Annons

Var kan och får fotoförbud förekomma?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajo skrev:
Vilket brott menar du ger böter?

Att bryta mot fotoförbudet på tex McDonalds är inte olagligt.

Nja, att bryta mot fotoförbud på skyddsområden skulle troligen kunna resultera i böter. För å dra ett exempel. Uppmärksamma dock att detta inte är förankrat i någon paragraf som jag nu läst :p FÖr trött för att göra ett större dyk.

Ett brott mot fotoförbudet på McDonalds kanske skulle kunna resultera i ett civilmål.

Hur som helst, om man på något vis ska återkomma till denna tråds kärna så kan fotoförbud finnas på egna tillställningar (som inte hålls på allmänt område), privat område och skyddsområden. Affärscentra kan t.ex. ha fotoförbud.
 
tias83 skrev:
Nja, att bryta mot fotoförbud på skyddsområden skulle troligen kunna resultera i böter. För å dra ett exempel. Uppmärksamma dock att detta inte är förankrat i någon paragraf som jag nu läst :p FÖr trött för att göra ett större dyk.

Ett brott mot fotoförbudet på McDonalds kanske skulle kunna resultera i ett civilmål.

Hur som helst, om man på något vis ska återkomma till denna tråds kärna så kan fotoförbud finnas på egna tillställningar (som inte hålls på allmänt område), privat område och skyddsområden. Affärscentra kan t.ex. ha fotoförbud.

Att fota vid skyddsobjekt kan leda till fängelse.
Det gör att envar kan gripa fotografen och överlämna fotograf och utrustning till polisen.
Skyddsvakter (som brukar återfinnas vid skyddsobjekt) har lite fler befogenheter än envar.

Att bryta mot fotoförbud i affärscentrum är inte olagligt och därmed finns det inga som helst maktmedel för en affärsinnehavare att ta till om en kund börjar fotografera.
Man får tex inte slänga ut kunden eller ens försöka ta kameran.

Att en affärsinnehavare skulle kunna kräva skadestånd vid en rättegång är inte så troligt.
 
tias83 skrev:
Tveksamt, då du just inte begått brott om du inte vetat om fotoförbudet. Och i sådana fall är det endast böter som är aktuellt, d.v.s. ingen allvarlig straffpåföljd.

Instämmer. Jag misstolkade nog ditt förra inlägg att ingen kan beslagta dina prylar. Det menar jag att polisen under vissa omständigheter kan, men det skall mycket till. Som sagt, jag håller med dig.
 
Arne S skrev:
Instämmer. Jag misstolkade nog ditt förra inlägg att ingen kan beslagta dina prylar. Det menar jag att polisen under vissa omständigheter kan, men det skall mycket till. Som sagt, jag håller med dig.

Envar kan också beslagta prylar i samband med ett gripande.

Ingen får dock radera eller skada något.
 
tias83 skrev:
Dock förekommer risken att du kan anklagas för egen mäktigt förfarande.

nepp, i samband med ett gripande finns inte den risken.

Men både kamera och fotograf måste skyndsamt överlämnas till polisen.

En kamera får beslagtas på samma sätt som mobiltelefoner, knivar, paraplyer, verktyg osv i samband med ett gripande.

Sedan finns det starka restriktioner på vad den som griper får göra med det beslagtagna. En plånbok får beslagtas men absolut inte öppnas. Samma sak med väskor och liknande.

När polisen kommer till platsen beslutar dom om beslaget ska bestå eller om den gripne ska få tillbaka delar eller allt av det beslagtagna.
 
Dajo skrev:
nepp, i samband med ett gripande finns inte den risken.

Men både kamera och fotograf måste skyndsamt överlämnas till polisen.

En kamera får beslagtas på samma sätt som mobiltelefoner, knivar, paraplyer, verktyg osv i samband med ett gripande.

Sedan finns det starka restriktioner på vad den som griper får göra med det beslagtagna. En plånbok får beslagtas men absolut inte öppnas. Samma sak med väskor och liknande.

När polisen kommer till platsen beslutar dom om beslaget ska bestå eller om den gripne ska få tillbaka delar eller allt av det beslagtagna.

Oki, ja alltid får man nys om något nytt. Dock kan ju inte vem som helst hur som helst gripa någon. Krävs ju att det finns en grund för det hela.
 
tias83 skrev:
Oki, ja alltid får man nys om något nytt. Dock kan ju inte vem som helst hur som helst gripa någon. Krävs ju att det finns en grund för det hela.

Precis. Är man tillräckligt "klumpig" kan man ställas till svars för olaga frihetsberövande, finns exempel på det. Gäller att veta vad man gör.
 
tias83 skrev:
Oki, ja alltid får man nys om något nytt. Dock kan ju inte vem som helst hur som helst gripa någon. Krävs ju att det finns en grund för det hela.

Naturligtvis måste det finnas en grund och när det är envarsgripande (vem som helst) så måste det vara ett brott där fängelse ingår i straffskalan.
Att fota ett skyddsobjekt går att göra ett envarsgripande på men itne för att man fotar i en butik vilket trots butiksinnehavarens förbud inte är olagligt och därmed finns det inga maktmedel för envar att ta till för att förhindra fotografering.

Läser man tråden får man intrycket att folk tror att deras kamerautrustning aldrig kan beslagtas på några som helst vilkor men det är alltså fel.
 
Dajo skrev:
Naturligtvis måste det finnas en grund och när det är envarsgripande (vem som helst) så måste det vara ett brott där fängelse ingår i straffskalan.
Att fota ett skyddsobjekt går att göra ett envarsgripande på men itne för att man fotar i en butik vilket trots butiksinnehavarens förbud inte är olagligt och därmed finns det inga maktmedel för envar att ta till för att förhindra fotografering.

Läser man tråden får man intrycket att folk tror att deras kamerautrustning aldrig kan beslagtas på några som helst vilkor men det är alltså fel.

Okej det som inte kommer fram är att utrustning inte får beslagtas om brottets karaktär inte når upp till just fängelse. Vet med mig att beslagtagande av bilnycklar ibland kan vara lite riskabelt. Även om detta görs för hindrande av rattonykterhet. När polis beslagtar saker gör de detta i samband med gripande.
 
Dajo skrev:
Naturligtvis måste det finnas en grund och när det är envarsgripande (vem som helst) så måste det vara ett brott där fängelse ingår i straffskalan.
Att fota ett skyddsobjekt går att göra ett envarsgripande på men itne för att man fotar i en butik vilket trots butiksinnehavarens förbud inte är olagligt och därmed finns det inga maktmedel för envar att ta till för att förhindra fotografering.

Läser man tråden får man intrycket att folk tror att deras kamerautrustning aldrig kan beslagtas på några som helst vilkor men det är alltså fel.

Precis. Likaså att det skiljer på polismans befogenhet och envars. Viktigt också att skilja på beslagta och förverka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.