Annons

Vad tror ni om den här datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Andreas Carlsson, det går ju att slänga fram en plastlåda och en massa prestanda och sedan säga att mac är dåligt, eller, nej, det går ju inte.

Vad får du för OS och program för de där 8000 kronorna? Tangentbord, mus?

Du får ju iallafall en diskettenhet... hahaha! 2000-talet.. 2000-talet.

Man kan få en likvärdig dator som är mycket snyggare, har världens bästa OS, bättre medföljande program och som du inte måste bygga ihop själv, för samma pris give or take. Och, glömde jag säga att Windows(bluescreenofdeath) kräver virusskydd etc för att funka?

Att jämnföra mac mot pc är som att jämnföra äpplen mot... ja, något annat, och även om det gick så skulle mac visa sig vara det bättre valet.

Jag kan inte se något argument varför pc i det här fallet skulle vara bättre än mac. Kan du?
 
Senast ändrad:
Hannese skrev:
Och, glömde jag säga att Windows(bluescreenofdeath) kräver virusskydd etc för att funka?

Ytterligare en Mac-ägare som måste hävda sig?

Nej jag ska inte gå dit i den här tråden men dock måste jag fråga vad du grundar dina påståenden om Windows?

Blåskärmsdöden - ja kanske i Win 95 för snart 10 år sedan. Men med 2000 och XP har iaf jag använt på jobbet utan problem i flera år.

Hemma har jag en XP maskin som snurrat mer eller mindre 24/7 utan problem som du försöker hänvisa till ovan.

Virusskydd - nej men vad säger du - mina dator fungerar alltås inte eftersom jag inte har virusskydd??? Hur har jag då kunnat använda den i snart 2 ½ år??? Å herregud - jag har ju inte haft virusskydd på någon av mina datorer (läs IBM kompatibel PC) sen den första 386:an jag skaffade mig. Stackars mig!

Nu blev det lågvatten. Kaffemaskinen here I come!
 
Hannese skrev:
...Man kan få en likvärdig dator som är mycket snyggare, har världens bästa OS, bättre medföljande program och som du inte måste bygga ihop själv, för samma pris...
Att du inte tar fram ett sådant exempel då?
 
Hannese skrev:
Andreas Carlsson, det går ju att slänga fram en plastlåda och en massa prestanda och sedan säga att mac är dåligt, eller, nej, det går ju inte.

Vad får du för OS och program för de där 8000 kronorna? Tangentbord, mus?

Du får ju iallafall en diskettenhet... hahaha! 2000-talet.. 2000-talet.

Man kan få en likvärdig dator som är mycket snyggare, har världens bästa OS, bättre medföljande program och som du inte måste bygga ihop själv, för samma pris give or take. Och, glömde jag säga att Windows(bluescreenofdeath) kräver virusskydd etc för att funka?

Att jämnföra mac mot pc är som att jämnföra äpplen mot... ja, något annat, och även om det gick så skulle mac visa sig vara det bättre valet.

Jag kan inte se något argument varför pc i det här fallet skulle vara bättre än mac. Kan du?

OS: Windows XP Professional SP2
Tangentbord: Har ett antal sedan förut som bara ligger.
Mus: Microsoft IntelliMouse Explorer Optical med en Icemat 2:nd edition som jag också hade sedan tidigare.

Om du läser hela tråden så ser du att jag skriver att jag gärna hade haft en G5 till just foto och videoredigeringen. Men, som sagt, så ska jag även ha den till att spela och lana med och dessutom så ska hela familjen använda den.

Ditt argument med bluescreenofdeath håller inte. Jag använder Windows både i skolan och hemma och har aldrig råkat ut för något problem. Windows kräver inte heller virusskydd för att fungera. Jag har inget virusskydd (har till och med stängt av Windows inbyggda). Brandvägg har jag i routern.

Och du säger att jag kan få en mac för samma pris. Var då? Jag är inte emot mac på något sätt. Jag hade gärna haft en PC som jag använde när jag spelade och en mac när jag redigerade, men det tillåter tyvärr inte plånboken.

Jag har nu fått datorn och byggt ihop den. Jag fick "fel" moderkort, men det gör inget eftersom det jag fick var bättre än det som det stog (4 Ram-platser istället för 2 och lite annat). Att bygga själv var heller inga problem, gick på en kväll inkl. formattera och partionera hårddisken, installera XP och alla drivrutiner till en massa saker och dessutom han man spela lite Call of duty innan man la sig.

Det är otroligt vad man kan få för 8000kr, hade jag köpt motsvarande mac hade det gått på mycket mer.

Grafikkort lär jag väl köpa nytt efter sommaren. Datorn fick bara 4433 poäng i 3D mark 01 :)

/A\
 

Bilagor

  • dator.jpg
    dator.jpg
    44.7 KB · Visningar: 187
Hannese skrev:
Andreas Carlsson, det går ju att slänga fram en plastlåda och en massa prestanda och sedan säga att mac är dåligt, eller, nej, det går ju inte.

Vad får du för OS och program för de där 8000 kronorna? Tangentbord, mus?

Du får ju iallafall en diskettenhet... hahaha! 2000-talet.. 2000-talet.

Man kan få en likvärdig dator som är mycket snyggare, har världens bästa OS, bättre medföljande program och som du inte måste bygga ihop själv, för samma pris give or take. Och, glömde jag säga att Windows(bluescreenofdeath) kräver virusskydd etc för att funka?

Att jämnföra mac mot pc är som att jämnföra äpplen mot... ja, något annat, och även om det gick så skulle mac visa sig vara det bättre valet.

Jag kan inte se något argument varför pc i det här fallet skulle vara bättre än mac. Kan du?

Det är din åsikt, inte min och inte många andras här..

// Jocke
 
Fördelen med Mac (även minin) är att du rakt ur kartongen kan sätta igång med foto och videoredigering. Vilken PC för 5000:- klarar det??
 
j3n5 skrev:
Fördelen med Mac (även minin) är att du rakt ur kartongen kan sätta igång med foto och videoredigering. Vilken PC för 5000:- klarar det??

Vad är det för kul att ta den direkt ur kartongen? Halva nöjet är ju att sätta ihop allt. Men att få en rätt okej dator med skärm för 8000:-, vilken mac klarar det??

/A\
 
j3n5 skrev:
Fördelen med Mac (även minin) är att du rakt ur kartongen kan sätta igång med foto och videoredigering. Vilken PC för 5000:- klarar det??

Köp en Dell. På Dells webbsida kan du köpa en en P4 2.8GHz för 5990kr inklusive Windows XP Home (som inkluderar enklare video-redigering) samt en 17" TFT. Det ingår 512MB RAM och 80GB 7200RPM hårddisk.

Alternativt en P4 530 (3.0GHz) med 1024MB RAM, 80GB 7200rpm SATA hårddisk, DVD-RW och Windows XP Home för 5.215:- (utan skärm).

Båda priserna är inklusive moms och frakt.

Ett "custom"-system från Dells online-configurator:

Pentium 4 2.8GHz
512MB dual channel minne (800MHz)
160GB 7200RPM SATA
Windows XP Home
Microsoft Works Office
DVD-RW 16X Dual-Layer
17" skärm CRT
1års på-platsen-service
Dell™ Media Experience 3.0 Basic
Summa: 5.158,75 kr

EDIT: Frakt ingick inte i detta pris. Däremot i de två första paketen.


Visst, det kanske inte är fulländat program för videoredigering som medföljer. Men att köpa ett bättre program än Windows Movie Maker behöver inte vara så dyrt, om du nu verkligen behöver något bättre. Movie Maker stödjer DV och har icke-linjär editering, filter mm.

Mac-Mini är mindre, men den är inte billigare. Speciellt med tanke på att du måste faktiskt köpa till en skärm, samt betala för frakt!
 
Senast ändrad:
andewid skrev:



Mac-Mini är mindre, men den är inte billigare. Speciellt med tanke på att du måste faktiskt köpa till en skärm, samt betala för frakt!

Visst, men man kan också säga så här:

Har någon PC-tillverkare lyckats bygga en lika liten och kompetent dator till samma pris som en Mac mini?

Ja visst ja, det finns inte något så litet moderkort..

jens, som tycker det är roligt att munhuggas..
 
Jag har redan köpt datorn... Men jag tycker fortfarande att mitt paket är bättre. Videoredigerar gör jag i Premiere Pro och lite i Vegas (Vegas har bättre system med ljud enligt mej). Jag testade Dells videoredigeringsprogram hos min kusin, och ja, det sög. Jag vill ha 1024 i ram, minst och TFT-skärm. Windows XP är inget jag betalar extra för. Det har jag redan. Så även med Office paketet.

/A\
 
j3n5 skrev:
Visst, men man kan också säga så här:

Har någon PC-tillverkare lyckats bygga en lika liten och kompetent dator till samma pris som en Mac mini?

Ja visst ja, det finns inte något så litet moderkort..
Men nu har du ju ändrat frågeställningen och kraven. Det är inte riktigt skysst.

Frågan var om det gick att få en bra eller bättre PC för samma pris som en Mac eller Mac Mini för 5000kr. Svaret är ja, det går uppenbarligen.

Förövrigt finns det mini-itx moderkort som är riktigt små (17x17cm eller nått sånt). Men visst, det är kanske inte så lätt att hitta PC-system som är så små för det priset - men det var som sagt inte frågan.

Som exempel:

VIA EPIA DP-310
Dual Eden-N CPUs på 1GHz styck
3 LAN (2x100Mbit + 1x1000Mbit)
2 DDR - max 2GB RAM
2 Serial-ATA anslutingar
1 IDE
USB 2.0
S3 UniCrome AGP grafikkort
Hårdvarustöd för MPEG-2 och MPEG-4 uppspelning
6-kanals ljud

Inga fläktar behövs


Såg också att VIA har "nano-ITX" moderkort. De är extremt små. http://www.via.com.tw/en/images/products/processors/eden-n/nano-itx.jpg
 
Senast ändrad:
Ja, man kan bygga en pc som är lika liten som mac mini. Har du hört talas om mini-itx?

/A\

Edit: Oj, var lite sen.
 
Senast ändrad:
Har hört skräckhistorier om att Dell limmar fast sina moderkort och att garantin inte gäller om man sätter i en extra hårddisk, vet någon om det stämmer?

Mac vs. PC har ju diskuterats i många trådar och det finns inget riktigt svar om vilket som är bäst. Själv tycker jag att det är bättre med PC om man bara ska ha en PC, men visst hade det varit skönt med en Mac till foto- och videoredigering.

/A\
 
Har hört skräckhistorier om att Dell limmar fast sina moderkort och att garantin inte gäller om man sätter i en extra hårddisk, vet någon om det stämmer?

Det stämmer inte.

Det brukar gå utmärkt att installera ny hårdvara osv. Byta moderkort, ja då gäller garantin inte! Inte så konstigt heller. Kan du byta moderkort på din Mac och behålla garantin?

Kontrollera avtalet innan du köper. Men att installera en ny hårddisk, TV-kort eller andra extra tillbehör ska inte vara något problem.

Mac vs. PC har ju diskuterats i många trådar och det finns inget riktigt svar om vilket som är bäst.

Jag vill påstå att de Dell-alternativ som jag listade tidigare i tråden är bättre val på de flesta sätt. Prestanda och pris.

Windows-XP Home och OSX är inte så olika i användarvänlighet. Har du växt upp med Mac så är det kanske ett naturligare val med Mac och vise-versa.

Men det påståendet innebär att personen i fråga inte har förmåga att lära sig något nytt eller annolunda.
 
andewid skrev:
Windows-XP Home och OSX är inte så olika i användarvänlighet. Har du växt upp med Mac så är det kanske ett naturligare val med Mac och vise-versa.

Jag anser att Windows XP är användarvänligare när man väl har lärt sig det. För nybrjare känns säkert Mac OSX mer användarvänligare.
Jag har växt upp med Mac på det sättet att min första dator var en Mac. Sedan dess har jag avverkat 5-6 PC datorer.

/A\
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.