Snåla inte in för mycket på stativ
Jag håller med övriga svar. Av vilken anledning ska du byta till en D60? Känns som ett konstig uppgradering i mina ögon... Det är ju nästan samma kamera.
Kolla på begagnatmarknaden och köp en D80 istället. Det är en mer kompetent kamera för en överkomlig summa pengar.
D90 är visserligen bättre, men inte värd den extra slant som skiljer D80:n. Tycker jag!
D80 är en kamera att växa i och har fler och mer lättilgängliga funktioner. Bildkvalitetsmässigt håller den än! Jag älskar min D80!
Stativfrågan håller jag också med om att man inte ska snåla in för mycket. Det är lätt att man tänker - Äsch, jag är bara amatör så jag behöver inget som är dyrt... Men även en amatör vill ha skarpa bilder och inte ALLT för klumpig utrustning att ta med ut.
Det är ju så att om man köper för billigt stativ som är rangligt och kanske bökig att använda - Så använder man den inte så då förlorar man ju syftet. Spara hellre en månad extra och köp ett stativ som du kanske vill använda. Begagnade stativ är helt klart en väg att gå.
Ett par stativ som jag dock tror kan vara prisvärda som finns i butik nu:
Manfrotto 055XB-serien
Manfrotto 190XB-serien
Benro A-158 n6 (Har jag)
DigiPod Stativ A2230
Gorillapod Bordstativ SLR Zoom (Litet bordsstativ som alternativ/komplement)
Kulleder:
Manfrotto 486RC2 Compact ball kulled
Manfrotto 488RC0 Midi ball kulled (Har jag)
Men, som sagt var så är det inte lätt att komma med förslag som jag tror du kommer att vara nöjd med under 1000-lappen. 1500 bör du nog lägga ut om du ska ha ett hyfsat stativ. Tyvärr!
Och nu har jag absolut inte nämnt något om kolfiber eller liknande! Det har jag själv inte råd med, även om det naturligtvis är bäst!
Lycka till!
/Marcus