet jag tills nästa gång att det inte blir ett bra kort med den ljussättningen som jag hade vid det tillfället. Så istället för att göra om misstaget kan jag istället ändra på ljussättningen och försöka få en bättre bild.
Var enda gång jag surfar runt här på FS lär jag mig något nytt. Det finns så otroligt mycket information och inspiration att hämta härifrån.
Det är klart att det antagligen finns bättre bilder på photo.net som är en amerikansk(?) sida där folk från hela världen kan ladda upp bilder. Det kan de visserligen på FS också men det är ju mest folk från Sverige, Norge och Finland här.
/A\ (Om nu någon orkade läsa enda hit