Annons

Vad tror ni om den här datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man säger att en processor skottar beräkningar med spade så är intel hejare på att skotta snabbt. Men Appel skottar med en större spade..

Det kanske iof. AMD:s 64-processorer skulle klara, om operativsystemen var byggda för det...
 
Hannese skrev:
Nej, den är absolut inte dubbelt så snabb. Om du kunde något om datorer skulle du se det på tex mängden minne. Budget Dell-datorer är jättedåliga och kommer med det horribla, strippade Operativsystemet XP Home. Jag betalar gladeligen tusenlappar extra för att slippa detta skit OS.

Vill ni bli lurade när ni köper dator - lycka till! :)

Öhh?????

Har du någonsin använt en Dell?? Vad är det som gör Dellmaskinen så kass?? Vi har ca 500 Dellmaskiner av olika modeller i vår verksamhet och ingen av dessa maskiner krånglar.. Vi kör XP på samtliga maskiner och vi har inga som helst problem med vare sig operativet eller virus..

Sen skulle jag vilja veta vad det är med XP Home som gör det så fruktansvärt dåligt?? Vet du ens vad skillnaden mellan XP Home och XP Pro är?? För en "vanlig" användare funkar XP Home 8 dar i veckan..

Du låter som en fanatiker som tror att det du gör och har är det enda rätta.. Det finns många som jobbar med PC och Windows dagligen och gör ett utmärkt jobb med dessa kassa maskiner och detta otroliga skitOS trots att du i princip hävdar att dom inte duger till nåt..

/Peter, som inte kunde hålla sig längre utan var tvungen att skriva lite :)
 
Dog tråden nu?

Hur som helst den har varit fascinerande.

PC/Mac-kriget kan nog hålla på hur länge som helst eller åtminstone till någondera går i graven.

Som jag ser det så gjorde Apple sin stora miss när de skulle hålla sig på sin kant angående grafik. Hade de varit lite mer lyhörda så hade inte PC tagit in försprånget på grafiksidan. Jag kan bara titta till den lokala dagstidningen häromkring som för några år sedan hade en PC för att kunna konvertera prylar i när det inte funkade i macarna. Idag har de en Mac för ändamålet resten är PC.

Angående virus-snacket så är det inte mycket att orda om PC med Windows har VANSINNIGT mycket mer virus, vilket antagligen kan tillskrivas den betydligt större spridningen av dessa OS. F.ö. så är virus inget man bara får, det klantar man sig och skaffar. Jag jobbar med datorer dagarna i ända och när folk får virus i sina datorer så har de själva "släppt in det".

Hur som helst det finns ingen som kan säga vad som är snyggt och inte mer än betraktaren själv inte sant det innebär att det snyggaste som finns det är min fru... finn er i det. ;)

Ha de

Eckerström
 
Har läst att Apple det senaste året ökat sin försälning från 1.5% till 4% av den totala persondatorandelen..
 
Jag skulle rekommendera att man gick till en Macbutik, klämde lite och testade datorn, och struntade i det "vackra" yttre, sen så gör man samma med PC. Och kollar vad du gillar bäst, ingen här inne kan säga dig vad som passar dig bäst. Och skillnaderna mellan Mac och PC vid bildbehandling är inte vidare stor längre.

Även om jag kör PC så måste jag säga att iMac G5 är en mycket bra dator. Vad du än gör, håll dig borta från att köpa "färdigbyggda" PC-datorer, plocka ihop en själv, och beställ montering i butiken om det går.
 
Wizard skrev:
Varför då??

/Peter
För att det ofta har gått att få bättre/snabbare dator för samma pengar.

Tiderna förändras dock. Stationära Dell och HP i de billigare segmenten är mycket svårt att slå med självbygge. Det är just de snabbare maskinerna med tex Dual-Core CPUer som är billigare att bygga själv.
 
Ärligt talat ger jag inte mycket för Mac Mini, jag anser att om man skall slänga in lite extratillbehör så man får en duglig dator så kommer man snart upp i samma pris som en vanlig Mac, om man skall ha en skärm också. Och varför har den inte S-Videout?
Jag skulle satsa på en iMac G5 isåfall..
 
Skurmedel skrev:
Och varför har den inte S-Videout?

Det enkla svaret är att 95% av användarna inte använder den porten. Ska man då pressa priset tar man bort den funktionen även om det bara kostar några tior att lägga till den för tillverkaren.

MVH/Stefan
 
Har beställt en laptop

Har beställt en laptop:

*Acer Aspire 1804WSMi - P4 540 3.2 GHz - 17" TFT

*1 GB (installerad) / 2 GB (max) - DDR SDRAM - PC2700 - 333 MHz ( 2 x 512 MB

*ATI MOBILITY RADEON X600 - 128 MB

*1440 x 900 / 24 bitar


Är det någon som har erfarenhet av denna, kan det vara något att surfa runt med och redigera bilder?

Fördelar? Nackdelar?
 

Bilagor

  • i281732.jpg
    i281732.jpg
    12.3 KB · Visningar: 264
Har beställt "lillebrorn" till 1804:an, Aspire 1694. Har 15,4" skärm istället för en 17"-are. Det ser väl jag som den största nackdelen med en 17"-laptop... den är nästan inte bärbar längre (iallafall inte om man måste ta med sig alla prylar, den blir lite för stor för mig iaf) plus att batteritiden verkade lite för dålig (1804 har en P4-processor och 1694 har en "Centrino"-processor) .
Fördelen... man får mycket för pengarna tycker jag och sen är det kul att jobba med en 17"-skärm, bra med yta att jobba på! 1804:an har dessutom, en mer USB-port (tot 4), UATA-hårddisk (enl. acers hemsida) plus en hel del annat trevligt "lull-lull".
Men det är bara min åsikt!
//Milan :)
 
Ja det låter ju bra!

Jo det är ju lite fläskigt att bära runt på 17"
men jag har en två år gammal siemens 15,4" men den är ganska slö, och har numera obefintlig batteritid.

Hoppas denna skall funka bättre
 
Jo, det lär den göra!
Själv ser jag fram emot att förhoppningsvis plocka ut min nya dator idag, och då vet jag vad jag har att göra i helgen (förutom lite fotograferande alltså)... "leka" med nya datorn och installera massa program och annat kul!
/M
 
Ooolala!!

Tjolahopp vilken skillnad!!!

Och vilket öööös =))

La in 70gig musik till wmp gick på 3-4 min

Fragmenterade extern HD på 300gig gick på 10 min..

Och upplösning på skärm ooolala!!
 
Nu har jag hunnit "leka" med min nya bärbara hela helgen, och vilken skillnad det är! För det första - 1 Gig internminne gör en jäkla skillnad. Vidare fick jag "fel" modell: hade beställt en 1694 med ett X600 grafikkort på 128Mb men fick en med ett X700 grafikkort på 128Mb, kul för mig! Sedan sitter det en 5400rpm hårddisk i den, vilket också märks mot min förra. Och batteritiden ska vi inte prata om... låg på ca. 2 timmar med min "gamla" medan den här ligger på 3,5-4 timmar!
Och sluligen har vi skärmen... bättre upplösning plus att Acers Crystalbrite verkligen gör skillnad för hur t.ex. bilder ser ut. Mycket bättre färger och kontrast på den här skärmen (hade en acer aspire 1454 tidigare...).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.