Annons

Vad tycker ni ?

Produkter
(logga in för att koppla)
alf109 skrev:
Du har aldrig hört talas om det inväntade ögonblicket?
Om du tror att tex duktiga gatufotografer planlöst går runt och fotograferar allt som rör sig är jag ganska säker på att du är fel ute.

Vem har sagt att man ska gå planlöst omkring och fota allt som rör sig ??? Allt som rör sig!!!

Det finns det väl ingen som gör inom någon fotografering.


Vad oväntat att du direkt skulle hoppa på mig.................
 
Arleklint skrev:
Ju mer erfaren en fotograf blir i sitt gebit, desto färre försök behöver han.

Rätt, han behöver färre, men han kan inte alltid nöja sig med ett enda - och däri ligger min ursprungliga poäng. Jag har haft förmånen att följa flera hyggligt väl ansedda och professionellt arbetande motorsportfotografer (ursäkta fixeringen vid motorsport, men här är jag mest insatt), och de använder absolut inte en ruta per "fototillfälle".
 
Lars Johnsson skrev:
Vem har sagt att man ska gå planlöst omkring och fota allt som rör sig ??? Allt som rör sig!!!

Det finns det väl ingen som gör inom någon fotografering.


Vad oväntat att du direkt skulle hoppa på mig.................

Anser inte att jag hoppat på dig.

Du skrev : "Har du en föraning om vad som ska hända som du skrev. Då är det ingen ögonblicksbild."

Så du menar alltså att en ögonblicksbild innebär att man inte skall ha något hum om vad som hamnar på bilden.

Vidare har du skrivit :
"Ett bra exempel på en ögonblicksbild såg jag här på fotosidan för en eller två veckor sen.
Någon som plåtade en luftballong som störtade eller landade på motorvägen. Sen sålde han bilderna till en tidning. Tror det var Aftonbladet.

Det är en ögonblicksbild och man kan inte planera eller påverka den innan."

Förmodligen hann han både se vad som var på gång, komponera bilden, ställa in ljuset och ta flera allternativa exponeringar, och då har vi ju en motsägelse i ditt eget ressonemang om vad som är en ögonblicksbild.

Att planera bilden betyder inte nödvändigtvis att man gör det vid köksbordet och att det tar en massa tid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.