Annons

Val av stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

david_89

Medlem
Tja,

Jag ska köpa ett stativ till min Nikon D40 funderar också på att byta till en D60 så de ska väl helst klara det med. Jag vill ha ett trebens med kulled med snabbfäste, men nu kommer vi till problemet, jag har en ganska begränsad budget så jag undrar vad ni rekommenderar för stativ som helst ska ligga under 1000 kr i pris.

//David

Det finns inget nytt jag kan rekommendera för det priset, titta på begagnat marknaden istället, Manfrotto 055 är väl det bästa budget valet.

/kent

Ärlig talat vet jag inte om jag rekommenderar att byta upp dig från d40 till d60. Tror inte att du får så mycket nytt med d60n. Mitt råd är att satsa lite högre när du ändå håller på.

Stativvalet då ja, jag tycker också som Kent att du ska kolla på begagnade för det priset. Nya stativ för under tusenlappen brukar av min erfarenhet vara dålig byggda (men kanske har jag haft otur?). Manfrotto tycker jag själv är ett bra märke :)

Snåla inte in för mycket på stativ

Jag håller med övriga svar. Av vilken anledning ska du byta till en D60? Känns som ett konstig uppgradering i mina ögon... Det är ju nästan samma kamera.
Kolla på begagnatmarknaden och köp en D80 istället. Det är en mer kompetent kamera för en överkomlig summa pengar.
D90 är visserligen bättre, men inte värd den extra slant som skiljer D80:n. Tycker jag!
D80 är en kamera att växa i och har fler och mer lättilgängliga funktioner. Bildkvalitetsmässigt håller den än! Jag älskar min D80!

Stativfrågan håller jag också med om att man inte ska snåla in för mycket. Det är lätt att man tänker - Äsch, jag är bara amatör så jag behöver inget som är dyrt... Men även en amatör vill ha skarpa bilder och inte ALLT för klumpig utrustning att ta med ut.
Det är ju så att om man köper för billigt stativ som är rangligt och kanske bökig att använda - Så använder man den inte så då förlorar man ju syftet. Spara hellre en månad extra och köp ett stativ som du kanske vill använda. Begagnade stativ är helt klart en väg att gå.

Ett par stativ som jag dock tror kan vara prisvärda som finns i butik nu:

Manfrotto 055XB-serien
Manfrotto 190XB-serien
Benro A-158 n6 (Har jag)
DigiPod Stativ A2230
Gorillapod Bordstativ SLR Zoom (Litet bordsstativ som alternativ/komplement)

Kulleder:

Manfrotto 486RC2 Compact ball kulled
Manfrotto 488RC0 Midi ball kulled (Har jag)

Men, som sagt var så är det inte lätt att komma med förslag som jag tror du kommer att vara nöjd med under 1000-lappen. 1500 bör du nog lägga ut om du ska ha ett hyfsat stativ. Tyvärr!
Och nu har jag absolut inte nämnt något om kolfiber eller liknande! Det har jag själv inte råd med, även om det naturligtvis är bäst!
Lycka till!

/Marcus

Senast ändrad:
Jag håller med marcus att inte snåla med stativ. Det var just vad jag gjorde med denna. Lika stabil (fullt utvecklad) som ett korthus i oväder när en liten vindpust kommer förbi.

lägg hellre undan lite pengar ett tag och köp något schysst lite senare :)

stativ kan vara tunga att släpa med sig, beroende på användningsomreåde skulle ett enbensstativ kunna fungera också och de är inte lika tunga...
men som sagt, det gäller att veta vad man behöver, enbens eller trebens

Fwiw, jag köpte nyligen ett Manfrotto 055XPROB med kulled 486RC2. Stativet gick på ca 150 euro och kulleden för 60. Lite tyngre än andra stativ men tyngd är bra när det gäller stativ och för priset är 055 oslagbart. Jag jämförde i butik med Gitzo, Velbon och flera andra tillverkares stativ av samma klass och typ (055an jag valde har även makroläge - finns dock utan) och Manfrottot var klart billigast.

philip

Jag tycker man ska lägga mer krut på en bra kulled än stativet.
Under 1000kr får du dock inget riktigt bra, men det duger väl till att börja med. Byt gärna till en bättre kulled senare när du använt det ett tag och vet vad du vill ha.

Kan tipsa om "Dörr stativ A2 + Kulled Digipod BH-52Q" hos Cyberphoto som ett prisvärt allternativ. Jag köpte ett A3 som jag är väldigt nöjd med.

Hälsningar Petter

Tack för all hjälp!!

Tack för alla jätte bra tips och råd jag köpte idag ett dörr stativ A2 med digipod BH-52Q kulled på cyberphoto där de hade ett jätte bra kampanjpris.

//David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar