Annons

Vad tycker ni om min nya fotograf-hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fina bilder tyckte inte det gick långsamt har mobilt bredband som brukar ligga på 2-5 mb/s nedladdning

Laddar ganska segt när man går in på bildspelen. Texten bör nog göras helt vit för bästa läsbarhet (inte grå).

Men framförallt tycker jag att portfolion spretar för mycket. Välj att föra fram ditt specialområde. Knappast någon fotograf kan vara duktig på alla de områden du visar upp. Det jag tycker ser svagast ut är nog djurbilderna, även makrobilderna är bara halvhyfsade och de spretar för mycket stilmässigt. Landskapsbilderna är bättre, men det syns att du tagit flera på samma ställe och det är inte riktigt bra. Mer variation krävs där.

Det område som ser bäst ut i mina ögon är nog bilarna. Jag tycker du ska koncentrera dig på det motivområdet i portfolion och även att få fram några extremt bra motorbilder. Gör ett projekt med detta så kan det nog bli riktigt bra. I vilket fall som helst så måste du välja spår åtminstone på det du visar upp.

Precis som Per strömberg säger..jobba på texten.
Layouten är riktigt snygg men textens innehåll och utformning gör att sidan känns oseriös.

Jag tycker att det ser lite konstigt ut när det inte är samma meny på hemsidan. Hade gärna sett antingen den som är på startsidan eller den som är på de andra sidorna.

Oj herregud, så många svar. Ännu en gång vill jag tacka alla som tog sin tid att kolla och skriva svar.

Tycker det är tråkigt att höra att sidan från stund till stund verkar vara fruktansvärt seg, då jag inte är så hajj på hemsidor och själv inte har så stor koll på det iom den ligger på deras egna domän som jag köper tjänsten från.

Men det blir väl till att köpa en smidigare adress som någon föreslog och koppla det till den sidan istället.

Jag har ju inte marknadsfört sidan ännu mot kund, så det gör inget att det är fel på vissa ställen, därför jag ber er om eran hjälp för jag gör detta. Texten under "om mig" är ändrat nu, och hoppas det blev bättre med mitt fulla namn som någon skrev.

På kontakt så är det ju bara olika fält jag fyller i, och där finns inget fält för namn, men jag har skrivit dit mitt namn på övrigt istället. Ska kolla med kundtjänst om det går fixa?!

Somsagt, jag designar inte hemsidan själv, utan utgår från olika teman som tjänsten erbjuder, som jag kan designa om lite granna, men tyvärr så har jag inte hittat någonstans att sidans meny osv ska se likadant ut överallt. Samt jag har försökt ändra språket till svenska överallt, men de flikar "home" osv är förbyggda, och det kan jag inte ändra på... Är det verkligen så jobbigt?

Sen att jag har för mkt olika foton? Varför? Jag vet att jag inte är någon toppfotograf inom alla områden, men nu när jag är ny vill jag se vart jag kan få jobb, och om mina eventuella kunder tycker att just "deras" kategori är tillräckligt bra så är det väl jätte bra för mig? Tror knappast att de inte skulle anlita mig bara för att jag har för många olika sorters bilder på min hemsida. Så länge det de är ute efter är "tillräckligt bra".

Somsagt, jag ska bara försöka slå mig in på marknaden, alla ni som är yrkesfotografer vet väl säkert att det inte är särskilt lätt..

MVH
Istvan

Och kommentarer som "Jag körde förstasidan genom w3c-valitatorn och det var 20 fel vilket är mycket på en så liten sida." Fattar jag tyvärr ingenting av, somsagt, jag kan inte, och har inte tiden heller att bygga en egen sida. Jag hoppas inte att mina kunder ska sätta sig med någon sån valitatorn och tycka jag är oseriös bara för jag inte kan bygga ihop en superhemsida?

Ska jag vara ärlig, har sätt många jätte duktiga professionella fotografer med BETYDLIGT mkt sämre hemsidor men som ändå verkar lyckats bra..

Jag vill bara ha en hyffsad enkel och modern sida som mina eventuella kunder kan kolla genom min portfolio.

MVH
Istvan

Och kommentarer som "Jag körde förstasidan genom w3c-valitatorn och det var 20 fel vilket är mycket på en så liten sida." Fattar jag tyvärr ingenting av, somsagt, jag kan inte, och har inte tiden heller att bygga en egen sida. Jag hoppas inte att mina kunder ska sätta sig med någon sån valitatorn och tycka jag är oseriös bara för jag inte kan bygga ihop en superhemsida?

Ska jag vara ärlig, har sätt många jätte duktiga professionella fotografer med BETYDLIGT mkt sämre hemsidor men som ändå verkar lyckats bra..

Jag vill bara ha en hyffsad enkel och modern sida som mina eventuella kunder kan kolla genom min portfolio.

MVH
Istvan

Stopp här nu, du ville ju ha hjälp med sidan, förväntade du dig bara ryggdunkar?

w3c-valideringen är till för att sidan ska visas lika, och snabbt, i alla browsrar.

Blanda inte ihop bra fotograf med bra websideutvecklare.

Ta åt dig av kommentarerna och skaffa dig ett bättre bildvisningsverktyg. Vi vill dig väl.

Stopp här nu, du ville ju ha hjälp med sidan, förväntade du dig bara ryggdunkar?

Precis, det undrar jag också. Det är väl vettigt att ta till sig saker som folk påpekar, när de nu gör sig besväret. Det är ju ingen som känner dig här så folk säger ju vad de tycker - och det var väl det du ville?

w3c-valideringen är till för att sidan ska visas lika, och snabbt, i alla browsrar.

Blanda inte ihop bra fotograf med bra websideutvecklare.

Ta åt dig av kommentarerna och skaffa dig ett bättre bildvisningsverktyg. Vi vill dig väl.

Absolut inte, därför jag verkligen tackat alla och uppskattat allt. Men ville bara förklara hur läget låg till och att jag verkligen inte fatta innebörden av det du skrivit. Och tack för att du utvecka de bättre för mig.

Hur kan jag skaffa det då? Somsagt ja kan ju inte så mtk inom webbdesign och sånt, tror du det hade hjälpt om jag skaffat mig ett eget domän namn? För då hade det väl iaf gått snabbare? Hur kan jag se till att de visas lika i alla browsar t.ex.?

MVH

Precis, det undrar jag också. Det är väl vettigt att ta till sig saker som folk påpekar, när de nu gör sig besväret. Det är ju ingen som känner dig här så folk säger ju vad de tycker - och det var väl det du ville?

Somsagt, ville bara förklara att jag inte förstod vad han menade med det, och också att jag bara vill ha en hyffsad enkel och modern hemsida, behöver inte vara någon superhemsida..

Och som jag sagt innan, och skrivit i varje inlägg, jag tackar verkligen alla för deras kommentarer och deras tid, och jag försöker förklara min problem med vissa av de problemen ni hittat..

MVH
István

OK. Som sagt, det tekniska får du nog leva med när du nu har vält den här plattformen. Att göra något själv är inte helt enkelt. Det viktigaste just nu anser jag är att få en bra profil på portfolion och att du inte splittrar upp den för mycket, för en hel del av det är ganska tunt, så satsa på det bästa och utveckla det.

Vill bara be om ursäkt ifall jag lät otrevlig eller otacksam, för det är jag verkligen inte. Har bara varit en väldigt lång dag, och jag själv blir aldrig nöjd med sidan, och man hör så många olika åsikter så man vet inte vad som är bra eller dåligt.

Ber även ursäkt om mitt "språk", för sett de tidigare inläggen att jag skrivit som en riktig kratta, men somsagt, varit en lång dag och fingrar/ögon/hjärna vill inte riktigt sammarbeta ;) Så nu blir dett sängen istället.

Godnatt gott folk !

MVH
Istvan

OK. Som sagt, det tekniska får du nog leva med när du nu har vält den här plattformen. Att göra något själv är inte helt enkelt. Det viktigaste just nu anser jag är att få en bra profil på portfolion och att du inte splittrar upp den för mycket, för en hel del av det är ganska tunt, så satsa på det bästa och utveckla det.

Ja jag får nog tyvärr göra det just nu, för som du säger så är det ju inte helt enkelt att bygga upp något själv. Enda jag ska göra inom en snar framtid är att skaffa ett eget domän, då blir det både en lättare adress att komma ihåg, samt säkert mkt snabbare.

Men tycker du inte att jag kan ha en bred portfolio till en början tills jag fiskat upp ett par bra kunder? För att sedan tunna ut den när jag själv ser vilka kategorier jag arbetar mest med? Just nu är jag ju bara en amatör som inte ens kommit igång, som blir glad för alla jobb jag kommer kunna få i början av min karriär. (Förstår du hur jag tänker? För jag hoppas verkligen inte att en kund inte vill ha mig bara för att jag har ett för brett område, sålänge kunden är nöjd med det området han vill anlita mig inom?)
Dessutom så har jag fler bilder som inte är färdig redigerade ännu som ska publiceras på sidan, därför den kan kännas lite "tunn" med. För inte hunnit klart med alla mina bilder tyvärr, men det kommer inte bli fler "kategorier iaf". Kan dock kanske lägga in mina "fastigheter" under "övrigt" kanske? För vet själv att Fastighetsdelen är rätt tunn änsålänge då jag bara knäppte några kort snabbt för en ansökan.

Åhh gud vad svårt detta är, har verkligen suttit 12-14h vissa dagar framför datorn, redigerat bilder samt fixat med hemsidan. Ibland 7h i sträck då jag kommit på mig själv att jag inte ens varit på toa, men jag klagar inte för jag gillar det verkligen, och gör det frivilligt :)

MVH
Istvan

edit: nu har jag slagit ihop vissa av mina kategorier t.ex. makro med djur iom jag bara hade makrobilder på småkryp. Sedan så la jag ihop fastigheter med övrigt iom jag bara hade så få bilder där. Så nu är det bara 5st olika mappar med bilder (förutom slideshow som bara är till för bilderna på förstasidan) Kanske lite bättre iaf?

Senast ändrad:
Hej Istvan,

jag tror att det är bäst att koncentrera portföljen till de bilder där du verkligen glänser. Skulle du kunna tänka dig att göra en sida som visar att du är den bästa bilfotografen i Borås? Eller den bästa porträttfotografen? Om jag letar efter en bilfotograf och hittar din sida, då skulle jag tycka att tex interiörbilderna drar ner intrycket lite grand. Om jag letar efter en porträttfotograf skulle jag kanske tycka att djurbilderna visar att du inte fokuserar på det du är bäst på.

Nu är jag inte någon fotokritiker, så ta det här med bilar och porträtt som exempel. Principen, tror jag, är att bara visa upp riktigt, riktigt bra bilder. Hellre några få riktigt bra än många.

Lycka till!
Erik

MVH
Istvan

Angående andra fotografers hemsidor som ser sämre ut, de har förmodligen ett stort kontaktnät sedan tidigare samt en stadig kundbas.
Hemsidan är i såna fall inte lika viktig, visst finns det potential i att hitta nya kunder via internet, men av erfarenhet så får man mycket av sina jobb via sina redan etablerade kontakter.
Men oavsett så tycker jag att du ska ha en visuellt tilltalande och lättnavigerad sida som så klart ska se så bra ut som möjligt i de största och mest använda webbläsarna.
Bilder m.m ska vara så optimerade för webb som möjligt, många är kräsna idag och hittar de inget tilltalande redan på startsidan så går de vidare.
Tro mig, jag har gjort precis samma resa som du gör nu och det tog lång tid, jag har frågat massor med vänner och bekanta likväl som proffessionella kollegor m.fl.
Den som surfar in på din sida kommer oftast inte stanna där mer än någon minut om det inte finns material som gör att man vill stanna längre.

Angående din portfolio, de har rätt i att den spretar och att du borde ha ett par tre områden som du koncentrerar dig på. I dessa portfoliomappar ska du stoppa in 15-20 av dina absolut bästa bilder, halvbra bilder är just halvbra och kan ta ner de övriga bilderna. Tänk så längre fram när du har fler bilder i din bildbas.

Så här borde de flesta tänka när de bygger en hemsida, bygger jag den för mig själv och mina närmaste vänner eller bygger jag den för eventuella kunder?
Nu förstår jag att det inte är så lätt när man inte har hållit på så länge och inte har byggt upp en stor bildbas.

Angående webbhotell och domännamn, ett domännamn kostar inte mycket alls. Men din sida blir inte snabbare för det utan det hänger på var sidan finns. Ligger sidan på ett webbhotell där det finns tusentals andra liknande sidor så kan man förmodligen inte göra så mycket åt det förutom att byta leverantör om det är väldigt dåligt.
Sidan ska så klart vara så optimerad som möjligt för att ladda snabbt, sånt är så klart väldigt svårt när man inte har kunskaperna. Därför valde jag att göra min sida i wordpress som är något de flesta känner till i dag och det finns många som utvecklar plugins m.m. som ska förenkla för de som inte har så stora förkunskaper.
Jag ville från början ha något Flash-baserat men många avrådde mig från det dels för att det är krävande för datorn och att alla besökare via iPhone/iPad/etc inte kan se sidan alls då.
Det är mycket att tänka på, be dina kompisar testa din sida via olika webbläsare både från Mac och PC om möjligt.
Den kommer nog bli jättebra till slut! :)

Måste säga at det en av dom bästa jag sett på länge, både som hemsida och bildmässigt.
Mycket bra sida på alla sätt.

Enda jag tänkte på var blandningen mellan Svenska-Engelska men det har du redan hört.

Snyggt jobb, imponerad av dina bilder.

Som många redan sagt, väldigt fina bilder. Men det var själv sidan du ville ha kommentarer på. Dels så bör man absolut undvika Flash om det inte verkligen är nödvändigt. Sedan bör även sidan fungera hjälpligt även om javascript är avstängt eller inte tillgängligt.

Tackar ännu en gång för kommentarerna och eran tid :)

Ska kika igenom mina bilder ännu en gång och försöka välja ut de bästa, måste dock bli klar med alla mina bilder jag valt ut först, för alla ligger ju verkligen inte uppe. Har många fina kort kvar (enligt mig iaf :) )

Kontaktade Zenfolio ang engelskan, kontakt namn och hastigheten. Han sa att det inte går ändra från egnelskan iom det ligger så standard. Dock kan man ta bort de länkarna, men ja gillar de så man lätt kan gå tillbka där man var sist. Så vet inte va ja ska göra..

Ang kontakt namnet så vidaree befodra han ärendet till designteamet och tyckte med det va konstigt att det inte fanns kontakt namn med i en flik. Och hastigheten tyckte han att de inte alls hade några problem, frågade mig om vilken webbläsare, OS och testa min internet hastighet. Vilket jag vet inte nåt är fel på.

Vad det gäller flash osv, visste inte detta från början, så tyvärr inget jag kan göra något åt nu. Kan dock säga att sidan funkar hur bra som helst på min iPad och min iPhone, ända som inte funkar är bildspelet på första sidan. Utan den fastnar på första bilden. Vilket inte är hela världen då man faktiskt kan kolla alla mina bilder på portfolion, vilket är det viktigaste för mig =)

Tack ännu en gång, nu ska jag vara lite ledig idag och åka till gbg =)

MVH
Istvan

Snygg layout, färger och tema. Hos mig laddar den helt ok.
Får jag fråga dig vilket program du arbetar med för att få webbsidan att ändra storlek när/om man har olika skärmar/storlekar på fönster?

Snygga bilder, så de är det inget fel på. Och jag retar mig inte nämnvärt på laddningstiderna heller.

Det jag har problem med är att layouten förändras om man går från förstasidan, samt att jag inte kan hitta din mailadress på kontaktsidan. Jag vet att jag kan maila dig via formuläret, men skulle jag vilja maila dig skulle jag vilja göra det från min mailadress, från min mailklient, så jag har kvar en kopia på vad jag skickat till dig.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto