AndyK skrev:
Nikon D40x har ersatts med D60. D60 har självrengörande sensor, ny bildprocessor och bildstabiliserat objektiv bland annat. Ergonomin och menyerna är identiska.
Kollade lite objektiv, det finns 55 objektiv med AF-motor hos Cyberphoto från 1000:- - 79000:-, så det lär inte vara ngt problem att hitta det man vill ha.
Bildstabilisering i huset är inga problem med konsumentobjektiv, det är inte förrän man kommer upp i proffsgluggar som bildstabilisering i objektivet är bättre. Men en stor fördel med att ha stabiliseringen i objektivet även på billigare gluggar är att sökaren också blir stabil. Om stabiliseringen sitter i huset så kommer bilden i sökaren att skaka, även om det exponerande bilden blir stabiliserad så vet man inte det förrän efteråt.
JÄpp! men varför begränsa sig i onödan. Av Cyberphotos 48 Nikon objektiv får hon autofocus med 28.
En fin glugg som 85/1,4 icke!
"Men en stor fördel med att ha stabiliseringen i objektivet även på billigare gluggar är att sökaren också blir stabil. Om stabiliseringen sitter i huset så kommer bilden i sökaren att skaka,"
Är det verkligen så Andreas?
Jag använder själv brännvidder från 10-400 med mitt stabiliserade hus, upp till 400mm vet jag att det fungerar ok.
På 400mm är det ungefär som att titta i en ordinär kikare vist det rör sig, men det fungerar fortfarande.
På fri hand och riktigt långa objektiv ser jag fördelarna med stabilisering även av bilden.
Annars tycker jag fördelen med stabilisering på alla objektiv väger tyngst.
Så Anna, mitt råd är fortfarande tycker du stabilisering är viktig, se till att få det i huset.
Skall du köra Nikon, försök få ett hus med autofocusmotor.
Väljer du mellan Nikon och Canon? Under 10000kr välj Canon.
Micke.