Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad tror ni om den här datorn?
- Trådstartare andreasc89
- Start datum
j3n5
Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
Jag har redan köpt datorn... Men jag tycker fortfarande att mitt paket är bättre. Videoredigerar gör jag i Premiere Pro och lite i Vegas (Vegas har bättre system med ljud enligt mej). Jag testade Dells videoredigeringsprogram hos min kusin, och ja, det sög. Jag vill ha 1024 i ram, minst och TFT-skärm. Windows XP är inget jag betalar extra för. Det har jag redan. Så även med Office paketet.
/A\
Ja, men då kostar ju datorn det dubbla. Med Premiere pro alltså..
j3n5
Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
Länka gärna till en. Men bärbar får jag ändå när jag börjar gymnasiet.
/A\
För mig kostar den billigaste ibooken 8900:- men jag har bara lärarrabatt.
Mecenatrabbaten och universitetenas rabatt ska vara på typ 20%...
j3n5
Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
Ja, man kan bygga en pc som är lika liten som mac mini. Har du hört talas om mini-itx?
/A\
Edit: Oj, var lite sen.
Kan man plocka ihop en dator som fungerar för videoredigering och har måtten 16x16x5cm för under 5000:- på det kortet??
andewid
Aktiv medlem
Det vet jag inte. Antagligen inte speciellt lätt.j3n5 skrev:
Kan man plocka ihop en dator som fungerar för videoredigering och har måtten 16x16x5cm för under 5000:- på det kortet??
Men det var ju inte poängen. Först så frågar ni om man kan fixa en PC som är lika billig som Mac eller Mac Mini, men ändå minst lika kraftful. Vi har bevisat att det går utan problem.
Då ändrar ni helt plötsligt frågeställningen att det är storleken som hade störst betydelse. Rätt så typiskt sätt att undvika att acceptera att ni hade fel.
Det går att få en liten, men inte lika liten PC för det priset. Om det är storleken som har betydelse framför prestanda och pris - köp då för all del en Mac Mini. Med skärm så kostar den trots allt rätt så mycket. Minst 6000kr om du väljer en 17" CRT.
...som fungerar för videoredigering
Videoredigering fungerar även på en Pentium 166MHz MMX. Tar bara lite längre tid. DV-kort och liknande har funnits i väldans massa år och det har fungerat rätt så bra alltid. Så det kravet betyder ingenting i dessa sammanhang.
j3n5
Aktiv medlem
Jag har aldrig sagt att en PC är ett dåligt val, jag gillar bara att peka på fördelarna med Mac. Jag vet att Mac föll bort tidigt då killen skulle ha datorn till att spela på. Att trådarna får sidospår är ju inget ovanligt här. Jag tycker i alla fall att det kan vara kul.
Jens, som gillar snygga, små datorer..
andreasc89
Avslutat medlemskap
j3n5 skrev:
Jag har aldrig sagt att en PC är ett dåligt val, jag gillar bara att peka på fördelarna med Mac. Jag vet att Mac föll bort tidigt då killen skulle ha datorn till att spela på. Att trådarna får sidospår är ju inget ovanligt här. Jag tycker i alla fall att det kan vara kul.
Helt rätt. Och dessutom gör det inte så mycket att den här tråden spårade ur eftersom jag redan har köpt datorn och tråden har fullgjort sitt syfte.
j3n5 skrev:
Ja, men då kostar ju datorn det dubbla. Med Premiere pro alltså..
Mjukvaran räknar jag inte in i själva datorkostnaden. Och inte högtalarsystem och förstärkare heller. Sådant har jag redan.
/A\
andewid
Aktiv medlem
Mjukvaran räknar jag inte in i själva datorkostnaden. Och inte högtalarsystem och förstärkare heller. Sådant har jag reda
Det är en fördel med PC - att du kan uppgradera din befintliga dator utan att behöva köpa nytt av allt.
Tex skulle jag kunna uppgradera min dator Athlon-XP 2600+ till en Athlon 64 dual-core 4400+ för runt 6500kr eftersom jag kan behålla minnen, chassi och allt annat i datorn.
En ny Mac med dubbla G5 skulle kosta betydligt mycket mer!
Det är en fördel med PC - att du kan uppgradera din befintliga dator utan att behöva köpa nytt av allt.
Tex skulle jag kunna uppgradera min dator Athlon-XP 2600+ till en Athlon 64 dual-core 4400+ för runt 6500kr eftersom jag kan behålla minnen, chassi och allt annat i datorn.
j3n5
Aktiv medlem
andewid skrev:
Mjukvaran räknar jag inte in i själva datorkostnaden. Och inte högtalarsystem och förstärkare heller. Sådant har jag reda
Ja fast jag har märkt att typ ingen av mina PC-kompisar uppgraderar sina burkar. de köper nya när de viln uppgradera.
Jag tror att det finns en stor uppgraderingsmyt där många tror att de ska uppgradera sina datorer men aldrig gör det..
j3n5
Aktiv medlem
Självklart tycker jag Andreas fått mycket dator för pengarna. Han har gjort ett rimligt val. Alla som tar illa upp när man framför sina personliga åsikter förstår jag mig inte på. Bara för att Andreas gör andra val än vad jag skulle gjort tycker jag ju inte illa om honom. Jag tycker bara det är roligt att berätta vad jag står..
mvh, jens..
ps. grattis till en snabb dator Andreas..
mvh, jens..
ps. grattis till en snabb dator Andreas..
andewid
Aktiv medlem
Det må vara. Jag uppgraderar iaf i den mån det går.j3n5 skrev:
Ja fast jag har märkt att typ ingen av mina PC-kompisar uppgraderar sina burkar. de köper nya när de viln uppgradera.
Jag tror att det finns en stor uppgraderingsmyt där många tror att de ska uppgradera sina datorer men aldrig gör det..
Det händer ju oftare och oftare att tex minnen inte fungerar med nya moderkort/processorer, att ny strömförsörjning behövs mm. Eller så väljer man att behålla datorn för andra ändamål som tex media-dator, router/webserver osv...
Vapo
Aktiv medlem
j3n5 skrev:
Visst, men man kan också säga så här:
Har någon PC-tillverkare lyckats bygga en lika liten och kompetent dator till samma pris som en Mac mini?
Ja visst ja, det finns inte något så litet moderkort..
jens, som tycker det är roligt att munhuggas..
Hemma-snickaren?
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=2031
Hannese
Aktiv medlem
andewid skrev:
Mac-Mini är mindre, men den är inte billigare. Speciellt med tanke på att du måste faktiskt köpa till en skärm, samt betala för frakt!
Köper man produkter från Apple behöver man inte betala frakt.
Tycker citatet ovan väldigt väl speglar okunnigheten bland de flesta här. Många tror sig veta saker de egentligen inte har en aning om.
Vill inte killen ha en mac - fine. Dock får han ju då inte det bästa, men det vill han ju uppenbarligen inte ha.
Sammantattning:
PC - Mycket Mhz-snack. Mycket virus. Mycket kasst OS. Mycket "PC är billigare, men jag vet inte vad jag grundar det på".
Mac - Fungerar helt enkelt. Snyggare. Inga virus. Världens bästa OS. Bättre mjukvara. Kan man utnyttja studentrabbaten får man mer för pengarna jämnfört med PC.
Hannese
Aktiv medlem
eMac (all in one)
17" flat CRT display
1,42 GHz PowerPC G4 (motsvarar en 1,8 GHz Intel Pentium 4)
1024MB SDRAM DDR333
160 GB Ultra ATA-enhet
SuperDrive 8x-enhet (DVD-R/CD-RW-enhet)
ATI Radeon 9600 64 MB DDR
Inbyggt 10/100BASE-T Ethernet och 56 K V.92-modem
Tangentbord + Mus
Inbyggda stereohögtalare
Världens mest avancerade OS. Mac OS X Tiger.
iLife '05
iTunes
iPhoto
iMovie HD
iDVD
GarageBand
och lite mer program:
Mail
Dashboard
Spotlight
iChat
Safari RSS
Sherlock
QuickTime 7
iSync, iCal
DVD-spelare
Adressbok
AppleWorks
iWork (30-dagars provversion)
Nanosaur 2
Marble Blast Gold
Microsoft Office 2004 for Mac Test Drive
Zinio Reader
XCode Developer Tools
Apple Hardware Test mfl.
Notera att man får alla dessa program gratis, och alltså inte behöver köpa dem för flera tusen. Och... att man inte behöver något virusprogram.
Drygt 8000kr med studentrabatt.
17" flat CRT display
1,42 GHz PowerPC G4 (motsvarar en 1,8 GHz Intel Pentium 4)
1024MB SDRAM DDR333
160 GB Ultra ATA-enhet
SuperDrive 8x-enhet (DVD-R/CD-RW-enhet)
ATI Radeon 9600 64 MB DDR
Inbyggt 10/100BASE-T Ethernet och 56 K V.92-modem
Tangentbord + Mus
Inbyggda stereohögtalare
Världens mest avancerade OS. Mac OS X Tiger.
iLife '05
iTunes
iPhoto
iMovie HD
iDVD
GarageBand
och lite mer program:
Dashboard
Spotlight
iChat
Safari RSS
Sherlock
QuickTime 7
iSync, iCal
DVD-spelare
Adressbok
AppleWorks
iWork (30-dagars provversion)
Nanosaur 2
Marble Blast Gold
Microsoft Office 2004 for Mac Test Drive
Zinio Reader
XCode Developer Tools
Apple Hardware Test mfl.
Notera att man får alla dessa program gratis, och alltså inte behöver köpa dem för flera tusen. Och... att man inte behöver något virusprogram.
Drygt 8000kr med studentrabatt.
andewid
Aktiv medlem
Tycker citatet ovan väldigt väl speglar okunnigheten bland de flesta här. Många tror sig veta saker de egentligen inte har en aning om.
Frakten beror på var du köper någon stans! Någon sa tidigare att köpa från Apple.com/Applestore är dyrt och är därför inte att rekommendera.
PC - Mycket Mhz-snack. Mycket virus. Mycket kasst OS. Mycket "PC är billigare, men jag vet inte vad jag grundar det på".
PC är billigare. Iaf i det exemplet jag gav tidigare. Det är en dubbelt så snabb dator som den eMac du nyss angav men ändå 2-3000kr billigare. Vad är det som är så kasst med Windows XP? Så dåligt kan det inte vara om hundra miljoner människor kan använda det? Jag tror många Mac-människor har sina tankar runt Windows 3.x och Windows 95. Dessa os är mer än 10 år gamla! Windows XP är faktiskt mycket stabilt och det är normalt sett endast hårdvarufel som orsakar krashar. Trots det är XP relativt mycket stabilare för hårdvarufel än Windows 2000 och framförallt Windows 9X.
Mail och officeprogram ingick i paketen dessutom. Så det är mycket skitsnack från dig att påstå att man måste lägga ut flera tusen till. Det finns dessutom mycket bra alternativ som är gratis. OpenOffice, Thunderbird, Mozilla, Evolution.
Det är dessutom helt fel att det inte finns säkerhetshål eller virus till OSX - för de finns! Det finns även antivirusprogram för OSX.
Frakten beror på var du köper någon stans! Någon sa tidigare att köpa från Apple.com/Applestore är dyrt och är därför inte att rekommendera.
PC är billigare. Iaf i det exemplet jag gav tidigare. Det är en dubbelt så snabb dator som den eMac du nyss angav men ändå 2-3000kr billigare. Vad är det som är så kasst med Windows XP? Så dåligt kan det inte vara om hundra miljoner människor kan använda det? Jag tror många Mac-människor har sina tankar runt Windows 3.x och Windows 95. Dessa os är mer än 10 år gamla! Windows XP är faktiskt mycket stabilt och det är normalt sett endast hårdvarufel som orsakar krashar. Trots det är XP relativt mycket stabilare för hårdvarufel än Windows 2000 och framförallt Windows 9X.
Mail och officeprogram ingick i paketen dessutom. Så det är mycket skitsnack från dig att påstå att man måste lägga ut flera tusen till. Det finns dessutom mycket bra alternativ som är gratis. OpenOffice, Thunderbird, Mozilla, Evolution.
Det är dessutom helt fel att det inte finns säkerhetshål eller virus till OSX - för de finns! Det finns även antivirusprogram för OSX.
Senast ändrad:
Clouseau
Aktiv medlem
Ja ja... en sak förstår jag mig på när det gäller datorer och därför kan jag säga det här med rent samvete: Min dator är snyggare än någon mac. Men visst har det kostat också att få en snygg dator. Det ska man inte hymla med. Men lägg för jösse namn av med dillandet om att macarna skulle vara de snyggaste datorerna. Gillar man vit plast och plexi så köp en mac. Har man andra åsikter sätt ihop din egen PC. Nog för att den genomsnittlige macen är snyggare än den genomsnittlige PCn men för den som har ett öga för design går det att få en snyggare PC än något färdigt macpaket.
Så nu har jag också fåttsäga något i den här numera meningslösa tråden!
Jag var föresten ute och fotograferade i helgen... det var kul. Någon annan här som gjort det?
Så nu har jag också fåttsäga något i den här numera meningslösa tråden!
Jag var föresten ute och fotograferade i helgen... det var kul. Någon annan här som gjort det?
Tisch
Medlem
Hannese skrev:
Köper man produkter från Apple behöver man inte betala frakt.
Vill inte killen ha en mac - fine. Dock får han ju då inte det bästa, men det vill han ju uppenbarligen inte ha.
Sammantattning:
Mac - Fungerar helt enkelt. Snyggare. Inga virus. Världens bästa OS. Bättre mjukvara. Kan man utnyttja studentrabbaten får man mer för pengarna jämnfört med PC.
Det här med mycket virus för Windows är överdrivet tycker jag, med ett gratis visrus program och brandvägg ska det mycket till för att få virus.
Sedan vad klassar man som "kasst OS"? Vad gör ett OS kasst? Själv tycker jag varken OS X, Windows eller de linux distar jag har provat varit kassa, alla har fungerat utmärkt. Jag tycker överhuvud taget att det okunskap att säga att några av ovanstånde OS är kassa, inget av dem är det! Dock kanske ett OS passar vissa personer krav bättre, men det gör inte de andra system kassa.
Sedan att du Hannes Eklund inte gillar vissa saker i Windows och att du gillar mac bättre kan du mycket väl framföra, men överdriv inte.
Hannese
Aktiv medlem
Någon sa tidigare att köpa från Apple.com/Applestore är dyrt och är därför inte att rekommendera.
Öhh.. va? Okunnighet.
PC är billigare. Iaf i det exemplet jag gav tidigare. Det är en dubbelt så snabb dator som den eMac du nyss angav men ändå 2-3000kr billigare.
Nej, den är absolut inte dubbelt så snabb. Om du kunde något om datorer skulle du se det på tex mängden minne. Budget Dell-datorer är jättedåliga och kommer med det horribla, strippade Operativsystemet XP Home. Jag betalar gladeligen tusenlappar extra för att slippa detta skit OS.
Vill ni bli lurade när ni köper dator - lycka till!
Vad är det som är så kasst med Windows XP? Så dåligt kan det inte vara om hundra miljoner människor kan använda det? Jag tror många Mac-människor har sina tankar runt Windows 3.x och Windows 95. Dessa os är mer än 10 år gamla! Windows XP är faktiskt mycket stabilt och det är normalt sett endast hårdvarufel som orsakar krashar. Trots det är XP relativt mycket stabilare för hårdvarufel än Windows 2000 och framförallt Windows 9X.
Du är ju för sorglig.
Nej, det finns idag inget virus för OS X.
Man ger hutlösa summor pengar till någon som kan skapa ett virus för OS X, men ingen har lyckats gjort det ännu.
Det finns dock ett undantag, och det här är roligt vill jag lova.
Det finns virus till Microsoft Office! Det är det enda programmet som kan drabbas av virus, och det är väl inte så konstigt egentligen (Windows-skit).
Dock kan det inte sprida sig till andra program etc utan förstör alltså bara Office. HAHA.
Öhh.. va? Okunnighet.
PC är billigare. Iaf i det exemplet jag gav tidigare. Det är en dubbelt så snabb dator som den eMac du nyss angav men ändå 2-3000kr billigare.
Nej, den är absolut inte dubbelt så snabb. Om du kunde något om datorer skulle du se det på tex mängden minne. Budget Dell-datorer är jättedåliga och kommer med det horribla, strippade Operativsystemet XP Home. Jag betalar gladeligen tusenlappar extra för att slippa detta skit OS.
Vill ni bli lurade när ni köper dator - lycka till!
Vad är det som är så kasst med Windows XP? Så dåligt kan det inte vara om hundra miljoner människor kan använda det? Jag tror många Mac-människor har sina tankar runt Windows 3.x och Windows 95. Dessa os är mer än 10 år gamla! Windows XP är faktiskt mycket stabilt och det är normalt sett endast hårdvarufel som orsakar krashar. Trots det är XP relativt mycket stabilare för hårdvarufel än Windows 2000 och framförallt Windows 9X.
Du är ju för sorglig.
Nej, det finns idag inget virus för OS X.
Man ger hutlösa summor pengar till någon som kan skapa ett virus för OS X, men ingen har lyckats gjort det ännu.
Det finns dock ett undantag, och det här är roligt vill jag lova.
Det finns virus till Microsoft Office! Det är det enda programmet som kan drabbas av virus, och det är väl inte så konstigt egentligen (Windows-skit).
Dock kan det inte sprida sig till andra program etc utan förstör alltså bara Office. HAHA.
dJb
Aktiv medlem
Jag skulle kunna tänka mig en G5 men absolut inte en eMac då jag är allergisk mot allt-i-ett-lösningar med inbyggd skärm och skulle verkligen inte vilja ha den klumpen på skrivbordet. Dessutom tycker jag prestandan är för dålig i förhållande till priset (9295 i jämförelse med min nuvarande Athlon 64 3200+.
emac:
- långsam processor
- endast 512Mb RAM
- för dåligt grafikkort
- för liten hdd
- inbyggd crt-skärm
För totalsumman av 10505:- får man dock 1Gb RAM, men det fanns ingen möjlighet att byta ut hdd eller grafikkortet.
Den minsta powermacen skulle jag dock kunna tänka mig men om jag lägger på minne, hdd och grafikkort för att komma i nivå med min nuvarande dator så kostar den 17035:- vilket är lite drygt dubbelt så mycket som jag betalade för min nuvarande dator med likvärdiga prestanda.
Det är mycket extrapengar för os x och några gratisprogram som jag ändå inte skull ha nån större nytta av..
Angående OS så florerar det många myter. Det är sant att virus är betydligt vanligare till windowsbaserade datorer än till os x, men i praktiken har jag aldrig märkt av det. Vad gäller stabiliteten är det dock inga stora skillnader mellan xp och os x, att hävda annat är okunskap.
För bildbehandling är det fullkomligt egalt. Där premierar jag en snabb dator med mycket minne samt inte minst en bra skärm. Det är ingen skillnad på att arbeta i photoshop på mac eller pc det handlar bara om vana. När det gäller videoredigering ligger dock mac före.
Men det är ju naturligtvis upp till var och en. Vill man köpa en allt-i-ett-lösning med inbyggd skärm så må emacen vara ett alternativ. Om man som jag redan har os, tangentbord, mus, program etc. så har inte jag sett någon anledning till att betala många extra tusenlappar som jag inte får ut något konkret av.
/D
emac:
- långsam processor
- endast 512Mb RAM
- för dåligt grafikkort
- för liten hdd
- inbyggd crt-skärm
För totalsumman av 10505:- får man dock 1Gb RAM, men det fanns ingen möjlighet att byta ut hdd eller grafikkortet.
Den minsta powermacen skulle jag dock kunna tänka mig men om jag lägger på minne, hdd och grafikkort för att komma i nivå med min nuvarande dator så kostar den 17035:- vilket är lite drygt dubbelt så mycket som jag betalade för min nuvarande dator med likvärdiga prestanda.
Det är mycket extrapengar för os x och några gratisprogram som jag ändå inte skull ha nån större nytta av..
Angående OS så florerar det många myter. Det är sant att virus är betydligt vanligare till windowsbaserade datorer än till os x, men i praktiken har jag aldrig märkt av det. Vad gäller stabiliteten är det dock inga stora skillnader mellan xp och os x, att hävda annat är okunskap.
För bildbehandling är det fullkomligt egalt. Där premierar jag en snabb dator med mycket minne samt inte minst en bra skärm. Det är ingen skillnad på att arbeta i photoshop på mac eller pc det handlar bara om vana. När det gäller videoredigering ligger dock mac före.
Men det är ju naturligtvis upp till var och en. Vill man köpa en allt-i-ett-lösning med inbyggd skärm så må emacen vara ett alternativ. Om man som jag redan har os, tangentbord, mus, program etc. så har inte jag sett någon anledning till att betala många extra tusenlappar som jag inte får ut något konkret av.
/D