Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad vill du bli bättre på 2004?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag funderar hela tiden på det jag inte kan. Jag vill lära mig mer och bredda mig. Det jag tänker och ofta tänkt är att jag vill bli bättre på att ljussätta i "studio" Att sätta lampor och blixtar på ett bra sätt. Det vill jag lära mig under 2004. Vad vill du lära dig eller öva på?

arleklint skrev:
Vad vill du lära dig eller öva på?
Att ta massor och jäkligt bra dokumetära vardagsbilder (eller läs familjebilder;)). Att ta de där bilderna som jag tidigare glömt alltså och att kunna göra dem riktigt dunderbra när jag tar dem.

Jag skulle vilja lära mig zon-systemet.

Jag ska hjälpa dig!

http://www.photodo.se/art/teknik/index.shtml

Här hittar du den bästa och enklaste beskrivningen av zonsystemet som jag hittat på svenska. Läs den och jag lovar dig att du kommer att kunna zonsystemet efteråt. Det är faktiskt väldigt enkelt.

Artiklarna är skrivna av Lars Kjellberg, och har varit publicerade i den enastående tidningen Fotografi.

/Joakim - som vill lära sig ta bättre porträtt.

Ljussättning kommer först även på min lista. Just nu känns det som om det är slumpen som avgör om jag får bra resultat eller inte, och så kan jag ju inte ha det. Tips på bra litteratur tas tacksamt emot.

/AnnaKarin

Utveckla mitt bildspråk är det jag vill allra mest. Sedan vill jag ha massor av tid över till foto och andra roliga sysslor.

Ljussättning kommer först även på min lista. Just nu känns det som om det är slumpen som avgör om jag får bra resultat eller inte, och så kan jag ju inte ha det. Tips på bra litteratur tas tacksamt emot.

/AnnaKarin

Jag ska hjälpa dig!

http://www.theflashcentre.com/pdf/lightingtech.pdf

Här hittar du en bra och lätt guide i ljussättning, färdig att skriva ut.

/Joakim - som egentligen nog bara vill ta fler bilder i det stora hela.

Komma igång i mörkrummet igen.
Fota med min storformatare.
Börja plåta folk i min lilla gillestuga/studio.
Orka lära mig Photoshop bättre.

Jag vill också förbättra ljussättningen, fast ute i det fria. Använda ljuset mera kreativt.

/Pontus

arleklint skrev:
Vad vill du lära dig eller öva på?

Inget specifikt..men varje gång man fotograferar så lär man sig ju något.

Ska väl "öva" lite med nya prylarna som bör komma i början på 2004..en blixt och Sigma 12-24mm.

Kul med ordentlig vidvinkel..då kan man ta en helt annan typ av bilder..hoppas bara den håller en optisk hög kvalitet..för annars "måste" jag skicka tillbax den och det är ju inget roligt alls de..

Molarin: Det var ett ärligt och klockrent svar tycker jag ;)

I övrigt är det flera som likt med mig är intresserade av att lära sig ljussättning. Jag funderar på om man kan ordna någon kurs i detta genom att kontakta "expertis" :)

Att bli bättre på ljussättning i studio finns med på min lista också. Men kanske inte överst.
Vill hellre bli skickligare i mörkrummet, och förbättra mina kunskaper i fotografi med diafilm.

Instämmer med många tidigare. Ljussättning och blixthantering. Sedan att jag kan bli lite mera metodisk och lugn i nya fotosituationer. Har lätt att glömma triviala saker och sådant jag tänkt ut innan fototillfället.

I första hand ransaka mig själv och tänka igenom vad det är mina bilder egentligen ska berätta. En strävan efter mer personliga bilder kan man säga. Teknik, komposition eller vad det nu kan vara får sedan rättas efter det.

Håller med Lotta också..fler dokumentära vardagsbilder måste tas.

Hmm..undrar om jag inte nämnde något liknande förra året när ungefär samma fråga ställdes.. :=)

Det är ju alltid av nån konstig anledning läge att rannsaka sig själv inför nytt år. Men oavsett när det sker tror jag det ibland är bra att tänka efter.

Jag har tänkt att jag skall bli bättre på att planera och tänka innan jag gör mina bilder. Det är jag bättre på idag. Att ha tålamod att tänka "en gång till" innan jag knäpper, men det är ute i skogen det ;) Nu vill jag - som jag nämnde - lära mig ljussätta inomhus.

Vem vill lära oss det?

Liax skrev:
Jag ska hjälpa dig!

http://www.photodo.se/art/teknik/index.shtml

Här hittar du den bästa och enklaste beskrivningen av zonsystemet som jag hittat på svenska. Läs den och jag lovar dig att du kommer att kunna zonsystemet efteråt. Det är faktiskt väldigt enkelt.

Artiklarna är skrivna av Lars Kjellberg, och har varit publicerade i den enastående tidningen Fotografi.

/Joakim - som vill lära sig ta bättre porträtt.

Tack så mycket, nu kanske jag kan lära mig det år 2003 istället. ;)

jag vill bli bättre på att göra en sak i taget.
typ syssla med ett och samma projekt ett tag istället för att samla på mig 100 olika ideer och försöka genomföra dem på en gång.

det vore bra för att förebygga magsår om inte annat.

Precis som janne vill jag lära mig mer om ljussättning (både lära mig utnyttja befintligt ljus samt mer om konstgjort).
Är ganska usel på att fotografera människor. Det är lätt att bli stressad av otåliga "modeller" och svårt att kommunicera på ett lugnt och pedagogiskt sätt så modellen förstår vad jag som fotograf vill ha ut av bilden. Detta kräver förstås mycket träning och kanske en kurs!?

/Patrik (som oftast lyckas få modellen att se drogad ut;-)

jag vill lära mig hur man tar bra ögonblicksbilder,

samt kunna göra mig osynlig(med kameran) så folk inte blir helt stela när man skall fotografera.. :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar