Annons

Varför är det så dåliga bilder på fs? (var "varför?")

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, jag hittar massor av inspiration på fotosidan varje dag.

Det går inte många dagar utan att jag hittar en helt ny fotograf med bra bilder, nån kul idé som jag kan låta mej inspireras eller utmanas av.

Att hoppas på att man ska bli 10 ggr bättre för varje bild e nog att ta i.

Och hur mäter man det?
 
Nekomy skrev:
som även är sämmre än mig och troligen även sämmre än er.
'sämre än JAG' och 'sämre än NI' - heter det.
Och 'ENS' - inte 'äns'...

(Fast kritik av ORD-behandling är kanske olagligt på 'Fotosidan'...?) ;o
Förhoppningsvis är BILD-kunnandet omvänt proportionellt mot ordkunskapen..?

YoursTruly
./h@nsN.
Gott Nytt År, förresten!
 
Nekomy skrev:

1 Av 40 000 medlemmar är det många som skapat en till medlem för att kommentera sig själv från jobbet eller rösta på sig själv i tävlingar.

2 Av 40 000 medlemmar är det många som är bra fotografer men som har en katt fetishism vilket gör att de bara tar bilder på sin katt utan att veta att kattmotiv oftast suger ganska bastant.

3 Av 40 000 medlemmar är det flera som äger en Minolta.

4 Av 40 000 användare finns det bara en Terje Hellesø.

5 Av 40 000 medlemmar är det många bra som äns inte betalar för utökat medlemskap för att det som är gratis är bra nog. Att ta betalt skulle inte skrämma iväg de dåliga fotograferna utan bara de snåla fotograferna.

6 Av 40 000 fotografer är det många som inte kan skilja på en dålig bild och en exprimentell bild.

7 samt att, av 40 000 medlemmar är det ganska många som även är sämmre än mig och troligen även sämmre än er.

Lite svar på dina "av 40 000 medlemmar..."

1: Dessa medlemmar med dubbelregistreringar borde sparkas från fotosidan omgående, om man bara visste vilka det var. Jag tror inte att det finns någon seriös fotograf här som gör så.

2: Okej, jag erkänner: Jag tog och tar fortfarande många kort på mina katter. Detta är för att träna mig eftersom katter oftast är enklare att fotografera än människor. Det är få personer som har tid/lust/ork att låta sig bli fotograferade av mig en timme varje dag bara för att jag ska lära mig hur man tar bra kort.

3: Förstår inte vad du menar. Minolta är väl varken mycket bättre eller mycket sämre på alla punkter än någon annan kamera.

4: Jepp, det finns bara en Terje Hellesø. Förstår inte riktigt vad det här har för samband. Visst, han är en av de bästa fotografer här på FS, men det finns många andra bra fotografer också.

5. Du klagar på att folk är för snåla för att betala. En fråga bara (kollade din profil): Du har väl inte heller betalat? Och det är ju inget fel med det, jag har inte heller något betalmedlemsskap.

6: Där har du helt rätt. Men jag tycker däremot att det borde framgå av beskrivningen om bilden är experimentel eller bara en misslyckad bild som man vill få tips på hur den skulle kunna bli bättre.

7: Förstår inte vad du menar här heller. Du har bara laddat upp en bild så jag kan inte bedöma om du är bättre eller sämre än andra fotografer. Och även om jag själv kanske inte hör till de 10.000 bästa så är jag medlem här för att få tips på hur man kan bli bättre.

Själv tycker jag att ett fint motiv gör inte en dålig bild bra. Det är lite tråkigt när folk tittar på ett kort jag har tagit och säger t.ex. "Oj, vilken fin bil du har tagit kort på." istället för "Vilken fint kort du har tagit på bilen". I detta fall bedömmer de motivet, inte bilden.
Jag tror att alla kan fotografera, eller åtminstone lära sig det. Jag laddar inte upp bilder här på FS för att folk ska titta på dem och tycka de är fina (detta är visserligen ett plus men det är inte huvudorsaken till att jag laddar upp bilder). Anledninge till att jag laddar upp bilder är för att få kritik på dem. Både bra och dålig. Jag blir inte ledsen om någon totalt sågar en av mina bilder. Istället tycker jag att det är bra för då har den personen gjort mig till en bättre fotograf. Då vet jag tills nästa gång att det inte blir ett bra kort med den ljussättningen som jag hade vid det tillfället. Så istället för att göra om misstaget kan jag istället ändra på ljussättningen och försöka få en bättre bild.
Var enda gång jag surfar runt här på FS lär jag mig något nytt. Det finns så otroligt mycket information och inspiration att hämta härifrån.
Det är klart att det antagligen finns bättre bilder på photo.net som är en amerikansk(?) sida där folk från hela världen kan ladda upp bilder. Det kan de visserligen på FS också men det är ju mest folk från Sverige, Norge och Finland här.

/A\ (Om nu någon orkade läsa enda hit :)
 
Jag tycker att Drazens fråga är bra. Jag har själv tittat på photo.net och deras "top-rated photos" och sett samma skillnad som Drazen. Ytterst en fråga om tycke och smak men jag upplever photonets foton som mindre "intetsägande" än fotosidans.

Den förklaring jag har hittat är att photonet trots allt har mycket fler medlemmar och att toppskicktet där av den anledningen är bättre. Med samma procentuella urval på photonet och fs ser vi de bästa bilderna här men de a l l r a bästa bilderna på photonet. Jag vill skynda mig att tillägga att jag tycker att redaktionens favoriter på FS ofta är riktigt bra och att jag tycler att det bland bilderna på fs verkligen finns många riktigt, riktigt bra bilder.

Men faktum kvarstår. Precis som Drazen säger har photonetbilderna verkligen något som suger tag i en på ett sätt som man inte lika ofta upplever här. Och faktiskt - vilket jag tycker är befriande - är många av de bilder jag gillar på photonet tagna med enkla kameror. Såväl digitala som analoga.

Jag har inget bra svar eller bra analys om varför det är så här Kan det bero på att vi inte - av kulturella och a´ndra skäl - inte "släpper loss" lika mycket som photonetmedlemmarna? Jag tror faktiskt att detta kan ha sin förklaring i att vi inte har lika lätt för att våga uttrycka oss genom våra bilder utan hellre ger oss hän till oföragliga motiv (katter och egna barn) och inte vågar utmana oss själva lika mycket? Jag är medveten om att det här är en generalisering men blir alltmer övertygad om att det ligger en del sanning i den.

I vilket fall som helst tycker jag att det är skönt att det tycker upp en bildfokuserad diskussion hör på FS som motvikt till alla (iofs intressanta) teknikinriktade diskusioner på FS.

Gott slut!

Fredrik
 
Re: varför?

Drza skrev:
Varför ser bilderna ut som dom gör här på fotosidan.se. Varför fotas det på en sådan sätt här i sverige.
En sak som jag ofta har märkt att det läggs ner betydlig mer tyngd på objektet än på själva fotografin. Om jag ska bara ta en exempel där det är en en ruprik på en foto som heter "min katt" och så har vi en bild på katten som bara råkar gå förbi i sökaren så att säga. Visst det är också ett sätt att bilder på men jag skulle jätte gärna vilja se mer artistiska bilder lite mer tekniska bilder där fotografen tänker lite annorlunda. Om man skulle bara gå in på photo.net sidan så kommer ni att se skillnaden direkt på dom bilderna som läggs upp där och där har dom också som dom flesta här D70 D100 D10 D300 D-or. Nån som har svar på detta eller känner för att diskuter det???

Känsligt ämne det där med katter som ofta springer förbi sökaren.
 
red-top skrev:
'sämre än JAG' och 'sämre än NI' - heter det.
Och 'ENS' - inte 'äns'...

(Fast kritik av ORD-behandling är kanske olagligt på 'Fotosidan'...?) ;o
Förhoppningsvis är BILD-kunnandet omvänt proportionellt mot ordkunskapen..?

YoursTruly
./h@nsN.
Gott Nytt År, förresten!
av 400 000 medlemmar finns det alltid några ord märkare, språk poliser, dyslektiker, outbildade, ny svenskar och även Danskar som simmulerar Svenska. De är de och de är dom och aldrig mötas de två.

av 40 000 medlemmar är det många som inte har word eller inte vill låta datorn stava åt en utan själv försöka stava så gott det går. För på samma sätt som en lam vill kunna gå själv kanske dyslektiker vill kunna stava själv.

av 40 000 medlämmar finns det alltid en Budweiser som tror sig veta best... pest... bäst.

av 40 000 medlemmar är en proppert... proppertionellare, proportionellt dummare än smart.

av 40 000 medlemmar är det ett flertal som är mycket muntligt begåvade och som hällre korpulerar och visulerar än kaligraferar.

av 400 000 medlemmar är det en som inte fattar att det korrekta är "Gott nytt år" där bara första bokstaven i meningen är versal och att man skriver det som "Föresten; gott nytt år!" om det är ett utrop :)
 
Erkänner att jag korpulerar framför datorn ibland... intar onyttigheter som jordnötter... öl... choklad... vin... whisky...
 
(obs, detta är en allvarligt menad fråga och ingen retorik)

Skulle någon kunna upplysa mig om hur man hittar alla dessa suveräna bilder på photo.net? Sen de fimpade sin sökfunktion så har jag bara två metoder att kolla bilder där och det är att kolla topplistorna eller att gå in på enskilda medlemmar som jag känner till sedan tidigare.

Känner man till de bra fotograferna är det ju såklart lätt. Tony Dummett och Miguel Melha t ex.

Men var tusan hittar ni de bra bilderna i topplistorna? Jag tycker alla bilder är stöpta i samma form. Det är gyllenrosa solnedgångar bakom mjukt vågomslutna stenformationer. Det är böljande åkrar i Toscana. Det är nakna damer i mörka rum. Det är bilder på Halfdome tagna med stativspikarna i samma hål som Ansel Adams. Och skarpa artporträtt på småfåglar utan miljö. Allt verkar vara variationer på det. Alla ser likadana ut, med samma varma gulliga färger.

Det är mycket lättare att hitta inspiration på fotosidan. Sen är det klart att det finns mycket dåliga bilder också som jag kanske håller med om att de hör bättre hemma någon annanstans. Men de är rätt enkla att bortse från. På photo.net kan man ju bara få sig serverat de bilder som pöbeln redan filtrerat fram och har inte en chans att hitta guldkornen, utom när de dyker upp som POW.

(och så bytte jag namn på tråden. Försök hitta på vettiga namn så det framgår vad det handlar om)
 
jimh skrev:
(obs, detta är en allvarligt menad fråga och ingen retorik)

Skulle någon kunna upplysa mig om hur man hittar alla dessa suveräna bilder på photo.net? Sen de fimpade sin sökfunktion så har jag bara två metoder att kolla bilder där och det är att kolla topplistorna eller att gå in på enskilda medlemmar som jag känner till sedan tidigare.

Känner man till de bra fotograferna är det ju såklart lätt. Tony Dummett och Miguel Melha t ex.

Men var tusan hittar ni de bra bilderna i topplistorna? Jag tycker alla bilder är stöpta i samma form. Det är gyllenrosa solnedgångar bakom mjukt vågomslutna stenformationer. Det är böljande åkrar i Toscana. Det är nakna damer i mörka rum. Det är bilder på Halfdome tagna med stativspikarna i samma hål som Ansel Adams. Och skarpa artporträtt på småfåglar utan miljö. Allt verkar vara variationer på det. Alla ser likadana ut, med samma varma gulliga färger.

Det är mycket lättare att hitta inspiration på fotosidan. Sen är det klart att det finns mycket dåliga bilder också som jag kanske håller med om att de hör bättre hemma någon annanstans. Men de är rätt enkla att bortse från. På photo.net kan man ju bara få sig serverat de bilder som pöbeln redan filtrerat fram och har inte en chans att hitta guldkornen, utom när de dyker upp som POW.

(och så bytte jag namn på tråden. Försök hitta på vettiga namn så det framgår vad det handlar om)

Jim... Vad jag har förstått av bildkännarna här, så är kriteriet för en bra bild att det saknas en katt i bilden.... ;-)

Förresten har Tony Dummett kattbilder. Han måste vara kass innerst inne...
 
Senast ändrad:
Re: varför?

Drza skrev:
Varför ser bilderna ut som dom gör här på fotosidan.se. Varför fotas det på en sådan sätt här i sverige.
En sak som jag ofta har märkt att det läggs ner betydlig mer tyngd på objektet än på själva fotografin. Om jag ska bara ta en exempel där det är en en ruprik på en foto som heter "min katt" och så har vi en bild på katten som bara råkar gå förbi i sökaren så att säga. Visst det är också ett sätt att bilder på men jag skulle jätte gärna vilja se mer artistiska bilder lite mer tekniska bilder där fotografen tänker lite annorlunda. Om man skulle bara gå in på photo.net sidan så kommer ni att se skillnaden direkt på dom bilderna som läggs upp där och där har dom också som dom flesta här D70 D100 D10 D300 D-or. Nån som har svar på detta eller känner för att diskuter det???

Om du har uppfattningen att bilderna på fs har brister av det slag du nämner här finns flera sätt för dig att hantera det.

- Kommentera de dåliga bilderna och ge goda råd
- Lägg upp egna bilder för kritik som andra kan lära sig av, och inspireras av
- Skapa bilddiskussioner i forumet "Bildlära" med bildexempel.
 
Jag har inte varit inne på Photo.net annat än just nu, på topplistan för att se lite i största allmänhet.

De bästa bilderna där är inte varken sämre eller bättre än de bästa bilderna här. Dessutom var en av de medlem här, eller är medlem här.

Kanske är det så vilket jag oftast själv reagerar på att många bilder är PS:ade till konstverk. Det är inget fel i det och jag tycker själv att många av de vackraste bilder här på FS är manipulerade, på ett eller annat sätt. Analogt eller digitalt.
Minst två av de på topplistan är ordentligt manipulerade. En som hade kryssat i och den andra vet jag alltid manipulerar sina, det syntes också väldigt tydligt.

Jag tror man måste skilja på vad man ser. Går man in på nybörjarpolen så förstår jag din oro, men man kan ju knappast anklaga dessa personer för att inte inspirera än.

Det finns mycket här ockå, det gäller bara att hitta dem i allt annat. Sedan tycker jag att det är bättre att inspirera en stor bredd med olika genre. De bilder som låg i tio i topp var ju ganska lika varandra i färger och utseende även om motiven var olika.

Man kanske skulle dra den krassa slutsatsen, med fortsättning på din egen tes, att de bryr sig mer om tekniken än motivet.
 
jimh skrev:
(obs, detta är en allvarligt menad fråga och ingen retorik)

Skulle någon kunna upplysa mig om hur man hittar alla dessa suveräna bilder på photo.net? Sen de fimpade sin sökfunktion så har jag bara två metoder att kolla bilder där och det är att kolla topplistorna eller att gå in på enskilda medlemmar som jag känner till sedan tidigare.

Känner man till de bra fotograferna är det ju såklart lätt. Tony Dummett och Miguel Melha t ex.

Men var tusan hittar ni de bra bilderna i topplistorna? Jag tycker alla bilder är stöpta i samma form. Det är gyllenrosa solnedgångar bakom mjukt vågomslutna stenformationer. Det är böljande åkrar i Toscana. Det är nakna damer i mörka rum. Det är bilder på Halfdome tagna med stativspikarna i samma hål som Ansel Adams. Och skarpa artporträtt på småfåglar utan miljö. Allt verkar vara variationer på det. Alla ser likadana ut, med samma varma gulliga färger.

Det är mycket lättare att hitta inspiration på fotosidan. Sen är det klart att det finns mycket dåliga bilder också som jag kanske håller med om att de hör bättre hemma någon annanstans. Men de är rätt enkla att bortse från. På photo.net kan man ju bara få sig serverat de bilder som pöbeln redan filtrerat fram och har inte en chans att hitta guldkornen, utom när de dyker upp som POW.

(och så bytte jag namn på tråden. Försök hitta på vettiga namn så det framgår vad det handlar om)

Håller med, photo.net är en katastrof vad gäller att titta på bilder. Eller så är det jag som inte hittat den väl dolda funktionen där jag kan finna albumet för alla inkommande bilder.
Håller även med att det oftast rör sig om stiliserade alster som påminner om varandra.

En annan sajt är photosig.com. Bildflödet där är enormt. Vill du synas och få uppmärksamhet gäller det att producera samma stiliserade foton som på photo.net eller nakenbilder.

Måste jag välja tar jag fotosidan.se. Skulle däremot önska att flödet av ogenomtänkta semester- och husdjurbilder minskade.

*duckar* :)

/Johan
 
JörgenEriksson skrev:
Slängde ett snabbt öga på Photo.net, och vad är det jag skådar? En trist katt, med ännu tristare "pangapåmedblixtraktframifrån".

Trist kattbild
Kattbilder brukar få stå som exempel på dåliga bilder på samma sätt som gråtande barn får stå som exempel för dålig konst. Men detta betyder ju inte att alla måste tycka att det är så.

Själv har jag lite svårt för föräldrabilder på babies som kryper på golvet. För trots att dessa bilder är tagna när barnat gör nått kul (enligt föräldrana) så är inte bilden (allt för oftast) inte kul för den övriga värden utanför släkten. Men det är det svårt att förklara för en glad och stolt förälder på ett bra och skonsamt sätt.

Sedan gör de små kräk... "liven" att även den bästa fotograf beter sig som en amatör.

För när barn tar sina första steg är det få som har en tanke på exponering eler komposition utan bara slänger av en bild för att dokumentera en förälders stollta ögonblick.

Dessa bilder "är" världens bästa bilder (för föräldern), men de är samtidigt totalt meningslösa för den övriga värden utanför släkten. Men även detta är svårt att förklara som vill visa upp hur duktig hans barn är.

Samma sak är det med husdjur, man blir lätt förförd av dem och man tar bilder på dem som man nära på betraktar som idol bilder, men på en fottosida kan de bli lika poppulära som Mickhel Jackson på ett dagis. Inte nog med att han skrämmer barnan så borde han aldrig ha släppts in för att skona dem.

Sista biten där skon klämmer är tabut att nämna att det kanske kan existera dåliga fotografer. Jast nu har man samma filosofi som man har på handikapp OS. Alla är bra på sitt eget sätt.

(Hmm, det var hånfullt. Några av sveriges största och bästa atleter deltog ju i OS)

Vad jag menar är där förståndshandikappade tävlar. Jämnför man dem med den svenska eliten så är dom usla idrottsmän, men man måste säga nått helt annat. Med den nergående spiralen. "De tävlar inte i samma klass", "Det är skillda saker", "Det är ingen rättvis jämnförelse", "Man tävlar för att ha kul", "Alla är vinnare på sitt eget sätt'"

Tyvär behandlar vi nu dåliga fotografer som idioter och detta med anledningen att det är tabu att säga nått annat. Ingen tjänar på detta men så länge man undviker den grymma sanningen så kommer det att förbli så.

Jag kanske har fel, men det står jag för.
 
Jag håller med strängstartaren kolla in på
www.fredmiranda.com
visst det finns en del sopor där också men...

Om man nu tycker om att fotografera katter och barn gör något bra av det, inte bara en pangpå familjebild.

Angående bildkritik så är jag ingen hejare på att tala om för dom på snällt sätt att deras bilder borde ha stannat kvar i papperskorgen.

jajaja nu får man säkert en hel taggbuske efter sig,så jag hukar bakom tagentbordet :)
 
--------------------------------------------------
Karin Jortby skrev:
Jag tror inte att det är lika många professionella fotografer som har/tar sig tiden till att sitta i detta forum och lägga upp sina bilder.
.. Jag säger bara att jag tror att de riktigt professionella lägger sin tid på annat..
--------------------------------------------------
Kunde inte ha skrivits bättre!
Helt rätt!
Proffsen eller de erfarna fotograferna vet, sedan lång tid tillbaka, vad de går för!
Diskussioner på Forumet, däremot, tycker jag berikar, ger idéer, andra fotografers erfarenheter intressanta att ta del av!
Men, ta bilder, ja, det gör Du bäst genom egen träning!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.