Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tycker ni ?

Produkter
(logga in för att koppla)
alf109 skrev:
Jag trodde att diskussionen handlade om flera bilder automatiskt medför flera bra bilder. Jag har personligen inget emot vare sig färg eller digitalkameror, och vad jag förstått av de tidigare inlägg som gjorts har väl ingen annan det heller? Men jag tror att de flesta kan hålla med om att väldigt mycket i dag handlar om prylar. Det är väl i och för sig inget fel i det heller, men personligen skulle jag tycka att det var roligare med flera diskussioner om bild och bildtekniska frågor.

Läs då Thomas inledande inlägg som startade hela denna tråd igen.
Säg sen inte att det inte handlar om analogt vs. digitalt. Med ironiska frågor som dessa.

""Hur kunde man innan den digitala revolutionen över huvudtaget fotografera?""

Hela hans inlägg är ju en beskrivning om analogt vs. digitalt.

Och det första svaret efter hans inlägg är det här

""Den digitala hypokondrin.""
 
Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Läs då Thomas inledande inlägg som startade hela denna tråd igen.
Säg sen inte att det inte handlar om analogt vs. digitalt. Med ironiska frågor som dessa.

""Hur kunde man innan den digitala revolutionen över huvudtaget fotografera?""

Hela hans inlägg är ju en beskrivning om analogt vs. digitalt.

Och det första svaret efter hans inlägg är det här

""Den digitala hypokondrin.""

Lars.

Grundfrågan var hur man kunde fotografera innan digitalakameror kom på marknaden.
Detta med tanke på alla problem som vi har med det digitalasystemet.

Tex: Komstiga vita prickar ?
Döda pixlar ?
Konstiga streck i bilden ?
Exemplen kan fortsätta i det oändliga.
Detta kanske beror på att det är lättare att förstora upp bilden för att kunna detaljgranska.

Min efterlysning bestod av flera bilder, inte inte flera problembeskrivningar.
/ Thomas.
 
Hela din beskrivning i första inlägget är hur dåligt det digitala och de som använder det är jämfört med det analoga
 
Thomas skrev:

"""Lars.

Grundfrågan var hur man kunde fotografera innan digitalakameror kom på marknaden.
Detta med tanke på alla problem som vi har med det digitalasystemet"""


Vad har digital-kamerorna med frågan om "hur man kunde fotografera innan de fanns" att göra ??


Det är som att fråga. Hur kunde vi köra med häst och vagn innan bilarna fanns.
 
Hur mycket problem var det inte med bilarna i början. Gick det att göra en enda resa utan punktering eller annan åtgärd. Ändå var det antagligen så mycket roligare än häst och vagn.

Även om det inte direkt kan jämföras finns det några likheter. Visst är allt mycket roligare med den digitala tekniken även om den inte är problemfri. Den digitala eran är i alla fall mycket funktionsdugligare än automobilen i dess begynnelse.

Själv hatade jag digitalkameror i början. Använde i jobbet men tyckte aldrig om vare sig bilder eller handhavande. Det var bara ett verktyg för snabba bilder och för enkel dokumentation.

När jag så köpte min D70 fick jag en riktig kick. Äntligen en SLR som var tillräckligt bra och rymdes i min budget.

Snart 1 1/2 år, ej helt problemfritt, har på alla sätt varit värt digitaliseringen. Jag kommer inte att sluta fota analogt men det blir bara ett komplement till digitalfotograferingen.

De problem jag haft har faktiskt relaterats till optik. Jag vill inte dra upp dem här.

Helt kort: Länge leve den digitala utvecklingen. Det är så mycket roligare och snabbare. Än finns mycket att förbättra men det är ingen ursäkt att hänga fast vid det analoga. Ta det bästa från båda världar. Jag kastade inte vinylsvarven när jag köpte min första CD-spelare.

/AnWi
 
Tyckte att denna tråd var rätt kul när den handlade om prylfixeringen, om hur antalet bilder avspeglade sig i bildkvalitet och om ständigt nya prylar hjälper eller stjälper i utveklingen av fotandet. Nu har den tydligen blivit ytterligar en i raden av meningslösa analogt vs digitalt diskussioner.

Själv har jag både analoga och digitala kameror men föredrar det analoga. Jag har full förståelse för om andra väljer tvärt om, det är väl trots allt bilden som räknas?

Men en av frågorna som jag läste in mellan raderna var just detta: Är de flesta idag mer intreserade av prylarna i sig än av resultatet, alltså bilden?
Men jag kanske tolkade inlägget fel?
 
Senast ändrad:
alf109 skrev:
Men en av frågorna som jag läste in mellan raderna var just detta: Är de flesta idag mer intreserade av prylarna i sig än av resultatet, alltså bilden?
Men jag kanske tolkade inlägget fel?

Jag tror att i och med den digitala revolutionen så har alla tekniknördar fått tillgång till ett nytt område. Förr var foto visserligen också ganska tekniskt, men inte lika mycket som det är nu, med pixlar, minnen, all koppling till datorer etc. I och med att fotografins område vuxit så kommer även de som helt enkelt är genuint intresserade av teknik att delta i debatterna. De som förut kanske bara hållit på med extrema hifi-system eller hemmabio osv. De "gamla" fotograferna finns också kvar, men eftersom en tillströmning sker av tekniskt intresserade (pga digitalkamerornas mer tekniska framtoning) så verkar det som om fotograferandet förändrats. Men naturligtvis har också en del fotografer blivit tekniknördar, precis som en del tekniknördar blivit intresserade av foto just för att det kommer bra digitalkameror.

Det tas nog fler bilder nu, och fler BRA bilder dessutom. Men angående 2000 bilder per vecka (eller 10 000 bilder per år) så står jag såklart fast vid att det är bättre att ta få men genomtänkta bilder än många utan att bry sig. Oavsett om man kör film eller digtalt. Grejen med film är ju att man inte KAN ta tusentals bilder på kort tid - det blir för dyrt. Av det skälet är också de flesta som tar många bilder digitalfotografer, och vice versa. Därför framstår diskussionen som "digitalt vs analogt" men den ÄR det inte! Det måste man komma ihåg.

(Lars: min schackjämförelse håller visst, och du själv säger det! Blixtschack är inte samma som vanligt schack, precis som blixtfoto inte är samma sak som långsamt foto. För att bli bra på det vanliga måste man ägna många timmar åt analys. Exakt vad jag sade.)

Henrik
 
Henrik,

I förra veckan hörde jag radio-programmet där Pia Cramling var gästen. Och där berättade hon hur otroligt mycket hon och andra som var duktiga i schack spelade. Mycket mer än de som ni tycker fotograferar för mycket här gör. Sen kan de givetvis inte komma upp i så många schack-partier som bilder hos fotografen. Eftersom ett parti schack tar många timmar. Hon kan givetvis inte spela 10.000 partier varje år.

blixtschack nämnde hon inte och sysslar säkert inte med heller.

blixtfoto vet jag inte ens vad det är ?


"" Därför framstår diskussionen som "digitalt vs analogt" men den ÄR det inte! Det måste man komma ihåg.""


du har nog inte läst det första inlägget i tråden om du säger att det inte är digitalt VS analogt.

Detta är bara en av de otaliga trådar där en del som använder analoga kameror som vanligt säger att de som gör annorlunda eller använder digitalt är inga "riktiga" fotografer
 
Lars Johnsson skrev:
I förra veckan hörde jag radio-programmet där Pia Cramling var gästen. Och där berättade hon hur otroligt mycket hon och andra som var duktiga i schack spelade. Mycket mer än de som ni tycker fotograferar för mycket här gör. Sen kan de givetvis inte komma upp i så många schack-partier som bilder hos fotografen. Eftersom ett parti schack tar många timmar. Hon kan givetvis inte spela 10.000 partier varje år.

blixtschack nämnde hon inte och sysslar säkert inte med heller.

blixtfoto vet jag inte ens vad det är ?

Med blixtfoto menar jag helt enkelt foto där man bränner av bilder snabbare än man hinner reflektera.

Schackliknelsen bygger på det faktum att man i blixtschack liksom i så kallad blixtfoto - åtminstone som nybörjare - gör drag (=tar bilder) på nån sekund eller två utan att ha en aning om vad man gör eller varför. När det teoretiska kunnande saknas så har man ingen chans att ta väl underbyggda beslut. Det gäller exakt samma i foto och schack.

Nån (Miles Davis?) sa om att spela jazz: "lär dig teorin, glöm sedan bort den". Med andra ord: man ska lära sig principerna och att hantera sin utrustning, för att sedan kunna glömma den och bara koncentrera sig på själva konsten. Men som nybörjare är det lätt att blåsa på i för hög hastighet bara därför att det går. Det är ju faktiskt jobbigare att tänka.

Det är inte så att ju färre bilder man tar desto bättre. Men naturligtvis inte heller det motsatta - ju fler bilder man tar desto bättre. Som _alltid_ är sanningen mitt emellan. Och sen är det upp till var och en hur de gör. Jag skiter blankt i om en massa nybörjare tar 10000 bilder utan att utvecklas en millimeter. Jag säger bara Sanningen. ;) Det känns relevant och därför engagerar man sig. Inte för att påtvinga andra.

(Men Pia Cramling lär ha spelat några partier blixtschack hon med.)


"" Därför framstår diskussionen som "digitalt vs analogt" men den ÄR det inte! Det måste man komma ihåg.""

du har nog inte läst det första inlägget i tråden om du säger att det inte är digitalt VS analogt.

Detta är bara en av de otaliga trådar där en del som använder analoga kameror som vanligt säger att de som gör annorlunda eller använder digitalt är inga "riktiga" fotografer

Jag har såklart läst hela tråden! :)

Vad jag menar är att alla som argumenterar "analogt vs digitalt" i denna tråd är fel ute, eftersom själva kärnan inte är en sådan konflikt. Du har rätt i att många krigar här, men det beror ju bara på att det är många som missförstått :p. Tiotusenfotosfrågan är som sagt inget digitalt vs analogt problem. Det är DET jag menar. Att det är dåligt för inlärningen att ta många bilder har inget med mediet i sig att göra. Men det håller du antagligen med om - jag förtydligar bara.

Hej!
 
Det beror ju helt på vad man ska plåta. Om du vill ta lite konstnärliga bilder och lägga ner mycket tid på varje avtryck.
Andra kanske plåtar roadracing och tar en massa bilder på högsta speed varje gång förarna går igenom kurvan.
Är han då en dålig fotograf för det blir många bilder av hans sport-fotografering ?

En bra fotograf kan ta bra bilder vare sig han tar 100 om året eller 10.000 om året.

En dålig tar dåliga oavsett antalet han också.
 
analogt vs digitalt

Läs Thomas första inlägg som startar denna tråd.

Allt dåligt och allt som han skriver mycket nedvärderande om säger han är digitalt.
Allt som han tycker är bra är analogt
 
Sonnaren skrev:
...Ta ett 1000-tal bilder på samma händelse?? Jag ryser och blir illamående av blotta tanken på att sitta och gå igenom en sådan mängd...
När Apollo II:s austronauter befann sig på månen (80h) så tog de 17000 bilder med sina Hasselbladare :)
 
Allt har sina för och nackdelar, men digitalt foto gör det enklare att utvecklas som fotograf ( det är min åsikt).
På den tiden man var tvungen att måla i olja eller hugga i marmor så tänkte man säkert ännu längre än någon fotograf gjort, sen började vissa fuska med målningen genom att använda en camera obscura, sen kom kameran.

Att ta ett par hundra bilder på en helg är ingen överdrift, om man fotar något som rör sig eller liknande. Jag kan bränna av bilder bara för att se hur kameran exponerar i just det ljuset, nästa gång kanske det finns ett motiv och tvärtom. Jag kan garantera att jag inte skulle bränna av 3 rullar film på sådant jag visste inte skulle bli bra, men jag kan ta samma mängd digitalt för att lära mig se som kameran, finns det ett fel med det ?

En dag kanske jag anser mig fullärd och bara tar 50 bilder om året, men jag hoppas att det aldrig händer.

En överdrift definieras här: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=10782671

/Henrik
Nybörjare
 
Lars Johnsson skrev:
analogt vs digitalt

Läs Thomas första inlägg som startar denna tråd.

Allt dåligt och allt som han skriver mycket nedvärderande om säger han är digitalt.
Allt som han tycker är bra är analogt

Ja du Lars, du läser nog mitt inlägg på samma sätt som"F.n läser Bibeln"

Med den digitala revolutionen kom väldigt många
"tekniknördar" dvs: dom som såg det hela som ett sätt att engagera sig. Systemet är mycket tekniskt avancerat och påminner i mångt och mycket om datorn, som i sin tur är ett kärt samtalsämmne, en masse.

Själva bildskapandet kommer långt ner i agendan.
Men att finfördela funktioner på kameran och söka avvikelser som säkerligen inte har det ringaste med bildens inneholl och utsende att göra, tycks ha blivet huvudsyftet för ett allt för stort antal medlemmar.

Och nu du Lars, kommer "pudelns kärna"

Vi ska skapa bilder, och inte i alltför stor utsträckning sysselsätta oss med tekniskt hårklyveri. Det heter FOTOSIDAN Inte TEKNIKSIDAN.

"I,m not young enough to know everything yet."
/ Thomas.
 
Ja vi ska skapa bilder. Inte bara klaga på den nya tekniken och de som använder den.

Allt var bättre förr mentaliteten håller inte i längden
 
Lars Johnsson skrev:
Ja vi ska skapa bilder. Inte bara klaga på den nya tekniken och de som använder den.

Allt var bättre förr mentaliteten håller inte i längden

Jag tror att Thomas har en poäng här. Förr så var de flesta som ägnade sig åt foto i första hand intreserade av bilden och bildskapandet. Tekniknördarna ägnade sig ofta åt prylar med ett högre imponeringsvärde än en analog kamera. I och med att utvecklingen på kameror gjort dessa till spjutspetsteknik med högt iv så har många nördar som förr kanske ägnade sig åt annat nu sökt sig till foto, och därav dessa tekniska hårklyverier. Observera att detta är inte en kritik av tekniken i sig utan snarare ett uttryck för att högteknologi alltid tenderar att dra till sig folk som är mer intreserade av tekniken än av tillämpningarna.
 
alf109 skrev:
Jag tror att Thomas har en poäng här. Förr så var de flesta som ägnade sig åt foto i första hand intreserade av bilden och bildskapandet. Tekniknördarna ägnade sig ofta åt prylar med ett högre imponeringsvärde än en analog kamera. I och med att utvecklingen på kameror gjort dessa till spjutspetsteknik med högt iv så har många nördar som förr kanske ägnade sig åt annat nu sökt sig till foto, och därav dessa tekniska hårklyverier. Observera att detta är inte en kritik av tekniken i sig utan snarare ett uttryck för att högteknologi alltid tenderar att dra till sig folk som är mer intreserade av tekniken än av tillämpningarna.

Alf. Må Gud och kameran för alltid varen med Dig.

/Misstolkade Thomas.
 
alf109 skrev:
Jag tror att Thomas har en poäng här. Förr så var de flesta som ägnade sig åt foto i första hand intreserade av bilden och bildskapandet. Tekniknördarna ägnade sig ofta åt prylar med ett högre imponeringsvärde än en analog kamera. I och med att utvecklingen på kameror gjort dessa till spjutspetsteknik med högt iv så har många nördar som förr kanske ägnade sig åt annat nu sökt sig till foto, och därav dessa tekniska hårklyverier. Observera att detta är inte en kritik av tekniken i sig utan snarare ett uttryck för att högteknologi alltid tenderar att dra till sig folk som är mer intreserade av tekniken än av tillämpningarna.

Så de som använder digitala kameror är tekniknördar som inte är intresserade av foto och bildskapande.
Förstår du inte hur löjlig du låter??

Nästan alla som har en digital-kamera har också en analog kamera eller har haft det tidigare. Jag känner ingen med digital kamera som inte använt analog också.

Och det finns en hel del folk inom det analoga som också ägnar sig åt imponerings-värde som du säger.
Speciellt av de som använder Leica, men även inom stor och mellanformatarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.