Annons

Val av skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

vitliljan

Ny medlem
Hej.

Jag vill ha en bra skärm för att kunna göra bra bildredigeringen och för att kunna få utskrifter som stämmer bra överense. Har hört att man ska ha en skärm som är hårdvarukalibrerad och visar adobes färgrymd.
Är det något annat jag ska tänka på när jag köper skärm och vill gärna ha tips på bra skärmar. Vill ha en bra och prisvärd skärm som inte kostar för mycket men Det är viktigt att det är en bra skärm.

Tacksam för råd/
Camilla

Sök på "bildskärm"

Jag är inte den som ska svara på en sådan här fråga men rekommenderar att du använder sökfunktionen. Det finns en hel del trådar här som handlar om bra bildskärmar.
Det vore också bra om du anger en budget.

Dessa skärmar klarar nästan Adobe-rgb
Color Edge CS2420 en 24 tums skärm för ca 7000.
Benq SW2700PT som är en 27 tums skärm för ca 7000. Benq-skärmen har fått blandad kritik.
Är de för dyra får du ge avkall på färgglad och hårdvarukalibrering.

Dell

Dell har flera skärmar i storlek 24-27 tum mellan 3,5-6 lax som klarar 99% av Adobe-rgb. Om de är hårdvarukalibrerade vet jag inte. Dock kalibrerade från fabrik.

Tack för tipsen.
Jag har ingen speciell budget. Vill ha en bra skärm. Har hört om benq som nämndes men även en eiso cs270. Eison kostar 12000. Båda är hårdvarukalibrerade och Adobe färgrymd. Men det skiljer ju mkt i pris. Har ingen aning om vad som skiljer dem åt och hur det påverkar redigering.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto