ANNONS
Annons

Vad tycker ni ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Så de som använder digitala kameror är tekniknördar som inte är intresserade av foto och bildskapande.
Förstår du inte hur löjlig du låter??

Nästan alla som har en digital-kamera har också en analog kamera eller har haft det tidigare. Jag känner ingen med digital kamera som inte använt analog också.

Och det finns en hel del folk inom det analoga som också ägnar sig åt imponerings-värde som du säger.
Speciellt av de som använder Leica, men även inom stor och mellanformatarna.

Jag har inte sagt något om att de som använder digitalkameror är tekniknördar, det är du som väljer att läsa in detta.

En Leica M kostar ny ca 10000 mindre än en Canon EOS1 D Mark II, så om man tycker att iv är högre för Leican är den dessutom ett billigare alternativ.

Upplysningsvis äger och fotar jag även med EOS300D, Canon S60, Canon EOS33 och Hasselblad 503CX. Men som jag försökt förklara tidigare för dom som vill förstå så tycker jag inte att prylarna är så viktiga.

Men Leica objektiven är mycket dyrare än Canons. Och objektiv ska man ha flera stycken.

upplysningvis så har jag 3 analoga kameror. Och har plåtat med analoga i över 30 år. Och haft mörkrum och varit med i foto-klubbar med mörk-rum och hela köret. Så jag har plåtat mycket mer med analoga än digitala

Jag tycker misstolkningarna mer och mer börjar dominera denna tråd åt båda håll.

Jag tror att alla vi som hållit oss på "tekniksidan" och "det-är-väl-ok-att-ta-många-bilder-sidan" förstår poängen, att det inte är meningsfullt att använda avtryckaren på kameran som man använder den på en kulspruta och bara blåsa av bilder för glatta livet. Allt det där, och att det självklart krävs analys av både egna och andras bilder för att komma någonstans, det är vi överens om...

Problemet är att jag aldrig upplevt något som helst medgivande av att det kan vara bra att vara lite lekfull, snabb och frikostig med bilderna så att man får möjlighet att prova nya saker, nya bilder att analysera och också upplever att man lyckas fånga något bra ibland. Det tror jag är en viktig del för att få folk intresserade av foto - och för att få dem bra på det också för den delen.... Det kanske finns några enstaka som kan bli bra fotografer bara genom att titta på bilder, men de flesta behöver säkert kombinera det med att prova på själva. Trial-and-error kallas det visst!

Där var alltså kärnan till det hela enligt min åsikt. Så fort man nämner att det kan ju vara bra att vara frikostig med bilderna ibland, då tolkas man som om man ansåg att 2000 bilder på en helg är ett självändamål, och som att man dessutom tycker att det räcker med att ta bilderna - aldrig någonsin tänka analytiskt kring dem. Det är givetvis fel, och så kan jag inte minnas att varken jag eller någon annan sagt i denna tråd?!!

Det känns alltså väldigt polariserat. Jag håller med om att det är bra att analysera, och det måste givetvis vara en underbar känsla att förbereda allt, ta en exponering och få allt rätt direkt. Men så kommer en nybörjare aldrig kunna arbeta!

Hoppas poängen gick fram till alles.

Min erfarenhet är att det funnits en lika djup teknikfixering och teknikfientlighet när det gäller s.k. analog fotografering.. Läste t ex en del brev från en fotograf som, på 60-talet, köpt en Agfakamera med inbyggd exponeringsmätare. Problemet var att man vred in en pil över exponeringsmätarens nål och fick ett EV-värde som därefter skulle överföras till kameran. Personen tyckte att det borde vara möjligt att få värdet överfört automatiskt… Det finns ett tiotal brev om detta. Några brev om bildskapande har jag inte hittat…
Under min militärtjänst var jag en tid placerad på en utbildningsavdelning och där fick jag veta att kameror som ställde in någonting automatiskt var förbjudna att köpa in och att använda inom försvarets organisation. Orsak: En automatik kan aldrig hinna med vid de ”snabba klipp” som måste göras inom krigsmakten…

Vissa människor här på FS skäms tydligen över att det är för lite djuplodande diskussioner om bildskapande och för mycket tekniksnack. Vissa startar t.o.m. nya trådar i detta ämne. Kollar man så har dessa personer sällan eller aldrig så mycket som knystat om detta med bildskapande… Är vissa personer moraliska å andras vägnar?

Vad är det som fattas? Förgrund, bakgrund, huvudmotiv, budskap… Det finns ju en massa skrivet om detta här på FS!
Såg nyligen en bild föreställande en mur med en rabatt med rosor och med stora ytor blå himmel och kortklippt gräsmatta. Min spontana reaktion inför denna bild var:
-Har du fotograferat muren, rabatten, gräsmattan eller himlen…
En sådan person behöver säkert prova sig fram och fundera på vad han egentligen sysslar med och säkert bränna av ännu fler meningslösa skott… Det rör mej inte i ryggen! Var och en måste själv få experimentera sig fram för att lära sig och kanske söka sig vidare för att hitta just sin nisch… I ett sådant lärande ingår givetvis också att prova olika tekniska lösningar!
/Harald

Gapskrattar åt denna påstådda teknikfientlighet. Hur i all världen tror du att vi som är så "teknikfientliga" kan ta oss fram till denna sidan t.ex.? Tam-tam-trumma?
Det kan ju rent av tänkas att flera av oss sitter inne med burkar och kringutrustning som du skulle hicka om du såg. Och vi kanske kan använda den.
Men du, jag är till och med så "teknikfientlig" att jag inte köpte någon Itera-cykel heller.
Jag har dock digitalkameror, ett par stycken.
Jag tycker inte att det är något att falla i farstun för, väldigt litet imponerad. Fast det är ju förhållandevis enkelt, det är det.
Men det kan nog bli bra så småningom.
Us

Sonnaren skrev:
Gapskrattar åt denna påstådda teknikfientlighet. Hur i all världen tror du att vi som är så "teknikfientliga" kan ta oss fram till denna sidan t.ex.? Tam-tam-trumma?
Det kan ju rent av tänkas att flera av oss sitter inne med burkar och kringutrustning som du skulle hicka om du såg. Och vi kanske kan använda den.
Men du, jag är till och med så "teknikfientlig" att jag inte köpte någon Itera-cykel heller.
Jag har dock digitalkameror, ett par stycken.
Jag tycker inte att det är något att falla i farstun för, väldigt litet imponerad. Fast det är ju förhållandevis enkelt, det är det.
Men det kan nog bli bra så småningom.
Us

Andra människor här gapskrattar åt de som åker iväg på en tre dagars foto resa och tar 50-60 bilder under alla dagarna ihop. Sen tycker att de är stora bildskapare och konstnärer. Och efter att ha studerat alla bilderna kommer fram till att nästan varenda bild var bra....................

Ulf,
Vaddå ”påstådd teknikfientlighet”? Jag har inte påstått att du är teknikfientlig. Möjligen tycker jag att den som startade den här tråden är det.
Jag håller med dej om att dagens digitalkameror inte är så särskilt imponerande. Man har ju t ex ingen koll på vilka områden som ligger utanför sensorns ”kurva” trots att man borde kunna skanna igenom det på nolltid. Dagens digitala systemkameror tycker jag är vansinnigt korkat uppbyggda med spegel och prisma etc. som kräver en enorm precision. Det borde räcka med en sensor som man fotograferar med och som även ger info till sökaren som givetvis ska vara en TFT-skärm. Då kan ju kameran helt enkelt vara som ett rör utan rörliga delar…
Jag kör helst analogt och då funderar jag ofta inte så mycket på tekniken utan kan koncentrera mej på bilden…
/Harald

swordsman skrev:
Jag tycker misstolkningarna mer och mer börjar dominera denna tråd åt båda håll.

Jag tror att alla vi som hållit oss på "tekniksidan" och "det-är-väl-ok-att-ta-många-bilder-sidan" förstår poängen, att det inte är meningsfullt att använda avtryckaren på kameran som man använder den på en kulspruta och bara blåsa av bilder för glatta livet. Allt det där, och att det självklart krävs analys av både egna och andras bilder för att komma någonstans, det är vi överens om...

Problemet är att jag aldrig upplevt något som helst medgivande av att det kan vara bra att vara lite lekfull, snabb och frikostig med bilderna så att man får möjlighet att prova nya saker, nya bilder att analysera och också upplever att man lyckas fånga något bra ibland. Det tror jag är en viktig del för att få folk intresserade av foto - och för att få dem bra på det också för den delen.... Det kanske finns några enstaka som kan bli bra fotografer bara genom att titta på bilder, men de flesta behöver säkert kombinera det med att prova på själva. Trial-and-error kallas det visst!

Där var alltså kärnan till det hela enligt min åsikt. Så fort man nämner att det kan ju vara bra att vara frikostig med bilderna ibland, då tolkas man som om man ansåg att 2000 bilder på en helg är ett självändamål, och som att man dessutom tycker att det räcker med att ta bilderna - aldrig någonsin tänka analytiskt kring dem. Det är givetvis fel, och så kan jag inte minnas att varken jag eller någon annan sagt i denna tråd?!!

Det känns alltså väldigt polariserat. Jag håller med om att det är bra att analysera, och det måste givetvis vara en underbar känsla att förbereda allt, ta en exponering och få allt rätt direkt. Men så kommer en nybörjare aldrig kunna arbeta!

Skönt å höra Rasmus!
Har läst igenom nästan hela tråden och blev glad när jag äntligen hittade någon som verkade ha en balanserad syn på det hela. Själv är jag en relativt nykläckt amatörfotogtraf och det är självklart för mig att man både måste fundera och praktisera för att utvecklas! Man måste ta många bilder för att kunna refelktera över många olika tekniker, man måste ta många för att kunna exprimentera. Men samtidigt måste man just hinna med att refelktera över sitt fotograferande och det kanske man inte gör om man håller fingret på avtryckaren hela dygnet!

Flertalet digitala kompaktkameror har histogram för alla kanaler i realtid (e.x. casio) och där är även sökaren en TFT skärm.
Nackdelen är att man snabbt lär sig det histogramet visar, i början glor man mer på histogramet än på motivet, jag brukar dock ta fram histogram kurvan på mina bilder när jag sitter hemma vid datorn.
När det gäller sökaren så är en optisk sökare på en dSLR enlig mig överlägsen en liten lågupplöst skärm, kanske om 10 år att vi har små skärmar med "ögats" upplösning. Manuel fokus på 2-300 000 pixlars skärm, går bara inte.

/Henrik

Haraldus skrev:
Ulf,
Vaddå ”påstådd teknikfientlighet”? Jag har inte påstått att du är teknikfientlig. Möjligen tycker jag att den som startade den här tråden är det.
Jag håller med dej om att dagens digitalkameror inte är så särskilt imponerande. Man har ju t ex ingen koll på vilka områden som ligger utanför sensorns ”kurva” trots att man borde kunna skanna igenom det på nolltid. Dagens digitala systemkameror tycker jag är vansinnigt korkat uppbyggda med spegel och prisma etc. som kräver en enorm precision. Det borde räcka med en sensor som man fotograferar med och som även ger info till sökaren som givetvis ska vara en TFT-skärm. Då kan ju kameran helt enkelt vara som ett rör utan rörliga delar…
Jag kör helst analogt och då funderar jag ofta inte så mycket på tekniken utan kan koncentrera mej på bilden…
/Harald

jonik skrev:
Skönt å höra Rasmus!
Har läst igenom nästan hela tråden och blev glad när jag äntligen hittade någon som verkade ha en balanserad syn på det hela. Själv är jag en relativt nykläckt amatörfotogtraf och det är självklart för mig att man både måste fundera och praktisera för att utvecklas! Man måste ta många bilder för att kunna refelktera över många olika tekniker, man måste ta många för att kunna exprimentera. Men samtidigt måste man just hinna med att refelktera över sitt fotograferande och det kanske man inte gör om man håller fingret på avtryckaren hela dygnet!

Kul att du håller med, och framförallt kul att du läste och kommenterade inlägget. Alla andra verkar ha sprungit förbi det, kanske för att det är roligare att diskutera/debattera/träta än att vara överens? Jag har varken fått bu eller bä... Det enda jag är klar över är att denna diskussion handlar om rejält ömma tår åt båda hållen :) Frågan är vilken sida det är ömmast på?

swordsman skrev:
kanske för att det är roligare att diskutera/debattera/träta än att vara överens? Jag har varken fått bu eller bä...

Det brukar vara så. En tråd borde startas om "om forumtrådar skapar mer hårdnackade ståndpunkter"!

Jag vill inte titta på ett histogram när jag fotograferar. Jag vill se direkt i sökaren vilka områden som är ”över” och ”under” och direkt vrida in lämplig nivå alternativt låta kameran automatiskt t ex låta ljusaste högdagern ligga på maxgränsen. När jag föreslog detta för en representant för Hasselblad så fick jag till svar att det inte går. Då jag förde detta på tal för en ”kameraprogrammerare” så sa han att det finns sådana modellösningar men att kameratillverkarna har fått för sig att en systemkamera ska ha spegel och prisma med mätsystem. Samma person menade att det finns inget mer konservativt än kameratillverkare…
De modellösningar som finns har en optisk sökare som försetts med en genomskinlig TFT-skärm med måttlig upplösning som alltså endast är till för att ge exponeringsinformation. Samma TFT-skärm kan ge info om vilka områden som har skärpa. Man ska alltså inte behöva anstränga sig, som idag på vissa digitalkompakter, för att se skärpa eller oskärpa på en halvdassig TFT-skärm. Den inbyggda datorn kan väl för farao skugga t ex med svart de konturer eller områden som är i skärpa! Andra färger kan ju användas för att tala om vilka områden som riskerar att bli över- resp. underexponerade. Rent tekniskt är detta möjligt redan idag.
/Harald

Lars Johnsson skrev:
Andra människor här gapskrattar åt de som åker iväg på en tre dagars foto resa och tar 50-60 bilder under alla dagarna ihop. Sen tycker att de är stora bildskapare och konstnärer. Och efter att ha studerat alla bilderna kommer fram till att nästan varenda bild var bra....................
Det där är något du inte heller begriper så mycket av tydligen. Jag åkte iväg och tog de bilder jag planerat och ville ha i mellanformat. Inte en massa onödigt bara för att det är så kul att trycka på avtryckarknappen.
Jag anser mig inte vara någon "stor konstnär", jag anser mig vara amatörfotograf - utan några som helst konstnärsambitioner. Resten är dina fantasier och är väl en måttstock på hur pass stort allvar man skall lägga vid dina inlägg
Men fast jag är amatör är jag inte rädd att lägga upp bilder här för kritik, fastän jag inte tar så väldigt många jämförelsevis.
Där är en annan skillnad.
Us

Ok, cyklade förbi nivån din original post, trodde inte det var riktigt på den nivån. Håller klart med dig !!

Att visa över och under exponering torde vara "busenkelt", det flesta kameror gör det i visningsläge, så för att kunna göra det i realtid så krävs det bara mer cpu ?
Nackdelen är väl att kameran skulle äta batteri och kosta mer. Vad det gäller skärpan så är det väl så att digitala kompaktare använder sig av information direkt från sensorn för sin autofokus, så det torde väl oxå vara begränsad av enbart cpu kraft.

Du ligger före teknik-kurvan, det är bara att acceptera det och vänta ; )

Kanske så blir man lika irriterad på alla färgskalor som man blir på histogramen ?

Du har klart intressanta ideér.

/Henrik

Haraldus skrev:
Jag vill inte titta på ett histogram när jag fotograferar. Jag vill se direkt i sökaren vilka områden som är ”över” och ”under” och direkt vrida in lämplig nivå alternativt låta kameran automatiskt t ex låta ljusaste högdagern ligga på maxgränsen. När jag föreslog detta för en representant för Hasselblad så fick jag till svar att det inte går. Då jag förde detta på tal för en ”kameraprogrammerare” så sa han att det finns sådana modellösningar men att kameratillverkarna har fått för sig att en systemkamera ska ha spegel och prisma med mätsystem. Samma person menade att det finns inget mer konservativt än kameratillverkare…
De modellösningar som finns har en optisk sökare som försetts med en genomskinlig TFT-skärm med måttlig upplösning som alltså endast är till för att ge exponeringsinformation. Samma TFT-skärm kan ge info om vilka områden som har skärpa. Man ska alltså inte behöva anstränga sig, som idag på vissa digitalkompakter, för att se skärpa eller oskärpa på en halvdassig TFT-skärm. Den inbyggda datorn kan väl för farao skugga t ex med svart de konturer eller områden som är i skärpa! Andra färger kan ju användas för att tala om vilka områden som riskerar att bli över- resp. underexponerade. Rent tekniskt är detta möjligt redan idag.
/Harald

Sonnaren skrev:
Det där är något du inte heller begriper så mycket av tydligen. Jag åkte iväg och tog de bilder jag planerat och ville ha i mellanformat. Inte en massa onödigt bara för att det är så kul att trycka på avtryckarknappen.
Jag anser mig inte vara någon "stor konstnär", jag anser mig vara amatörfotograf - utan några som helst konstnärsambitioner. Resten är dina fantasier och är väl en måttstock på hur pass stort allvar man skall lägga vid dina inlägg
Men fast jag är amatör är jag inte rädd att lägga upp bilder här för kritik, fastän jag inte tar så väldigt många jämförelsevis.
Där är en annan skillnad.
Us

""Där är en annan skillnad????

I länken på min sida här ligger hur många bilder som helst för kritik ??
Hur många vill du egentiligen ha om du klagar på att jag inte har några ??

swordsman skrev:

Självklart skall man fota mycket, och ta allternativa exponeringar om tid finns, men det motsätter ju inte att man tänker innan man trycker av. Det är ju även ganska självklart att tillvägagångssättet och antalet bilder skiljer sig beroende på vad man fotar. En bra träning för att lära sig att läsa ljuset som jag kan rekommendera är att när man är ute och går skatta olika ljussittuationer, ställa in bländare och tid och därefter kontrollera med mätaren. Ganska snart lär man sig hur man skall exponera för att det skall bli som man vill ha det. Sedan tror jag att det framför allt handlar om att träna sig i att "se" bilder och bra bildmöjligheter och till den träningen behövs inte ens kamera alla gånger. Slutligen är det ju så att en "duktig" fotograf väljer vad han visar, tar han 300 porträttbilder i en session så kanske han väljer ut 3-4 stycken som han är nöjd med, resten får vi aldrig se, medans en "mindre duktig" kanske tar 25 bilder och visar alla.

alf109 skrev:
Självklart skall man fota mycket, och ta allternativa exponeringar om tid finns, men det motsätter ju inte att man tänker innan man trycker av. Det är ju även ganska självklart att tillvägagångssättet och antalet bilder skiljer sig beroende på vad man fotar. En bra träning för att lära sig att läsa ljuset som jag kan rekommendera är att när man är ute och går skatta olika ljussittuationer, ställa in bländare och tid och därefter kontrollera med mätaren. Ganska snart lär man sig hur man skall exponera för att det skall bli som man vill ha det. Sedan tror jag att det framför allt handlar om att träna sig i att "se" bilder och bra bildmöjligheter och till den träningen behövs inte ens kamera alla gånger. Slutligen är det ju så att en "duktig" fotograf väljer vad han visar, tar han 300 porträttbilder i en session så kanske han väljer ut 3-4 stycken som han är nöjd med, resten får vi aldrig se, medans en "mindre duktig" kanske tar 25 bilder och visar alla.

Tack, det var med andra ord det jag sa och sagt. Ingen har ju någonsin sagt något annat än att man ska tänka innan man trycker av, det är därför jag upplevt analog-sidans (slarvigt uttryckt men du förstår nog vad jag menar) argument som konstiga.

Och det där om att välja ut bilder postade jag ju för länge sen! Slutligen vill jag tacka för tipset om mätning, ska jobba med det!

Då var vi överens då... :)

swordsman skrev:
Tack, det var med andra ord det jag sa och sagt. Ingen har ju någonsin sagt något annat än att man ska tänka innan man trycker av, det är därför jag upplevt analog-sidans (slarvigt uttryckt men du förstår nog vad jag menar) argument som konstiga.

Och det där om att välja ut bilder postade jag ju för länge sen! Slutligen vill jag tacka för tipset om mätning, ska jobba med det!

Då var vi överens då... :)

Bara ett par klargöranden.
Jag bryr mej inte om vad man använder för utrustning. Fotar själv både analogt, digitalt, småbild, mellanformat, kompaktkameror och systemkameror. Tyckte inte att tråden handlade om digitalt vs analogt från början utan om prylfixering i största allmänhet, och där har jag fortfarande den åsikten att det är många fler idag som i första hand verkar intreserade prylarna än det var förr. Sedan diskuterades om fler bilder automatiskt gav fler bra bild, och där är jag mer tveksam, av skäl som jag skrivit om tidigare. Slutligen så tror jag att många skulle utveckla sitt fotande snabbare om de i första hand tränade sig i att se bilder, kameran är ju trots allt bara ett redskap för att ta bilden.

alf109 skrev:
Sedan diskuterades om fler bilder automatiskt gav fler bra bild, och där är jag mer tveksam, av skäl som jag skrivit om tidigare. Slutligen så tror jag att många skulle utveckla sitt fotande snabbare om de i första hand tränade sig i att se bilder, kameran är ju trots allt bara ett redskap för att ta bilden.
Jag håller helt med dig. Bilder gör man inte genom att ta många. Bilder gör man genom att tänka ut och planera bilden.

Det gäller även snabba förlopp. Det går att fota sport och flygande fågel utan att mata 5-8 bilder per sekund. Och jag tror man gör det bättre, för man tänker innan

Arleklint skrev:
Det gäller även snabba förlopp. Det går att fota sport och flygande fågel utan att mata 5-8 bilder per sekund. Och jag tror man gör det bättre, för man tänker innan
Så fort du ställer kameran i serietagning så slutar du tänka alltså, intressant fenomen.

Jag tror inte det gäller för någon annan dock, de flesta andra - för att inte säga alla - fortsätter att tänka även när de plåtar i serietagning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar